abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:07:59 #1
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99225362
Situatie nu: ik ben nu 21, en heb zojuist met eenvoud m'n hbo-p weten binnen te halen, weer begint het te kriebelen, toch maar naar de uni dan?

Nu ben ik via een 21+ toets op het hbo gekomen, ik heb namelijk niets meer als een vmbo-t (toen nog mavo) diploma. Ik ben door bijna alle leraren bestempeld als "goede mavo-leerling" ... maar ik was absoluut niet geschikt voor iets hogers. Dit is iets wat ik constant heb moeten aanhoren vanaf groep 7 tot de vierde klas mavo. Op het moment deed het niks met mij, maar nu achteraf merk ik dat het toch enorm z'n sporen heeft nagelaten. Ik heb zelf altijd met gevoel gezeten redelijk slim te zijn, als je dan te horen krijgt dat echt een ratio aan docenten vind dat jij maximaal een mbo-niv 3 kan doen is dat toch een significant verschil natuurlijk.

Doordat ik nooit een havo of dergelijke mocht doen was ik verplicht tot de mavo, waar ik veel gepest ben, met allerlei guur volk zat waar ik geen klik mee voelde en nooit iets deed voor school. Ik heb zelfs niet geleerd voor mijn eindexamens en alles met zevens gehaald.

Thuis las ik op 16-jarige leeftijd al dit soort boeken; klik ... maar nee, mbo-niv 3 was echt mijn max.

Waar het mij nu vooral om draait is dat ik ervan schrik dat zoveel docenten dit zeiden, het waren er geen één of twee. Het waren mijn docenten van groep 7, groep 8 en ongeveer 80% van de docenten die ik had op het mavo gedurende vier jaar. Ik snap gewoon niet hoe dit kan, zit ik juist, zaten zij juist? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat kan ik nu echt? En hoe hebben hun in hemelsnaam tot zulke conclusies kunnen komen. Want waarom haal ik dan nu zonder ook maar enige moeite te doen met gemak mijn propedeuse van het hbo?

Ik merk dat nu ik mijn p binnen heb ik erg graag naar de uni wil, maar het niet aandurf, mede vanwege dit. Ik kan het ook niet loslaten en ga er zelfs over twee weken met een psych over praten, echt totaal bizar eigenlijk, want ik ben verre van een emotioneel figuur. Maar dit blijft me "triggeren"

Wat moet ik ermee aan? En hoe kan zoiets gebeuren? Dat echt een zoveel mensen mijn intelligentie zo anders inschatten als ik zelf? Vooral ook omdat het docenten zijn ... die zouden zulke shit toch juist moeten weten?
pi_99225497
Weet je, je bent gewoon lekker bezig! Waar ben je bang voor? Nu dat jij je HBO P behaald hebt is het voor jezelf toch wel duidelijk dat JIJ juist zit!
Weerstand Met Bifido-Vezels
Geen suiker toegevoegd
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:15:02 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_99225703
Docenten schatten leerlingen wel vaker verkeerd in.

Als jij denkt dat je het aankan, gewoon doen! :) Aan inzet en motivatie ontbreekt het je zo te lezen in ieder geval niet.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:16:36 #4
163231 Dentiwan
Denk aan je tanden !
pi_99225785
Hmm best wel herkenbaar... Ik ging later terug om te laten zien dat ze fout zaten. En dat vonden ze niet leuk zelfs.... :')
De zwarte wolf komt eraan !
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:19:22 #5
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99225942
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:10 schreef FruitenCo het volgende:
Weet je, je bent gewoon lekker bezig! Waar ben je bang voor? Nu dat jij je HBO P behaald hebt is het voor jezelf toch wel duidelijk dat JIJ juist zit!
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:15 schreef kwiwi het volgende:
Docenten schatten leerlingen wel vaker verkeerd in.

Als jij denkt dat je het aankan, gewoon doen! :) Aan inzet en motivatie ontbreekt het je zo te lezen in ieder geval niet.
Tja, maar dan nog, ik heb het echt niet over twee á drie docenten, maar echt over (bij elkaar gezien) een stuk of 15 á 20? Zoiets denk ik wel ... daarvan zeiden ze allemaal dat mavo mijn max was. Want ik was altijd zo "afwezig" en vond leren niet leuk ... nouja, niet op een mavo nee, dat is toch geen uitdaging. Dit gaf ik dan ook aan, maar dan werd er gezegd "Ohnee, een havo, nee nee, dat moet jij echt niet doen, dat ligt echt boven jou kunnen" .. en meer van die onzin. Op mijn cito-toets kwam er overigens ook maar mavo uit, ik had 530 ofzo geloof ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:16 schreef Dentiwan het volgende:
Hmm best wel herkenbaar... Ik ging later terug om te laten zien dat ze fout zaten. En dat vonden ze niet leuk zelfs.... :')
Welke "indicatie" gaven ze jou dan en wat heb je gedaan? :P
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:20:33 #6
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99226004
Duidelijk had je dus niet de juiste mentaliteit voor de havo of het vwo. En daar hadden ze ook gelijk in, anders had je na je vmbo wel havo gedaan. En had je wel geleerd op de middelbare school, om betere punten te halen. Waarom streefde je daar niet naar?
Laffe huichelaar
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:26:22 #7
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99226256
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:20 schreef timmmmm het volgende:
Duidelijk had je dus niet de juiste mentaliteit voor de havo of het vwo. En daar hadden ze ook gelijk in, anders had je na je vmbo wel havo gedaan. En had je wel geleerd op de middelbare school, om betere punten te halen. Waarom streefde je daar niet naar?
Lulkoek, er zijn ook zát en zát mensen die geen reet doen op het havo of vwo en die worden toch ook niet teruggestuurd naar het vmbo?

Als een leerling niets doet en zevens haalt en niet geboeid is door de stof moet er als docent toch een belletje gaan rinkelen dat een derglijk persoon onder zijn niveau werkt?
pi_99226260
Niet in blijven hangen. Ik heb exact hetzelfde gehad, en ga nu naar het 4e jaar van hbo en wil daarna een master gaan doen.

Als ik kijk naar de mensen die ik van de middelbare school nog ken (of tegen kom) zijn er 2 groepen, 1 groep die niet verder is gekomen dan werken bij de zeeman.
En de andere groep zijn mensen die op dit moment allebei bezig zijn met een hbo dan wel wo studie, of al een succesvol bedrijf hebben gestart. Deze mensen hebben allemaal te horen gekregen dat ze niet ver zouden komen en kijk waar iedereen nu is!

Ik heb gewoon op een hele slechte school gezeten maar het feit blijft dat je van bijvoorbeeld havo heel makkelijk naar het vmbo kan, andersom is het een stuk lastiger.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_99226375
Denk voor jezelf. Als je weet dat je het kunt, doe het dan gewoon!

Dat een stel ambtenaren hun mening vertellen wilt niks zeggen.

De grens van kunnen is je willen.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:29:30 #10
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_99226419
Het lijkt erop dat je jezelf in de vingers hebt gesneden. Je zegt zelf dat je zonder te leren zevens haalde. Als je daadwerkelijk er moeite voor had gedaan (en dus hoger had gescoord) was het ergens in jouw schoolloopbaan wel opgevallen dat je op te laag niveau functioneerde. Iemand met zevens is inderdaad ean goede MAVO- leerling.

Overigens zegt het niets over jouw kunnen op dit moment. Er zijn vreselijk veel voorbeelden te vinden van mensen die de weg MAVO-HAVO-HBO-UNI of afgeleide daarvan hebben doorgaan. Misschien dat je toen op dat moment niet voldoende in huis had om HAVO te doen, maar dat wil niet zeggen dat je het nu niet in je hebt.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:30:06 #11
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99226451
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:26 schreef Iannn het volgende:

[..]

Lulkoek, er zijn ook zát en zát mensen die geen reet doen op het havo of vwo en die worden toch ook niet teruggestuurd naar het vmbo?

Als een leerling niets doet en zevens haalt en niet geboeid is door de stof moet er als docent toch een belletje gaan rinkelen dat een derglijk persoon onder zijn niveau werkt?
Oneens. Als je meer wil, moet je dat laten zien. Als je al niet wil leren op laag niveau, hoe moet men dan weten dat je wel wil leren op hoger niveau?

En er zijn op de havo ook zat mensen die niets doen en zevens halen. Als je die naar het vwo stuurt, ben je ook krankjorem.
Laffe huichelaar
pi_99226556
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:30 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Oneens. Als je meer wil, moet je dat laten zien. Als je al niet wil leren op laag niveau, hoe moet men dan weten dat je wel wil leren op hoger niveau?

En er zijn op de havo ook zat mensen die niets doen en zevens halen. Als je die naar het vwo stuurt, ben je ook krankjorem.
Maar zeg eerlijk, wat zegt de middelbare school nou echt? Genoeg mensen die absoluut geen motivatie kunnen opbrengen op de middelbare school maar er volledig voor gaan zodra ze een leuke studie doen.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:34:30 #13
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99226662
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:29 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het lijkt erop dat je jezelf in de vingers hebt gesneden. Je zegt zelf dat je zonder te leren zevens haalde. Als je daadwerkelijk er moeite voor had gedaan (en dus hoger had gescoord) was het ergens in jouw schoolloopbaan wel opgevallen dat je op te laag niveau functioneerde. Iemand met zevens is inderdaad ean goede MAVO- leerling.

Overigens zegt het niets over jouw kunnen op dit moment. Er zijn vreselijk veel voorbeelden te vinden van mensen die de weg MAVO-HAVO-HBO-UNI of afgeleide daarvan hebben doorgaan. Misschien dat je toen op dat moment niet voldoende in huis had om HAVO te doen, maar dat wil niet zeggen dat je het nu niet in je hebt.
Nee maar goed, je IQ of kunnen verdubbeld toch niet even zomaar naarmate je ouder wordt? Daarnaast waren er toch wel enkele andere studenten die in hetzelfde pakket zaten en zij mochten allemaal wel naar de havo.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:28 schreef nero7 het volgende:
Denk voor jezelf. Als je weet dat je het kunt, doe het dan gewoon!

Dat een stel ambtenaren hun mening vertellen wilt niks zeggen.

De grens van kunnen is je willen.
Ik twijfel er dus wel aan of ik het kan, ik weet niet meer wat ik kan eigenlijk, dat is ook m'n probleem, ben ergens bang dat zij misschien toch gelijk hebben/hadden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:30 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Als je zoiets zelf zegt. Meer uitdaging zoekt. Ik moet hierbij wel toegeven dat ik redelijk koppig was en echt niets wilde doen, en ik zei zelfs letterlijk tegen de docenten niet te gaan leren voor mijn examens. Als een leerling dan met zevens slaagt kan je toch wel concluderen dat hij hoger kon, ik persoonlijk, zou zo'n leerling in ieder geval de kans geven zich te bewijzen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:26 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Niet in blijven hangen. Ik heb exact hetzelfde gehad, en ga nu naar het 4e jaar van hbo en wil daarna een master gaan doen.

Als ik kijk naar de mensen die ik van de middelbare school nog ken (of tegen kom) zijn er 2 groepen, 1 groep die niet verder is gekomen dan werken bij de zeeman.
En de andere groep zijn mensen die op dit moment allebei bezig zijn met een hbo dan wel wo studie, of al een succesvol bedrijf hebben gestart. Deze mensen hebben allemaal te horen gekregen dat ze niet ver zouden komen en kijk waar iedereen nu is!

Ik heb gewoon op een hele slechte school gezeten maar het feit blijft dat je van bijvoorbeeld havo heel makkelijk naar het vmbo kan, andersom is het een stuk lastiger.
Exact. Ik weet nog de "slimste" jongen van mijn basisschool (had 550 op z'n cito en haalde de lokale krant nog) ... doet dezelfde hbo-opleiding als ik en begint volgend jaar aan z'n laatste jaar. Echt like wtf?! :')
pi_99226673
Ik had dan wel een goede juf.

Zij wist wel, dat als ik het wil, ik HAVO-VWO kan halen.
Ik had een afschuw voor school, had er geen zin in, kwam in VMBO terecht, na 2 jaar havo/vwo.

Over een maand begin ik aan mn HBO studie, en ik kijk er naar uit.

Het is een kwestie van willen. Echter, je weet dat als je eenmaal in de 3de zit, dat het toch geen zin heeft om hoge cijfers te scoren. Ze plaatsen je niet over.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:35:02 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99226692
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:32 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Maar zeg eerlijk, wat zegt de middelbare school nou echt? Genoeg mensen die absoluut geen motivatie kunnen opbrengen op de middelbare school maar er volledig voor gaan zodra ze een leuke studie doen.
Dat klopt. Ik ben ook heel blij voor TS dat hij zijn weg gevonden heeft. Maar dat neemt niet weg dat wat men op de middelbare school tegen hem gezegd heeft, toch te verklaren is. En je een minderwaardigheidscomplex aanpraten omdat je een trage start had, of je oude leraren daarvan de schuld geven, dat lost niets op.

Accepteren en verder gaan. Waarom zou je in het verleden blijven hangen?
Laffe huichelaar
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:36:53 #16
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99226793
Ik wil nog even opmerken dat IQ echt 0.0 te maken heeft met je vermogen in de schoolbanken te zitten.

Je daar blind op staren is helemaal onnozel
Laffe huichelaar
pi_99226859
quote:
Ik twijfel er dus wel aan of ik het kan, ik weet niet meer wat ik kan eigenlijk, dat is ook m'n probleem, ben ergens bang dat zij misschien toch gelijk hebben/hadden.
Je kunnen reikt zover als je wilskracht.
Als ik 7 meter boven de grond aan een touw hang krijg ik het al benauwd, had al geen zin meer. Toch haalde ik de 30 meter hoge top, omdat ik het toch wou (tegen mn wil in, hoe raar dat ook klinkt :+ ).

Snap je wat ik bedoel? Misschien wil je het niet graag genoeg ;)
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:38:28 #18
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_99226876
[quote]0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:34 schreef Iannn het volgende:

[..]

Nee maar goed, je IQ of kunnen verdubbeld toch niet even zomaar naarmate je ouder wordt? Daarnaast waren er toch wel enkele andere studenten die in hetzelfde pakket zaten en zij mochten allemaal wel naar de havo.

[..]

Schoolprestaties hangen van veel meer dingen af dan alleen IQ natuurlijk.
pi_99226894
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:35 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat klopt. Ik ben ook heel blij voor TS dat hij zijn weg gevonden heeft. Maar dat neemt niet weg dat wat men op de middelbare school tegen hem gezegd heeft, toch te verklaren is. En je een minderwaardigheidscomplex aanpraten omdat je een trage start had, of je oude leraren daarvan de schuld geven, dat lost niets op.

Ja het kutte is gewoon dat je gaat twijfelen aan je eigen kunnen en dat het je stiekem meer doet dan je eigenlijk toe wilt geven,
Het is niet erg om vmbo gedaan te hebben, alleen is het nog steeds onnodig dat docenten je de grond in trappen (er worden letterlijk dingen gezegd als, je mag blij zijn als de mac je aanneemt)

Er wordt vaak geklaag over vmbo leerlingen, dat ze niets doen maar er wordt op het vmbo ook totaal niet gemotiveerd tot harder werken. En ja 14-15-16 jarige hebben dat nodig.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:41:26 #20
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_99227022
Het kan sowieso nooit kwaad om dingen te proberen. En ik heb gymnasium gedaan, met zeer mooie cijfers afgerond maar ook bij mij denken veel mensen dat ik dom ben en niks kan :P

Mijn huidige studieadviseur probeert me nu de hele tijd over te halen om vooral maar niet te gaan studeren aan de universiteit :? Omdat ik een omweg via het HBO heb gemaakt omdat ik een depressie kreeg tijdens mijn eerste jaar op de uni destijds.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:44:05 #21
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99227151
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:35 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Omdat ik niet snap wáárom. Mijn ouders hebben ooit zelfs nog boeken meegenomen die ik las, van mijn zus die des tijd psychologie deed. Maar nee, dat zei "niets" volgens m'n mentor toen :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:38 schreef nero7 het volgende:

[..]

Je kunnen reikt zover als je wilskracht.
Als ik 7 meter boven de grond aan een touw hang krijg ik het al benauwd, had al geen zin meer. Toch haalde ik de 30 meter hoge top, omdat ik het toch wou (tegen mn wil in, hoe raar dat ook klinkt :+ ).

Snap je wat ik bedoel? Misschien wil je het niet graag genoeg ;)
Ik wil het enorm graag, maar ik twijfel gewoon aan mijn eigen kunnen. Kan die shit van des tijd niet vergeten ... het heeft mij gewoon erg onzeker gemaakt over mijn eigen kunnen (qua studie).

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:38 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Ja het kutte is gewoon dat je gaat twijfelen aan je eigen kunnen en dat het je stiekem meer doet dan je eigenlijk toe wilt geven,
Het is niet erg om vmbo gedaan te hebben, alleen is het nog steeds onnodig dat docenten je de grond in trappen (er worden letterlijk dingen gezegd als, je mag blij zijn als de mac je aanneemt)

Er wordt vaak geklaag over vmbo leerlingen, dat ze niets doen maar er wordt op het vmbo ook totaal niet gemotiveerd tot harder werken. En ja 14-15-16 jarige hebben dat nodig.
Exact. Ik had zo graag willen horen van een docent dat hij/zij geloofde in mijn kunnen :). Dat had echt een hele grote steun in de rug gevonden. Helemaal omdat ik thuis twee ouders had die sowieso alles te min vonden wat ik deed, dus daar hoefde ik de support ook niet te zoeken.
pi_99227186
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:41 schreef Mishu het volgende:
Het kan sowieso nooit kwaad om dingen te proberen. En ik heb gymnasium gedaan, met zeer mooie cijfers afgerond maar ook bij mij denken veel mensen dat ik dom ben en niks kan :P

Mijn huidige studieadviseur probeert me nu de hele tijd over te halen om vooral maar niet te gaan studeren aan de universiteit :?
Advies is ook maar een mening, dat je met je eigen mening overweegt.

Je gaat toch niet aan HBO beginnen omdat een of andere drop-out je dat verteld heeft?

Ik moest een keer mn kaken breken van mn tandarts, omdat mijn voortanden niet over mijn ondertanden zaten, maar precies op elkaar. Mn bek ziet er goed uit, heb nergens last van. Waarschijnlijk omdat die vent zelf kinloos was :'). Als ik zn advies had opgevolgd was ik nu een verminkt geweest, en als jij naar die studieadviseur luistert zal dat niet veel anders zijn, toch?

Leuk beroep, maar het blijven mensen met fouten, die niet meer kunnen dan jij en ik.
pi_99227221
Waar je je zoal niet druk om kan maken TS. Emo. :{w
pi_99227248
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:34 schreef Iannn het volgende:

[..]

Exact. Ik weet nog de "slimste" jongen van mijn basisschool (had 550 op z'n cito en haalde de lokale krant nog) ... doet dezelfde hbo-opleiding als ik en begint volgend jaar aan z'n laatste jaar. Echt like wtf?! :')
Ja dat heb ik ook! Ik heb havo gedaan, bleef zitten en moest naar vmbo. Daarna heb ik 2 jaar een mbo opleiding gedaan, 2 jaar gewerkt en begin in september aan het 4 jaar van mijn hbo-opleiding. Een aantal mensen die bij mij op de havo zaten studeren dit jaar pas af! (en nee ik heb het nagevraagd dit is de eerste en enige studie die ze na de havo hebben gedaan)

Dus ik loop eigenlijk maar 1 jaar achter terwijl ik 4 jaar later begonnen ben aan mijn hbo-opleiding.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:46:43 #25
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99227294
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:38 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Klopt, helemaal mee eens en bij ons op de havo hadden we die leraren ook, die zeiden dat je beter bij de mac kon werken. Dat is het ergste wat je kan doen als docent. Maar de inschatting maken dat een leerling op het juiste niveau zit, omdat hij zevens haalt en weigert zijn huiswerk te doen, moet een leraar mogen maken.

Dan kan je als leerling je gedrag verbeteren, en hun mening bijstellen, of doorgaan met niets doen, en hun mening bevestigen. Hoe dan ook, dat was TS' keuze.

Ik vind het laf dat hij nu zijn docenten de schuld geeft voor het feit dat hij geen vertrouwen in zichzelf heeft. Want mede dankzij zijn docenten (en een heleboel door eigen wilskracht hoor, ik bagatelliseer zijn prestaties niet) heeft hij zijn P gehaald. Ze hebben meegeholpen aan de persoon die TS nu is.
Laffe huichelaar
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:49:07 #26
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99227381
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:45 schreef Mercer het volgende:
Waar je je zoal niet druk om kan maken TS. Emo. :{w
Ik draag wel skinny jeans, sue me ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:45 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Ja dat heb ik ook! Ik heb havo gedaan, bleef zitten en moest naar vmbo. Daarna heb ik 2 jaar een mbo opleiding gedaan, 2 jaar gewerkt en begin in september aan het 4 jaar van mijn hbo-opleiding. Een aantal mensen die bij mij op de havo zaten studeren dit jaar pas af! (en nee ik heb het nagevraagd dit is de eerste en enige studie die ze na de havo hebben gedaan)

Dus ik loop eigenlijk maar 1 jaar achter terwijl ik 4 jaar later begonnen ben aan mijn hbo-opleiding.
Tja, ik heb dus wel dat veel mensen al bijna klaar zijn met een bachelor (hbo of uni) ... sommige al bezig met een master. En dan kom ik aan, zelfs de broertjes/zusjes van mensen van toen zijn verder :') :')
pi_99227412
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:46 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Klopt, helemaal mee eens en bij ons op de havo hadden we die leraren ook, die zeiden dat je beter bij de mac kon werken. Dat is het ergste wat je kan doen als docent. Maar de inschatting maken dat een leerling op het juiste niveau zit, omdat hij zevens haalt en weigert zijn huiswerk te doen, moet een leraar mogen maken.

Dan kan je als leerling je gedrag verbeteren, en hun mening bijstellen, of doorgaan met niets doen, en hun mening bevestigen. Hoe dan ook, dat was TS' keuze.

Ik vind het laf dat hij nu zijn docenten de schuld geeft voor het feit dat hij geen vertrouwen in zichzelf heeft. Want mede dankzij zijn docenten (en een heleboel door eigen wilskracht hoor, ik bagatelliseer zijn prestaties niet) heeft hij zijn P gehaald. Ze hebben meegeholpen aan de persoon die TS nu is.
Ts moet het inderdaad los gaan laten. Maar ik denk gewoon dat docenten niet helemaal beseffen wat ze met zulke opmerkingen losmaken. En tuurlijk een foutje kan gemaakt worden, maar als ik in mijn omgeving kijk zijn er iets teveel van zulke foutjes gemaakt.

Ts bekijk het van de positieve kant, doordat ik twijfelde aan mijn eigen kunnen heb ik nog net wat harder gewerkt dan ik uit mezelf al deed. En uiteindelijk kom je met hard werken toch het verst.
pi_99227481
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:49 schreef Iannn het volgende:

[..]

[..]

Tja, ik heb dus wel dat veel mensen al bijna klaar zijn met een bachelor (hbo of uni) ... sommige al bezig met een master. En dan kom ik aan, zelfs de broertjes/zusjes van mensen van toen zijn verder :') :')
Who cares, je bent 21!
Ik ben ook op mijn 21e met hbo begonnen en vind dat prima!
Het zijn juist mijn 20-jarige klasgenoten die zeggen: jaa ik ben 21 als ik klaar ben met deze opleiding, ik wil echt nog niet werken.. maar ja wat moet ik anders doen.

Hebben wij geen last van ;)
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:51:25 #29
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99227485
TS, waarom heb je die drang jezelf te defineren naar de maatstaven van anderen? Je (oud)docenten, je klasgenoten, zelfs de broertjes en zusjes van klasgenoten! Bewandel je eigen pad, doe waar jij je goed bij voelt.

Alles heeft bijgedragen tot de persoon die je nu bent, en dat is hoogstwaarschijnlijk beter dan wanneeer alles van een leien dakje was gegaan.

Waar je je allemaal druk om kan maken joh
Laffe huichelaar
pi_99227505

Jij bent nooit een kind geweest? Dus van jou kunnen we verwachten dat je je kind uitmaakt voor de meest kansloze persoon die er op aarde rondloopt, en in je achterhoofd verwachten dat ie de nieuwe CEO van Sony wordt :'). Van jou moeten we er meer op de aarde hebben.
pi_99227580
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:49 schreef Iannn het volgende:
[..]
[..]
Hier bah bah, daar heb je het al! :{w Ga lekker universiteit doen, kijken of je het echt aan kan, je bent nog meer dan jong genoeg. En dán kan je die leraren helemaal pakken, daar gaat het tenslotte om toch?! :P
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:54:18 #32
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99227594
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:51 schreef nero7 het volgende:

Jij bent nooit een kind geweest? Dus van jou kunnen we verwachten dat je je kind uitmaakt voor de meest kansloze persoon die er op aarde rondloopt, en in je achterhoofd verwachten dat ie de nieuwe CEO van Sony wordt :'). Van jou moeten we er meer op de aarde hebben.

Godverdomme man, je doet of TS' docenten tegen hem gezegd hebben dat hij dommer is dan het achterend van een varken, een IQ heeft kleiner dan zijn schoenmaat, en nooit meer kan bereiken dan putjesscheppen.

Tegen TS hebben ze enkel gezegd dat hij goed op zijn niveau zat.

Maarrehh, sterk staaltje projectie hè

[ Bericht 13% gewijzigd door timmmmm op 08-07-2011 23:55:18 (Even TS' quote aanpassen. ) ]
Laffe huichelaar
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:55:06 #33
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99227622
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:46 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ik snap je punt hoor, maar draait het dan enkel om inzet? Het is toch logisch, dat als iemand allerlei dingen moet doen die hem/haar afgaan, deze dingen hem/haar op den duur niet meer gaan boeien? Ik vroeg ook geregeld om boeken van het havo, maar dit mocht absoluut niet. Ik vroeg om een havo-pakket na de brugklas, maar dat mocht ook niet. Ik vind dat je op die manier ook een leerling geen kans geeft zich te bewijzen, ik vind dat je op zo'n iemand dwangmatig op een te laag niveau houdt enkel om je eigenlijk gelijk (?) te bewijzen?
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:56:34 #34
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_99227689
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:51 schreef nero7 het volgende:

Ik ben het wel met die qoute eens. Je bent tenslotte wel een al een tiener als je de MAVO doet en daar mag je best wat verantwoordelijkheden bijleggen. En er staat enrgens dat TS utgemaakt is voor kansloos persoon (niet zoals ik het lees, althans)
  vrijdag 8 juli 2011 @ 23:57:38 #35
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99227738
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:55 schreef Iannn het volgende:

[..]

Ik snap je punt hoor, maar draait het dan enkel om inzet?

kort gezegd: ja

quote:
Het is toch logisch, dat als iemand allerlei dingen moet doen die hem/haar afgaan, deze dingen hem/haar op den duur niet meer gaan boeien? Ik vroeg ook geregeld om boeken van het havo, maar dit mocht absoluut niet. Ik vroeg om een havo-pakket na de brugklas, maar dat mocht ook niet. Ik vind dat je op die manier ook een leerling geen kans geeft zich te bewijzen, ik vind dat je op zo'n iemand dwangmatig op een te laag niveau houdt enkel om je eigenlijk gelijk (?) te bewijzen?
Mee eens. Men heeft je ook niet behandelt zoals het hoort. Maar het is niet het einde van de wereld, en dat je er als jonge jongen zoveel waarde aan hecht, oke, maar je bent nu een man, kom op, get over it
Laffe huichelaar
pi_99227865
Ts ik snap absoluut wat je bedoelt maar je moet er niet in blijven hangen.
Je hebt de 21+ toets gehaald en je P, dat geeft aan dat je in ieder geval hbo-niveau hebt en dat de docenten ongelijk hadden!

Wil je universiteit doen dan ga je dat lekker doen, lukt dat niet dan fuck it! Dan maak je gewoon je hbo studie af en ga je doen wat je leuk vindt!
pi_99227868
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:55 schreef Iannn het volgende:

[..]

Ik snap je punt hoor, maar draait het dan enkel om inzet? Het is toch logisch, dat als iemand allerlei dingen moet doen die hem/haar afgaan, deze dingen hem/haar op den duur niet meer gaan boeien? Ik vroeg ook geregeld om boeken van het havo, maar dit mocht absoluut niet. Ik vroeg om een havo-pakket na de brugklas, maar dat mocht ook niet. Ik vind dat je op die manier ook een leerling geen kans geeft zich te bewijzen, ik vind dat je op zo'n iemand dwangmatig op een te laag niveau houdt enkel om je eigenlijk gelijk (?) te bewijzen?
Ik vind het lullig om te zeggen TS, maar ergens moet je het leerkrachtenteam het idee hebben gegeven dat de havo op dat moment te hoog gegrepen was voor je. Waar dat aan lag, weet ik natuurlijk niet, maar een heel team dat denkt dat je het toen niet aan kan, kan toch niet alleen een geval van "leerlingetje pesten" zijn? Of het gelijk bewijzen?
  zaterdag 9 juli 2011 @ 00:01:56 #38
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99227956
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:00 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Je hebt de 21+ toets gehaald en je P, dat geeft aan dat je in ieder geval hbo-niveau hebt en dat de docenten ongelijk hadden!

Dat TS dat nu kan, wil niet zeggen dat zijn leraren toen ongelijk hadden. Ik denk dat TS in mentaliteit heel erg veranderd is,

En ik denk dat dat mede komt dat hij steeds tegengewerkt is.
Laffe huichelaar
pi_99228044
En wees blij dat het zo is gegaan, misschien heeft het je juist de kracht gegeven om te laten zien wat je waard bent. Iets dat je anders misschien niet had gehad.
pi_99228124
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:01 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat TS dat nu kan, wil niet zeggen dat zijn leraren toen ongelijk hadden. Ik denk dat TS in mentaliteit heel erg veranderd is,

Mja ze hebben ongelijk in het feit dat hij nooit verder zou komen. En wat meerdere mensen hier ook al aangeven, soms is het beter om dingen niet aangereikt te krijgen.
pi_99228156
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:54 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Godverdomme man, je doet of TS' docenten tegen hem gezegd hebben dat hij dommer is dan het achterend van een varken, een IQ heeft kleiner dan zijn schoenmaat, en nooit meer kan bereiken dan putjesscheppen.

Tegen TS hebben ze enkel gezegd dat hij goed op zijn niveau zat.

Maarrehh, sterk staaltje projectie hè
Hoe moet dat op een puber in de 2de klas overkomen? Negatieve mening in welke trant dan ook draagt niet bij.
Je doet alsof een tiener van 14 al volledig zelfstandig voor zichzelf moet denken, en zich niet moet laten beinvloeden door andermans (negatieve) mening.
pi_99228174
Trouwens wat zeggen de docenten op het hbo?
pi_99228271
quote:

[..]

Of dat hij nu wel meer vrijheid heeft qua studierichting en niveau. Tegenwerking heeft er geen hol mee te maken. Hij wou een hoger niveau, kon dat op de middelbare niet krijgen. Nu kan ie er zelf voor kiezen en gaat ie er voor. Nu is het zijn eigen probleem, maar ook zijn eigen keuze om naar school te gaan.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 00:09:37 #44
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99228326
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:03 schreef Mercer het volgende:
En wees blij dat het zo is gegaan, misschien heeft het je juist de kracht gegeven om te laten zien wat je waard bent. Iets dat je anders misschien niet had gehad.
Goed punt :)

quote:

[..]

Nja, dat klopt wel deels. Ik weet nu dat ik het voor mijzelf doe. Maar dat ik dit jaar nu zoveel meer heb gedaan als op de mavo? Nee. Ik ben alleen wat eerder begonnen met dingen, maar bij bepaalde tentamens ben ik pas begonnen met sheets doornemen één dag ervoor. En dan nog haal ik een 6.5 of een 7.5. Ik heb maar voor één tentamen "echt" m'n best gedaan, omdat dat een her was, en ik die moest halen ivm met mijn P. Ik had de eerste keer het boek niet open gedaan (5.1). Het vak lag me sowieso totaal niet (marketing) en heb toen vier dagen van te voren elke dag 2 uurtjes geleerd/wat sheets doorgenomen. Resultaat: 8.8 :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:00 schreef Lotje-Plusone het volgende:

Wil je universiteit doen dan ga je dat lekker doen, lukt dat niet dan fuck it! Dan maak je gewoon je hbo studie af en ga je doen wat je leuk vindt!
Dankje, ik zit er inderdaad ook enorm over te denken, zou graag sociologie gaan doen aan de UvA :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:00 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik vind het lullig om te zeggen TS, maar ergens moet je het leerkrachtenteam het idee hebben gegeven dat de havo op dat moment te hoog gegrepen was voor je. Waar dat aan lag, weet ik natuurlijk niet, maar een heel team dat denkt dat je het toen niet aan kan, kan toch niet alleen een geval van "leerlingetje pesten" zijn? Of het gelijk bewijzen?
Nee maar exact, dáárom blijft het me juist zo triggeren. Ik heb toen nog gesprekken met mijn mentor gehad waarin ik zei vroeg of ik dan na een mbo-opleiding naar het hbo kon. Maar zelfs dát werd mij toen afgeraden, dan zou ik al een hele leuke baan kunnen krijgen en moest ik niet meer denken aan doorstuderen.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 00:10:27 #45
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99228375
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:06 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Trouwens wat zeggen de docenten op het hbo?
Dat als ik wil, zeker de uni moet gaan doen :) ... zijn altijd heel tevreden over me.
pi_99228470
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:09 schreef Iannn het volgende:

[..]

Goed punt :)

Dankje, ik zit er inderdaad ook enorm over te denken, zou graag sociologie gaan doen aan de UvA :)

Gewoon doen! Je weet in ieder geval wat je wilt, dat scheelt al zoveel.
pi_99228563
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:09 schreef Iannn het volgende:

Nee maar exact, dáárom blijft het me juist zo triggeren. Ik heb toen nog gesprekken met mijn mentor gehad waarin ik zei vroeg of ik dan na een mbo-opleiding naar het hbo kon. Maar zelfs dát werd mij toen afgeraden, dan zou ik al een hele leuke baan kunnen krijgen en moest ik niet meer denken aan doorstuderen.
Dus dan lag het waarschijnlijk niet aan jouw cognitieve vaardigheden, maar aan iets anders waardoor ze twijfelden aan jouw studievermogens?
pi_99228583
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:10 schreef Iannn het volgende:

[..]

Dat als ik wil, zeker de uni moet gaan doen :) ... zijn altijd heel tevreden over me.
Probeer je dan meer daar op te focussen! Ik weet dat zoiets niet makkelijk is maar je hebt nu de bevestiging die je zocht! Laat je dan niet afleiding door dingen in het verleden. Daarnaast was je heel jong op het vmbo en ben je absoluut niet meer dezelfde persoon, dus wie weet wat die docenten van vroeger nu tegen je zouden zeggen!

En als je het niet los kan laten, probeer ze dan dankbaar te zijn, want je gaat nu echt ergens voor en hebt een doel voor ogen. Dat had je anders waarschijnlijk niet op deze manier gehad.
pi_99228642
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:10 schreef Iannn het volgende:
[..]
Nou dat is toch mooi! Jongen, jij zou zo blij moeten zijn! Maar wat doet Lann? Die gaat naar de psych. :') Niet dat het kwaad kan, maar goed.
pi_99228720
Ik heb alleen de openingspost gelezen.
Ik zal gewoon gaan, het ergste wat je kan overkomen is dat je het verpest en dan kan je altijd nog terugvallen op het hbo of je maakt eerst je hbo af en gaat daarna uni doen.

Je eigen mening is het belangrijkst, ik doe zelf ook hbo en ben onderaan begonnen en heb mij nog nooit laten wijsmaken dat iets niet kan.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 00:17:54 #51
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99228724
TS riekt naar arrogantie. Ik heb me nu iets te vaak gehoord hoe verschrikkelijk intelligent hij wel niet is, en hoe goed hij zichzelf nu wel niet vindt.

Cry me a river, TS
Laffe huichelaar
  zaterdag 9 juli 2011 @ 00:19:28 #52
337789 Iannn
Hobbo is the only way //
pi_99228804
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:17 schreef timmmmm het volgende:
TS riekt naar arrogantie. Ik heb me nu iets te vaak gehoord hoe verschrikkelijk intelligent hij wel niet is, en hoe goed hij zichzelf nu wel niet vindt.

Cry me a river, TS
Exacte quotes graag? ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:15 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Probeer je dan meer daar op te focussen! Ik weet dat zoiets niet makkelijk is maar je hebt nu de bevestiging die je zocht! Laat je dan niet afleiding door dingen in het verleden. Daarnaast was je heel jong op het vmbo en ben je absoluut niet meer dezelfde persoon, dus wie weet wat die docenten van vroeger nu tegen je zouden zeggen!

En als je het niet los kan laten, probeer ze dan dankbaar te zijn, want je gaat nu echt ergens voor en hebt een doel voor ogen. Dat had je anders waarschijnlijk niet op deze manier gehad.
Goed punt, dankje :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:16 schreef Mercer het volgende:

[..]

Nou dat is toch mooi! Jongen, jij zou zo blij moeten zijn! Maar wat doet Lann? Die gaat naar de psych. :') Niet dat het kwaad kan, maar goed.
Dankje :). Tja :')

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:14 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Dus dan lag het waarschijnlijk niet aan jouw cognitieve vaardigheden, maar aan iets anders waardoor ze twijfelden aan jouw studievermogens?
Waarom ze twijfelenden weet ik niet. Ik was wel heel onzeker en gaf snel op, maar goed ... wat wil je tussen allerlei lui waarvan 30% nu een strafblad heeft :')
pi_99228872
30 % maar? Lief klasje!
pi_99228984
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:19 schreef Iannn het volgende:

Waarom ze twijfelenden weet ik niet. Ik was wel heel onzeker en gaf snel op, maar goed ... wat wil je tussen allerlei lui waarvan 30% nu een strafblad heeft :')
Nou, dat lijkt me wel een reden. Als je op de MAVO al snel opgeeft, zal het op de HAVO al niet veel beter worden, toch? En hoe gaat een onzeker mannetje zich staande houden als het niveau omhoog gaat, er meer arbeid moet worden verricht en er meer van een leerling wordt verwacht?

Maar goed, allemaal gepraat achteraf. Wat telt is nu en dan heb je ze toch mooi laten zien dat het anders is gelopen dan dat ze dachten!
  zaterdag 9 juli 2011 @ 11:16:44 #55
262 Re
Kiss & Swallow
pi_99236549
ik kreeg ook ooit mavo advies omdat ik mijn cito toets niet echt top deed, maar dat is ook weer goed gekomen hoor :)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 9 juli 2011 @ 11:27:01 #56
344435 OneTeaspoon
of common sense
pi_99236739
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:24 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Nou, dat lijkt me wel een reden. Als je op de MAVO al snel opgeeft, zal het op de HAVO al niet veel beter worden, toch? En hoe gaat een onzeker mannetje zich staande houden als het niveau omhoog gaat, er meer arbeid moet worden verricht en er meer van een leerling wordt verwacht?

Maar goed, allemaal gepraat achteraf. Wat telt is nu en dan heb je ze toch mooi laten zien dat het anders is gelopen dan dat ze dachten!
Als de mavo te laag voor je is dan ga je daar inderdaad niet hard je best voor doen. Als er geen competitie-element in zit, geen uitdaging dan is er ook weinig stimulans om daadwerkelijk je best te doen. Als 14, 15 jarige denk je heus niet 'als ik nu mijn best doe mag ik vast naar de havo' die voelen zich vast zitten op een dergelijk niveau.
pi_99237053
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:07 schreef Iannn het volgende:

Ik merk dat nu ik mijn p binnen heb ik erg graag naar de uni wil, maar het niet aandurf, mede vanwege dit. Ik kan het ook niet loslaten en ga er zelfs over twee weken met een psych over praten, echt totaal bizar eigenlijk, want ik ben verre van een emotioneel figuur. Maar dit blijft me "triggeren"

Wat moet ik ermee aan? En hoe kan zoiets gebeuren? Dat echt een zoveel mensen mijn intelligentie zo anders inschatten als ik zelf? Vooral ook omdat het docenten zijn ... die zouden zulke shit toch juist moeten weten?
Je moet het naast je neerleggen. Hoe het heeft kunnen gebeuren is niet belangrijk voor jouw toekomst.

Wat je kán doen is nu op je 21ste je wezenloos vastbijten in je eigen jeugd en je oude docenten en dan over 10 jaar met dezelfde vraag zitten. Maar je kan ook gewoon je eigen plan trekken. En de les leren dat je niet teveel waarde moet hechten aan andermans mening.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Boks-Chick zaterdag 9 juli 2011 @ 11:43:57 #58
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_99237170
mijn broertje werd van jongs af aan als 'dom' bestempeld. Hij mocht zowat bij gods gratie naar de (toen nog) mavo. Hij zou het alleen toch neit halen, maar je moet toch wat enz. waren veel gehoorde kreten romdom zijn persoon. En dat ging inderdaad vreselijk, die mavo, en verliet na drie mavo de school.

Maarrrr, ik ben zelden slimmere en intelligentere mensen tegen gekomen. En ach ja, dat hij nu hotelmanager is in een van de grootste en duurste hotelketens ter wereld en dat doet met een gemak alsof hij een wandelingetje maakt op zondagmorgen, bewijst voldoende.

Oftewel: je hebt door je HBO-P ruimschoots bewezen dat je zeker weten meer kan, dus gewoon doen!

En complimenten dat je dat al bent gaan doen trouwens, die P, ondanks de stempel die je op kreeg. Respect
lolwut
pi_99237638
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:07 schreef Iannn het volgende: Vooral ook omdat het docenten zijn ... die zouden zulke shit toch juist moeten weten?
Docent als vak is misschien heilig maar de persoon achter de docent niet. Die zijn net als alle andere mensen subjectief en reageren op wat ze zien en associeren dat met dingen die ze eerder hebben gezien. Dan kun je een IQ van 200 hebben maar als je als een tokkie praat reageren ze daar op, ok zeldzaam maar het gaat om het idee. Niemand kan in je hersenen kijken, genoeg docenten met een slecht inzicht in de mens en een grote zelfoverschatting. Zij zijn immers de bakens van kennis en licht en jij bent maar iemand die het allemaal nog moet leren. Dat bv. aardrijkskunde vrijwel niets met psychologie of neurologie te maken heeft lijkt dan niet veel uit te maken, als leerling zijnde dan die nog vanalles moet leren over sociale interactie.

Ik geloof zelf dat ieder mens hetzelfde potentieel heeft, afgezien van aangeboren afwijkingen. Sommige mensen lijden hun hele leven lang dankzij de herinnering aan een slechte uitslag van de cito toets of een rake opmerking over iemands intelligentie, niet alleen van docenten maar ook ouders. Dat zinkt dan weg in het geheugen, wordt een herinnering die een deel van je persoonlijkheid en instelling veranderd wat je onbewust iedere dag opnieuw herinnert.

Net als het tegenovergestelde; als veel mensen tegen je zeggen dat je er goed uit ziet, dat men je een succesvol persoon vind dan beinvloed dat je gedrag, het wordt een onderdeel van het fundament van je psyche of je zelfbeeld maar het hoeft niet zo te zijn dat je je dat bewust herinnert. Maar als je de negatieve opmerkingen negeert dan kunnen de positieve opmerkingen ook niet gebruikt worden.

Om daar overheen te komen is intelligentie/wilskracht voor nodig, als dat 'geblokkeerd' is dan is het erg lastig dat zelf te deblokkeren. Ik heb zelf gemerkt althans dat als ik twijfelde of ik een toets wel of niet zou halen, dat ik het dan vaak niet haalde omdat ik mezelf zat op te vreten tijdens een toets. Dan probeerde ik me te concentreren en me te herinneren wat ik de avond ervoor had geleerd maar zat er 'iets' in de weg, het idee dat het me toch niet zou lukken omdat ik dom was. Pas jaren later toen ik al aan het werk was kon ik daar mee omgaan en lukte het me vrijwel moeiteloos om voor toetsen te slagen.

Ik geloof dan ook dat er genoeg mensen zijn die veel dingen klakkeloos geloven (hoe IQ is, hoe het brein werkt enz) en die hun hele leven lang gebukt gaan onder het idee dat ze het toch niet kunnen. En er zullen ook genoeg mensen zijn die dat in stand willen houden, die hebben het zelf door en profiteren alleen maar van een maatschappij waar er mensen met lage en hoge IQ's zijn, zouden ze hun medemensen erover vertellen dan gooien ze eigenlijk hun eigen ruiten in.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 12:09:43 #60
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99237883
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:44 schreef Iannn het volgende:

[..]

Omdat ik niet snap wáárom. Mijn ouders hebben ooit zelfs nog boeken meegenomen die ik las, van mijn zus die des tijd psychologie deed. Maar nee, dat zei "niets" volgens m'n mentor toen :')

[..]

Ik wil het enorm graag, maar ik twijfel gewoon aan mijn eigen kunnen. Kan die shit van des tijd niet vergeten ... het heeft mij gewoon erg onzeker gemaakt over mijn eigen kunnen (qua studie).

[..]

Exact. Ik had zo graag willen horen van een docent dat hij/zij geloofde in mijn kunnen :). Dat had echt een hele grote steun in de rug gevonden. Helemaal omdat ik thuis twee ouders had die sowieso alles te min vonden wat ik deed, dus daar hoefde ik de support ook niet te zoeken.
Docenten op een middelbare school hebben niet echt de mogelijkheid om zich in hun leerlingen te verdiepen. Als een docent volledig lesgeeft heeft hij een stuk of 9 klassen X 25 leerlingen = ruim 200 leerlingen. Orde houden is een hele opgave op het vmbo. Je moet als docent leren hard te zijn anders red je het niet. Leerlingen met problemen zijn er genoeg. Daar heb je als docent de tijd niet voor om erbij stil te staan. Het niveau van de docenten zelf is op het vmbo is ook erg hoog.

Daarom moet je het niet persoonlijk opvatten. Dat oordeel zegt niet zoveel.
The view from nowhere.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 13:25:18 #61
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_99240474
Vervelend zijn dit soort dingen he! Herken het helemaal.
De oplossing lijkt zo eenvoudig, gewoon achter je laten. Maar dat is nog vrij lastig.
Misschien kun je in ieder geval wat dingen in gedachten houden:

- Jij bent echt de enige die in kan schatten welk opleidingsniveau haalbaar is. Het lastige is alleen dat docenten e.d. hun opmerkingen over je capaciteiten vaak (er zijn uitzonderingen!!) vol overtuiging maken, waardoor je bijna gaat denken dat je het zelf verkeerd ziet. Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat andere mensen zo stellig kunnen zijn in hun mening over anderen, je doet de mening van de persoon in kwestie een beetje af als: "allemaal leuk bedacht hoor, maar ik denk toch te weten dat je het mis ziet. Jij denkt een hoger niveau aan te kunnen, ik denk dat je dat fout ziet. Volgens mij is dit niveau (op dit moment) je plaffond."
Iemand die nog niet zo stevig in z'n schoenen staat, onder andere door de jonge leeftijd, zal misschien geneigd zijn om te gaan twijfelen aan z'n eigen inschattingsvermogen.
Natuurlijk moeten docenten adviseren in de schoolloopbaan, maar ik denk wel dat een beetje voorzichtigheid op z'n plaats is.
Schooladvies zal voor een docent ook niet makkelijk te geven zijn: het is niet de bedoeling dat een leerling lang onder z'n niveau functioneert (want dat is heel frustrerend), tegelijkertijd wil je leerlingen behouden voor teleurstellende ervaringen. Vaak wordt dan gedacht: wat er in zit komt er toch wel uit. Beter neem je dan de weg van langzaam stapelen in plaats van een radicale sprong in niveau.

- Je plaffond qua opleidingsniveau is met goede motivatie e.d vaak behoorlijk rekbaar. Dat er toen werd gezegd: "mbo-3 is het hoogst haalbare" wil niet zeggen dat mbo-3 altijd je plaffond blijft.
Een leraar op de basisschool vertelde ooit dat hij een leerling in de klas had gehad, die na de basisschool naar vmbo-1 (heette toen nog anders, maar vergelijkbaar niveau) was gegaan, hij heeft steeds een stapje hoger gedaan en is inmiddels afgestudeerd aan de universiteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door pietkanarie op 09-07-2011 19:42:35 ]
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  zaterdag 9 juli 2011 @ 13:29:03 #62
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_99240588
Ik ben het trouwens ook helemaal eens met de post van loop...
I believe i can fly!
pi_99240846
Laat je er niet door afschrikken.

Meisje die ik ken kreeg VMBO advies. Meer zat er niet in voor haar. Nu heeft ze het VWO afgerond met de hoogste cijfers van de klas en doet ze het heel goed op de uni. Het gaat er dus helemaal om of jij zelf denkt dat je het aan kan. Niet wat andere mensen over jou denken, jij kent jezelf toch beter.

Je hebt ze immers al laten zien dat ze fout zaten, je hebt je eerste jaar van HBO gehaald. Ik zou liever vertrouwen op 20% van de docenten die een andere mening waren toegedaan.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 13:40:11 #64
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_99240924
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 00:00 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Soms wordt er ook door een docent gezegd dat het hele team zich in het advies kan vinden, gewoon om zelf sterker te staan. Ik deed een mbo 4 opleiding en zou beter het volgende schooljaar op niveau 3 kunnen doen, om teleurstellingen te voorkomen zoals dat zo mooi gezegd werd.
Toen ik met een van m'n docenten toevallig sprak over het volgende schooljaar, vertelde ik hem dat de school had geadviseerd op niveau drie verder te gaan. Hij zei dat geen goed idee te vinden, dan zou ik me gaan vervelen. Op mijn opmerking dat het advies met het hele team besproken zou zijn, zei hij dat dat niet waar was.
I believe i can fly!
pi_99251364
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 13:40 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Soms wordt er ook door een docent gezegd dat het hele team zich in het advies kan vinden, gewoon om zelf sterker te staan. Ik deed een mbo 4 opleiding en zou beter het volgende schooljaar op niveau 3 kunnen doen, om teleurstellingen te voorkomen zoals dat zo mooi gezegd werd.
Toen ik met een van m'n docenten toevallig sprak over het volgende schooljaar, vertelde ik hem dat de school had geadviseerd op niveau drie verder te gaan. Hij zei dat geen goed idee te vinden, dan zou ik me gaan vervelen. Op mijn opmerking dat het advies met het hele team besproken zou zijn, zei hij dat dat niet waar was.
Kun je hierover niet een klacht indienen bij de Inspectie v/h onderwijs :? Al is het alleen al om de aandacht hierop te trekken? Of vindt je het prima zo, ik bedoel een niveau lager?

Verder zou TS eens met die angst aan de gang kunnen gaan en zijn emotionele bagage (zo mooi verwoord) los te gaan laten en vooruit te gaan kijken ipv achterom......door het behalen van je hbo + je p heb je zelf al het bewijs in handen dat je iets in je mars hebt je focust je imo op een overbodig dilemma, die imo dan weer lijkt op aandachttrekkerij :) Ook al snap ik de achterliggende gedachten wel, maar ze kloppen niet met de werkelijkheid.
pi_99251471
Je kan beter spijt hebben van dingen die je hebt gedaan, dan van dingen die je niet hebt gedaan...
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 19:41:29 #67
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_99251923
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 19:22 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Kun je hierover niet een klacht indienen bij de Inspectie v/h onderwijs :? Al is het alleen al om de aandacht hierop te trekken? Of vindt je het prima zo, ik bedoel een niveau lager?

Ik ben naar een andere school gegaan om daar alsnog niveau vier te doen. Vier jaar lang gedaan (voor de 'theorie' haalde ik hoge cijfers, voor de stages zesjes) maar mijn eindstage wilde totaal niet lukken, door allerlei omstandigheden. Deels door mezelf, deels door 'vervelende culturen' waarin ik terecht kwam. Geroddel, negeren enz. Dus na al die moeite ben ik alsnog niveau drie gaan doen. Wel heel veel over mezelf en anderen geleerd in die jaren op niveau 4. Soms voelt het ergens toch als weggegooide jaren, hoewel ik weet dat dat niet waar is. Niveau drie is inmiddels afgerond (in 1,5 jaar gedaan) en ik ben via een 21+ toets toegelaten tot hbo pedagogiek. Dus het is uiteindelijk allemaal goed gekomen.

Heb er nooit over nagedacht om een brief te schrijven naar de onderwijsinspectie. Ga dat nu ook niet meer doen, het is te lang geleden. Maar als ik er in die tijd aan gedacht had, had ik de brief waarschijnlijk wel geschreven. Want het fenomeen vond/vind ik heel verkeerd.

[ Bericht 2% gewijzigd door pietkanarie op 09-07-2011 19:48:04 ]
I believe i can fly!
pi_99253158
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 19:41 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Ik ben naar een andere school gegaan om daar alsnog niveau vier te doen. Vier jaar lang gedaan (voor de 'theorie' haalde ik hoge cijfers, voor de stages zesjes) maar mijn eindstage wilde totaal niet lukken, door allerlei omstandigheden. Deels door mezelf, deels door 'vervelende culturen' waarin ik terecht kwam. Geroddel, negeren enz. Dus na al die moeite ben ik alsnog niveau drie gaan doen. Wel heel veel over mezelf en anderen geleerd in die jaren op niveau 4. Soms voelt het ergens toch als weggegooide jaren, hoewel ik weet dat dat niet waar is. Niveau drie is inmiddels afgerond (in 1,5 jaar gedaan) en ik ben via een 21+ toets toegelaten tot hbo pedagogiek. Dus het is uiteindelijk allemaal goed gekomen.

Heb er nooit over nagedacht om een brief te schrijven naar de onderwijsinspectie. Ga dat nu ook niet meer doen, het is te lang geleden. Maar als ik er in die tijd aan gedacht had, had ik de brief waarschijnlijk wel geschreven. Want het fenomeen vond/vind ik heel verkeerd.
Ja en dan te bedenken dat wij,de belastingbetaler, het salaris van de Inspecteur betalen....kan je op zijn minst wat terugverwachten toch... ;)
Ach ik zou het ook na zo'n tijd niet meer doen hoor, maar deze Inspectie is er niet voor niks, zet ze maar aan het werk.
En mooi dat het je ondanks allerlei omwegen toch gelukt is je niveaus te halen. :)
pi_99266247
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 20:24 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Ja en dan te bedenken dat wij,de belastingbetaler, het salaris van de Inspecteur betalen....kan je op zijn minst wat terugverwachten toch... ;)
Ach ik zou het ook na zo'n tijd niet meer doen hoor, maar deze Inspectie is er niet voor niks, zet ze maar aan het werk.
En mooi dat het je ondanks allerlei omwegen toch gelukt is je niveaus te halen. :)
Je krijgt terug dat er mensen hoger worden opgeleid, en meer verdienen, oftewel, meer belasting lappen ;). Een investering! :P
pi_99266368
Je kon het die docenten ook vragen waarom ze je zo inschatten, als je ermee zit. Dan kun je beter bepalen of ze -volgens jou- een punt hebben.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  zondag 10 juli 2011 @ 12:07:06 #71
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_99271659
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 20:24 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Ja, we mogen die inspecteurs ook best aan het werk zetten. Daar betalen we voor.
Ze doen goed en belangrijk werk. Maar ik vraag me af of veel mensen/leerlingen de weg naar de onderwijsinspectie weten te vinden of dat veel mensen er, net als ik, eigenlijk niet eens aan denken om hen te schrijven in zulke situaties.

En ik ben heel blij dat ik na al die omwegen uiteindelijk toch aan het hbo kan beginnen want dat wil ik al vanaf het moment dat ik met het mbo begon :Y
I believe i can fly!
pi_99274293
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 12:07 schreef pietkanarie het volgende:

[..]

Ja, we mogen die inspecteurs ook best aan het werk zetten. Daar betalen we voor.
Ze doen goed en belangrijk werk. Maar ik vraag me af of veel mensen/leerlingen de weg naar de onderwijsinspectie weten te vinden of dat veel mensen er, net als ik, eigenlijk niet eens aan denken om hen te schrijven in zulke situaties.

En ik ben heel blij dat ik na al die omwegen uiteindelijk toch aan het hbo kan beginnen want dat wil ik al vanaf het moment dat ik met het mbo begon :Y
Tja geen idee of het eigenlijk een beetje leeft onder de leerlingen, stel je hebt 3 kwart jaar geen Engels gehad door uitval leerkracht waardoor je cijfer lager staat dan je w.s. had gehaald als er wel het gehele jaar les gegeven zou zijn......Is dit een klacht die je bij zo'n Inspecteur onder de aandacht moet gaan brengen (ik vind van wel), maar aan de andere kant.... vaak die uitgevallen uren zooooooo *O* zijn.
Wat ik wel denk is dat ouders zich veel meer moeten gaan laten horen en dat zij deze klachten melden uit naam van hen kind. Zeker op het Voortgezette is veel te doen nog.....de meeste ouders werken tegenwoordig, maar hun 12/13/14/15/16/17 jarige kroost loopt gewoon door de stad of zit lekker thuis te bankhangen omdat er zomaar weer 4 uren uitvielen.....het "klopt" niet op de een of andere manier :? Er is voor deze groep niet of nauwelijks enige opvang.

Succes op het hbo :)
pi_99277330
Ik heb ongeveer hetzelfde traject afgelegd.
Altijd leraren (zelfs een psycholoog) gehad die zeiden dat ik nooit mavo zou kunnen halen, en dat maar zou moeten accepteren, dat zou een 'stuk prettiger leven'.

Uiteindelijk 21+ test gedaan, hbo-p gehaald, zat daar niet op m'n plek.
Doe nu universiteit en dat bevalt prima en haal ook prima cijfers.

Wat voor mij hielp is bedenken dat de meeste leraren ook maar van een kweekschool komen of een of andere hbo lerarenopleiding. Als ze echt verstand hadden waren ze wel universitair geschoold. Docenten met een universitaire mastergraad geven meestal geen les op mavo scholen.

Conclusie: Die leraren van jou vroeger zijn zelf een stel incompetente retardi's die de frustraties van hun mediocre leventje graag op kinderen botvieren.

FUCK die leraren, ik kwam 'r laatst 1 tegen, en hij trok wit weg toen ie hoorde dat ik uni deed. Hij heeft vast een klote nacht gehad, en ik gun 't hem, haha.

Ga gewoon uni doen, krijg je tenminste degelijk les, dat motiveert je ook.

Suc6.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twin1983 op 10-07-2011 14:44:51 ]
pi_99281857
quote:
19s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 11:43 schreef BrandX het volgende:
mijn broertje werd van jongs af aan als 'dom' bestempeld. Hij mocht zowat bij gods gratie naar de (toen nog) mavo. Hij zou het alleen toch neit halen, maar je moet toch wat enz. waren veel gehoorde kreten romdom zijn persoon. En dat ging inderdaad vreselijk, die mavo, en verliet na drie mavo de school.

Maarrrr, ik ben zelden slimmere en intelligentere mensen tegen gekomen. En ach ja, dat hij nu hotelmanager is in een van de grootste en duurste hotelketens ter wereld en dat doet met een gemak alsof hij een wandelingetje maakt op zondagmorgen, bewijst voldoende.

Oftewel: je hebt door je HBO-P ruimschoots bewezen dat je zeker weten meer kan, dus gewoon doen!

En complimenten dat je dat al bent gaan doen trouwens, die P, ondanks de stempel die je op kreeg. Respect
Het is een verrot systeem als je als kind al gelabeld wordt als intelligent of niet intelligent. Het slaat namelijk helemaal nergens op. Als er uit al het hersenonderzoek dat door de jaren heen gedaan is wel iets blijkt, dan is het dat. Mensen kunnen zichzelf, mits ze niet gehandicapt zijn, eigenlijk tot in het oneindige dingen aanleren. Je moet er alleen de tijd in willen steken, de juiste instelling hebben.

Even heel heel simpel gesteld: je kunt je hersenen eigenlijk zien als een enorme verzameling stipjes(neuronen). Door verbindingen te leggen tussen die neuronen leer je dingen aan. Hoe vaker je die verbinding activeert door bijv. dingen te herhalen opnieuw over te lezen, of simpelweg nieuwe dingen te onderzoeken die deels dezelfde verbindingen activeren. Hoe sterker en dikker die verbindingen worden, en hoe beter je ergens in wordt. Het verschil tussen dom en slim etc. is dan ook niet een soort aangeboren natuurtalent, maar meer het feit dat de ene groep mensen niet opgeeft als ze iets nieuws aan moeten leren, en de ander al snel iets heeft van dat kan ik niet, dus laat maar. Al dan niet gestimuleerd in dat soort gedachten door hun omgeving, bijv. door te zeggen jij bent te dom voor Mavo, jij hebt geen wiskundeknobbel, en meer van die onzin.

Beste voorbeeld hiervan is mss nog wel de door Marva Collins gerunde school voor kinderen met een leerachterstand en gedragsproblemen. Elk van de door haar opgevangen kinderen had zo z'n eigen problemen. Het gros zou hier in het speciaal onderwijs zitten met de gedachte dat ze te dom zijn voor een normale basisschool. Maar uiteindelijk gingen ze stuk voor stuk vooruit, en lagen ze al snel enorm voor op gebieden als leesvaardigheid, wiskunde etc. Puur door een verandering van instelling op het gebied van leren. Eigenlijk zou het werk op het gebied van mindset van Carol Dweck e.a. gemeengoed moeten zijn op basisscholen, zodat iedereen zulke vooruitgang kan boeken. Voor geïnteresseerden, een aantal links op dat gebied:

http://mindsetonline.com/
http://www.erikschoonhoven.nl/?p=58

En nog een over slimmer leren:
http://www.brainstudio.nl/

Aan te raden boeken hierover:
van beginner tot uitblinker van john vollenbroek
gebruik je hersens - leer slimmer en win tijd van jan willem van den brandhof
en mindset van carol dweck
  zondag 10 juli 2011 @ 16:21:45 #75
123170 alors
zlata1234
pi_99282171
Doe het gewoon, je bent nu voor jezelf alleen maar aan het verzinnen wat je de schuld kan geven achteraf. 'Ja ik had wel uni kunnen doen maar ik heb het niet gedaan omdat ik te onzeker ben gemaakt'. Gewoon doen, faal je, dan weet je dat ook en ga je weer verder met wat je nu doet.

Ik snap je wel, ben zelf ook niet goed ingeschat, soms denk ik ook wel, hoe kunnen ze het niet hebben gezien? Maarja je kunt het niet meer veranderen, dus richt je gewoon op de toekomst, die kun je wel beïnvloeden.
know'm sayin?
word? word.
  zondag 10 juli 2011 @ 22:29:55 #76
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_99298404
quote:
7s.gif Op zondag 10 juli 2011 13:26 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Tja geen idee of het eigenlijk een beetje leeft onder de leerlingen, stel je hebt 3 kwart jaar geen Engels gehad door uitval leerkracht waardoor je cijfer lager staat dan je w.s. had gehaald als er wel het gehele jaar les gegeven zou zijn......Is dit een klacht die je bij zo'n Inspecteur onder de aandacht moet gaan brengen (ik vind van wel), maar aan de andere kant.... vaak die uitgevallen uren zooooooo *O* zijn.
Wat ik wel denk is dat ouders zich veel meer moeten gaan laten horen en dat zij deze klachten melden uit naam van hen kind. Zeker op het Voortgezette is veel te doen nog.....de meeste ouders werken tegenwoordig, maar hun 12/13/14/15/16/17 jarige kroost loopt gewoon door de stad of zit lekker thuis te bankhangen omdat er zomaar weer 4 uren uitvielen.....het "klopt" niet op de een of andere manier :? Er is voor deze groep niet of nauwelijks enige opvang.

Succes op het hbo :)
Ik denk inderdaad dat leerlingen zelf niet zo snel aan de bel zouden trekken als het gaat om iets als lesuitval. Vinden ze wel relaxed, ook al gaat het misschien ten koste van hun cijfers.
Maar ouders kijken in het algemeen wel verder dan 'mijn kind heeft al het hele jaar lekker een paar extra uurtjes vrij. ' Dus dan lijkt het me aan hun de taak om toch de onderwijsinspectie te informeren, als de uitval veel te vaak voorkomt.
Het klopt dat er op de middelbare school vaak veel lesuitval is. Op het mbo is dat nog erger... soms waren we acht uur op school en hadden twee uurtjes les ofzo... verveling!
I believe i can fly!
pi_99305462
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:07 schreef Iannn het volgende:
Situatie nu: ik ben nu 21, en heb zojuist met eenvoud m'n hbo-p weten binnen te halen, weer begint het te kriebelen, toch maar naar de uni dan?

Nu ben ik via een 21+ toets op het hbo gekomen, ik heb namelijk niets meer als een vmbo-t (toen nog mavo) diploma. Ik ben door bijna alle leraren bestempeld als "goede mavo-leerling" ... maar ik was absoluut niet geschikt voor iets hogers. Dit is iets wat ik constant heb moeten aanhoren vanaf groep 7 tot de vierde klas mavo. Op het moment deed het niks met mij, maar nu achteraf merk ik dat het toch enorm z'n sporen heeft nagelaten. Ik heb zelf altijd met gevoel gezeten redelijk slim te zijn, als je dan te horen krijgt dat echt een ratio aan docenten vind dat jij maximaal een mbo-niv 3 kan doen is dat toch een significant verschil natuurlijk.

Doordat ik nooit een havo of dergelijke mocht doen was ik verplicht tot de mavo, waar ik veel gepest ben, met allerlei guur volk zat waar ik geen klik mee voelde en nooit iets deed voor school. Ik heb zelfs niet geleerd voor mijn eindexamens en alles met zevens gehaald.

Thuis las ik op 16-jarige leeftijd al dit soort boeken; klik ... maar nee, mbo-niv 3 was echt mijn max.

Waar het mij nu vooral om draait is dat ik ervan schrik dat zoveel docenten dit zeiden, het waren er geen één of twee. Het waren mijn docenten van groep 7, groep 8 en ongeveer 80% van de docenten die ik had op het mavo gedurende vier jaar. Ik snap gewoon niet hoe dit kan, zit ik juist, zaten zij juist? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat kan ik nu echt? En hoe hebben hun in hemelsnaam tot zulke conclusies kunnen komen. Want waarom haal ik dan nu zonder ook maar enige moeite te doen met gemak mijn propedeuse van het hbo?

Docenten in die posities zijn echt rasidioten.

Mijn broertje kreeg expliciet vbmo-t/havo advies met nadruk op vmbo. Hij is net over naar 4-vwo en gaat N&T+Wiskunde D doen en heeft een gemiddelde van 7,8 ofzoiets. Zelfde met mijn zus, die kreeg havo punt en gaat volgend jaar al beginnen aan haar vierde jaar geneeskunde zonder vertraging.
pi_99305652
Als ik naar mijn basisschoolleraar en -directeur ga en hem vertel dat ik geen studie heb afgemaakt en nooit op enig niveau heb gewerkt dan krijgt hij een hartaanval denk ik, want ik was de enige leerling in jaren die een gymnasiumadvies had gekregen en ik had een perfecte score 550 op mijn CITO-toets. Dat is toch allemaal niet zo belangrijk als je zou denken als het erop aankomt, in elk geval zijn er genoeg andere dingen belangrijk. Ga er gewoon voor man, als jij dat wil! :D
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_99337690
Mijn broer heeft op de basisschool te horen gekregen dat hij 'maximaal vmbo' eruit kon halen. Inmiddels doet hij HBO en haalt hij enorm hoge cijfers, met een opleiding op de universiteit in het vooruitzicht. Vertrouw op wat JIJ denkt dat je kunt, niet wat een ander zegt dat jij kunt. Bewijs dat je het kunt, dat jij gelijk had.
'No I'm not colorblind, I know the world is black and white'
  maandag 11 juli 2011 @ 22:53:49 #80
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_99344231
Ach misschien had je de kwaliteiten ook toen al maar kwam het er toen nog niet uit. Die docenten zien ook maar een deel van jouw persoon.

Als jij het idee hebt dat jij de universiteit wel aankunt kun je het zonder veel schade proberen. Als het mislukt kun je toch wel terug.

Waarom leen je niet eens wat uni-boeken. Kun je zelf kijken of je ermee uit de voeten kan.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 17:41:13 #81
297320 Foktokkie
Stop. Hamertijd.
pi_99374569
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 23:10 schreef FruitenCo het volgende:
Dit inderdaad.Je moet je nooit of te nimmer laten vertellen wat jij wel en niet kunt!!!!
Ik heb hetzelfde aan moeten horen, maar inmiddels ga ik door een versneld MBO 4 traject, met uitzicht op het hoger juridisch onderwijs (hjo--> HBO niveau) over amper een jaar ofzo.
Jij weet zelf waar je grenzen liggen, of niet?
Die leerkrachten geven waarschijnlijk alleen maar een advies, gebaseerd op het feit dat ze dit voor duizenden leerlingen per jaar doen..
Nooit geschoten is altijd mis, ts, en ik zou het gewoon proberen, die uni.
Als het niet jouw ding blijkt, dan kom je er snel genoeg achter. Staar je niet blind op IQ, want dat is beslist niet alles. Doe wat jij kan!
ADHD. Omdat alles beter is in HD.
Tevens omdat: Hamer.
Dat was echt fantastisch.
Een bijzonder en gevoelig kristalkind.
pi_99589103
Ga gewoon dat academische papiertje halen, en het vervolgens lekker in hun gezicht wrijven :')
pi_99590190
Als ik zo je spelling en je enthousiasme zie.. Doen! :)
pi_99593078
Ik ken dat wel. Op de basisschool vonden ze me vooral dom en ben ik wel eens in de klas belachelijk gemaakt omdat ik voor begrijpend lezen te veel fouten had gemaakt. Het heeft mij een behoorlijke minderwaardigheidscomplex bezorgt, maar dat is met de jaren wel steeds minder geworden. Ook omdat ik vorig jaar netje mijn HBO heb gehaald en nu verder aan het studeren ben.

Gewoon er voor gaan. De enige die weet waar jouw grens ligt ben jij toch echt zelf. Andere kunnen hoogstens advies geven. ;)
signatuurloos
pi_99593252
Pffff, die achterlijke CITO toetsen, breek me de bek niet open :') Volgens de Cito kon ik maximaal LWO doen, mijn ouders hebben mij zo'n test laten doen die ook kon uitwijzen wat voor stroming het beste kon doen, en raad eens... Ik kon VWO doen :').
Destijds heb ik gekozen voor een VMBO-T opleiding wat mij erg goed af ging.

Adviezen zijn 0,0% betrouwbaar!
Geen suiker toegevoegd
  zondag 17 juli 2011 @ 21:49:51 #86
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_99593391
Je moet dit loslaten.
Je kunt het verleden en de evt. verkeerde inschattingen van anderen nu niet meer veranderen.

Wees trots op wat je nu bereikt. Je hebt bewezen dat ze het bij het verkeerde eind hadden. Goed voor jou! En als je naar de uni wilt, probeer het. Maar blijf niet terugkijken, want daar wordt je niet gelukkiger van.
(Un)masking for the greater good.
pi_99594341
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 21:46 schreef FruitenCo het volgende:
Pffff, die achterlijke CITO toetsen, breek me de bek niet open :') Volgens de Cito kon ik maximaal LWO doen, mijn ouders hebben mij zo'n test laten doen die ook kon uitwijzen wat voor stroming het beste kon doen, en raad eens... Ik kon VWO doen :').
Destijds heb ik gekozen voor een VMBO-T opleiding wat mij erg goed af ging.

Adviezen zijn 0,0% betrouwbaar!
Waarom koos je dan voor VMBO-T terwijl je ook VWO had kunnen doen?
Was die keuze buiten bereik? Neem toch wel aan van wel he :')
pi_99595352
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 22:05 schreef nero7 het volgende:

[..]

Waarom koos je dan voor VMBO-T terwijl je ook VWO had kunnen doen?
Was die keuze buiten bereik? Neem toch wel aan van wel he :')
Ik had toendertijd havo gedaan, echter ging mij dat niet zo goed af. Zo blijkt dat je niks van die toetsen moet geloven.
Geen suiker toegevoegd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')