Okee, ik heb nu een normaal toetsenbord voor me, dat typt een stuk makkelijker.
Ik weet niet wat er gebeurd is vanmiddag, maar ik denk niet dat het baanvak opeens bezet werd door een andere trein. Dat zou betekenen dat in Hoogkerk/Vierverlaten een trein door rood is gereden en aangezien daar (buiten de ochtendspits doordeweeks) geen treinen kruisen, krijgen treinen daar altijd groen door (en dat wordt al ingesteld direct na vertrek uit Zuidhorn). Ik denk dat het sein is herroepen, dus bewust terug op rood gezet door de treindienstleider. Dat mogen we doen na communicatie met de machinist, bijvoorbeeld als de trein stuk is of als de treindienstleider een foute rijweg heeft ingesteld. Als er gevaar dreigt, moeten we echter herroepen. Dat gevaar kan van alles inhouden, van personen langs het spoor en een overwegstoring tot een aanrijding.
Als een machinist door rood rijdt (en dat doet een machinist nooit opzettelijk, dat is namelijk vaak levensgevaarlijk), dan zijn er twee scenario's. Als de trein bijvoorbeeld binnen twintig meter van een andere trein tot stilstand is gekomen of een open overweg heeft bereden, dan mag de trein geen meter meer rijden en doen de KLPD en IVW onderzoek ter plaatse. Als dat niet het geval is, mag de trein worden afgerangeerd naar een perron of opstelspoor. In beide gevallen wordt de machinist echter van de trein gehaald en wordt de STS-passage onderzocht. Dat verklaart ook waarom die trein niet meer kon vertrekken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.