Ik denk wel dat het iets fysieks is. Mensen zijn vaak helemaal niet zo voorzichtig als het om seks gaat. Veel mannen die willen hem overal wel insteken, kijk maar naar hun gedrag op een aantal websites. Veel vrouwen hebben de neiging voor de foute man te kiezen, die zich onbeschoft gedraagd, zoals criminelen, of die vrouwen slaan. Ik zie seks vooral als een oerdrang, die weinig heel laat van een soort van liberale, individuele vrijheidsideaal.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:45 schreef SilkenTofu[quote]
[b]Op maandag 8 augustus 2011 23:45 schreef SilkenTofu het volgende:
Nu hebben we wel condooms die goed zijn en soa tests, je kunt dus vrijer met seks om gaan, maar zodra je seks hebt (de meesten die ik ken) ga je in je gevoel ook een verbinding aan met de ander, het is niet alleen fysiek, dat is iets om voorzichtig mee te zijn.
Wie laat je in jezelf toe en wie niet? Ik denk dat als je seks christelijk wilt bezien je dus zo kunt kijken zoals ik, wat kan je ermee doen in de wereld en wat is moreel gezien verantwoord.
Tsja, met als aantekening dat die andere verhalen veel ouder zijn dan de bijbelquote:Om een voorbeeld te noemen, in vele mythologieën wordt er gesproken over een goede god die opgeofferd wordt, waarna vaak een nieuwe verbinding voor het volk met de geestelijke wereld ontstaat. Heel vaak zie je het patroon wat Christus heeft doorgemaakt terug in andere verhalen.
Ik vind daarom dat ik mensen niet hoef te bekeren tot het geloof omdat ik denk dat veel mensen al in het doen van het goede geloven en velen geloven andere verhalen die hetzelfde tot uitdrukking brengen. Mensen die ongelovig zijn doen ook heel vaak het goede.
Zucht.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:21 schreef Daan3 het volgende:
[..]
Volgens Michel Houellebecq doen religieuzen een waarheidsclaim.
De waarheid is voor een religieuze niet mysterieus. Een christen is ervan overtuigd dat er een god bestaat. Daar is dus niets mysterieus aan. Voor een aanhanger van de wetenschap is datgene mysterieus wat niet bestaat, maar waar religieuzen wel in geloven.
LOL, dan moet je toch eens wat meer over neurowetenschappen gaan lezen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:27 schreef Daan3 het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het iets fysieks is. Mensen zijn vaak helemaal niet zo voorzichtig als het om seks gaat. Veel mannen die willen hem overal wel insteken, kijk maar naar hun gedrag op een aantal websites. Veel vrouwen hebben de neiging voor de foute man te kiezen, die zich onbeschoft gedraagd, zoals criminelen, of die vrouwen slaan. Ik zie seks vooral als een oerdrang, die weinig heel laat van een soort van liberale, individuele vrijheidsideaal.
Science en Nature lees ik dan weer niet. Wel boeken van wetenschappers en onderzoeksresultaten. En volgens mij zou Swaab het wel met mij eens zijn.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:59 schreef Haushofer het volgende:
Maar zulke claims verkopen nou eenmaal beter in de populaire wetenschapsliteratuur. Dat zie je ook bij Hawking's laatste boek, waarin zou worden aangetoond dat "God niet zou bestaan" en dat "het universum uit zichzelf kan ontstaan".
Ik volgde een tijdje geleden een cursus hierover, gebaseerd op literatuur van Swaab en Lamme. Daarbij hadden we een avond ook ene Stephan Schleimm als gastspreker, een neurowetenschapper verbonden aan de RUG. Hij stelde dat zelfs in bladen als Nature en Science soms die zucht naar sensatie merkbaar was.
Leuk, maar dit is wel de Paulinistische versie van ' Christus' offer ' hoor. Zelf had ie daar niks op tegen omdat hij een volgeling van de Wet van Mozes was.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:45 schreef SilkenTofu het volgende:
Maar nu is er een N.T., Christus is offer voor de mens, door bewust te zijn van het morele goede is dit veel meer in evenwicht (de begeerten/driften en het geestelijke). Sinds Christus' offer zijn er geen dierenoffers meer nodig en is er een bewustzijn hierin en ook meer een keuzemogelijkheid, je hoeft het niet helemaal weg te duwen, je kunt seks hebben het ene moment op de dag en verder op de dag je met geestelijke dingen bezig houden om het zo maar te zeggen.
Daar ben je volgens mij wél mis in. Celibatair leven had men zowel onder de joden als onder de helleense bevolking, zowel voor als na Christus. Neem nu Johannes de Doper. Hij leefde als ' Nazireeër ', wat ' afgezonderde ' wil zeggen en een tak was van de Essenen. Christus heeft de Esseense doop ondergaan en ging dus akkoord met dit gedachtengoed. ( bron: J.Tabor. zie google afbeeldingen: Suba-grot )quote:Ik denk dat in de tijd van voor Christus dit niet zo naast elkaar kon bestaan.
Alleen heeft de kerk dit nooit zo begrepen en gaan vele kerken nogal krampachtig met seks om. Kijk maar naar de monniken, die leven nog alsof het O.T. nog helemaal geldt, maar dat is dus door Christus niet meer zo.
Dan zie ik " Mein kampf " ook niet letterlijk.( ??? ) Ook maar een beeld van strijd tussen goed en kwaad, als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Ook de oorlogen in het O.T. zie ik niet helemaal letterlijk zo. Ik denk dat dat een beeld is van een strijd in jezelf die je te voeren hebt ten behoeve van het goede, om het goede te denken en het moreel goede te doen.
Juist! Zoals bv. de Dionysus mythe om er eentje te noemen. Paulus was van Tarsus, een uitgesproken Mithras-centrum. Zeker weten dat hij daar zijn inspiratie gevonden heeft om ook de gehelleniseerde joden een eigen mythe-held te geven. Dit is wat men het Gnostisch Christendom noemde en door hedendaagse Roomse versie als ketters verdrongen.quote:Om een voorbeeld te noemen, in vele mythologieën wordt er gesproken over een goede god die opgeofferd wordt, waarna vaak een nieuwe verbinding voor het volk met de geestelijke wereld ontstaat. Heel vaak zie je het patroon wat Christus heeft doorgemaakt terug in andere verhalen.
Zeer wijze uitspraak !!quote:Ik vind daarom dat ik mensen niet hoef te bekeren tot het geloof omdat ik denk dat veel mensen al in het doen van het goede geloven en velen geloven andere verhalen die hetzelfde tot uitdrukking brengen. Mensen die ongelovig zijn doen ook heel vaak het goede.
Dit is haast de definitie van het gnostisch christendom. Zeer mooi ! Sluit ik me volledig bij aan.quote:Ik denk dat dat het hoogste is, een beter mens worden, jezelf steeds verbeteren en vernieuwen, naar het moreel goede streven en anderen daarin aansteken dit omdat je dat zelf wilt en niet omdat je dat opgelegd krijgt.
Alles moet steeds meer voor de mens van diep van binnen komen om tot doen en denken op een goede manier over te gaan. Je kunt dat mensen niet opleggen. Dit kan als ongelovige of andersgelovige net zo goed. Ik gebruik mijn geloof als inspiratie hiertoe maar de impuls om het goede te doen komt diep vanuit mijzelf.
Door wie?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:51 schreef SilkenTofu het volgende:
Kort gezegd: ga voor het moreel goede en je zult beloond worden.
Je eerst alinea kan ik je nog volgen. De tweede niet maar daar had je al rekening mee gehouden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:20 schreef SilkenTofu het volgende:
In de geestelijke zin. Tegenwoordig is het zo dat misdaad loont als je niet gepakt wordt. Maar ik denk dat als je het moreel goede doet dan ervaar je een soort positieve groei aan jezelf. Dat is al een beloning op zich.
Maar ik geloof (geloof dus, weet niet zeker, is een voorlopige aanname) dat als je zoveel mogelijk het goede doet, dus naar de waarheid streeft en mensen helpt, jezelf ontwikkelt enzovoorts (of probeert alleen al) je een beloning krijgt van de goddelijke wereld.
Hoe exact weet ik niet (logisch, het zijn allemaal aannames, ik heb ook nergens bewijzen, beetje lastig ook het goddelijke bewijzen) maar ik denk dat wanneer ik na mijn dood naar de goddelijke wereld ga, de hogere wezens daar zien (en ikzelf zie dat ook) dat ik een ontwikkeling heb gemaakt. Ik denk dat je dan minder vaak in een menselijk lichaam hoeft te incarneren, omdat ik ook nog van een soort reïncarnatie uitga op het moment (totaal niet regulier christelijk verantwoord).
Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ik dan een betere plek in de hemel heb dan mensen die het moreel foute doen, want ik denk niet dat er een hemel is zoals velen wel van mening zijn.
Ik volg je tweede allinea wel. Ikzelf geloof in verschillende gradaties in eeuwig leven. Incarnatie en kasten heb ik verder niets mee.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:20 schreef SilkenTofu het volgende:
In de geestelijke zin. Tegenwoordig is het zo dat misdaad loont als je niet gepakt wordt. Maar ik denk dat als je het moreel goede doet dan ervaar je een soort positieve groei aan jezelf. Dat is al een beloning op zich.
Maar ik geloof (geloof dus, weet niet zeker, is een voorlopige aanname) dat als je zoveel mogelijk het goede doet, dus naar de waarheid streeft en mensen helpt, jezelf ontwikkelt enzovoorts (of probeert alleen al) je een beloning krijgt van de goddelijke wereld.
Hoe exact weet ik niet (logisch, het zijn allemaal aannames, ik heb ook nergens bewijzen, beetje lastig ook het goddelijke bewijzen) maar ik denk dat wanneer ik na mijn dood naar de goddelijke wereld ga, de hogere wezens daar zien (en ikzelf zie dat ook) dat ik een ontwikkeling heb gemaakt. Ik denk dat je dan minder vaak in een menselijk lichaam hoeft te incarneren, omdat ik ook nog van een soort reïncarnatie uitga op het moment (totaal niet regulier christelijk verantwoord).
Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ik dan een betere plek in de hemel heb dan mensen die het moreel foute doen, want ik denk niet dat er een hemel is zoals velen wel van mening zijn.
Ja wel hoor. Je kunt gewoon het vinkje achter een topic omzetten om het topic in my AT te krijgen.quote:Op zondag 6 november 2011 19:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
volgens mij kan je niet op de volgen knop klikken want hij is niet te zien in mijn AT's dus
schop ik hem maar omhoog, dan staat ie in mijn AT's in ieder geval, ja ik weet niet
of dat mag, maar ik weet ook weer geen andere manier
dus ik had geen keuze
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |