quote:
Nadelen van PHP zijn het feit dat het zo'n rommeltje kan worden, niet al te beste OO implementatie en mensen die denken dat ze expert zijn in PHP maar er toch een rommeltje van maken. PHP is complexer dan je denkt, vooral als ik dan als voordeel 'makkelijk te leren' zie staan gaan mijn nekharen omhoog. Uiteraard is PHP makkelijker te leren, je kan eventueel alles in een bestand knallen en gaan met die banaan, echter is dit verre van ideaal. Om expert in PHP te worden en er echt bedreven in te zijn ben je jaren van oefening en gebruik verder!
Wat betreft programmeertalen is het moeilijker om een onderscheid te maken, zo zijn vrijwel alle programmeertalen object georiėnteerd dus dat is geen voordeel wat mij betreft. Alle programmeertalen zijn even complex (Java, C++, C#, Python, etc.) en hebben vrijwel dezelfde leercurve, het abstracte denken en de juiste mind-set is noodzakelijk. Je moet het juiste gevoel hebben, zonder het juiste gevoel zal je nooit een goede programmeur worden. Daarom zijn de beste programmeurs ook meestal al (zeer) jong begonnen met programmeren, als je op je 18de pas begint heb je al een achterstand van +/- 5 jaar...
Wat veel nieuwelingen als nadeel beschouwen van C++ is dat er geen automatische garbage collection aanwezig is, hierdoor moet je het geheugen zelf vrijgeven. Uiteindelijk leer je dit wel toe te passen. Ander nadeel van C en C++ voor nieuwelingen zijn pointers, die heb je in Java bijvoorbeeld niet zo duidelijk. Ook met pointers leer je uiteindelijk wel werken.
Voordeel van Java is weer dat het gebruikt wordt voor Android (mobiele applicaties), echter wordt C# gebruikt voor Windows, Xbox 360 (heb zelf een spel gemaakt voor de Xbox 360 met C#) en Windows Phone 7. C++ werkt geloof ik ook op Android, weet het niet zeker voor Windows Phone 7 (ik vermoed van niet).
Python is meer gericht voor webdevelopment, al kan je er ook desktop-applicaties en games mee bouwen. Python is best een leuke taal, maar wellicht wat vreemde syntax vergeleken met bijvoorbeeld Java en C gebaseerde talen. Bij Python is de
indent/inspring bijvoorbeeld van belang voor de werking van je code, terwijl dit bij Java, C#, C++ en dergelijke alleen gebruikt wordt om je code mooier te maken.
Kortom: talen zijn moeilijk tot niet te vergelijken.