abonnement Unibet Coolblue
pi_92454464
In de afgelopen zes maanden zijn diverse vulkanen in het oosten van Rusland tot uitbarsting gekomen. Veelal kwamen ze niet in het nieuws omdat ze in afgelegen gebieden lagen en hooguit had het vliegverkeer er last van. Volgens geleerden zijn de vulkanen echter veel actiever dan normaal en dat baart zorgen. In de afgelopen maanden zijn er tonnen stof en as de lucht in geslingerd door de vulkanen. Deze grote hoeveelheden stof zouden de Arctische wind van de Noordpool hebben beïnvloed en daardoor grote delen van Noord Amerika en Europa in de kou hebben gezet.

In totaal zijn er daar zo'n 160 vulkanen waar er nog altijd 29 actief van zijn. Nog altijd worden er grote hoeveelheden as en stof de atmosfeer in gespoten en de verwachting is dat dit te merken zal zijn in de oogsten van dit jaar. Die zullen schraler zijn waardoor de prijzen nog verder omhoog zullen gaan. Als de uitbarstingen doorgaan is de verwachting dat de komende winter ook weer bar koud gaat worden.



De gezamenlijke uitbarstingen komen op echter op een bijzonder slecht moment. Door een extreem sterke La Nina is de Stille Oceaan op vele plaatsen veel koeler dan normaal, mede daardoor zien we grote en zware stormen rondom Australië, die gepaard gaan met grote overstromingen. Tegelijkertijd is de Atlantische Oceaan veel warmer dan normaal.

De combinatie van deze twee is een slecht teken voor de voedsel- en mijnbouw industrie. De verwachting is dus opnieuw dat deze beide sectoren zwaar getroffen gaan worden. Vorig jaar was al erg, maar ook dit jaar kunnen deze sectoren hun borst natmaken. Vooral het eerste kwartaal van 2011 schijnen de omstandigheden niet best te zijn.

De vulkanen zijn zodanig actief dat het dus lijkt dat de Arctische winden verder zuidwaarts zullen komen. Dit kan drastische gevolgen hebben voor veel gebieden op aarde. Volgens de geologen is de vulkaangroep op Kamsjatka (Rusland) altijd wel actief, maar de laatste maanden is het ronduit zorgwekkend. Sinds november zijn onder andere de Kizimen, Sheveluch, Karymsky, en Kliuchevskoi onophoudelijk actief.

Vulkaanstof en -as weerkaatst het zonlicht en koelt de lucht daaronder. Daardoor zakt de luchtdruk waardoor de winden en windrichtingen anders kunnen lopen. Kort gezegd is de
"ijzige noordpool wind, die normaal 'opgesloten zit in het noorden', op weg naar het zuiden".

Tot nu toe heeft dit gewijzigde patroon vooral in december toegeslagen. Groot-Brittannië was bijvoorbeeld kouder op 1e kerstdag dan Rusland, terwijl ook Noord Amerika bizarre hoeveelheden sneeuw gezien hebben. En vooral dat laatste lijkt nog niet afgelopen.

Australie's tarweoogst was al 10% lager dan normaal, de ergste daling in 100 jaar. Rusland denkt 80-85miljoen ton graan te oogsten, wat iets meer is dan vorig jaar, maar veel minder de 110m uit 2008. De voedselprijzen zijn wereldwijd al gestegen mede door de ongekende droogtes in andere delen van de wereld zoals Argentinië en de zware overstromingen in Venezuela en Brazilië, net als in China.

Wat er uiteindelijk voor dit jaar op het programma komt te staan blijft onduidelijk. Volgens Browning Gariss moeten we afwachten wat de vulkanen gaan doen, dat blijft echter onmogelijk te voorspellen.

Uit: Russian Volcanoes cause global concern

Zie ook
[Vulkanen] The ring of fire #5: Het blijft actief
Spectaculaire uitbarsting vulkaan Kirishima in Japan
Orkaan Yasi #2: Queensland maakt de schade op
Winter in de V.S. (2010/2011)
Drie van de volgende vijf winters kunnen kouder zijn (VS)
Overstromingen Australie: Ergste in honderd jaar
El Niño/La Niña: Terug van weggeweest?

In het centrale vulkanentopic hebben we vaker gemeld dat er activiteit in het oosten van Rusland was. Echter zou het echt zulke dramatische gevolgen hebben? Heb nog geen cijfers kunnen vinden die dit onderbouwen. Misschien dat er nog wat nadere informatie opduikt, maar het is iets wat niet ondenkbaar lijkt.

Als de activiteit onverminderd doorgaat vraag ik me af of dit inderdaad consequenties heeft voor onze zomer, laat staan voor de winter, eind 2011 :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 20-03-2012 12:28:36 ]
  maandag 7 februari 2011 @ 12:38:24 #2
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_92454620
Positief nieuws dus :)
Mildere zomers :) geen 30+ graden waar men zich weer dood aan het zweten zijn / klagen.
Winters -10/-20 elf steden *O* kom maar op ;)
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  maandag 7 februari 2011 @ 12:40:12 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92454666
Ik wil 30 graden. ;(
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_92455162
Veel vulkaanuitbarstingen vorig jaar en dit jaar dus ook!
In welk gebied in Rusland staan deze vulkanen?
pi_92456259
quote:
2s.gif Op maandag 7 februari 2011 12:54 schreef aloa het volgende:
Veel vulkaanuitbarstingen vorig jaar en dit jaar dus ook!
In welk gebied in Rusland staan deze vulkanen?
Het oosten, Kamsjatka schiereiland enzo.
  maandag 7 februari 2011 @ 13:50:07 #6
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_92457351
quote:
15s.gif Op maandag 7 februari 2011 12:34 schreef Frutsel het volgende:
Als de activiteit onverminderd doorgaat vraag ik me af of dit inderdaad consequenties heeft voor onze zomer, laat staan voor de winter, eind 2011 :)
Met een beetje pech krijgen we wellicht een jaar zonder zomer, dat was in de 19de eeuw al behoorlijk onprettig, maar dat zal nu, met een veel grotere wereldbevolking, potentieel rampzalig worden.

Ach ja, het blijft afwachten voor hetzelfde geld heeft het weinig invloed, hoewel vulkaanactiviteit grote impact kan hebben op het klimaat is het over het algemeen maar voor betrekkelijke tijd.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_92457764
De IJslandse vulkaan werd niet genoemd. Vraag me af of die ook een rol heeft gespeeld. Daar is toch ook flink wat as/stof de lucht in geblazen. En ook voor langere tijd aaneen.

quote:
We're hearing all kinds of reasons for the cold snap and severe weather globally, with the result that the global-warming thesis is being raked over the coals, so to speak. But is anyone discussing the Icelandic volcanic eruption of last year as the cause? It seems as if most of the world has forgotten the eruptions of Eyjafjallajökull, "which, although relatively small for volcanic eruptions, caused enormous disruption to air travel across western and northern Europe over an initial period of six days in April 2010."

If history is an example, it is quite possible that this season's arctic freeze in the Northern Hemisphere, as well as other weather patterns such as the cyclone in Australia, are results mainly of this recent volcanic event on Iceland. Indeed, this phenomenon is common enough to have a name, "volcanic winter."
pi_92492188

uitbarstingen gaan onverminderd voort

Inmiddels zijn er in japan twee vulkanen actief... er is er daar eentje bijgekomen
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:21:18 #9
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_92492654
Wellicht is dit een "leuke" site om in de gaten te houden.

De site houd namelijk alle vulkanen in de gaten en rapporteerd over activiteit etc, onder het kopje "Volcanic Activity Reports" vind je verscheidende rapporten. (Wekelijks, maandelijk etc) Je kan ook een rss feed krijgen met het wekelijkse rapport :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:53:57 #10
330648 zenkelly
Curious nature
pi_92493762
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:21 schreef Semisane het volgende:
Wellicht is dit een "leuke" site om in de gaten te houden.

De site houd namelijk alle vulkanen in de gaten en rapporteerd over activiteit etc, onder het kopje "Volcanic Activity Reports" vind je verscheidende rapporten. (Wekelijks, maandelijk etc) Je kan ook een rss feed krijgen met het wekelijkse rapport :)
Tnx! Als je kijkt naar de lijst wereldwijde erupties, dan kan er vast gesteld worden dat er vanaf 2008 met name een significante toename is(mocht deze site beschikken over alle data )?
Ik zoek trouwens zo'n google-maps kaart met ongoing/active volcanos.Heeft iemand daar een link van?
Crazy as Always...met vleugels natuurlijk..;-0
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:00:16 #11
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_92493997
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:53 schreef zenkelly het volgende:

[..]

Tnx! Als je kijkt naar de lijst wereldwijde erupties, dan kan er vast gesteld worden dat er vanaf 2008 met name een significante toename is(mocht deze site beschikken over alle data )?
Ik zoek trouwens zo'n google-maps kaart met ongoing/active volcanos.Heeft iemand daar een link van?
Deze site alle activiteit in de gaten en wordt gebruikt door bijvoorbeeld luchtverkeersleiders etc, zo ver ik weet.

Overigens is dit een linkje voor google maps en active volcanoes. (Maar ik weet niet hoe goed deze is) http://www.geocodezip.com/v2_activeVolcanos.asp

Wellicht heb je ook iets aan deze sites:

http://www.avo.alaska.edu/
http://www.avo.alaska.edu/activity/index.php

en

http://volcanoes.usgs.gov/
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  Moderator dinsdag 8 februari 2011 @ 11:07:05 #12
8781 crew  Frutsel
pi_92494228
Volgens mij staan die ook in het centrale vulkanentopic (zie OP) gelinkt.
Zijn inderdaad handige sites, thx :Y
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:44:20 #13
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_92495558


Dit plaatje is wel in overeenstemming met bovenstaande theorie iig ;(
bron

Rood is warmer dan normaal, blauw kouder...
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_92495690
Is toch juist goed tegen de zogenaamde opwarming van de aarde?

Voor de rest doe je er toch weinig tegen. Ik denk niet dat het ooit anders is geweest.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:51:40 #15
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_92495798
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 11:48 schreef Devz het volgende:
Is toch juist goed tegen de zogenaamde opwarming van de aarde?

Voor de rest doe je er toch weinig tegen. Ik denk niet dat het ooit anders is geweest.
Oogsten die op grote schaal gaan mislukken? Brr, moet er niet aan denken.
En daarbij, wie gaat voorspellen welke reactie deze actie gaat uitlokken? Eerder smeltende poolkappen? Of juist een omslag naar een véél kouder klimaat?
Ik ben benieuwd...
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_92495937
Ik ben zwaar skeptisch over het waarheidsgehalte van dit bericht, met name de claims over de beinvloeding van het klimaat door een paar vulkanen in Kamstjatka. Waarom? Omdat de bron schimmig is (1) en de bestaande kennis over dit onderwerp wat anders zegt (2).

1) De bron (Evelyn Browning Garriss) is geen vulkaan of klimatologie expert maar een antropoloog, historicus en journalist met een historie van pseudo-skepticisme. Het bronartikel schrijft: "The dust they threw up diverted winds in the Arctic, pushing cold air over Europe and North America and causing the unusually cold winter this year, say scientists.", maar de enige bron die genoemd wordt is Garriss. Sorry, maar zij is geen scientist.

2) - Er zijn jaarlijks gemiddeld ruim 100 vulkanen rond de wereld actief, Een paar actieve vulkanen in Rusland zijn geen uitzondering.
- De claim dat vulkanische stof de aarde af kan koelen is waar....op voorwaarde dat het stof zich over een echt groot gebied kan verspreiden. Vulkanen in gebieden met een hoge latitude (dicht bij de polen) zijn eigenlijk niet in staat om tot de stratosfeer door te dringen en stof in de troposfeer regent meestal snel uit. Vulkaan uitbarstingen die invloed hebben op het weer gebeuren vrijwel allemaal in de (sub-)tropen waar opstijgende lucht het as meeneemt de stratosfeer in.
- De kern van het argument is: "Volcanic ash screens out the sun, cooling the air below. ". Oost Rusland en de Noord Pacific is juist uitzonderlijk warm de laatste maanden (November/December (van januari heeft GISS nog geen gegevens). Alleen de westkust van Noord Amerika is koud maar dat is het gevolg van El Nina en de PDO (bron: GISS).
- De uitbarsting van de vulkaan in IJsland eerder vorig jaar veroorzaakte ook geen meetbare afkoeling in het gebied onder de aswolk.

Ik denk dat dit een broodje aap verhaal is gebouwd op de opinie van een non-expert. Always check the sources...
  dinsdag 8 februari 2011 @ 16:48:31 #17
330648 zenkelly
Curious nature
pi_92507525
quote:
Overigens is dit een linkje voor google maps en active volcanoes. (Maar ik weet niet hoe goed deze is) http://www.geocodezip.com/v2_activeVolcanos.asp

Wellicht heb je ook iets aan deze sites:

http://www.avo.alaska.edu/
http://www.avo.alaska.edu/activity/index.php

en

http://volcanoes.usgs.gov/
THNX< Semisane _O_
Crazy as Always...met vleugels natuurlijk..;-0
  Moderator dinsdag 8 februari 2011 @ 16:53:42 #18
8781 crew  Frutsel
pi_92507771
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 11:55 schreef cynicus het volgende:

Ik denk dat dit een broodje aap verhaal is gebouwd op de opinie van een non-expert. Always check the sources...
Je heet dan ook niet voor niets cynicus ;)
pi_92509143
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 16:53 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Je heet dan ook niet voor niets cynicus ;)
Cynici eten broodjes aap voor lunch >:)
  dinsdag 8 februari 2011 @ 18:09:57 #20
330648 zenkelly
Curious nature
pi_92511178
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 16:53 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Je heet dan ook niet voor niets cynicus ;)
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 17:24 schreef cynicus het volgende:

[..]

Cynici eten broodjes aap voor lunch >:)
_O- _O- _O- _O-
Crazy as Always...met vleugels natuurlijk..;-0
pi_92550511
Komt denk ik door de poolomkering die eraan komt. Ik zal wat info erover zoeken.

quote:
It is believed the current escalation of natural phenomena such as earthquakes, volcanoes, and hurricanes (cyclones typhoons), may be a result of the inter-play between the Sun, Earth's magnetic field, and Earth's core. The common denominator is 'magnetic flux'. As mentioned in the last newsletter, new discoveries indicating sudden periodic pulse of charged particles known as "blowback," highlights the cosmic dance as related to the Sun-Earth connection.
http://www.truthwinds.com(...)ews.php?q=1296769692
  woensdag 9 februari 2011 @ 16:36:57 #22
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_92550996
tuurlijk, die deeltjes zonder praktisch meetbare massa wekken vulkanen uit hun slaap :')
Nu snap ik waarom ik altijd harder moet trappen met de zon voor me... ;(
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_92552616
Krijg er spontaan weer honger van... 8-)
  woensdag 9 februari 2011 @ 17:27:04 #24
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_92553230
doe niet zo cynisch, aap ;(
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_92556174
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 17:27 schreef Jumparound het volgende:
doe niet zo cynisch, aap ;(
I've gotta live up to my name right? Jump...jump!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')