Dat kan er wel mee door. Vraag mij wel af hoe je een taal kunt leren als je nooit een boek hebt gelezen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:16 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
een 6.0 voor centraal halen zonder te leren, het hele jaar twee keer het boek opengeslagen te hebben en 30% geskipt te hebben kan er toch wel mee door?
Nee dit is geen verkapte kijk-mij-stoer-en-slim-zijn-zonder-te-leren-en-met-spijbelen-.
Klopt, en dat er alleen nerds op het gymnasium zitten is toch wel een erg groot misverstand. Onze gymnasiumklas heeft veel leukere mensen dan VWO, en op andere scholen schijnt dit ongeveer hetzelfde te zijn. Volgend jaar gaat de gymnasiumklas naar Rome en de rest naar Athene, en er zijn genoeg VWO'ers die graag met ons mee zouden gaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:12 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
ja ik begrijp wel wat je zegt, wil je alleen uitdagen tot discussie![]()
Ik zeg ook niet dat er een noodzakelijk verband is tussen impopulair en gymnasium, maar dat dit wel door vele mensen zo wordt gezien (ja, vooroordelen->
), snapte?
Ik zeg niet dat ik nooit iets heb gedaan, eigenlijk alleen de laatste 3/2,5 jaar. In de onderbouw haalde ik 8's/9's/10's door redelijk wat te leren. Toen is het zaakje verzaakt, maar heb ik alsnog redelijk leren vertalen doordat we in de zesde kkveel proefvertalingen kregen.quote:Dat kan er wel mee door. Vraag mij wel af hoe je een taal kunt leren als je nooit een boek hebt gelezen.
Felix in horto estquote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:52 schreef OEM het volgende:
Ja, maar je weet tenminste wel waar je kat is als Marcus en/of Lucius zegt: felix in horto sedet.
Ja en dat zegt iemand uit 88. Iemand die niet begrijpt dat je op de middelbare de basiskennis leert en natuurlijk een bepaald denkniveau.quote:sowieso denken dat je iets aan het middelbaar hebt voor het hoger onderwijs
Dit. Je leert echt-helemaal-niks.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:32 schreef Chilliewillie88 het volgende:
sowieso denken dat je iets aan het middelbaar hebt voor het hoger onderwijs
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:52 schreef OEM het volgende:
Ja, maar je weet tenminste wel waar je kat is als Marcus en/of Lucius zegt: felix in horto sedet.
quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:13 schreef luckass het volgende:
Latijn.
Grieks. Alleen maar iets aan het alfabet gehad.
3/4e van de leerlingen kunnen na het middelbaar nog niet eens zonder dt-fouten schrijvenquote:Op woensdag 6 juli 2011 15:43 schreef feyenoordfan92 het volgende:
[..]
Ja en dat zegt iemand uit 88. Iemand die niet begrijpt dat je op de middelbare de basiskennis leert en natuurlijk een bepaald denkniveau.
Volgens mij was het Felix in columna sedet et cogitat "carpe diem'.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:51 schreef Corkscrew het volgende:
[..]
Felix in horto est
Felix in columna sedet
Felix "Festina lente" (of was het "Carpe diem"?) cogitat
Niks mis met Grieks en Latijn trouwens, zeker omdat het leren van die talen een goede basis vormt voor het leren van tal van andere talen.
Ach komop zeg, het is juist andersom 1/4 kan nog geen d/t schrijven op het vwo. En dat is dan nog best veel, maar als mensen een fatsoenlijk profielwerkstuk moeten schrijven dan gaan ze dat sws dat wel doen. En ik weet niet op wat voor een Roc gajesschool jij hebt gezeten?quote:3/4e van de leerlingen kunnen na het middelbaar nog niet eens zonder dt-fouten schrijven
Echte kennis, ja ook de basis, doe je op in het hoger onderwijs. Bij voorkeur uiteraard universitair onderwijs.
Van jou had ik zo'n reactie wel verwacht, JIJ van EXA. Nee grapje, jij mag je mening hebben.quote:De toenemende populariteit van categorale gymnasia (bijna alleen in de steden) heeft niets met belangstelling voor de klassieke talen te maken, maar eerder met de wens naar kleinschaliger onderwijs en de wens bij ouders om het kind naar een school zonder detectiepoortjes etc. te sturen.
Voorts vind ik je klacht onterecht. De klassieke talen en de klassieke cultuur hebben de gehele Europese beschaving en denkwijze beïnvloed. Die talen bestuderen is geen "tijdverspilling". Ikzelf ben erg blij dat ik op het gymnasium gezeten heb en in beide talen eindexamen gedaan heb.
Je argumenten snijden wat mij betreft geen hout.
Het feit dat beide talen misschien niet zoveel nut hebben voor een vervolgopleiding, betekent nog niet dat het bestuderen ervan per definitie niet nuttig is. Verder doe je bijvoorbeeld met een studie natuurkunde ook niets meer met de kennis die je opgedaan hebt over de Nederlandse literatuur of over stromingen in de filosofie. Toch kan het wel degelijk nuttig en inspirerend zijn om die vakken gehad te hebben.
Je bewering dat mensen die gymnasium gedaan vaker zeggen dat ze vwo gedaan hebben, wordt niet ondersteund door een bron. Ik vraag mij bovendien af of dat werkelijk iets zou zeggen over het belang of het nut van het gymnasium als opleidingsniveau.
Wat dan?quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Best makkelijk als je natuur- of scheikunde gaat studeren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |