Is goed.quote:Op maandag 11 juli 2011 13:26 schreef .aeon het volgende:
Zou iemand dit kunnen controleren?
[ afbeelding ]
Precies. iia) kun je daarna makkelijker doen: de noemer is gewoon P(R) en die kun je makkelijker berekenen.quote:Op maandag 11 juli 2011 13:52 schreef .aeon het volgende:
Oh ja. Dat is toch een tabel van 1 t/m 8 met de bijbehorende kansen die ik in de verwachtingswaarde heb gebruikt (1/32,3/32,..etc.)?
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?quote:Op maandag 11 juli 2011 13:56 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Precies. iia) kun je daarna makkelijker doen: de noemer is gewoon P(R) en die kun je makkelijker berekenen.
Zie ook in voor (ii)(b) dat:quote:Op maandag 11 juli 2011 14:09 schreef .aeon het volgende:
[..]
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?
ic, n/m.quote:Op maandag 11 juli 2011 14:09 schreef .aeon het volgende:
[..]
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?
pak gewoon je formule:quote:Op maandag 11 juli 2011 16:47 schreef .aeon het volgende:
Nog een vraag over hetzelfde onderwerp:
Wat is de kans dat een goed antwoord op een multiple choice vraag (4 antwoordmogelijkheden) van een gokkende student afkomstig is, gegeven dat a) 10%, b) 50, c) 90% van de studenten gokt. d) Geef de kans voor een algemeen relatief aantal p van gokkende studenten.
a), b), en c) lukken me gemakkelijk op de manier die ik hierboven ook gebruikt heb. Daar krijg ik uit:
a) 10% = 1/28
b) 50% = 1/4
c) 90% = 3/4
Maar ik vind het moeilijk om daar een verband uit te halen?
Begin eens met:quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:13 schreef VonHinten het volgende:
400 - 31 = 150 - (x-4)
x-2 ..............x-4
Ik ben mijn wiskunde weer een beetje aan het opfrissen (en heb daar eerlijk gezegd reuze veel lol in), maar deze (zelfgemaakte) vergelijking is toch nog wat te moeilijk voor me. Ik weet dat x=10 (want: zelfgemaakt), maar kan dit niet laten zien door de vergelijking zo te versimpelen dat x=.... overblijft. Ik ben in staat om wat rond te schuiven met delen van de vergelijking, maar dan staan er steeds nog te veel x-en aan een kant van de vergelijking om er iets zinnigs over te zeggen.
Wie legt mij uit hoe ik deze vergelijking oplos? Voor de duidelijkheid, er staat: (400 / x-2) - 31 = (150 / x-4) - (x-4).
Polywatte?quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:22 schreef thenxero het volgende:
[..]
Begin eens met:
1) Rechts haakjes wegwerken
2) Breuken naar links
3) Getallen naar rechts
4) 1 breuk van maken links
Volgens mij moet je uiteindelijk wel een derdegraadspolynoom oplossen, dus het is niet echt een goed oefensommetje (tenzij je 3e graadspolynomen wil oefenen ).
Voor de uitwerking:quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:13 schreef VonHinten het volgende:
400 - 31 = 150 - (x-4)
x-2 ..............x-4
Ik ben mijn wiskunde weer een beetje aan het opfrissen (en heb daar eerlijk gezegd reuze veel lol in), maar deze (zelfgemaakte) vergelijking is toch nog wat te moeilijk voor me. Ik weet dat x=10 (want: zelfgemaakt), maar kan dit niet laten zien door de vergelijking zo te versimpelen dat x=.... overblijft. Ik ben in staat om wat rond te schuiven met delen van de vergelijking, maar dan staan er steeds nog te veel x-en aan een kant van de vergelijking om er iets zinnigs over te zeggen.
Wie legt mij uit hoe ik deze vergelijking oplos? Voor de duidelijkheid, er staat: (400 / x-2) - 31 = (150 / x-4) - (x-4).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:35 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
Voor de uitwerking:In die uitwerking gebruik je dus dat je weet dat x=10 een oplossing is. Dus daarom is het niet zo'n mooi sommetje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat doet hij helemaal niet.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:36 schreef thenxero het volgende:
[..]
In die uitwerking gebruik je dus dat je weet dat x=10 een oplossing is. Dus daarom is het niet zo'n mooi sommetje.
Gelijke noemers maken, zoals in de uitwerking hierboven .quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:34 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Polywatte?
Met je tips kom ik op:
(600/1,5x-3) - (600/4x-16) + (x-4) = 31.
X=10, en de vergelijking klopt dus nog steeds.
Hoe kan ik de breuken nu wegwerken?
Jawel hij factoriseert 10 eruit. Anders weet je niet dat je het kan schrijven als (x-10) * ietsquote:
quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:35 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
Voor de uitwerking:Dank. Ik zit inderdaad way above my head.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In dit geval wel, maar je kan het ook inzien. Maar je kan natuurlijk ook de formule van Cardano toepassenquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:38 schreef thenxero het volgende:
[..]
Jawel hij factoriseert 10 eruit. Anders weet je niet dat je het kan schrijven als (x-10) * iets
Tuurlijk, maar de vraagsteller wou juist op x=10 uitkomen, dat is een beetje het puntquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:43 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
In dit geval wel, maar je kan het ook inzien. Maar je kan natuurlijk ook de formule van Cardano toepassen
Waarom? De herleiding is niet meer dan wat elementaire algebra. Dat zou je zonder meer moeten kunnen. Het wordt pas lastig ná de herleiding, als je een derdegraads vergelijking overhoudt.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:41 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dank. Ik zit inderdaad way above my head.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |