dit heb ik al vaker gelezen over vermiste meisjes maar vaak bleek het dan toch om iets 'onschuldigs' als weglopen te gaan.quote:Melanie is geen meisje dat zomaar weggaat zonder ons te waarschuwen”, aldus haar vader Johan. “Als ze later is of andere plannen heeft, zal zij ons altijd even met haar mobieltje bellen. Maar haar gsm staat uit en dat is niet in de haak.
toch wel heel wat anders dan 'zwakbegaafd' wat in het nieuwsbericht staat...quote:Onze dochter heeft een licht verstandelijke beperking
quote:Vermist meisje in goede gezondheid gevonden
zaterdag 02 juli 2011 | 02:02 ANP
RIJSWIJK (ANP) - Een 17-jarig meisje uit Hardinxveld-Giessendam dat sinds donderdag werd vermist, is in goede gezondheid teruggevonden in de gemeente Noordoostpolder (Flevoland). Dat maakte de politie bekend. Het zogenoemde Amber Alert dat de politie in verband met haar verdwijning liet uitgaan, is ingetrokken
De 17-jarige Melanie werd in de nacht van vrijdag op zaterdag omstreeks 01.00 uur 's nachts aangetroffen in een woning. Een 32-jarige man die zich ook in het pand bevond is aangehouden. Hij wordt verdacht van het onttrekken van een minderjarige aan het ouderlijk gezag, stelde een politiewoordvoerder.
De politie kreeg in de loop van het onderzoek zo'n 60 tips binnen over de verdwijning van het zwakbegaafde meisje, maar die hebben volgens de zegsman niet geleid naar haar verblijfplaats. De vondst van de 17-jarige zou geheel te danken zijn aan ,,goed politiewerk''.
De 17-jarige wordt, mits ze daar behoefte aan heeft, eerst medisch onderzocht. Ook wordt haar verklaring opgenomen. De relatie tussen het meisje en de aangehouden man is volgens de politie nog onduidelijk.
Bij tieners wachten ze 24 uur. Er lopen er ook zoveel weg.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 11:31 schreef Dagonet het volgende:
Dus een dág nadat ze vermist is komt er een amber alert, wat natuurlijk het hele concept te niet doet. Briljant weer, kunnen we die hele meuk die alleen maar veel onrust en angst opwekt in de samenleving niet beter opheffen?
Het nut van een Amber Alert is nog nooit aangetoond en dat gaat ook nooit lukken als je ze pas na 24 uur uitvaardigt terwijl het eigenlijk zo ongeveer binnen het uur moet zijn wil het enig effect sorteren.
Niet alle kinderen krijgen een Amber alert. Ik heb als pleegouder menig maal in de rats gezeten als 1 van mijn kids weer eens vermist was. Daar werd nooit een Amber alert voor uitgezonden. Soms werden ze pas na maanden weer teruggevonden. Soms over de grens. Soms in heel nare omstandigheden.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 21:36 schreef Staal het volgende:
[..]
Bij tieners wachten ze 24 uur. Er lopen er ook zoveel weg.
Bij kleine kinderen kun je met een uur een Amber Alert krijgen.
Ik weet niet wanneer zich dat afspeelde, maar volgens mij is dat systeem er ook pas sinds 2008.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 21:59 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Niet alle kinderen krijgen een Amber alert. Ik heb als pleegouder menig maal in de rats gezeten als 1 van mijn kids weer eens vermist was. Daar werd nooit een Amber alert voor uitgezonden. Soms werden ze pas na maanden weer teruggevonden. Soms over de grens. Soms in heel nare omstandigheden.
Dat klopt, sinds 2008 is het in Nederland actief. Maar echt niet alle kinderen komen er voor in aanmerking. Sowieso wordt er flink onderscheid gemaakt, in welke verdwijning wel of niet belangrijk is bij de politie. Als jij een kind bent dat al een problematische jeugd heeft, dan boeit het allemaal niet zo heel veel. Dan gaat er lange tijd overheen, voor mensen met tegenzin in actie komen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 22:02 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Ik weet niet wanneer zich dat afspeelde, maar volgens mij is dat systeem er ook pas sinds 2008.
Of er op die manier onderscheid wordt gemaakt weet ik niet, maar denk niet dat het zo zwart-wit is. Het belangrijkste is dat men aan de hand van de info het aannamelijk vindt dat iemand bijv. ontvoerd is. Of in het geval van hele jonge kinderen dat het gevaarlijk kan worden als ze alleen gaan ronddwalen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 22:05 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dat klopt, sinds 2008 is het in Nederland actief. Maar echt niet alle kinderen komen er voor in aanmerking. Sowieso wordt er flink onderscheid gemaakt, in welke verdwijning wel of niet belangrijk is bij de politie. Als jij een kind bent dat al een problematische jeugd heeft, dan boeit het allemaal niet zo heel veel. Dan gaat er lange tijd overheen, voor mensen met tegenzin in actie komen.
Helaas weet ik uit ervaring, dat dat wel degelijk het geval is.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 22:11 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Of er op die manier onderscheid wordt gemaakt weet ik niet, maar denk niet dat het zo zwart-wit is. Het belangrijkste is dat men aan de hand van de info het aannamelijk vindt dat iemand bijv. ontvoerd is. Of in het geval van hele jonge kinderen dat het gevaarlijk kan worden als ze alleen gaan ronddwalen.
Het zou zomaar kunnen dat jij wel zo'n ervaring hebt, maar op basis daarvan geloof ik nog niet dat ze standaard min of meer denken: "ach, het kind had al zo'n rotjeugd, laat het ook maar lekker stikken". Als bijvoorbeeld gezien is dat zo'n kind ontvoerd is, wordt daar doorgaans gewoon adequaat werk van gemaakt. En meer dan terecht.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 22:12 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Helaas weet ik uit ervaring, dat dat wel degelijk het geval is.
Het zijn veel meer ervaringen dan slechts 1. Ik heb namelijk meerdere pleegkinderen, en een aantal daarvan zijn meerdere malen vermist geweest. Met mijn kids, kwamen ze pas werkelijk actief in actie als de vermissing langer dan 2 maanden duurde.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 22:14 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Het zou zomaar kunnen dat jij wel zo'n ervaring hebt, maar op basis daarvan geloof ik nog niet dat ze standaard min of meer denken: "ach, het kind had al zo'n rotjeugd, laat het ook maar lekker stikken". Als bijvoorbeeld gezien is dat zo'n kind ontvoerd is, wordt daar doorgaans gewoon adequaat werk van gemaakt. En meer dan terecht.
Het zal dan best voor gekomen zijn, maar ik ken de omstandigheden niet van die gevallen. En al helemaal niet of ze lang hebben gewacht omdat ze dachten "ach, het kind heeft een rotjeugd gehad en woont niet eens bij z'n biologische ouders, dus zoek het maar lekker uit".quote:Op zaterdag 2 juli 2011 22:19 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het zijn veel meer ervaringen dan slechts 1. Ik heb namelijk meerdere pleegkinderen, en een aantal daarvan zijn meerdere malen vermist geweest. Met mijn kids, kwamen ze pas werkelijk actief in actie als de vermissing langer dan 2 maanden duurde.
Nee, het ging in al die gevallen om jonge meisjes die in het Loverboy circuit terecht waren gekomen. Dat vinden ze niet zo heel erg, bij de politie.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 22:33 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Het zal dan best voor gekomen zijn, maar ik ken de omstandigheden niet van die gevallen. En al helemaal niet of ze lang hebben gewacht omdat ze dachten "ach, het kind heeft een rotjeugd gehad en woont niet eens bij z'n biologische ouders, dus zoek het maar lekker uit".
De ellende is hierin dat kinderen met een verleden etc. Dit staan al te boek en zijn per definitie potentiele weglopers. (Praktijk.)quote:Op zaterdag 2 juli 2011 22:19 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het zijn veel meer ervaringen dan slechts 1. Ik heb namelijk meerdere pleegkinderen, en een aantal daarvan zijn meerdere malen vermist geweest. Met mijn kids, kwamen ze pas werkelijk actief in actie als de vermissing langer dan 2 maanden duurde.
Nee, het is niet zozeer boosheid. Al kan ik je verzekeren dat ik er genoeg slapeloze nachten van heb gehad. Maar zo gaat het nu eenmaal. En dat onderscheid wordt wel degelijk gemaakt.quote:Op zondag 3 juli 2011 00:19 schreef Staal het volgende:
[..]
De ellende is hierin dat kinderen met een verleden etc. Dit staan al te boek en zijn per definitie potentiele weglopers. (Praktijk.)
Maar ik begrijp wel je boosheid hierover, dat onderscheid zou er niet moeten zijn maar de werkelijkheid is dan wel tig Amber alerts per dag die niemand meer serieus zal nemen. Het is bij wijze van uitzondering en met name gericht op heel jonge kinderen.
Haal uit je posts dat je pleegmoeder bent en kinderen opvangt of opgevangen hebt. Dat is niet altijd even mals maar wel heel waardevol. Heldin!.
Natuurlijk. Ik geef enkel aan, dat er inderdaad een beoordeling over de situatie plaatsvindt bij een vermissing. Niet iedere vermissing van een minderjarige krijgt een Amber alert.quote:Op zondag 3 juli 2011 00:57 schreef Absurditeit het volgende:
Wellicht is het wel gebruikelijk als het gaat om dat soort gevallen. Maar dat betekent niet dat de politie doorgaans denkt "stik er maar in" als een meisje met een nare jeugd vermist wordt. Alsof ze dat niet belangrijk vinden. Je kunt ook een vervelende jeugd hebben en onder hele andere omstandigheden verdwijnen dan in het loverboy-circuit.
Natuurlijk niet en die selectie is ook nodig om het systeem nog enigszins effectief te houden. Als je iedere dag 6 van die alerts krijgt, neem je het hele systeem niet meer serieus. Daar zijn ook gewoon richtlijnen voor die zelfs online na te lezen zijn.quote:Op zondag 3 juli 2011 00:59 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Natuurlijk. Ik geef enkel aan, dat er inderdaad een beoordeling over de situatie plaatsvindt bij een vermissing. Niet iedere vermissing van een minderjarige krijgt een Amber alert.
Ook niet iedere vermissing wordt online gepubliceerd.quote:Op zondag 3 juli 2011 01:00 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Natuurlijk niet en die selectie is ook nodig om het systeem nog enigszins effectief te houden. Als je iedere dag 6 van die alerts krijgt, neem je het hele systeem niet meer serieus. Daar zijn ook gewoon richtlijnen voor en zelfs online na te lezen.
Ik bedoel dat die richtlijnen wanneer ze zo'n alert uitgeven na te lezen zijn op de site over dat hele systeem.quote:Op zondag 3 juli 2011 01:01 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Ook niet iedere vermissing wordt online gepubliceerd.
Dat weet ik, maar ik geef het nog maar even extra aan.quote:Op zondag 3 juli 2011 01:02 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Ik bedoel dat die richtlijnen wanneer ze zo'n alert uitgeven na te lezen zijn op de site over dat hele systeem.
Voor een ander misschien welquote:Op zondag 3 juli 2011 01:08 schreef Absurditeit het volgende:
Ik had ook echt niet verwacht dat iedere vermissing wél online zou staan. Voor mij hoef je dat iig niet te benadrukken.
En daarnaast als er concrete aanwijzingen zijn dat het goed mis is. Laten we zeggen als iemand ziet dat een meisje van 15 een busje wordt ingesleept op een afgelegen weggetje.quote:Op zondag 3 juli 2011 03:54 schreef Staal het volgende:
Overigens probeerde ik dit ook te zeggen, Amber Alert is er op gericht dat als er een heel jong kind (lees pak en beet vijf jaar), wordt vermist landelijk alarm te slaan.
Daar was ik laatst nog getuige van, maar toen was er geen Amber-alert dus toen dacht ik dat er niets aan de hand was.quote:Op zondag 3 juli 2011 03:57 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
En daarnaast als er concrete aanwijzingen zijn dat het goed mis is. Laten we zeggen als iemand ziet dat een meisje van 15 een busje wordt ingesleept op een afgelegen weggetje.
Toch leuk dat heel NL nu weet dat je zwakbegaafd bent.quote:Man nog vast voor vermist meisje
De 32-jarige man bij wie de politie vrijdagavond de vermiste 17-jarige Melanie van den Herik terugvond zit nog altijd vast. Hij is verhoord, maar de politie geeft nog geen informatie over wat zijn relatie met het meisje is.
De man uit de gemeente Noordoostpolder wordt zondag opnieuw verhoord, maar een politiewoordvoerder verwacht pas maandag met meer informatie naar buiten te komen. De man werd vrijdag aangehouden voor het onttrekken van het meisje uit Hardinxveld-Giessendam aan het ouderlijk gezag.
Het zwakbegaafde meisje was zoek sinds ze donderdag vertrok bij haar stageplek. De politie liet een Amber Alert uitgaan, waarbij honderdduizenden mensen een sms krijgen en er oproepen verschijnen bij media en op lichtkranten. Het was de tweede keer dat in Nederland een Amber Alert werd verstuurd.
Het Amber Alert zou in dit geval niet hebben bijgedragen aan het vinden van het meisje. Dat ze vrijdag in goede gezondheid werd gevonden, zou komen door politieonderzoek.
Als je zwakbegaafd bent, heb je waarschijnlijk geen besef van dat heel Nederland dat weet.quote:Op zondag 3 juli 2011 13:43 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Toch leuk dat heel NL nu weet dat je zwakbegaafd bent.
Zwakbegaafd is niet hetzelfde als Alzheimer.quote:Op zondag 3 juli 2011 19:09 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Als je zwakbegaafd bent, heb je waarschijnlijk geen besef van dat heel Nederland dat weet.
Zwakbegaafd is niet zwakzinnigquote:Op zondag 3 juli 2011 19:09 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Als je zwakbegaafd bent, heb je waarschijnlijk geen besef van dat heel Nederland dat weet.
Lees eerst eens iets over zwakbegaafd zijn. Je zit nl foutquote:Op zondag 3 juli 2011 19:09 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik kom ze inderdaad niet zo vaak tegen. Misschien heb ik er een verkeerd beeld bij.quote:Op zondag 3 juli 2011 19:27 schreef paddy het volgende:
[..]
Lees eerst eens iets over zwakbegaafd zijn. Je zit nl fout
Waarschijnlijk denk je dat je ze niet vaak tegenkomt, juist omdat je er een verkeerd beeld bij hebtquote:Op zondag 3 juli 2011 20:20 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik kom ze inderdaad niet zo vaak tegen. Misschien heb ik er een verkeerd beeld bij.
en dan nog dan moeten zulke smerlappen als deze dader er nog met de poten afblijvenquote:Op maandag 4 juli 2011 00:16 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk denk je dat je ze niet vaak tegenkomt, juist omdat je er een verkeerd beeld bij hebtIemand die zwakbegaafd is, is niet verstandelijk gehandicapt. De IQ score bij een zwakbegaafde ligt tussen de 70 en 89. Het zijn verder normaal functionerende mensen, alleen hebben ze wat meer moeite met leren in vergelijking met mensen met een gemiddelde IQ score.
Normaal gesproken wordt een kind na kort gehoord te zijn, dan zo snel mogelijk weer thuisgebracht. Tenzij er ook thuis iets mis blijkt te zijn.quote:Op maandag 4 juli 2011 04:13 schreef karo30 het volgende:
is het meisje ook alweer bij de ouder of wordt zei ook nog verhoord
klinkt mooi, maar de realiteit is niet zo goed geregeld...quote:Op zondag 3 juli 2011 01:04 schreef Banjerkanjer het volgende:
Dus, als je een Amber alert krijgt, kun je er iig vanuit gaan dat het om een geval gaat dat de politie heel serieus neemt.
Soms, lees ik namelijk wel eens reacties op Amber alerts, die suggereren dat er wel niets aan de hand zal zijn. Bij een Amber alert, denkt de politie daar iig heel anders over.
Precies, en dus kun je ervan uitgaan dat als er dan een Amber Alert wordt uitgegeven, dat de politie die vermissing iig belangrijk vindt.quote:Op maandag 4 juli 2011 09:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
klinkt mooi, maar de realiteit is niet zo goed geregeld...
de beslissing een Amber Alert uit te geven gebeurt bij de lanelijke KLPD, op het 'Bureau Vermiste Personen'.. echter, de gevallen moeten dan eerst doorgegeven worden door regionale politiekorpsen..
Het Bureau Vermistte Personen moet zich ongeveer houden aan de richtlijnen:
- Kind mag nog géén 18 jaar oud zijn (ook geestelijke gehandicapten met een geestelijke leeftijd daaronder die echter wél ouder zijn vallen buiten de regeling)...
dit is eigenlijk de enige Keiharde richtlijn, waaraan men zich tot nu altijd hield
- Er moet een duidelijke grond zijn te vrezen voor direkt gevaar voor het leven of geestelijke of fysieke gesteldheid van het slachtoffer
- Er moet uitgebreidde gegevens beschikbaar zijn over het kind (naam, foto, beschrijving) en bv exacte gegevens over de auto waarmee deze ontvoerd is (kenteken, merk/bouwjaar)
- De melding dient zo snel mogelijk, bij voorkeur binnen 2 uur na de verdwijning uitgegeven te worden
- gevallen 'zorgrecht-strijd' waarbij één vand e ouders het kind mogelijk tijdelijk meeneemt dienen genegeerd te worden...
Van alle gevallen tot nu toe waarin een amber Alert uitgestuurd werd, werden één of meerder, soms zelfs bijna alle richtlijnen doorbroken...
Alerts werden uitgesteuurd dagen nadat het kind vermist was, in duidelijke gevallen van zorgrechtstrijd waarbij bekend was dat de 'ontvoerder'een ouder was... zelfs in één geval (Zafira) was de moeder al gearresteerd, maar was de verblijfplaats van het kind onbekend en stuurde men een Amber Alert uit om de moeder onder druk te zetten (kind bleek toen bij de oma te verblijven)...
Eén vand e dieptepunten was ooi dat op een zaterdagse koopmiddag in Rotterdam een jongetje dat kwijtgeraakt was tijdens het inkopen een Amber Alert kreeg... deze werd overigens een half uurtje later in de ballenbak van de MacDOnalds op de Coolsingel gevonden...
Overigens ligt een del van de 'onduidelijkheid' over de richtlijnen en zéker het gegeven dat die Amber Alert bijna altijd een dag te laat komen al bij de organisatie....
Het Bureau Vermistte Personen krijgt eigenlijk nooit een melding van Regionale Politiekorpsen over een vermissing binnen enkele uren... ook politiebureau's houden meestal een minimale wachttijd aan van 24 uur, zeker bij bv 16-17-jarige meisjes en jongens wil het nog wel voorkomen dat die een dagje wegblijven na bv een ruzie met de ouders.
Het ligt er een beetje aan. In mijn gezin (ik ben pleegouder), heb ik ook dikwijls te maken gehad met vermissingen. Daar is nooit een Amber Alert voor uitgegeven. Sterker nog, als een kind eerder vermist is geweest, begint de politie al snel te mopperen dat ze geen "taxibedrijf" zijn. Vermiste jongeren komen namelijk met een OAT (Opsporen, Afhalen, Thuisbrengen) vermelding in het systeem te staan. Het wordt nog ongemakkelijker wanneer bekend is dat een kind in het Loverboy circuit terecht is gekomen, dan kan het werkelijk weken tot maanden duren voor ze werkelijk in actie willen komen. Met vaak nog heen en weer geschuif tussen verschillende korpsen die de klus moeten klaren, want niemand heeft er dan zin in.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:01 schreef Staal het volgende:
Ik zit zo eens te kijken bij vermissingen op die site, maar is het volgende eigenlijk wel in het nieuws geweest en heb ik dat gemist?
CYNTHIA VAN DER HEIDE
Soort zaak: Verdwenen/Gewond/Vermist Geboortedatum: 28-jul-1993
Datum van vermissing: 3-jun-2011 Geslacht: Vrouw
Eigenlijke Leeftijd: 17 Lengte: Onbekend
Stad van vermissing: BERGEN Gewicht: Onbekend
Staat van vermissing: Haarkleur: Blond
Land van vermissing: Nederland Oogkleur:
Zaaknummer: NLZO11100839
Omstandigheden: Cynthia is op een zwarte opoefiets met enkele roze spaken in het achterwiel vertrokken vanaf haar woonadres en niet meer thuisgekomen. Ze heeft een stevig postuur, het verstandelijke vermogen van iemand van 13 a 14 jaar en droeg op de dag van haar verdwijning een grijskleurige paardrijbroek en een bruine bodywarmer met bontkraag.
Minderjarig meisje met een verstandelijke beperking. Geen Amber Alert. Is dat puur vanwege de eigenlijke leeftijd? Want het vermoeden is een misdrijf.
In welke leeftijden gebeurde dat? Heb inderdaad begrepen dat ze voor tieners met een moeilijkere achtergrond niet erg hard lopen.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:08 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het ligt er een beetje aan. In mijn gezin (ik ben pleegouder), heb ik ook dikwijls te maken gehad met vermissingen. Daar is nooit een Amber Alert voor uitgegeven. Sterker nog, als een kind eerder vermist is geweest, begint de politie al snel te mopperen dat ze geen "taxibedrijf" zijn. Vermiste jongeren komen namelijk met een OAT (Opsporen, Afhalen, Thuisbrengen) vermelding in het systeem te staan. Het wordt nog ongemakkelijker wanneer bekend is dat een kind in het Loverboy circuit terecht is gekomen, dan kan het werkelijk weken tot maanden duren voor ze werkelijk in actie willen komen. Met vaak nog heen en weer geschuif tussen verschillende korpsen die de klus moeten klaren, want niemand heeft er dan zin in.
Vanaf 14 jaar.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:13 schreef Staal het volgende:
[..]
In welke leeftijden gebeurde dat? Heb inderdaad begrepen dat ze voor tieners met een moeilijkere achtergrond niet erg hard lopen.
Wat op zich niet zo heel raar is...quote:Op maandag 4 juli 2011 11:13 schreef Staal het volgende:
In welke leeftijden gebeurde dat? Heb inderdaad begrepen dat ze voor tieners met een moeilijkere achtergrond niet erg hard lopen.
quote:Jaarlijks komen er bij de politie tussen de 16.000 en 20.000 meldingen van vermissing binnen. Driekwart daarvan is binnen 24 uur weer terecht.
Maar van al die meldingen, wordt er dus maar een kwart als vermist geregistreerd. Dat gebeurt namelijk pas wanneer iemand langer dan 24 uur vermist is. Je kunt het al wel direct melden, maar pas na 24 uur wordt dat in het systeem geregistreerd. Pas na 72 uur wordt het internationaal geregistreerd.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:17 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Wat op zich niet zo heel raar is...
[..]
Nee, ik heb het over de moeilijkere achtergrond. De cijfers die jij post gaan voornamelijk over kinderen die na een ruzie met hun ouders een nachtje bij een vriendje of vriendinnetje slapen.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:17 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Wat op zich niet zo heel raar is...
[..]
Ik heb er vele slapeloze nachten van gehad.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:20 schreef Staal het volgende:
[..]
Nee, ik heb het over de moeilijkere achtergrond. De cijfers die jij post gaan voornamelijk over kinderen die na een ruzie met hun ouders een nachtje bij een vriendje of vriendinnetje slapen.
Waar Banjer over schrijft, bijv. over loverboycircuits en maandenlange vermissingen dat vind ik wel erg, als een kind van veertien jaar zolang weg is en je als pleegouder machteloos moet toekijken.
Dat is wel de moeilijkheid; hoe weet je dat het een loverboy is en niet een meisje wat ruzie heeft met haar ouders en een nachtje wegblijft.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:20 schreef Staal het volgende:
Nee, ik heb het over de moeilijkere achtergrond. De cijfers die jij post gaan voornamelijk over kinderen die na een ruzie met hun ouders een nachtje bij een vriendje of vriendinnetje slapen.
Maandenlange vermissingen vind ik dan wel weer vreemd, hoewel het natuurlijk zoeken in een hooiberg is. Tegenwoordig zou het wel makkelijker moeten zijn. Check de social media pagina en je weet vaak waar je kunt beginnen met zoeken.quote:Waar Banjer over schrijft, bijv. over loverboycircuits en maandenlange vermissingen dat vind ik wel erg, als een kind van veertien jaar zolang weg is en je als ouder of pleegouder machteloos moet toekijken.
De meiden die in het Loverboycircuit terecht komen, blijven zelden langere tijd op 1 plek. Ze worden heen en weer verhuisd tussen verschillende steden, vaak ook de grens over naar met name Antwerpen. Dat is de reden, waarom het vaak lange tijd duurt voor de politie in die gevallen in actie wil komen (want tijdrovend), plus de wetenschap dat veel van die meiden wel thuis worden afgeleverd, maar in zeer korte tijd weer als vermist geregistreerd zullen staan.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:28 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat is wel de moeilijkheid; hoe weet je dat het een loverboy is en niet een meisje wat ruzie heeft met haar ouders en een nachtje wegblijft.
[..]
Maandenlange vermissingen vind ik dan wel weer vreemd, hoewel het natuurlijk zoeken in een hooiberg is. Tegenwoordig zou het wel makkelijker moeten zijn. Check de social media pagina en je weet vaak waar je kunt beginnen met zoeken.
nogmaals nee...., zou leuk zijn als dat inderdaad en betrouwbaar 'gegeven' isquote:Op maandag 4 juli 2011 11:04 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Precies, en dus kun je ervan uitgaan dat als er dan een Amber Alert wordt uitgegeven, dat de politie die vermissing iig belangrijk vindt.
Als er 1 zo'n alert doorheen glipt (van dat jongetje), kan dat allerlei redenen hebben. Misschien kende de bewuste politieambtenaar die de melding doorgaf de ouders wel... wie zal het zeggen.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nogmaals nee...., zou leuk zijn als dat inderdaad en betrouwbaar 'gegeven' is
er zijn amber alerts gegevens vanwege een jongetje dat op zatermiddag kwijtraakte en een half uurtje later in de ballenbak zat...
ook in een geval van een licht autistisch jongetje dat weggelopen was en door een conducteur in de trein aangetroffen werd zonder kaartje...
de factor die dan eerder bepalend is of de rechercheur die de aangifte opneemt het kennelijk direkt doorgeeft aan dhet Bureau Vermistte Personen van de KLPD..
wat niet specifiek hoeft te betekenen dàt het ook werkelijk belangrijk gevonden wordt, maar veelal zijn het juist de ouders van het vermsitte kind die druk zetten...
Zelfs bijvoorbeeld in het geval van de vermoorde Milly Boele waren het de ouders die veel druk gezet hebben en daardoor werd een Amber Alert uiteindelijk een dag later uitgegeven...
Er is toen overigens voorgesteld om het Politiekorpsen te 'verplichtten' direkt _alle_ vermissingen binnen enkele uren door te geven (door de directeur van Netpresenter B.V., het bedrijfje dat zn geld met Amber Alert verdient)...
helaas is dat gewoon een enorme hoeveelheid werk en uit praktische overwegingen heeft men gekozen dat niet te doen...
Het is gewoon een beetje een kwetsie van willekeur waarom de ene vermist-kind melding wel héél snel doorgaat naar de KLPD en dan snel tot een Amber Alert kan leiden, waarbij het meestal de ouders zijn die er extra druk op kunnen zetten.
ik zeg niks dat ik niet weet of kan controleren... beweer jij soms dat je verder informatie hebt waardoor je kunt beweren 'dat die ouders die agent kenden'...?quote:Op maandag 4 juli 2011 11:39 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Als er 1 zo'n alert doorheen glipt (van dat jongetje), kan dat allerlei redenen hebben. Misschien kende de bewuste politieambtenaar die de melding doorgaf de ouders wel... wie zal het zeggen.
Ik zeg toch: Misschien. Dat betekent niet meer, dan dat het tot de mogelijkheden behoort.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik zeg niks dat ik niet weet of kan controleren... beweer jij soms dat je verder informatie hebt waardoor je kunt beweren 'dat die ouders die agent kenden'...?
Punt is gewoon dat het systeem achter Amber Alerts geen werkelijk serieuze organisatie kent... het probleem dat de landelijke 'Bureau Vermistte Personen' ze uitvaardigen moet, maar die veelal pas dagen later van politiekorpsen melding krijgen is niet zomaar 'oplosbaar' en dat maakt het systeem nogal willekeurig.
waarom behoort dat tot de mogelijkheden?quote:Op maandag 4 juli 2011 11:44 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Ik zeg toch: Misschien. Dat betekent niet meer, dan dat het tot de mogelijkheden behoort.
Nee, dat is het niet. Ik weet uit eigen ervaring met vrienden bij de politie, hoe die dingen kunnen werken.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waarom behoort dat tot de mogelijkheden?
dat niet alle vermistte kinderen Alerts krijgen is een controleerbaar feit, maar jouw bewering dat in dat ene geval kennelijk een alert zou zijn uitgevaardigd 'omdat de ouders de agent kenden' is volgens mij gewoon een vage 'natte-vinger-bewering' van jouw zijde, toch?
jaja, natuurlijk weet jij dat allemaal , 'hoe dat gaat', je hebt immers 'vrienden bij de politie' :/quote:Op maandag 4 juli 2011 11:52 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Ik weet uit eigen ervaring met vrienden bij de politie, hoe die dingen kunnen werken.
Zelfs een partnerquote:Op maandag 4 juli 2011 11:55 schreef RM-rf het volgende:
[..]
jaja, natuurlijk weet jij dat allemaal , 'hoe dat gaat', je hebt immers 'vrienden bij de politie' :/
Misschien is het wel een erg promiscueus meisje en zoekt ze zelf die mannen op. Niet dat dat dan het vergrijp lichter maakt; je hebt gewoon van minderjarige meiden af te blijven als man.quote:Op maandag 4 juli 2011 08:46 schreef Banjerkanjer het volgende:
'Na Ambert Alert gevonden meisje werd misbruikt'
Laatste update: 4 juli 2011 06:38 info
AMSTERDAM - Het zwakbegaafde 17-jarige meisje uit Hardinxveld-Giessendam dat vorige week gezond werd teruggevonden nadat een Amber Alert was uitgestuurd, is ontvoerd en misbruikt.
Dat stelt haar vader maandag in het AD. De 32-jarige man bij wie ze is gevonden zou haar in zijn woning hebben misbruikt.
Het meisje werd vermist nadat ze donderdag was vertrokken bij haar stageplek. Vrijdagavond werd ze gevonden bij een 32-jarige man uit de gemeente Noordoostpolder.
Hij zit sindsdien vast voor het onttrekken van het meisje aan het ouderlijk gezag.
Hyves
De man heeft volgens de vader via Hyves contact met zijn dochter gelegd. Hij weet niet of de man het meisje vaker naar zijn huis heeft gelokt.
Het drama zou nog groter zijn omdat meerdere mannen uit haar buurt het meisje onlangs zouden hebben gedrogeerd en aangerand. Die zaak strandde uiteindelijk bij gebrek aan bewijs.
De politie wilde zondag niet zeggen wat de relatie tussen de man en het meisje is. Een woordvoerder wilde toen alleen kwijt dat de man wordt verhoord en dat er pas maandag meer over de zaak naar buiten komt.
http://www.nu.nl/binnenla(...)-werd-misbruikt.html
Hier is dus duidelijk meer aan de hand
De man is geen seksueel misbruik ten laste gelegd, hij zit vast voor het onttrekken van het meisje aan het ouderlijk gezag. De vader vertelt wel over mannen in de omgeving van het meisje die haar eerder gedrogeerd en misbruikt zouden hebben.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien is het wel een erg promiscueus meisje en zoekt ze zelf die mannen op. Niet dat dat dan het vergrijp lichter maakt; je hebt gewoon van minderjarige meiden af te blijven als man.
Maar ik kan me wel voorstellen dat dat een reden zou kunnen zijn dat dit vaker gebeurd is.
Kan er niks aan doen, maar ik vind het niet goed als kinderen die mentaal niet zo sterk zijn, zonder toezicht kunnen beschikken over internet. Dat is vragen om problemen.
Je kunt gewoon niet uitgaan van de goedheid van de mens, want die is heel vaak ver te zoeken.
Een man die een beetje handig op zo'n kind in praat, waardoor ze zich mooi een begeerlijk voelt, en de hormonen doen de rest.
Voorkomen is het enige wat helpt.
Hiermee wil ik geenszins de schuld bij de ouders of het meisje leggen, overigens.
Een volwassen man die kinderen misbruikt, op welke manier dan ook, mag wmb lang de bak in.
Is die man zelf gestoord, dan heel lang TBS. Zo iemand mag niet vrij rondlopen.
Daarom heeft hij haar maar even misbruikt.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:19 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
De man is geen seksueel misbruik ten laste gelegd, hij zit vast voor het onttrekken van het meisje aan het ouderlijk gezag. De vader vertelt wel over mannen in de omgeving van het meisje die haar eerder gedrogeerd en misbruikt zouden hebben.
Het zou ook zo kunnen zijn, dat deze man waar ze nu is gevonden, geen kwade bedoelingen heeft gehad, maar haar enkel heeft willen opvangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |