abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 3 juli 2011 @ 15:18:35 #1
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_98982466
quote:
Enorme aswolken uit Indonesische vulkaan

JAKARTA - De vulkaan Soputan op het Indonesische eiland Sulawesi is zondag uitgebarsten en braakt enorme aswolken uit tot wel 6 kilometer hoogte. Dat meldden media.

Foto: ANP

Een vliegveld op Sulawesi werd enkele uren gesloten. Het gebied rondom de vulkaan is niet bewoond. De vulkaan op Noord-Sulawesi had zijn laatste eruptie in 2008.
wikipedia
quote:

Soputan, één van de meest actieve vulkanen in Sulawesi (2010).

Hoogte: 1784 m

Coördinaten: 1°6′N 124°43′O

Ligging: Noord-Celebes, Indonesië

Type: Stratovulkaan

Laatste uitbarsting: 2008
quote:
Soputan
From Wikipedia, the free encyclopedia

Soputan is a stratovolcano in the northern arm of the island of Sulawesi, Indonesia. It sits on the southern rim of the Tondano caldera, constructed in the Quaternary period, and is one of the most active volcanoes in Sulawesi.[1]

In 2004, it erupted with lava oozing down its southwest slope. No fatalities were recorded. On the morning of 6 June 2008, it erupted sending heat clouds of debris as far as 4 km down its slopes, and ash 2 km into the air.[2] It erupted again at 21:03 UTC on 2 July 2011 spewing ash and smoke 5,000 metres into the air.[3]
Ik ben benieuwd of deze ook de luchtvaart gaat hinderen, gelukkig wonen er geen mensen. :)
be nice or go away
  Moderator zondag 3 juli 2011 @ 16:07:52 #2
8781 crew  Frutsel
pi_98984598
quote:
Vulkaan op Sulawesi uitgebarsten
MANADO - De Soputan vulkaan in de provincie Noord Sulawesi is vanochtend rond zes uur lokale tijd uitgebarsten. Er is geen evacuatie rond de vulkaan omdat het gebied erg dunbevolkt is. Wel wordt de vulkaan van nabij in de gaten tehouden, aldus Kusnadi, vanaf de observatiepost voor de vulkaan.

"De vulkaan barstte vanmorgen uit. Er kwam onder meer as en stof vrij, maar er werd ook heet gas uitgestoten. Dit bleef echter beperkt tot in de directe omgeving van de krater," zei Kusnadi. "De aanbevolen veiligheidszone staat op dit moment op zes kilometer. Maar binnen het gebied liggen eigenlijk alleen bossen."

"Op dit moment is alles nog veilig voor de meest nabije inwoners, maar we houden situatie wel goed in de gaten," voegde hij toe. Het meest nabije dorp is op acht kilometer aan de westelijke zijde van de 1.783 meter hoge vulaan in noordelijk Sulawesi.

De Soputan vulkaan is een van de meest actieve vulkanen op het eiland Sulawesi. Ze vulkaan barstte voor het laatst uit in 2008. Toen vielen er geen slachtoffers.
ik verwachtte eerder de Dieng... of de Taal dan deze :P
  zondag 3 juli 2011 @ 18:11:50 #3
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_98989621
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 16:07 schreef Frutsel het volgende:

[..]

ik verwachtte eerder de Dieng... of de Taal dan deze :P
Ik had ook Taal verwacht idd. ;) (Of iets op IJsland. ;) )
be nice or go away
  Moderator zondag 3 juli 2011 @ 19:25:27 #4
8781 crew  Frutsel
pi_98992475
Nee als er iets op ijsland ploft zijn we jou weer 40 dagen kwijt :{ :')
  zondag 3 juli 2011 @ 21:47:55 #5
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_98999113
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 19:25 schreef Frutsel het volgende:
Nee als er iets op ijsland ploft zijn we jou weer 40 dagen kwijt :{ :')
Lol! Hmm, dat had niks met elkaar te maken! :D ;) :P
be nice or go away
  vrijdag 15 juli 2011 @ 04:54:12 #6
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_99490603
Misschien kan de vulkaan Lokon ook worden opgenomen in dit topic??? @Mod : misschien kan de topictitel ook aangepast worden?

Deze vulkaan Lokon is afgelopen nacht uitgebarsten en is in de dezelfde omgeving als Soputan. Soputan is rustig nu maar Lokon gaat nu goed te keer. Ik woon op ongeveer 15 km afstand van Lokon en ongeveer op 50km afstand van Soputan. Ik werk hier in een duikresort als duikmanager. Vanochtend opgestaan en het hotel ingelopen en alles was bedekt met as, ongeveer een 1/2 cm dik. De lucht is nog vol met stof en je voelt het met ademen. Iedereen loopt inmiddels met mondkapjes op. Het water in ons zwembad is pikzwart van al het as en zand.

Er zijn grote evacuaties op touw gezet in de nabije omgeving van de vulkaan maar vele mensen weigeren hun huis te verlaten. Verschillende dorpen zijn al geevacueerd maar mochten er verdere uitbarstingen komen dan zal er meer geevacueerd worden. Collega's van mij hebben mij al verhalen verteld over de dorpen dicht in de buurt van beiden vulkanen. Bij een van hen is het dak ingestort vanwege het gewicht van de as en zand wat erop terecht is gekomen. Mensen slapen 's nachts niet en zijn allemaal standy om hun daken schoon te vegen. In de dorpen rondom soputan reden vorige week helemaal geen auto's of motoren vanwege het as en zand op de wegen, soms wel 30cm dik.





http://www.sott.net/artic(...)Mount-Lokon-eruption

http://earthquake-report.(...)ed-to-highest-level/

http://www.theage.com.au/(...)-20110715-1hgrt.html

[ Bericht 7% gewijzigd door Pirm op 15-07-2011 05:16:46 ]
  Moderator vrijdag 15 juli 2011 @ 07:15:52 #7
8781 crew  Frutsel
pi_99491034
Okidoki :)
We hadden Lokon ook al in het centrale topic in het oog gehad (eind vorige deel en ook in deze [Vulkanen] The ring of fire #6: Waar diverse vulkanen puffen )

Sterkte daarro :)
  vrijdag 15 juli 2011 @ 07:33:41 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_99491126
ik hoop niet dat het vliegverkeer gaat ontregelen, want ik moet over een kleine week terugvliegen uit KL om m'n proefschrift af te schrijven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:34:40 #9
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_99497291
Wat belet je om een vlucht eerder te nemen i.p.v het onheil af te wachten en dan opnieuw te gaan klagen?

Neem je financieel verlies aan kosten die je zal moeten betalen wanneer je eerder terug wil voor lief
en zorg dat je op tijd weg bent.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:45:50 #10
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_99497689
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 07:15 schreef Frutsel het volgende:
Okidoki :)
We hadden Lokon ook al in het centrale topic in het oog gehad (eind vorige deel en ook in deze [Vulkanen] The ring of fire #6: Waar diverse vulkanen puffen )

Sterkte daarro :)
Dank je, ik had niet gezien dat ie al in een ander topic liep....

Ben net terug uit Manado en onderweg hadden we goed zicht op Lokon. Er komt op het moment nog steeds veel rook en as uit, niet zo erg als gisteravond maar toch....en de wind staat natuurlijk precies is de richting van ons hotel, dus alles weer onder het stof.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:48:12 #11
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_99497771
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 07:33 schreef speknek het volgende:
ik hoop niet dat het vliegverkeer gaat ontregelen, want ik moet over een kleine week terugvliegen uit KL om m'n proefschrift af te schrijven.
Ik denk dat KL er helemaal niets van gaat ondervinden. Tot nu toe is de uitbarsting niet zo groot als die van Merapi vorig jaar en KL is een aantal 1000km naar het westen vanaf hier en op het moment wordt alle rook en as naar het zuiden geblazen. Het moet het hele grote en serieuze uitbarsting worden wil het tot aan KL komen. Hopelijk gebeurt dat niet want dan moeten wij ook ons boeltje pakken en verkassen...
  Moderator vrijdag 15 juli 2011 @ 14:37:55 #12
8781 crew  Frutsel
  Moderator vrijdag 15 juli 2011 @ 14:42:02 #13
8781 crew  Frutsel
pi_99502352
quote:
Meer evacuaties na tweede uitbarsting Lokon
MANADO - Opnieuw zijn duizenden mensen ge-evacueerd na een hernieuwde uitbarsting van de Lokon vulkaan in de provincie Noord Sulawsi. De vulkaan produceerde een behoorlijk zware uitbarsting, waardoor enige paniek ontstond onder inwoners, aldus functionarissen vrijdag.

De eerste uitbarsting in de huidige cyclus vond afgelopen maandag plaats. Hierop werden in allerijl meer dan dan 2.000 mensen ge-evacueerd door het Agentschap Beheersing Rampen BPBD, de lokale autoriteiten, het Indonesische Rode Kruis en militairen.

Een krachtige uitbarsting van de vulkaan op donderdagavond rond 23:30 lokale tijd (18:30 Nederlandse tijd) zorgde er echter voor dat zo'n 5.000 mensen alsnog op de vlucht sloegen omdat er paniek uitgebroken was. Om hen op te vangen zijn nog eens 15 noodonderkomens opgezet in toevoeging op de vijf die eerder al opgezet waren.

De uitbarsting van donderdagnacht stuurde een aswolk de lucht in en er kwam ook lava via enkele van de hellingen de vulkaan af. Er zijn tot op heden geen doden gevallen door de vulkaan, wel is een persoon overleden aan een hartaanval tijdens zijn evacuatie.

Functionarissen in het gebied roepen inwoners vooral op om toch kalm te blijven en instructies van lokale functionarissen op te volgen. Eventuele geruchten zouden ze links moeten laten liggen omdat deze voor meer problemen kunnen zorgen. De Lokon vulkaan ligt op ongeveer 20 kilometer van de stad Manado, de provinciale hoofdstad van Noord Sulawesi en de tweede grootste stad op het eiland.
pi_99503369
Zit je op bunaken? Heeft as lange- of korte termijn gevolgen voor het koraal daar of zal dat meevallen?
  zaterdag 16 juli 2011 @ 01:36:52 #15
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_99530006
Ik woon op het vaste land, 25km ten zuiden van Manado. Bunaken heeft helemaal niets meegekregen van de uitbarstingen, al het as is op het land gebleven vanwege de windrichting.
Ik denk dat het as weinig invloed zal hebben op het rif wanneer het toch in de zee zou komen, afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid. Koralen kunnen een bepaalde hoeveelheid zand verwerken, door de getijden verdwijnt zand meestal weer snel van het koraal. Maar mocht er ontzettend veel zand tegelijk op het koraal komen dan kan het desastreuze gevolgen hebben.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 01:37:36 #16
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_99530030
Afgelopen nacht is een rustige nacht geweest voor zover ik nu kan zien en wat ik hoor van mijn collega's. Geen extreme activiteit van Lokon.
  maandag 18 juli 2011 @ 07:54:57 #17
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_99608571
Gisteren, even voor het middaguur was het weer raak. Tot nu toe de grootste uitbarsting van de afgelopen dagen waarbij as en stof tot 3500m de lucht in werd geblazen. Wij hebben er deze keer hier niets van meegekregen. De wind stond de andere kant in en dus geen asregen over het resort. Een groot aantal mensen dat geevacueerd was, was alweer terug naar huis gekeerd en hebben nu dus weer moeten vluchten. Vrienden van mij kwamen net boven van een duik op Bunaken toen hij uitbarstte en zij hebben er geweldige foto's van maar staan nog niet online. Het vliegverkeer heeft tot nu toe nog steed geen hinder ondervonden van de uitbarstingen en hopelijk blijft dat zo, we hebben de komende week veel gasten die in- en uitchecken.

http://www.dailymail.co.u(...)ul-eruption-yet.html





  Moderator maandag 18 juli 2011 @ 11:47:21 #18
8781 crew  Frutsel
pi_99613395
quote:
Sulawesi volcano erupts again
Mount Lokon in North Sulawesi erupted again on Monday, spewing thick gray clouds of ash up to 600 meters into the air.

“The eruption took place at 1.24 p.m. local time [GMT +8]. The cloud was heading to the northwest direction,” Surono, the head of the Volcanology and Geological Disaster Mitigation Agency (PVMBG) said in a text message.

More than 4,800 people have been evacuated since the volcano first erupted on Thursday and its alert status was placed on the highest level, an official said.

The 1,580-meter Mount Lokon is one of the most active volcanoes in Indonesia. It erupted in 1991, killing a Swiss tourist.

The Indonesian archipelago has dozens of active volcanoes and straddles major tectonic fault lines known as the “Ring of Fire” between the Pacific and Indian oceans.

The country’s most active volcano, Mount Merapi in central Java, killed more than 350 people in a series of violent eruptions last year.
  maandag 15 augustus 2011 @ 01:45:05 #19
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_100744944
En gisteren was het weer raak, maar nu Soputan. Gisterochtend tegen 9:00u lokale tijd is Soputan uitgebroken. Wij waren op de boot voor de kust aan het duiken en na de duik hadden we mooi zicht op de kolom van as en rook die de lucht in rees. 's Avonds thuis gekomen kon ik bij ons uit het dorp een rode gloed aan de horizon zien van de lava die nog steeds uit de vulkaan kwam. Ik ga dadelijk eens zoeken in de lokale nieuws berichten wat er te vinden is.
  maandag 15 augustus 2011 @ 01:47:16 #20
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_100760356
Ik ben zeker geen onheilsprofeet maar als ik alles zo overzie dan denk ik weleens: :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  Moderator maandag 15 augustus 2011 @ 16:29:00 #22
8781 crew  Frutsel
pi_100764515


quote:
It seems that the volcanoes of Indonesia are restless this August - and this weekend was no exception. Two volcanoes made the news as unrest reached levels high enough for Indonesia officials to call for evacuations. The first was at Papandayan, a composite volcano on Java that last erupted in 2002. Gas emissions from the main "Golden Craters" at the volcano along with the threat of a phreatic (steam-driven) eruption have prompted a 2-km exclusion zone around the main crater - however, they have lowered the alert level from 3 to 2 since the initial warning during the weekend. Papandayan is a popular tourist destination, so enforcing the exclusion might be difficult. The volcano has only had 4 known historic eruptions, with the eruption in 1772 ranking as a VEI 3 that produced almost 3,000 fatalities.

Soputan Sulawesi
The volcano getting attention is Soputan on Sulawesi. We've been watching the volcano since early July of this year as it sprang back to life. It appears that new lava is being erupted from the summit crater - and small explosions reaching 1 km in height have been occurring as well. The lava flow has made significant progress down the volcano. PVMBG has established a 6-km exclusion zone around Soputan due to this renewed activity.
  Moderator maandag 15 augustus 2011 @ 16:30:19 #23
8781 crew  Frutsel
pi_100764611
't Gaat lekker met die vulkanen dit jaar. :P
  Moderator maandag 15 augustus 2011 @ 16:38:43 #25
8781 crew  Frutsel
pi_100764989
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 16:30 schreef CasB het volgende:
't Gaat lekker met die vulkanen dit jaar. :P
Dit lijkt me veel ernstiger, al gaat dat ongemerkt aan de medianeuzen voorbij
Russische vulkaanuitbarstingen: Wereldwijde zorgen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')