abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21236169
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 11:31 schreef HiZ het volgende:
Klinkt mij als wishfull thinking EN onzin in de oren. De waarde van de dollar uitgedrukt in buitenlandse valuta kan niet overeind gehouden worden door het laten toenemen van het aantal dollars in de nationale economie.
Het gaat niet (althans niet direct) om de nationale geldhoeveelheid.

De schuldpositie moet afgebouwd worden. Je kunt geen geld bijlenen of bijdrukken zonder de schuldpositie juist te vergroten. Men zal dus bezittingen moeten liquideren om aan cash te komen. En omdat er binnen de VS weinig geld beschikbaar is -men heeft per saldo immers grote schulden- zal het buitenland de grootste koper zijn (van aandelen, onroerend goed, etc). De grotere internationale vraag naar dollars is dan een steun voor de wisselkoers.

Hoever die steun reikt is natuurlijk de grote vraag. Als ik naar de cumulatieve handelstekorten sinds 1975 kijk, staat de VS nu zo'n 4500 miljard dollar ($16000 per ingezetene) in het krijt bij het buitenland. En dat is dan alleen het saldo aan overconsumptie door de jaren heen - reguliere lopende leningen, financieringen e.d. uit het buitenland laat ik buiten beschouwing. Hoeveel moeten de aandelenkoersen, vastgoedprijzen en de wisselkoers van de dollar zakken om dat weer gelijk te trekken nu het vertrouwen in de Amerikaanse economie onder druk staat? Ik heb geen idee hoe je zoiets zou moeten berekenen..
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:03:25 #252
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_21236395
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 14:51 schreef yozd het volgende:

[..]

Ik zou daar helemaal niet zo blij mee zijn als ik jou was...
De Amerikaanse economie is nog altijd een belangrijke motor voor de wereldeconomie. Azië (China)
komt nu wel opzetten, maar reken er maar op dat wanneer de Amerikaanse economie instort dit
ook grote gevolgen zal hebben voor onze economie.
we moeten daar niet zo bang voor zijn... er werd al grote rampspoed voorspeld als de dollar pariteit bereikte door die zgn. "beurskernners" We staan nu al geruime tijd boven de $1.20 voor de euro en het gaat nog steeds prima. Het is gewoon praten naar het eigen straatje van die lui, ze zeggen maar wat voor hun eigen portemonnee het best uitkomt. Laat die Amerikaanse economie maar lekker in elkaar storten, ik ben het zat voor de schulden van de Amerikanen op te draaien en de portemonneés van die zogenaamde kenners te spekken...
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_21236970
Waarom geilt de VS zo op buitenlandse schulden ipv het bij hun pensioenfondsen onder te brengen?
pi_21237058
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:28 schreef pberends het volgende:
Waarom geilt de VS zo op buitenlandse schulden ipv het bij hun pensioenfondsen onder te brengen?
De VS heeft geen pensioenfondsen, iedereen belegt daar voor z'n eigen pensioen. Ze kennen ons principe ook niet. Niet voor niets zijn de Nederlandse pensioenfondsen de grootste ter wereld.

Ze geilen er toch op dat buitenlanders hun schuld "betaald" (lees schuldpapier koopt)
pi_21237153
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:31 schreef devilish1980 het volgende:

[..]

De VS heeft geen pensioenfondsen, iedereen belegt daar voor z'n eigen pensioen. Ze kennen ons principe ook niet. Niet voor niets zijn de Nederlandse pensioenfondsen de grootste ter wereld.

Ze geilen er toch op dat buitenlanders hun schuld "betaald" (lees schuldpapier koopt)
Wat raar, ik dacht dat ze wel pensioenfondsen hadden. Maar China leent veel geld aan de VS, China wil de VS natuurlijk verslaan als supermacht, en dat kan mooi helpen als ze al het geld opeisen.
pi_21237218
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:35 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat raar, ik dacht dat ze wel pensioenfondsen hadden. Maar China leent veel geld aan de VS, China wil de VS natuurlijk verslaan als supermacht, en dat kan mooi helpen als ze al het geld opeisen.
Dat is inderdaad een dreigend probleem, China koopt namelijk masaal dollars in om hun munt stabiel te houden. Europa heeft hier ook flink over geklaagd aangezien china-euro relatie verslechterd voor euro-land. Als china dus hun munt los zou laten, moet je eens opletten wat er gebeurd met t aanbod van dollars....
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 10:18:02 #257
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_21278910
Over China en hun verhouding tot de dollar staat hier nog een ingewikkeld artikel, over de RMB.

Stukje daar uit:
quote:
As a well-informed Beijing banker told EIR March 10, China has very closely studied, and learned the lessons of what happened to Japan after the 1985 Plaza Accord, when the United States forced Japan to let the yen rise sharply against the dollar, to save the badly threatened U.S. currency and eliminate huge U.S. deficits to Japan. Germany was given similar treatment.
Vrij vertaald: China waakt ervoor dat ze in dezelfde val trappen als Japan gedaan heeft, wat betekent dat de VS haar eigen (geleende) boontjes een keer zal moeten gaan doppen....
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_21279317
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

we moeten daar niet zo bang voor zijn... er werd al grote rampspoed voorspeld als de dollar pariteit bereikte door die zgn. "beurskernners" We staan nu al geruime tijd boven de $1.20 voor de euro en het gaat nog steeds prima. Het is gewoon praten naar het eigen straatje van die lui, ze zeggen maar wat voor hun eigen portemonnee het best uitkomt. Laat die Amerikaanse economie maar lekker in elkaar storten, ik ben het zat voor de schulden van de Amerikanen op te draaien en de portemonneés van die zogenaamde kenners te spekken...
Het probleem is alleen dat jouw spaargeld ook in de VS is geinvesteerd. Deze investering zal sterk dalen wanneer de US economie zou instorten. Daarnaast zou het een kettingreactie veroorzaken waardoor ook onze eigen economie negatief wordt geraakt.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 12:08:38 #259
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_21280331
dat zal wel meevallen, ik heb alleen nog maar geld op spaarrekeningen en de belggingen die ik heb zijn zodanig langlopend (op mn abc spaarplan na dan) dat ik daar geen deuk in val. Laat de boel maar lekker in elkaar storten daar.
\
Ik las ook iets vandaag over een record tekort op de handelsbalans en een dalend consumentenvertrouwen in de VS , dit zal de dollar weer verder onder druk zetten...
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_21280407
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 12:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat zal wel meevallen, ik heb alleen nog maar geld op spaarrekeningen en de belggingen die ik heb zijn zodanig langlopend (op mn abc spaarplan na dan) dat ik daar geen deuk in val. Laat de boel maar lekker in elkaar storten daar.
\
Ik las ook iets vandaag over een record tekort op de handelsbalans en een dalend consumentenvertrouwen in de VS , dit zal de dollar weer verder onder druk zetten...
Het ABC spaarplan zal vast een groot deel in de VS hebben geinvesteerd. Net als je pensioenfonds.

De Dollar is inderdaad sterk gedaald vrijdag (iets minder dan 2 cent). Ze wachten op herstel, alleen heeft de hoge olieprijs een sterk negatief effect.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 13:01:02 #261
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_21281188
tegen die tijd dat het uitkeert dan is de economie wel weer over de dips heen.

Ik hoop dat de dollar eerst maar eens naar de ¤ 0.50 gaat. (wat zal gebeuren als de olie in euro's wordt afgerekend over een paar jaar.) Dan kan ik mooi goedkoop op vakantie.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_21281395
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 13:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
tegen die tijd dat het uitkeert dan is de economie wel weer over de dips heen.

Ik hoop dat de dollar eerst maar eens naar de ¤ 0.50 gaat. (wat zal gebeuren als de olie in euro's wordt afgerekend over een paar jaar.) Dan kan ik mooi goedkoop op vakantie.
als de dollar zo omlaag gaat is t te hopen dat de olie in dollars zal blijven noteren aangezien dit betekent dat hier de benzine omlaag zal gaan...

Gaan ze daarentegen over op de euro, veranderd er niets.... en zal je alleen over lange termijn steeds hogere olieprijzen(lees benzine prijzen) in euro's krijgen door t opdrogende aanbod en toenemende vraag
pi_21282330
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 16:53 schreef dvr het volgende:

[..]

Het gaat niet (althans niet direct) om de nationale geldhoeveelheid.

De schuldpositie moet afgebouwd worden. Je kunt geen geld bijlenen of bijdrukken zonder de schuldpositie juist te vergroten. Men zal dus bezittingen moeten liquideren om aan cash te komen. En omdat er binnen de VS weinig geld beschikbaar is -men heeft per saldo immers grote schulden- zal het buitenland de grootste koper zijn (van aandelen, onroerend goed, etc). De grotere internationale vraag naar dollars is dan een steun voor de wisselkoers.

Hoever die steun reikt is natuurlijk de grote vraag. Als ik naar de cumulatieve handelstekorten sinds 1975 kijk, staat de VS nu zo'n 4500 miljard dollar ($16000 per ingezetene) in het krijt bij het buitenland. En dat is dan alleen het saldo aan overconsumptie door de jaren heen - reguliere lopende leningen, financieringen e.d. uit het buitenland laat ik buiten beschouwing. Hoeveel moeten de aandelenkoersen, vastgoedprijzen en de wisselkoers van de dollar zakken om dat weer gelijk te trekken nu het vertrouwen in de Amerikaanse economie onder druk staat? Ik heb geen idee hoe je zoiets zou moeten berekenen..
LOL, dit is de meest waanzinnige redenering die ik ooit heb gezien. De vraag naar dollars in de VS zal leiden tot een vraag naar dollars buiten de VS. Zoals jij het nu voorstelt is het sowieso een zero-sum, omdat alle dollars die extra het land uitgaan (met bijbehorende nieuw-verschulding overigens) ook weer terug zouden moeten komen naar de VS. M.a.w. hetzelfde effect als wanneer de FED de geldpersen een standje of 2 hoger zetten.
pi_21282358
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Juistem, de Amerikanen zijn alleen maar zo rijk omdat 'wij' ze al een jaar of 30 nagenoeg gratis financieren.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 14:17:29 #265
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_21282538
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 14:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Juistem, de Amerikanen zijn alleen maar zo rijk omdat 'wij' ze al een jaar of 30 nagenoeg gratis financieren.
Hoezo gratis financieren? Ik bedoel, alle pensioenpremies die ik aan het pensioenfonds betaal, en die het pensioenfonds belegd in aandelen van bedrijven in de US, daarvoor krijgen we toch het 'bezit' van die bedrijven en dividend voor terug?

Het zou alleen vervelend zijn als Amerikanen zo sluw zijn, dat ze dit weten, en dan expres gaan frauderen om het bedrijf op de fles te laten gaan, zodat wij toch naar osn geld kunnen fluiten. (US tak van Ahold, Enron?)
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_21283365
Wat krijgen wij gratis als wij dat allemaal in dollars moeten kopen die alleen wat waard zijn omdat er zoveel van in het buitenland worden vastgehouden?
pi_21283816
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 14:07 schreef HiZ het volgende:

LOL, dit is de meest waanzinnige redenering die ik ooit heb gezien. De vraag naar dollars in de VS zal leiden tot een vraag naar dollars buiten de VS.
De groeiende binnenlandse behoefte aan cash leidt ertoe dat men bezittingen aan buitenlanders verkoopt. Een buitenlander die Amerikaanse aandelen of vastgoed wil kopen heeft daarvoor dollars nodig. En dus stijgt ook in het buitenland de vraag naar dollars. Het enige waanzinnige hieraan is jouw onvermogen om zo'n heldere redenering te volgen.

Deze beweging staat in het buitenland tegenover de beweging die de vraag naar dollars juist doet dalen, namelijk het afnemende vertrouwen in de dollar.
quote:
Zoals jij het nu voorstelt is het sowieso een zero-sum, omdat alle dollars die extra het land uitgaan (met bijbehorende nieuw-verschulding overigens) ook weer terug zouden moeten komen naar de VS.
Nee, wat er gebeurt is dat Amerikaanse bezittingen in buitenlandse handen overgaan, en dat dollars uit het buitenland teruggaan naar de VS. Zoals al decennia te verwachten was, immers de VS heeft al die tijd voor zijn importen met dollars betaald, die zodoende in het buitenland terechtkwamen. Een groot deel daarvan is al omgezet in Amerikaans waardepapier (Japan en China bulken van de Amerikaanse obligaties), een ander deel komt nu cash en giraal terug. Zoals je zelf in een volgend bericht al zei heeft Amerika jarenlang gratis krediet genoten. Ze hebben eindeloos intrinsiek waardeloze dollars in waardevolle importproducten kunnen omzetten omdat de wereldwijde handels-, bank- en financieringssystemen die dollars als wereldwijd aanvaarde munt moeiteloos absorbeerde. En nu is dan het punt bereikt dat die dollars beginnen terug te komen en de Amerikanen er alsnog echte waarde tegenover zullen moeten stellen.
quote:
M.a.w. hetzelfde effect als wanneer de FED de geldpersen een standje of 2 hoger zetten.
Dat impliceert toename van de schuldenlast en zoals gezegd is de aanname juist dat de schuldenlast dringend omlaag moet. De rentelasten zijn nu al nauwelijks meer op te brengen, het afdekken van de ene lening met de andere behoort dus niet meer tot de mogelijkheden.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 15:34:49 #268
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_21284063
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 15:22 schreef dvr het volgende:

moeiteloos absorbeerde. En nu is dan het punt bereikt dat die dollars beginnen terug te komen en de Amerikanen er alsnog echte waarde tegenover zullen moeten stellen.
Ik denk dat het er op neer gaat komen dat wij 'betalen' voor de militaire steun van Amerika. Bijvoorbeeld door de aanschaf van onzinprojectjes als de JSF.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_21285248
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 15:22 schreef dvr het volgende:

[..]

De groeiende binnenlandse behoefte aan cash leidt ertoe dat men bezittingen aan buitenlanders verkoopt. Een buitenlander die Amerikaanse aandelen of vastgoed wil kopen heeft daarvoor dollars nodig. En dus stijgt ook in het buitenland de vraag naar dollars. Het enige waanzinnige hieraan is jouw onvermogen om zo'n heldere redenering te volgen.

Deze beweging staat in het buitenland tegenover de beweging die de vraag naar dollars juist doet dalen, namelijk het afnemende vertrouwen in de dollar.
[..]

Nee, wat er gebeurt is dat Amerikaanse bezittingen in buitenlandse handen overgaan, en dat dollars uit het buitenland teruggaan naar de VS. Zoals al decennia te verwachten was, immers de VS heeft al die tijd voor zijn importen met dollars betaald, die zodoende in het buitenland terechtkwamen. Een groot deel daarvan is al omgezet in Amerikaans waardepapier (Japan en China bulken van de Amerikaanse obligaties), een ander deel komt nu cash en giraal terug. Zoals je zelf in een volgend bericht al zei heeft Amerika jarenlang gratis krediet genoten. Ze hebben eindeloos intrinsiek waardeloze dollars in waardevolle importproducten kunnen omzetten omdat de wereldwijde handels-, bank- en financieringssystemen die dollars als wereldwijd aanvaarde munt moeiteloos absorbeerde. En nu is dan het punt bereikt dat die dollars beginnen terug te komen en de Amerikanen er alsnog echte waarde tegenover zullen moeten stellen.
[..]

Dat impliceert toename van de schuldenlast en zoals gezegd is de aanname juist dat de schuldenlast dringend omlaag moet. De rentelasten zijn nu al nauwelijks meer op te brengen, het afdekken van de ene lening met de andere behoort dus niet meer tot de mogelijkheden.
Je hebt zelf niet door dat je jezelf tegenspreekt he? Aan de ene kant zeg je dat de VS zelf die dollars zal gaan opzuigen uit het buitenland, en aan de andere kant dat de VS meer dollars gaat afzetten in het buitenland. En beide met hetzelfde argument; namelijk dat buitenlanders Amerikaanse assets gaan aankopen.

De realiteit is echter dat 'wij' die dollars allang hebben. Je tweede redenatie gaat dus niet op. En het eerste mechanisme veroorzaakt een gierende inflatie in de VS door het te sterk toenemen van de geldvoorraad.
pi_21287302
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 16:44 schreef HiZ het volgende:

Je hebt zelf niet door dat je jezelf tegenspreekt he?
Ik spreek mezelf niet tegen. Je fantasie gaat weer eens met je op de loop.
quote:
Aan de ene kant zeg je dat de VS zelf die dollars zal gaan opzuigen uit het buitenland, en aan de andere kant dat de VS meer dollars gaat afzetten in het buitenland.
Waar staat dat de VS nieuwe dollars gaat afzetten???

Zoals je zelf al zegt:
quote:
De realiteit is echter dat 'wij' die dollars allang hebben.
Exact!! Die dollars zijn al in het buitenland. Als ik nu een lap grond in de VS koop en daartoe een dollarbedrag overmaak, koop ik feitelijk dollars van mijn eigen Europese bank. Daar komt geen Amerikaanse afzet aan te pas.
quote:
En het eerste mechanisme veroorzaakt een gierende inflatie in de VS door het te sterk toenemen van de geldvoorraad.
Het risico is inderdaad aanwezig dat de inflatie die ze jarenlang naar het buitenland geexporteerd hebben als een boemerang gaat terugkomen. De overheid zou belastingen kunnen verhogen, maar met de teruglopende koopkracht zou dat ook contraproductief kunnen uitpakken. Er zijn nauwelijks nog maatregelen te bedenken waarmee dit in decennia opgebouwde probleem op een geleidelijke manier opgelost kan worden.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 18:44:39 #271
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_21287352
In de VS moet men gewoon de rente flink verhogen en dan niet met een kwart procent, maar meteen met 3% ofzo. Dan komt de inflatie wel tot een halt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_21287594
Dan storten de huizen- en aandelenmarkt in en gaan Amerikaanse huishoudens bij bosjes failiet.
  maandag 27 september 2004 @ 17:06:54 #273
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22239449
Het is allemaal een beetje op en neer de laatste tijd. Maar als je de grafiek van het afgelopen jaar erbij pakt zie je op lange termijn toch een stijgende tendens.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22239826
quote:
Op maandag 27 september 2004 17:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het is allemaal een beetje op en neer de laatste tijd. Maar als je de grafiek van het afgelopen jaar erbij pakt zie je op lange termijn toch een stijgende tendens.
[afbeelding]
een paar maanden is niet lange termijn he

dit is lange termijn let niet op die ene spike dat is een fout in de data
  maandag 27 september 2004 @ 17:55:47 #275
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22240769
maar de euro bestond toen nog niet eens, het gaat hier om de euro-dollar vergelijking, die grafieken van jou zijn dus zowiezo niet van toepassing, wat wordt er in die grafiek dan voor de euro vergeleken? het gemiddelde van de euromunten??
(__/)
(='.'=)
(")_(")
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')