Dat de planeten schuin staan is volmaakt logisch op basis van de huidige ideeen hoe een zonnestelsel vormt. Net dat het logisch is dat ze allemaal in hetzelfde vlak liggen (je zou immers ook een drie dimensionaal systeem kunnen hebben waarin sommige planeten "noord-zuid" en anderen "oost-west" rond de zon zouden draaien).quote:Op dinsdag 12 juli 2011 20:51 schreef heartz het volgende:
Je zegt dat er maar 1 stand is waar de as haaks is op de baan, maar oneindig vele waarbij dat niet het geval is.
Ik vraag eigenlijk of dat de enige reden is dat de planeten schuin staan?
Nee, en omdat wij een maan hebben is de stand van de aardas vrij stabiel, als we geen maan zouden hebben zou de aardas veel minder stabiel zijn omdat bv het gewicht van de aarde niet gelijkmatig verdeeld is en gedeeltelijk vloeibaar is.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 20:51 schreef heartz het volgende:
Je zegt dat er maar 1 stand is waar de as haaks is op de baan, maar oneindig vele waarbij dat niet het geval is.
Ik vraag eigenlijk of dat de enige reden is dat de planeten schuin staan?
quote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, en omdat wij een maan hebben is de stand van de aardas vrij stabiel, als we geen maan zouden hebben zou de aardas veel minder stabiel zijn omdat bv het gewicht van de aarde niet gelijkmatig verdeeld is en gedeeltelijk vloeibaar is.
Door de invloed van de zwaartekracht van de maan hebben we getijden, die weer energie overhevelen naar de maan, waardoor de aarde steeds langzamer draait, het effect is heeeel weinig, maar het is er. Dezelfde werking heeft de aarde ook op de maan waardoor we altijd dezelfde kant van de maan zien.
Lees Bill Bryson bijvoorbeeld eens, een korte geschiedenis van alles.
http://www.bol.com/nl/p/e(...)009990706/index.htmlquote:
Dank je.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.bol.com/nl/p/e(...)009990706/index.html
Deze is ook mooi, bij amazon ook als dvd te krijgen
Ik denk het niet. Dat is namelijk nogal een absurde vraag omdat het niet het geval is. Je moet niet de verwachting hebben dat er stapels antwoorden klaar liggen voor ieder vraag die er naar boven komt van mensen die maar wat verzinnen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:26 schreef heartz het volgende:
[..]
Dank je.
Leert deze dvd me ook waarom Saturnus niet dichter bij de aarde had kunnen
staan dan de zon?
Ik zal dat zeker niet verwachtenquote:Op woensdag 13 juli 2011 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Dat is namelijk nogal een absurde vraag omdat het niet het geval is. Je moet niet de verwachting hebben dat er stapels antwoorden klaar liggen voor ieder vraag die er naar boven komt van mensen die maar wat verzinnen.
Dit plaatje lijkt qua afstanden aardig op schaal (de afmetingen van de planeten niet, op deze schaal zouden de kleinste vier planeten onzichtbaar zijn met het blote oog).quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:39 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik zal dat zeker niet verwachten
Maar ik ben vooral opzoek naar kennis die mij kan leren waarom het niet kan.
Komt dat door de 'atmosfeer' van de planeten?quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit plaatje lijkt qua afstanden aardig op schaal (de afmetingen van de planeten niet).
[ afbeelding ]
Wat je ziet is dat de grote planeten meer ruimte innemen en verder van de zon staan. En dat lijkt me niet vreemd aangezien die meer materie (moeten) verzamelen om die omvang te bereiken. Dat de kleine planeten zoals de aarde heel dicht bij de zon staan is geen toeval.
quote:Het stukje dat je hier ziet is overigens maar een klein deel van de schijf van het zonnestelsel. Je kunt het je voorstellen als een oude 33 toeren plaat, waarbij het gaatje in het midden de lege ruimte is waar deze planeten zich bevinden, en de rest van de plaat rondvliegende rommel.
Een zonnestelsel begint als een ronddraaiende schijf van rommel. En door kleine verschillen in dichtheid gaat die rommel (door zwaartekracht) samenklonteren. En dicht bij de zon is er minder materie in orbit dan op grote atstand (meer oppervlak van de schijf). De rommel op heel grote afstand heeft een wat kleinere dichtheid en draait minder snel om de zon heen, waardoor er daar weer minder snel planeten vormen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:59 schreef heartz het volgende:
[..]
Komt dat door de 'atmosfeer' van de planeten?
Dan was dat nu nog steeds het geval geweest.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:21 schreef heartz het volgende:
[ afbeelding ]
Het kan dus niet zo geweest zijn dat de aarde verder van de zon afstond en dichter bij saturnus?
Verbeterdquote:Op woensdag 13 juli 2011 11:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een sterrestelsel zonnestelsel begint als een ronddraaiende schijf van rommel. En door kleine verschillen in dichtheid gaat die rommel (door zwaartekracht) samenklonteren. En dicht bij de zon is er minder materie in orbit dan op grote atstand (meer oppervlak van de schijf). De rommel op heel grote afstand heeft een wat kleinere dichtheid en draait minder snel om de zon heen, waardoor er daar weer minder snel planeten vormen.
Jupiter (en in mindere mate Saturnus) staat op een ideale afstand om te fungeren als een soort grote stofzuiger: veel aanwezige materie, en een voldoende snelle omlooptijd om die materie te verzamelen.
Daniel, men is hier al hopeloos off topic en daarom het moment je OP te schrijven voor " Egypte en de Bijbel ". Gaat er voor !quote:Op dinsdag 12 juli 2011 12:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dit!
Tuurlijk weten wij beter ATON, maar dat weet jij ook wel, dit is niet het eerste Noach topic wat we hebben.
Ik ga overigens binnenkort eens een leuk Egypte en de bijbel topic opzetten.
Ik weet het, maar ik wil er even mijn tijd voor nemen. Ik wil beginnen bij dat de magiers van Kufu de nijl splijten om een turquoise juweel terug te vinden voor een leuke meid.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Daniel, men is hier al hopeloos off topic en daarom het moment je OP te schrijven voor " Egypte en de Bijbel ". Gaat er voor !
Ik heb users als KD en KD en Dwerfion lang niet gezien....quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Daniel, men is hier al hopeloos off topic en daarom het moment je OP te schrijven voor " Egypte en de Bijbel ". Gaat er voor !
Nee en KD die komt hier steeds en steeds minder. Ik denk dat ik hem in het afgelopen jaar 1 keer heb gezien.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:43 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik heb users al KD en KD en Dwerfion lang niet gezien....
Of bedoel je dat niet?
Nee.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:43 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik heb users als KD en KD en Dwerfion lang niet gezien....
Of bedoel je dat niet?
Vond het ook wat stilletjes in FL.
Wat wil je met dit plaatje zeggen?quote:
Waarbij opgemerkt dient te worden dat Pluto geen planeet (meer) is.quote:[ afbeelding ]
Hoezo? Omdat de stand niet zodanig kan veranderen?quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan was dat nu nog steeds het geval geweest.
Dat de beweging toch met het het eclipticastelsel te maken heeft?quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat wil je met dit plaatje zeggen?
[..]
Een dwergjequote:Waarbij opgemerkt dient te worden dat Pluto geen planeet (meer) is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |