Dag Samantha en allen van dit Forum.
Ik kwam geheel onbedoeld op dit forum terecht en las in de site-content het onderwerp Pole shift.
Omdat ik ooit een boekje heb gelezen over het onderwerp wat hier wordt behandeld, raakte ik geïnteresseeerd. Na kennis genomen te hebben van de 7 pagina's tekst van het forum besloot ik mij voor dit forum aan te melden en dus een verhaal aan het topic 'Pole shift' te weiden omdat er op het forum teveel verwarring over dit topic bestaat. Naar mijn mening komt dat omdat allerlei ideeën door elkaar lopen.
Ik ben de volgende tegengekomen:
1. platentektoniek
2. omdraaien van magnetische polen
3. verdraaiïng van de aardkorst door drijven op het magma
4. eventuele problematiek in december 2012
Ik weet niet of het deze alle zijn of dat er nog meer ter sprake kwamen; ik wil niet alles nog een keer overlezen.
Naar mijn mening koppelt Samantha de verdraaiing van de aardkorst zonder reden aan de eventuele problematiek in december 2012; die 'link' heb ik nergens kunnen vinden. Wat ik haar wel kan vertellen is dat er een goed boekje bestaat over de problematiek van het verdraaien van de aardkorst. Ik heb het maar het is vanwege een verhuizing nog ingepakt en daarom niet 1 2 3-te vinden. In de titel komt het woord Atlantis voor, de titel zou kunnen zijn: 'In Search for Atlantis'. Het is geschreven door twee studenten van prof. Hapgood, reeds genoemd in dit forum.
Ook is in dit forum op 22 augustus door Samantha al naar voren gebracht dat de problematiek die zij vreest, te maken zou hebben met dus die korstverschuiving. Welke uitleg geven de schrijvers aan hun idee?
De aardkorst is het afgekoelde omhulsel van de aarde dat met de diepte in temperatuur stijgt en in feite overgaat in lava. De korst is tussen de 8 en 20 km dik, natuurlijk afhankelijk van wat je nog korst noemt en wat reeds lava (magma).
Als je dit zo leest dan begrijpt een ieder meteen dat de positie van de korst ten opzichte van de kern wel eens een geval van evenwicht zou kunnen zijn. Als dat evenwicht zou blijven bestaan dan is er geen probleem, maar dat evenwicht verandert volgens de schrijvers en wel door afzetting van sneeuw op land in de omgeving van de polen. In de huidige 'constellatie' van korst en kern is dat al eeuwenlang aan de orde aan de zuidpool die een ijskap draagt van bijna 3000 meter dik over een groot deel van zijn oppervlak. Het echte probleem van die ijskap is dat die niet precies op de zuidpool licht maar opzij daarvan. Dit is dus een massa ijs die het evenwicht aantast door zijn excentrische ligging ten opzichte van de draaiings-as. Dat de korst om die reden nog niet langzaam verschoven is wordt verklaard omdat de korst op enkele plaatsen contakt zou maken met de vaste aardkern. Volgens de schrijvers zijn die contacten echter niet tot in het oneindige te belasten en zullen die het op een gegeven moment weer begeven en zal de aardkorst opnieuw een evenwicht zoeken, drijvend op het magma. Dit zou voor alles wat leeft op die aardkorst een geweldige beproeving inhouden, zoals te begrijpen omdat ook de ondersteuning door de contactpunten weg zou vallen.
De schrijvers van het boek beweren dat Atlantis ergens op aarde heeft bestaan maar om deze reden terecht gekomen is op de huidige zuidpool en dus in een aantal duizenden jaren geheel onder het ijs verdwenen is.
Als onderbouwing van hun verhaal hebben zij onder andere de volgende argumenten:
1. Op de landkaart van Pyri Reiss is de juiste kustlijn van de zuidpool getekend.
2. In Alaska zijn overblijfselen van dorpen gevonden die tijdens hun bestaan in tropische streken zich bevonden.
3. In de Beringzee en omgeving worden dusdanige 'begraafplaatsen' van zeer veel dieren van zeer veel soorten gevonden die door grof geweld zijn gedood en toen meteen zijn ingevroren. Ontdekkings-reizigers met hondensleden hakten vlees uit de cadavers en gaven dit aan hun sleedehonden te eten. De cadavers hadden etensresten in hun magen die aangaven dat zij in tropische en gematigde streken hadden geleefd. Nu nog is deze streek een bron van ivoor (tanden van mammoeten)
Er wordt meer onderbouwing genoemd maar, zoals gezegd, ik heb het boek niet tot mijn beschikking op dit moment.
Ik hoop dat deze informatie iedereen wat kan helpen. Voor Samantha nogmaals: Ik zie geen reden waarom je dit in verband moet brengen met eind 2012. Wel heel veel waardering voor je volhouden tegenover hen die zich verschuilen achter 'wetenschapper' maar het niet echt zijn.
Storch