abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99186991

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? (scheefhuren bestaat natuurlijk niet, tenzij je in een scheve woning leeft) Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Game on ^O^
Real programmers don't comment. It was hard to write, so it should be hard to read.
pi_99187761
quote:
Verlaging overdrachtsbelasting remt nieuwbouw

De tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting maakt bestaande woningen aantrekkelijker en is een plus voor de woningmarkt, maar het verslechtert wel de concurrentiepositie van nieuwbouw, aldus vrijdag het Economisch Bureau van ING.

Op nieuwbouwwoningen wordt geen overdrachtsbelasting gerekend, maar wel omzetbelasting. Ook de verkopen van nieuwbouw zitten in het slop, aldus de denktank. In het eerste kwartaal van dit jaar werden 6600 nieuwbouwwoningen verkocht, tegenover 8400 een jaar eerder.

De verlaging van de overdrachtsbelasting moet een carrousel op gang brengen van mensen die een woning verkopen en zelf weer een andere kopen. Volgens de ING stimuleert dit de potentiële kopers van nieuwbouw niet. De periode van verlaging van de overdrachtsbelasting is een jaar, terwijl er vaak anderhalf jaar zit tussen het kopen van een nieuwbouwwoning en de opleveringen daarvan. De potentiële kopers van nieuwbouw zullen hun bestaande woning dus pas over een jaar op de markt willen brengen en dan is de maatregel niet meer van kracht.

Volgens ING blijft nieuwbouw belangrijk voor ons land. De komende tien jaar stijgt het aantal huishoudens met 55.000 per jaar. Daarnaast worden jaarlijks zo'n 15.000 woningen gesloopt. Er zijn dus minstens 70.000 nieuwe woningen per jaar nodig. Vorig jaar werden er 56.000 gebouwd. Volgens ING zal het aantal dit jaar uitkomen op 60.000 en volgend jaar op 62.000.
  FOK!fotograaf vrijdag 8 juli 2011 @ 09:33:22 #3
13368 NiGeLaToR
pi_99187854
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 09:29 schreef HansvD het volgende:

[..]

Als er 70.000 woningen per jaar tekort komen, dan moet het vraag vs aanbod spelletje toch vroeg of laat de boel in beweging brengen? Waar wonen die mensen nu dan? Thuis? :+
pi_99187894
quote:

[..]

Ik voel een oplossing voor dit probleem aankomen nl. het verlagen van de BTW voor nieuwbouw naar 6%
Real programmers don't comment. It was hard to write, so it should be hard to read.
pi_99187949
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 09:33 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Als er 70.000 woningen per jaar tekort komen, dan moet het vraag vs aanbod spelletje toch vroeg of laat de boel in beweging brengen? Waar wonen die mensen nu dan? Thuis? :+
Ik heb begrepen dat er weinig 'rek' zit in de bouwkosten, dus de verliezen moeten genomen worden op de speculatieve waarde van de bouwgrond. Als ik Elco Brinkman was dan ging ik lobbyen voor het beschikbaar stellen van landbouwgrond om huizen op te bouwen.
pi_99188189
quote:

[..]

Zoiets? Geen idee.

Kinderen worden volwassenen en hebben een huis nodig op een bepaalt moment.

verder :
quote:
BevolkingstellerEr worden gemiddeld per dag ongeveer 500 kinderen geboren. Daar staat tegenover dat er op jaarbasis elke dag 370 mensen overlijden. Verder vestigen zich gemiddeld 400 immigranten per dag in Nederland, terwijl er 305 emigranten vertrekken. Op jaarbasis groeit de bevolking van Nederland met gemiddeld 235 personen per dag.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 09:49:06 #7
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_99188284
quote:

[..]

Er staat toch ook niet dat er 70.000 woningen per jaar te kort komen.

Er zijn er jaarlijks 70.000 nodig en volgens de prognses worden er de komende jaren per jaar maar 60.000 gebouwd. Dat zijn er maar 10.000 "tekort"
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  FOK!fotograaf vrijdag 8 juli 2011 @ 10:44:53 #8
13368 NiGeLaToR
pi_99190149
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 09:49 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Er staat toch ook niet dat er 70.000 woningen per jaar te kort komen.

Er zijn er jaarlijks 70.000 nodig en volgens de prognses worden er de komende jaren per jaar maar 60.000 gebouwd. Dat zijn er maar 10.000 "tekort"
Owjah, das ook zo. Maargoed, 10.000 daklozen per jaar is natuurlijk ook onacceptabel!

Of dat nou komt door tekort huizen of omdat onze jeugd toch geen hypotheek kan krijgen omdat ze de komende 10 jaar hun puberale telefoonrekening moeten terugbetalen is natuurlijk de vraag...
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:48:02 #9
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99190272
quote:

[..]

Wat een onzin, als er meer doorstroming komt op de huizenmarkt is dit ook gunstig voor de nieuwbouw.

Daarnaast heeft nieuwbouw enorm veel voordelen tov een tweedehands huis. Daarnaast zijn de woonlasten ook stukken lager door een veel lager energieverbruik :)
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:52:08 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_99190442
quote:

[..]

Die tekorten bestaan natuurlijk al veel langer. Probleem is de enorme prijzen voor het stukje zand onder het huis.

Ironisch trouwens, dat de overheid de zoveelste maatregel (OB-verlaging) heeft genomen die NIET bijdraagt aan het daadwerkelijk oplossen van de problemen op de woningmarkt (lees: voldoende nieuwbouw), maar de schaarste en dus prijzen verder opstuwt.
De overheid lijkt er alles aan te doen om vooral de bubbel in stand te houden. Nu al ontsnapt er lucht, zodra de overheid het niet meer redt (waar komen de miljarden voor de OB-verlaging vandaan?) knalt de bubbel des te harder.
censuur :O
pi_99190473
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:48 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]
Wat een onzin, als er meer doorstroming komt op de huizenmarkt is dit ook gunstig voor de nieuwbouw.
Dat lijkt mij ook, maar goed, ik plaatste alleen een artikel van een ander....

quote:
Daarnaast heeft nieuwbouw enorm veel voordelen tov een tweedehands huis.
En nadelen. Bouwrente, lange bouwtijd, veel extra kosten zoals: keuken, badkamer, vloeren, tuin, oprit, terras

quote:
Daarnaast zijn de woonlasten ook stukken lager door een veel lager energieverbruik :)
Dat ligt aan de leeftijd van het tweedehands huis en aan het onderhoud natuurlijk..
pi_99190510
quote:

Er is natuurlijk ook een deel uitstroom, dat deel heeft geen nieuwe woning nodig. Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen er nog met een dubbele woning zitten?

quote:
Daarnaast heeft nieuwbouw enorm veel voordelen tov een tweedehands huis. Daarnaast zijn de woonlasten ook stukken lager door een veel lager energieverbruik :)
Ik ben eigenlijk wel benieuw hoeveel je daarop kan besparen? Ik hoorde laatst het nodige slechte nieuws over de zogenaamd energiezuinige balansventilatie systemen.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:54:15 #13
194833 Hanoying
pi_99190532
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:44 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Owjah, das ook zo. Maargoed, 10.000 daklozen per jaar is natuurlijk ook onacceptabel!

Of dat nou komt door tekort huizen of omdat onze jeugd toch geen hypotheek kan krijgen omdat ze de komende 10 jaar hun puberale telefoonrekening moeten terugbetalen is natuurlijk de vraag...
Er komen ook steeds meer eenpersoonshuishoudens, ook in de komende tien jaar neemt dit aantal toe.

Eenpersoonshuishoudens kunnen inschikken en vaak al volstaan met een etage in een eensgezinswoning waardoor één woning voorziet in 3 huishoudens. Dat er per jaar 70.000 huishoudens bijkomen en slechts 60.000 woningen hoeft geen enkel probleem te zijn.
pi_99190575
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:52 schreef RemcoDelft het volgende:

De overheid lijkt er alles aan te doen om vooral de bubbel in stand te houden. Nu al ontsnapt er lucht, zodra de overheid het niet meer redt (waar komen de miljarden voor de OB-verlaging vandaan?) knalt de bubbel des te harder.
Dat komt omdat de overheid het niet als zijn taak ziet om de bevolking te huisvesten. De taak van de overheid is om koste wat het kost de zeepbel in stand te houden. Dit komt omdat we geregeerd worden door een overheid die de banken lief heeft en zelf ook aan het kredietinfuus ligt :|W w/
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:55:55 #15
324665 meth77
to do or not to do
pi_99190596
quote:

[..]Daarnaast heeft nieuwbouw enorm veel voordelen tov een tweedehands huis. Daarnaast zijn de woonlasten ook stukken lager door een veel lager energieverbruik :)
Dat zeker, geef mij maar nieuwbouw, alles nieuw.
toppie hoor
geen tweedehands huis voor mij
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:57:41 #16
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99190654
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:55 schreef meth77 het volgende:

[..]

toppie hoor
Hetzelfde geld voor mij. Ik zou niet snel een tweedehands huis kopen.
Mijn volgende huis word absoluut weer nieuwbouw :Y
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:00:02 #17
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99190753
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:53 schreef VirtualMemory het volgende:

[..]

[..]

Ik ben eigenlijk wel benieuw hoeveel je daarop kan besparen? Ik hoorde laatst het nodige slechte nieuws over de zogenaamd energiezuinige balansventilatie systemen.
Ik heb een nieuwbouw woning maar geen balansventilatie :).

Mijn huis heeft wel hoogwaardige dakisolatie, HR++ beglazing, kunstof kozijnen, vloerisolatie, een spouw van 15cm dik, Douche WTW systeem.

Afgelopen jaar heb ik slechts 490m3 verstookt. Het is een eensgezinswoning met 450m3
Energie "lasten" per maand: 60 euro's _O-
  FOK!fotograaf vrijdag 8 juli 2011 @ 11:00:38 #18
13368 NiGeLaToR
pi_99190775
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:55 schreef meth77 het volgende:

[..]

toppie hoor
Vind nieuwbouw mensen altijd grappig.. jaren bezig met dingetjes doen in en om 'hun huis' en te wonen op een kale vlakte zonder iets of iemand.
Wij hebben net een 2ehandsie gekocht, van een paar jaar oud, wat van onder tot boven top is ingericht, tuin helemaal super, prijs mega laag (120.000 onder laatste hypotheek) en helemaal shiny. Konden er zo in O+ Of hadden wij gewoon 'geluk'? :+

Overigens zijn de meeste reacties in dit topic helemaal klaar voor een begin op Indymedia; de mensen die er baat bij hebben dat alles instort en naar de verdoemenis gaat. Vraag me af of iedereen wel zo blij is als inderdaad gebeurt wat enkele zwartkijkers roepen.. Het idee van een systeem is dat alles met elkaar samenhangt, wat precies de reden is dat de overheid niet in durft en kan grijpen - als de woningmarkt instort, zal iemand dat moeten betalen. Wie denk je die het verlies van woningwaarde en alle verplichte veilingen van woningen gaat betalen? De banken, die hun staatschulden nog niet eens hebben terugbetaald? Nee hoor, dat zijn wij *O* (wij alszijnde, relevante belastingbetalende burgers uiteraard :+ ).
  FOK!fotograaf vrijdag 8 juli 2011 @ 11:02:50 #19
13368 NiGeLaToR
pi_99190864
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:00 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik heb een nieuwbouw woning maar geen balansventilatie :).

Mijn huis heeft wel hoogwaardige dakisolatie, HR++ beglazing, kunstof kozijnen, vloerisolatie, een spouw van 15cm dik, Douche WTW systeem.

Afgelopen jaar heb ik slechts 490m3 verstookt. Het is een eensgezinswoning met 450m3
Dat red ik ook wel als ik nooit douche of in bad ga :+
Overigens is een WTW unit een verkapte balansventilatie - die zal ook nooit helemaal uitstaan en je huis continu voorzien van verse - doch opgewarmde - lucht.
En kunstof kozijnen zijn :r :z
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:06:00 #20
194833 Hanoying
pi_99191003
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:57 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hetzelfde geld voor mij. Ik zou niet snel een tweedehands huis kopen.
Mijn volgende huis word absoluut weer nieuwbouw :Y
Nieuwbouw lijkt leuk maar de stadshagens, leidse rijns en vathorsten van deze wereld zijn toch echt potentieloze flutwijken hoor. Het lijkt allemaal erg leuk en mooi en als je er gaat wonen is het in eerste instantie ook best aardig in een wijk met veel jonge ouders en dergelijk maar vergeet niet dat de wijk vanaf die eerste dag alleen nog maar minder wordt.

Na amper een jaar staan er al massa's huizen te koop in de buurt en dat blijft de eerste jaren zo. De waardegroei van je huis wordt enorm afgeremd door het feit dat je een huis hebt dat één op één concureert met tig andere huizen die volstrekt vergelijkbaar en massaal aangeboden zijn die zich alleen in prijs kunnen onderscheiden en de wijk zelf verliest zijn charme binnen 10 jaar volledig als er al weer een nieuwe wijk is gebouwd waar nu de jonge ouders met hun leuke kinderen gaan wonen.

Wat dan overblijft is een wijk met niets bijzonders en een huis op een kaveltje van 110 m2 dat een één op één kopie is van de vele troosteloze huizen om je heen.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:06:35 #21
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99191025
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:02 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dat red ik ook wel als ik nooit douche of in bad ga :+
Overigens is een WTW unit een verkapte balansventilatie - die zal ook nooit helemaal uitstaan en je huis continu voorzien van verse - doch opgewarmde - lucht.
En kunstof kozijnen zijn :r :z
Die kunstofkozijnen zien er gewoon uit als houten kozijnen, alleen heb je wel het voordeel dat je nooit hoeft te schilderen en dat na 10 jaar de kozijnen in de buurt niet alle kleuren van de regenboog hebben omdat iedereen een eigen kleurtje kiest.

Het enige wat ik moet verfen is de voordeur.

Het wooncomfort van een nieuwbouw woning is gewoon aanzienlijk hoger dan een jaren 70/80 woning en daarnaast ook nog eens veel goedkoper in vaste lasten (onderhoud & energie)

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 08-07-2011 11:12:42 ]
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:09:26 #22
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_99191166
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:06 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Nieuwbouw lijkt leuk maar de stadshagens, leidse rijns en vathorsten van deze wereld zijn toch echt potentieloze flutwijken hoor. Het lijkt allemaal erg leuk en mooi en als je er gaat wonen is het in eerste instantie ook best aardig in een wijk met veel jonge ouders en dergelijk maar vergeet niet dat de wijk vanaf die eerste dag alleen nog maar minder wordt.

Na amper een jaar staan er al massa's huizen te koop in de buurt en dat blijft de eerste jaren zo. De waardegroei van je huis wordt enorm afgeremd door het feit dat je een huis hebt dat één op één concureert met tig andere huizen die volstrekt vergelijkbaar en massaal aangeboden zijn die zich alleen in prijs kunnen onderscheiden en de wijk zelf verliest zijn charme binnen 10 jaar volledig als er al weer een nieuwe wijk is gebouwd waar nu de jonge ouders met hun leuke kinderen gaan wonen.

Wat dan overblijft is een wijk met niets bijzonders en een huis op een kaveltje van 110 m2 dat een één op één kopie is van de vele troosteloze huizen om je heen.
De laatste vinex wijken zijn juist enorm divers en echt een enorme verbetering ten opzichte van de pre 1990 en in minder mate pre 2000 woningen waar duizenden dezelfde rijwoningen staan. Ik zou er niet dood gevonden willen worden.

In nieuwe vinexwijken is bijna niet één straat hetzelfde en staan appartementen, rijwoningen, twee onder een kappers en vrijstaande woningen allemaal doorelkaar heen. Dit bevorderd overigens direct de sociale cohesie in de buurt.

Daarnaast heeft een moderen vinexwijk veel meer faciliteiten dan de oudere wijken.
pi_99191539
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:06 schreef Revolution-NL het volgende:

Die kunstofkozijnen zien er gewoon uit als houten kozijnen, alleen heb je wel het voordeel dat je nooit hoeft te schilderen en dat na 10 jaar de kozijnen in de buurt niet alle kleuren van de regenboog hebben omdat iedereen een eigen kleurtje kiest.

De architect kennis van me verteld dat de oude generatie kunststof kozijnen nog wel wat problemen kent. Namelijk dat er ijzer als dragend materiaal in zit en dat heeft een andere uitzettingscoefficient als kunststof, op den duur gaat de oude generatie barsten vertonen hierdoor. De nieuwe kunststof kozijen verwacht hij dat wel beter zijn daar zit ook kunststof als drager in en heb je geen problemen meer door de verschillende uitzettingscoeffcienten.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:20:36 #24
194833 Hanoying
pi_99191651
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:09 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De laatste vinex wijken zijn juist enorm divers en echt een enorme verbetering ten opzichte van de pre 1990 en in minder mate pre 2000 woningen waar duizenden dezelfde rijwoningen staan. Ik zou er niet dood gevonden willen worden.

In nieuwe vinexwijken is bijna niet één straat hetzelfde en staan appartementen, rijwoningen, twee onder een kappers en vrijstaande woningen allemaal doorelkaar heen. Dit bevorderd overigens direct de sociale cohesie in de buurt.

Daarnaast heeft een moderen vinexwijk veel meer faciliteiten dan de oudere wijken.
Toch gaat mijn verhaal behoorlijk op hoor. Schothorst -> Zielhorst -> Vathorst -> de volgende Horst ->.....

Je koopt je echt niet in in een wijk die op de langere termijn fantastisch gaat zijn. In tegendeel. Over 10 jaar is er een nieuwe wijk in aanbouw en verwordt jouw wijk tot wat hij eigenlijk altijd al was. Een veredelde buurgemeente van de stad waarin je dacht te wonen op 20 minuten fietsen van de binnenstad. In eerste instantie werd het nog wat verbloemd door het feit dat alles nieuw was en modern leek en het feit dat er zoveel mensen ind e wijk wwoonden waarme je je kon identificeren maar na verloop van tijd blijtk dat je eigenlijk niets bijzonders hebt en dat je bij verkoop ineens tegen het feit aan loopt dat er nog 6 vergelijkbare huizen te koop staan in je omgeving voor 230-240 k. mmm hoe veel zou jij moeten vragen?

Als je toch in de periferie van een stad wilt gaan wonen dan kun je beter in een daadwerkelijke buurgemeente gaan zitten. (In het geval van Amersfoort bv een Leusden, Nijkerk of Hoevelaken). Daar zijnd e voorzieningen nog veel beter en zit je ook niet met de "grote stad problemen" die ook in de Vinexwijken toch echt hun kop op gaan steken op termijn.
pi_99191883
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 11:20 schreef Hanoying het volgende:

[..]
Toch gaat mijn verhaal behoorlijk op hoor. Schothorst -> Zielhorst -> Vathorst -> de volgende Horst ->.....
Dat is een grote steden probleem, niet specifiek een nieuwbouw probleem.

In de kleinere dorpen zijn er maar kleine nieuwbouwprojectjes en zit je nog steeds midden in het dorp.

Bijkomend voordeel, de woningen zijn veel goedkoper dan in de steden. Je bespaart zelfs zoveel geld dat je daarvan jaren naar de stad op en neer kunt rijden ....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')