abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 2 juli 2011 @ 18:28:09 #26
155227 crew  Guppy
dus
pi_98956469
Maar ik denk dat z'n vrouw het beestje graag thuis wil hebben, als gezelschap... Als ie naar een dierentuin gaat, komt ie niet meer thuis. En trouwens, de dierentuin moet ook maar net die soort hebben natuurlijk.

Hoewel ik een voorstander ben van het niet zelf houden van dit soort dieren, kan ik me voorstellen dat de vrouw van TS het graag wil. En omdat ze hem in Zweden ook al had...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_98957090
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 18:11 schreef Miss_Isis het volgende:
Misschien een rare vraag hoor, maar als het een bedreigde diersoort is, kun je hem/haar dan niet beter aan een dierentuin of ander instituut met fokprogramma geven? Dan kan hij/zij nog een bijdrage leveren aan de genenpoel. Stel dat Emmen of zo hem/haar wil hebben dan kunnen zij ook de import regelen misschien :)
Ze hebben verschillende klassen voor beschermde diersoorten, deze soort staat niet op de lijst als uitstervende maar als kwetsbaar en dat is omdat de mens (zoals gebruikelijk) langzaamaan zijn oorspronkelijk leefgebied steeds meer uitdunt, vandaar de beschermde status en het verbod voor handel zonder certificaat. Verder zijn er ongetwijfeld programma’s (zoals studbook waar ik net van gehoord heb om bij te houden hoeveel er waar zijn in Nederland (en ik denk wat omringende landen)) als blijkt dat ze er graag mee zouden willen Fokken dan heb ik er natuurlijk geen probleem mee om het beestje een leuk dagje te geven met een ritje naar de “dames van lichte zeden” :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 18:28 schreef Guppyfriend het volgende:
Maar ik denk dat z'n vrouw het beestje graag thuis wil hebben, als gezelschap... Als ie naar een dierentuin gaat, komt ie niet meer thuis. En trouwens, de dierentuin moet ook maar net die soort hebben natuurlijk.

Hoewel ik een voorstander ben van het niet zelf houden van dit soort dieren, kan ik me voorstellen dat de vrouw van TS het graag wil. En omdat ze hem in Zweden ook al had...
Zoals ik het van internet begrijp mag je het beestje houden als je aan kunt tonen dat je er net zo goed voor zorgt of zelfs beter dan de beschikbare alternatieven. (goede kennis, behuizing, voeding e.d.), En dat je er geen handel mee wilt bedrijven. Deze dingen aantonen mits gesetteld in Nederland zullen geen probleem zijn. Maar naar mijn idee niet iets wat we van hieruit even snel kunnen regelen.

En inderdaad ze wil het beestje dolgraag houden ze is nu 23 jaar en heeft het beestje al 14 jaar dus al vanaf haar 9e, en of wij of een ander er goed voor zorgen zal het beestje zelf echt helemaal niets moeten uitmaken (hoewel hij met haar natuurlijk reeds bijzonder vertrouwd is)
pi_98975750
Wat ik er van af weet is het volgende: Mocht je ooit naar een dierenarts gaan zal die niet 123 vragen naar papieren. Mocht de politie/dierenbescherming getipt worden of er zou een inval zijn ect. dan word die in beslag genomen. Heb je daarnaast andere huisdieren grote kans dat die automatisch ook in beslag worden genomen. Wat je eventueel zou kunnen proberen is contact op te zoeken met de stamboekhouder van het soort hier in nederland. Om te kijken of hij een oplossing ziet.
pi_98976172
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 11:37 schreef davo1979 het volgende:
Wat ik er van af weet is het volgende: Mocht je ooit naar een dierenarts gaan zal die niet 123 vragen naar papieren. Mocht de politie/dierenbescherming getipt worden of er zou een inval zijn ect. dan word die in beslag genomen. Heb je daarnaast andere huisdieren grote kans dat die automatisch ook in beslag worden genomen. Wat je eventueel zou kunnen proberen is contact op te zoeken met de stamboekhouder van het soort hier in nederland. Om te kijken of hij een oplossing ziet.
Hem verborgen houden en maar hopen dat alle dierenartsen die hij in zijn leven tegen gaat komen er geen probleem mee hebben was ook niet wat ik wilde proberen. Ik wil zeker de cites papieren op orde krijgen.

De stamboekhouder dat is de man die bij studbook staat vermeld bij deze familie? Of moet ik dan ergens anders zijn?

Edit: Yep dat is de goede man/vrouw daarvoor. Deze week zal ik daar het contact mee opstarten.

[ Bericht 4% gewijzigd door grindfreakje op 03-07-2011 12:19:55 ]
  zondag 3 juli 2011 @ 12:35:03 #30
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98977237
Je zou ook contact op kunnen nemen met AAP. Die nemen ook allerhande uitheemse soorten op.

Wat betreft regelgeving en mogelijkheden zouden zij het moeten weten.
pi_98977484
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 12:35 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Je zou ook contact op kunnen nemen met AAP. Die nemen ook allerhande uitheemse soorten op.

Wat betreft regelgeving en mogelijkheden zouden zij het moeten weten.
Ik wilde het eerst proberen met mensen die al specifiek met deze soort te maken hebben.
pi_99012508
Ik geef je weinig kans om eerlijk te zijn dat je cites papieren nog kan regelen. Is niet meer de jaren 70-80 waar dat nog makkelijk ging. Maar leg het voor bij de stamboekhouder en wie weet.
pi_99014466
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 09:41 schreef davo1979 het volgende:
Ik geef je weinig kans om eerlijk te zijn dat je cites papieren nog kan regelen. Is niet meer de jaren 70-80 waar dat nog makkelijk ging. Maar leg het voor bij de stamboekhouder en wie weet.
Gaan we doen.

Tevens ten tijde dat het beestje hier gevonden werd in 1997 was er in Zweden geen verplichting voor papieren (geen idee of dat in Nederland ook zo was) Dus het beestje is in elk geval legaal in bezit gekomen en aangezien er nooit mee gehandeld is of wat dan ook is er nooit een noodzaak geweest om papieren te regelen. En het hoeft ook niet gemakkelijk te zijn, als het maar rond komt :)
Verder wat waarschijnlijk ook veel scheelt, het beestje veranderd niet van eigenaar, maar blijft gewoon bij dezelfde eigenaar.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:12:21 #34
343454 Oliemeulen
Dierenpark De Oliemeulen
pi_99357366
Allereerst mijn excuses voor de late reactie, zoals aangegeven is het niet altijd even makkelijk om te reageren in een druk schema.

Om de schildpad naar Nederland te krijgen zul je bij het ministerie na moeten vragen of je een export CITES kan aanvragen. Je zult dan wel moeten kunnen aantonen dat je het diertje al 10 jaar in bezit hebt ( d.m.v. foto's of iets dergelijks ) en hopen dat ze begripvol zijn. Het grote nadeel is namelijk dat er nog steeds mensen naar Noord-Afrika op vakantie gaan en deze dieren mee nemen als ze ze vinden. Uiteraard is dit niet legaal waardoor controlerende instanties argwanend blijven. Dat kan je ze niet kwalijk nemen natuurlijk, er moet gewoon een vorm zijn van controle op deze dieren. Aan de andere kant wordt het waarschijnlijk dus lastig om aan papieren te komen. Je doet er in ieder geval wel goed aan om dit toch te proberen, zou je het dier 'gewoon' meenemen dan krijg je vrijwel altijd problemen en deze boetes liegen er niet om. Daarna moet je een CITES-document aanvragen om het diertje in Nederland in te voeren. Dit kan aangevraagd worden bij het LNV. Bij deze nog een nuttige link met informatie. Succes met het zoeken naar de juiste personen, het is vaak zo dat je eerst verschillende mensen aan de telefoon krijgt die je dan weer doorverbinden met weer andere mensen en dan weer zegmaar...

Sjef
Het vreemdste dierenpark van Nederland!
www.oliemeulen.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')