abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:19:23 #1
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98834745
Hoi, ik heb dit topic gemaakt voor mensen die willen leren programmeren, maar er nog niet precies uit zijn welke taal het beste bij ze past. Ik wil deze OP variabel maken, met daarin een lijstje van beschikbare talen, en daar de voor- en nadelen in verwerkt. En daar kunnen de users over gaan discusseren in dit topic :) Leuk idee? :)

Ik wil zelf ook namelijk desktop apps gaan schrijven, maar zie door de bomen het bos niet meer. C, C#, C++, Python, Java, QT en al die dingen.

Game on! Welke programmeertaal heb jij gekozen, en om welke reden ben je die taal gaan leren?

Scripttalen

PHP
Voordelen
Zeer populair
Makkelijk te leren
Brede ondersteuning
Veel voorbeelden te vinden
Snel
Platformonafhankelijk
Opensourcesoftware

Nadelen

Programmeertalen

C
Voordelen
Platformonafhankelijk
Sluit dicht aan bij de hardware

Nadelen

C++
Voordelen
Platformonafhankelijk
Sluit dicht aan bij de hardware
Object georienteerd

Nadelen

C#
Voordelen

Nadelen

Objective-C
Voordelen
Performance door het low-level C en tegelijkertijd de mogelijkheid high-level object-georienteerd te werken.
Nadelen

Java
Voordelen
Platformonafhankelijk
Uitgebreidere klassenbibliotheek dan C++

Nadelen

Ruby
Voordelen
Simpele, elegante doch krachtige taal, heel leesbaar
Makkelijk te leren
I.c.m. Rails kan je er heel productief mee zijn
Nadelen

En als je uiteindelijk tóch nog geen keuze kunt maken, kijk dan eens hier :) http://pragprog.com/titles/btlang/seven-languages-in-seven-weeks (als dit als spam wordt beschouwd haal de link dan maar weg)

Laten we met zn allen dit lijstje afmaken, commentaar op de OP is altijd welkom! :D

[ Bericht 12% gewijzigd door henrivo op 29-06-2011 22:16:51 ]
pi_98835055
PHP: Omdat het bruikbaar was i.c.m. het internet.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:26:48 #3
13250 Lod
Sapere aude!
pi_98835114
Voor welk platform wil je ontwikkelen (Windows, Linux, Apple), of wil je platformonafhankelijk zijn?

Ik spreek Delphi vanwege mijn werk, ik zou het zelf niet gekozen hebben. Vind met name de syntax niet echt duidelijk. Verder nog een beetje C#, asp en .NET voor onze webapplicatie.
En Java vanuit school, maar dat is meer theoretisch.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:35:45 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_98835555
PHP (lekker snel en ranzig iets in elkaar zetten, alles wat ik maak is toch alleen voor eigen gebruik).

Verder kan ik ook nog iets met C, C++, Java, Delphi en Pascal. Maar ik doe er verder weinig mee, aangezien ik het te saai vind. Maar tis in de ICT wel handig om hier kennis van te hebben :)
So we just called him Fred
pi_98835608
pi_98835715
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:35 schreef FredvZ het volgende:
PHP (lekker snel en ranzig iets in elkaar zetten, alles wat ik maak is toch alleen voor eigen gebruik).

Verder kan ik ook nog iets met C, C++, Java, Delphi en Pascal. Maar ik doe er verder weinig mee, aangezien ik het te saai vind. Maar tis in de ICT wel handig om hier kennis van te hebben :)
Ga je mond spoelen ouwe!
Jeffster! _O_
pi_98836112
nerd verzameltopic
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_98836956
De taal is van ondergeschikt belang. Het abstracte denken en de juiste mind-set is het belangrijkste!
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:05:05 #9
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98837217
OP aangepast, suggesties voor t lijstje graag :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:14:08 #10
19431 Dwan
Likken als lassie
pi_98837730
C#, ASP, jQuery, JavaScript

van alles een beetje om vet mooie web apps te maken voor SharePoint
:Y
Dwannie is like god is rubbing your tummy
pi_98838863
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:05 schreef henrivo het volgende:
OP aangepast, suggesties voor t lijstje graag :)
Nadelen van PHP zijn het feit dat het zo'n rommeltje kan worden, niet al te beste OO implementatie en mensen die denken dat ze expert zijn in PHP maar er toch een rommeltje van maken. PHP is complexer dan je denkt, vooral als ik dan als voordeel 'makkelijk te leren' zie staan gaan mijn nekharen omhoog. Uiteraard is PHP makkelijker te leren, je kan eventueel alles in een bestand knallen en gaan met die banaan, echter is dit verre van ideaal. Om expert in PHP te worden en er echt bedreven in te zijn ben je jaren van oefening en gebruik verder!

Wat betreft programmeertalen is het moeilijker om een onderscheid te maken, zo zijn vrijwel alle programmeertalen object georiėnteerd dus dat is geen voordeel wat mij betreft. Alle programmeertalen zijn even complex (Java, C++, C#, Python, etc.) en hebben vrijwel dezelfde leercurve, het abstracte denken en de juiste mind-set is noodzakelijk. Je moet het juiste gevoel hebben, zonder het juiste gevoel zal je nooit een goede programmeur worden. Daarom zijn de beste programmeurs ook meestal al (zeer) jong begonnen met programmeren, als je op je 18de pas begint heb je al een achterstand van +/- 5 jaar...

Wat veel nieuwelingen als nadeel beschouwen van C++ is dat er geen automatische garbage collection aanwezig is, hierdoor moet je het geheugen zelf vrijgeven. Uiteindelijk leer je dit wel toe te passen. Ander nadeel van C en C++ voor nieuwelingen zijn pointers, die heb je in Java bijvoorbeeld niet zo duidelijk. Ook met pointers leer je uiteindelijk wel werken.

Voordeel van Java is weer dat het gebruikt wordt voor Android (mobiele applicaties), echter wordt C# gebruikt voor Windows, Xbox 360 (heb zelf een spel gemaakt voor de Xbox 360 met C#) en Windows Phone 7. C++ werkt geloof ik ook op Android, weet het niet zeker voor Windows Phone 7 (ik vermoed van niet).

Python is meer gericht voor webdevelopment, al kan je er ook desktop-applicaties en games mee bouwen. Python is best een leuke taal, maar wellicht wat vreemde syntax vergeleken met bijvoorbeeld Java en C gebaseerde talen. Bij Python is de indent/inspring bijvoorbeeld van belang voor de werking van je code, terwijl dit bij Java, C#, C++ en dergelijke alleen gebruikt wordt om je code mooier te maken.

Kortom: talen zijn moeilijk tot niet te vergelijken.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:39:45 #12
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98839566
Je hebt gelijk dat er mensen zijn die er een rommeltje van maken, maar dat heb je met elke taal wel denk ik zo. Ik ben zelf ook nog redelijk nieuw in het developerswereldje, en de code die ik zelf maak is ook niet altijd even netjes, maar zulke dingen leer je naarmate je langer programmeert en veel voorbeelden bekijkt van andere "programmeurs" :)

De bedoeling van dit topic is juist dat mensen die graag willen leren programmeren, leren welke taal het beste bij ze past, wat de eventuele beperkingen zijn en zulk soort dingen. En daar kan over worden gediscusseerd in dit topic :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:45:33 #13
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98839968
Laat ik als voorbeeld mezelf nemen: Ik zou graag desktopapplicaties willen schrijven, voornamelijk Windows, maar ik wil ook dat Mac- en Linuxgebruikers het kunnen draaien, platformonafhankelijk dus. Zou ik dan voor C kiezen? Of is C++ dan een betere keuze? Of waarom zou ik niet in Java leren programmeren? En is het dan makkelijk om te porten naar een ander OS? Wat komt daar allemaal bij kijken?

Maar dit is mijn situatie, en die van een ander zal weer anders zijn maar daar is dit topic voor :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:45:51 #14
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_98839990
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:19 schreef henrivo het volgende:
C#
Voordelen

Nadelen
Enkel bruikbaar op Windows-besturingssystemen

Dat is trouwens niet correct. Er zijn meerdere opensource implementaties van de .net runtime. Mono is zelfs vrij ver en heeft zelfs een groot deel van de "windows specifieke" bibliotheken portable geimplementeerd.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:47:51 #15
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98840134
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:45 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Dat is trouwens niet correct. Er zijn meerdere opensource implementaties van de .net runtime. Mono is zelfs vrij ver en heeft zelfs een groot deel van de "windows specifieke" bibliotheken portable geimplementeerd.
Bedankt voor het commentaar, ik zal het even weghalen. Zoals al eerder vermeld zit ik nog niet zo gek lang in het "developerswereldje", dus dat wist ik niet :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:47:57 #16
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_98840144
En voor platform onafhankelijke desktop applicaties zou ik trouwens niet direct voor C/C++ kiezen: de API voor de diverse platformen is compleet verschillend. Wil je het netjes doen zit je eigenlijk al vast aan een third-party library om de GUI te abstraheren (wxWindows, GTK, ...)

Als je platform-onafhankelijkheid wil, zou ik voor java of .net (mono) gaan.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:48:54 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_98840214
Cobolklopper meldt zich
Java is erg mooi vind ik, vooral omdat het hele geheugengebeuren in de compiler geregeld wordt, scheelt veel bugs, en je kan op goedkope platforms ontwikkelen voor bv grote HP systemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:50:11 #18
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_98840321
Ik vind zelf (als C / C++ programmeur) het soms verdomd iritant dat je zelf geen invloed (of zelfs inzicht) hebt op de lifecycle van objecten in Java...
pi_98840701
Ik heb 'm zelf niet, maar als je toch geen keuze kunt maken: http://pragprog.com/titles/btlang/seven-languages-in-seven-weeks, 8-) . Maar ik zou zeggen: kies een taal, leer er wat over, maak een programmaatje, probeer het daarna eens in een andere taal. Kijk hoe het gaat. Kiezen, doen en daarna pas nadenken, ietwat simpel gezegd.
pi_98840999
Ik ben fan van:
- Ruby; simpele, elegante doch krachtige taal, heel leesbaar en makkelijk te leren en icm Rails kan je er heel productief mee zijn.
- Objective-C; performance door het low-level C en tegelijkertijd de mogelijkheid high-level object-georienteerd te werken.
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:15:26 #21
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98842026
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:55 schreef Monidique het volgende:
..
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:59 schreef retorbrapi het volgende:
..
Ze staan in de OP :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:20:15 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_98842357
Lang geleden heb ik ook nog in prolog gewerkt, Erg mooi voor expertsystemen en niet echt lastig om te leren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 30 juni 2011 @ 18:36:06 #23
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98875495
En tóch ben ik er zelf iig nog niet helemaal uit... C, C++ of Java. Iemand nog meer suggesties/onderbouwingen? :)

Misschien een ideetje om hier een reeks van te maken? Voor de "nieuwe generatie" programmeurs?
pi_98878213
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 18:36 schreef henrivo het volgende:
En tóch ben ik er zelf iig nog niet helemaal uit... C, C++ of Java. Iemand nog meer suggesties/onderbouwingen? :)

Misschien een ideetje om hier een reeks van te maken? Voor de "nieuwe generatie" programmeurs?
Wat wil je doen? Als je cross-platform wilt ontwikkelen (waar ik wel vanuit ga gezien je selectie van talen) zou ik je Java aanbevelen. Java is makkelijker te leren voor een beginner, je hoeft niet met pointers en garbage collection te werken in Java terwijl dit wel in C++ moet. Houd er wel rekening mee dat je niet in een dag, week, maand of zelfs jaar leert programmeren. Om goed te kunnen programmeren op professioneel niveau ben je zo 4-5 jaar van toepassen en oefenen verder.
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:23:26 #25
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98879409
Daar zit wat in ja. Om heel eerlijk te zijn heb ik ook geen idee wat pointers of garbage collection is, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wat ik heb gehoord is dat Java zo ongeveer de standaard is op scholen als je leert programmeren (correct me if im wrong) en aangezien ik volgend jaar de opleiding applicatieontwikkelaar wil gaan doen zou een kleine voorsprong de opleiding wat minder pittig maken denk ik :)

Maar ik ga er nu dus van uit dat alles wat je met C(++) kunt, ook met Java kunt doen en andersom?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')