Je kunt bij een verzekering kiezen of je die kapitaalsopbouw in box 1 (opbouw onbelast, uitkering onder voorwaarden onbelast) of in box 3 (boven de vrijstellingen (20.000 p.p.) belast met 1,2% vermogensrendementsheffing) plaatst.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 00:42 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Leg effe uitDenk dat het hier met name om gaat.
Standaard pletteren adviseurs 'm voor je in box 1, maar da's luiïgheid en ze weten niet beter en vragen niet door. Staat er in je polis een clausule? (Kapitaalverzekering Eigen Woning)quote:Op zaterdag 9 juli 2011 00:52 schreef PierreBetfair het volgende:
WTF ik dacht dat het altijd onbelast was bij een spaarhypotheek / kapitaalverzekering.
Hoe kom ik er achter of ik in box 1 spaar, en niet in box 3? Dat zie ik zo snel nergens in mn hypotheekovereenkomst staan
Wat is standaard?
Moet ik het nog drie keer posten of weet je het inmiddels wél?quote:
Maar dat betekent dus als ik tussentijds aflos, mn winst voor 42% belast wordtquote:Op zaterdag 9 juli 2011 00:51 schreef blomke het volgende:
Winst wordt belast in box1. Winst = opgebouwd tegoed - ingelegde spaargelden.
Als je het tegoed aanwendt om je hypotheek af te lossen en het tegoed blijft onder de vrijstelling (140.000 pp) wordt er geen IB geheven.
Waarom zou je het in Box 3 plaatsen?
Aflossen en kapitaal opbouwen is niet hetzelfde. Aflossen is dat de lening kleiner wordt. Sparen zorgt ervoor dat je tegoed groter wordt. Die twee dingen zijn iets losstaands, eigenlijk.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 00:55 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Maar dat betekent dus als ik tussentijds aflos, mn winst voor 42% belast wordt
Daar zit ik niet op te wachten. M.a.w. tussentijds aflossen en banksapren gaat niet samen.
ja. ....lol er staat box 1 achterquote:Op zaterdag 9 juli 2011 00:54 schreef Five_Horizons het volgende:
Staat er in je polis een clausule? (Kapitaalverzekering Eigen Woning)
Zolang je maar niet aflost vanuit dat gekoppelde opgebouwde spaartegoed, is er toch niets aan de hand?quote:Op zaterdag 9 juli 2011 00:55 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Maar dat betekent dus als ik tussentijds aflos, mn winst voor 42% belast wordt
Daar zit ik niet op te wachten. M.a.w. tussentijds aflossen en banksapren gaat niet samen.
quote:Op zaterdag 9 juli 2011 01:00 schreef capricia het volgende:
Hoe gaat dat dan met vrijkomen van het tegoed als je je woning verkoopt? Moet Pierre dan wel in box 1 afrekenen?
Snap het nietquote:Op zaterdag 9 juli 2011 00:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Aflossen en kapitaal opbouwen is niet hetzelfde. Aflossen is dat de lening kleiner wordt. Sparen zorgt ervoor dat je tegoed groter wordt. Die twee dingen zijn iets losstaands, eigenlijk.
Hypotheek is ¤100.000quote:Op zaterdag 9 juli 2011 01:05 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Snap het nietGeef eens een voorbeeld waarbij je spaarpotje van het banksparen uiteindelijk groter is dan gepland en je dus box1 belasting af moet tikken?
Dat bewaar ik effe voor later, anders gaan mn brains op tilt. Er staan onbegrijpelijke rekenvoorbeelden (lees boete berekeingen) in mn contract wanneer ik de boel ga wijzigen.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 01:03 schreef capricia het volgende:
Pierre, kun je eigenlijk wel oversluiten naar een ander product? Of zit je dan ook vast aan die fiscale afrekening?
Ja precies. Daarom zei ik dus dat aflossen en bankparen niet samengaanquote:Op zaterdag 9 juli 2011 01:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hypotheek is ¤100.000
Op te bouwen bedrag = ¤100.000
Jij besluit ¤10.000 af te lossen. Hypotheek is nog 90.000. Na 30 jaar is je tegoed 100.000.
Nee, want dan stop je gewoon met opbouwen.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 01:08 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Ja precies. Daarom zei ik dus dat aflossen en bankparen niet samengaanDan komt later box1 om de hoek kijken
-edit-quote:Op zaterdag 9 juli 2011 01:08 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Ja precies. Daarom zei ik dus dat aflossen en bankparen niet samengaanDan komt later box1 om de hoek kijken
Oh oke. Ik dacht dat je perse moest blijven inleggen, elke maand een vast bedrag.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 01:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, want dan stop je gewoon met opbouwen.Zolang je maar minimaal 15 (maar in dit geval 20 jaar) jaar aan looptijd hebt, maakt het niet uit hoelang je opbouwt. (maximaal 30 jaar)
Als jij nu na 27 jaar 90.000 hebt opgebouwd, los je daarmee zonder fiscaal geneuzel je hypotheek af.
Dat is wel bij banksparen toch, dat je moet blijven inleggen?quote:Op zaterdag 9 juli 2011 01:12 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Oh oke. Ik dacht dat je perse moest blijven inleggen, elke maand een vast bedrag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |