abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110206982
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 22:07 schreef Mama_Mia het volgende:
werken zou sowieso moeten lonen ja, maar dit is een discussie die ergens in augustus 2011 gevoerd is :P ik vind wel dat de situatie zo moet veranderen dat je er niet op achteruit moet gaan, ik kan me best voorstellen dat je niet gaat werken omdat je wanneer je wel werkt je vaste lasten niet kan betalen omdat je gekort wordt op de uitkering, maar als het goed is is het principe zo dat je er altijd op vooruit moet gaan.
dat sowieso. werken en erop achteruitgaan is belachelijk.
"Pools are perfect for holding water"
pi_110207033
een aardige (in korte theorie dan, in praktijk veel te ruw en grof, veel teveel haken en ogen) manier om het 'kaf van het koren' te scheiden misschien kunnen zijn:

huidige situatie: bij een bepaald inkomen uit arbeid is het totale inkomen (inclusief uitkering) kleiner dan bij alleen een uitkering. (toch? voor zover ik t begrijp..)

stap 1: bij enig inkomen uit arbeid is het totale inkomen (inclusief uitkering) altijd even groot als bij alleen een uitkering.

stap 2: maak een lijstje van de wajongers die werken naar vermogen (en dus daadwerkelijk willen werken, ongeacht of het aanvullend is, puur om het werk of om een bijdrage te leveren)

stap 3: bij enig inkomen uit arbeid is het totale inkomen (inclusief uitkering) altijd hoger dan bij alleen een uitkering.

stap 4: alleen mensen op het lijstje van stap 2 krijgen wajong.

resultaat: alleen mensen die gedeeltelijk niet volledig kunnen werken, maar het wel graag willen (en/of gedeeltelijk doen) krijgen wajong. de mensen die niet eens willen voor het beetje dat ze het kunnen, niet meer.

** gaat al niet op voor 100% arbeidsongeschikt
pi_110207173
1 probleem, je kan 100% arbeidsongeschikt worden verklaard en toch 40 uur kunnen werken. Zo zat het bij mij voordat ik een urenbeperking kreeg, en dan krijg je dus gedoe met reïntegratietrajecten die niet betaald kunnen worden omdat ze je niet voor 50% willen plaatsen omdat je dat niet aan kunt.
♥ scars make us who we are ♥
pi_110207376
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 22:10 schreef probeer het volgende:

[..]

dat sowieso. werken en erop achteruitgaan is belachelijk.
Nou voor die 30E in de maand doe ik het in ieder geval niet en ik werk nu veel harder dan mijn vermogen ligt maar dat valt niet op gelukkig.
pi_110207433
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 22:13 schreef Mama_Mia het volgende:
1 probleem, je kan 100% arbeidsongeschikt worden verklaard en toch 40 uur kunnen werken. Zo zat het bij mij voordat ik een urenbeperking kreeg, en dan krijg je dus gedoe met reïntegratietrajecten die niet betaald kunnen worden omdat ze je niet voor 50% willen plaatsen omdat je dat niet aan kunt.
lijkt me geen probleem? gewoon lekker gaan werken, en daarna aangeven dat je t allemaal zelf kan en ze de pot op kunnen met hun wajong (en het bijkomende stempel waardoor werkgevers afhaken). en de uitkering stopzetten (wanneer je dus werk hebt).

(ik denk dat ik je niet helemaal snap?)
pi_110207759
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 22:17 schreef probeer het volgende:

[..]

lijkt me geen probleem? gewoon lekker gaan werken, en daarna aangeven dat je t allemaal zelf kan en ze de pot op kunnen met hun wajong (en het bijkomende stempel waardoor werkgevers afhaken). en de uitkering stopzetten (wanneer je dus werk hebt).

(ik denk dat ik je niet helemaal snap?)
Er is een verschil tussen 100% afgekeurd zijn en niet kunnen werken, maar je bent (voor de Wajong van 2010 iig) niet verplicht om te werken met een 100% afkeuring. Echter, als je een reïntegratietraject volgt moeten ze je in sommige constructies voor 50% van je werkvermogen inzetten, en zonder een urenbeperking komt je werkvermogen óók bij een 100% afkeuring op 40 uur te staan.

Ik kan het niet duidelijk uitleggen volgens mij, maar het komt er dus op neer dat er mensen zijn die 100% zijn afgekeurd maar waarvan UWV dus wel denkt dat ze 40 uur kunnen werken.
♥ scars make us who we are ♥
  woensdag 11 april 2012 @ 22:46:17 #157
297051 schaal_9
Caissière B
pi_110209216
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 19:40 schreef SwaPore het volgende:

[..]

Ik hoor van velen om mij heen dat er een heel traject loopt, dat ze zelfs wo-diploma;s hebben maar toch een traject als fietsenmaker ofzo lopen...
Dat zou heel goed kunnen. Mensen met een Wajong-recht hebben vaak een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Het had zomaar kunnen zijn dat ik via een of ander traject kassamedewerker was geworden (werken echt leuke mensen), maar ben ergens anders aan de bak gekomen.

@probeer: wat de uren betreft, in de oude regeling was het zo dat de uitkering trapsgewijs werd verlaagd. Iets meer uren werken of een kleine loonsverhoging kon beteken dat je uitkering werd teruggebracht (bijvoorbeeld van 42% naar 35% van het minimumloon). Om grote bedragen gaat het niet en hoog zal het totale inkomen nooit worden.

Mijn idee is dat je de beste inkomensvooruitgang kan krijgen als je met iemand gaat samenwonen die ook werkt (schaalvoordelen, hogere hypotheek).
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_110212835
Even een anderssoortige vraag: een Wajong kan je bij het vinden van een normale, vaste baan toch gewoon opzeggen? Ben al een tijdje bezig met het najagen van gewoon werk en inkomen en heb nu ook een sollicitatie lopen. Ik neem aan dat als ik de baan zou krijgen ik de Wajong gewoon de deur kan wijzen, toch? Ik heb op mijn sollicitatie overigens ook niet gemeld dat ik die uitkering heb, want dan kan ik het wel vergeten in de sector waarin ik werk zoek.
pi_110214222
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 00:01 schreef GlenSpey het volgende:
Even een anderssoortige vraag: een Wajong kan je bij het vinden van een normale, vaste baan toch gewoon opzeggen? Ben al een tijdje bezig met het najagen van gewoon werk en inkomen en heb nu ook een sollicitatie lopen. Ik neem aan dat als ik de baan zou krijgen ik de Wajong gewoon de deur kan wijzen, toch? Ik heb op mijn sollicitatie overigens ook niet gemeld dat ik die uitkering heb, want dan kan ik het wel vergeten in de sector waarin ik werk zoek.
En wat doe je als je na een aantal maanden het werk toch niet aan blijkt te kunnen of eruit gegooid word? Ik zou dat pas doen als je een vast contract hebt dan heb je tenminste een stukje meer zekerheid.
  donderdag 12 april 2012 @ 01:16:06 #160
297051 schaal_9
Caissière B
pi_110215255
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 00:01 schreef GlenSpey het volgende:
Je hoeft niet te vertellen dat je een Wajong-uitkering hebt. Uitkering opzeggen is niet mogelijk volgens mij, wel een herbeoordeling aanvragen als je van mening bent dat je gezondheid is verbeterd, of je kansen zijn vergroot. Het kan wel zijn dat de werkgever je (wanneer je in dienst bent) een formulier meegeeft, waarop wordt gevraagd of je een Wajong-recht hebt. Dat formulier hoef je pas na de proeftijd in te vullen.
  † In Memoriam † donderdag 12 april 2012 @ 01:25:02 #161
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110215427
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 21:22 schreef Sneezeechu het volgende:

[..]

Voor die in de oude regeling zitten niet zoveel... De nieuwe tja geen flauw idee. Denk wel dat er een groot aantal van hen op welke manier dan ook tussen het wal en het schip komen.
Of je bent volledig duurzaam arbeidsongeschikt of je bent dat niet en moet actief zoeken naar werk. Meer smaken zijn er niet.
pi_110223832
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 13:37 schreef missyB het volgende:
grap van de dag: ik bellen naar bedrijf waar een vacature open was.
Dus in kort verhaal gedaan van mn wajong.
antw: oooh maar wij zitten al aan ons percentage wajong, momenteel gaat onze voorkeur uit naar een autochtone nederlander!!!!

\WTF?????????????????
Dat is discriminatie mag zoiezo niet als autotochtoon allochtoon wil je daar echt werken ? Je verdient toch beter dan dit ?
i'm just a figment of your imagination
pi_110226260
Ik heb maandag mijn tweede gesprek bij het UWV voor de Wajong. De vrouw waarmee ik het gesprek had heeft gezegd dat ik wel een volledige uitkering zal krijgen.

De trut had wel het lef om te zeggen dat mijn chronische ziektes wel weer over zouden gaan, maar daar ga je op zo'n moment ook niet op in.

Dus ik wil even hallo zeggen. Vanaf nu volg ik dit topic.

Michael
All stars could be brighter, all hearts could be warmer.
  † In Memoriam † donderdag 12 april 2012 @ 13:10:52 #164
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110226376
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:08 schreef Psychic_Vampire het volgende:
Ik heb maandag mijn tweede gesprek bij het UWV voor de Wajong. De vrouw waarmee ik het gesprek had heeft gezegd dat ik wel een volledige uitkering zal krijgen.

De trut had wel het lef om te zeggen dat mijn chronische ziektes wel weer over zouden gaan, maar daar ga je op zo'n moment ook niet op in.

Dus ik wil even hallo zeggen. Vanaf nu volg ik dit topic.

Michael
Ben je dan al wel bij de arts geweest?
pi_110226446
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:10 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ben je dan al wel bij de arts geweest?
Ja, mijn eerste gesprek was al meteen met een arts.
  † In Memoriam † donderdag 12 april 2012 @ 13:14:11 #166
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110226520
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:12 schreef Psychic_Vampire het volgende:

[..]

Ja, mijn eerste gesprek was al meteen met een arts.
Dat is volgens mij altijd het geval. Moet je nog langs de arbeidsdeskundige of is het meteen kassa?
pi_110226636
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:14 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat is volgens mij altijd het geval. Moet je nog langs de arbeidsdeskundige of is het meteen kassa?
Ik geloof dat ik ineerste instantie meteen geld kan gaan ontvangen, maar eerlijkgezegd was ik halverwege dat eerste gesprek best wel van de wereld en kon ik het gesprek niet echt meer volgen.
Ik geloof dat het zo zat dat ze het met de arbeidsdeskundige ging bespreken en dat ik daar dan bericht over terug kreeg. Dat wordt dus maandag.
  † In Memoriam † donderdag 12 april 2012 @ 13:18:37 #168
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110226714
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:16 schreef Psychic_Vampire het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik ineerste instantie meteen geld kan gaan ontvangen, maar eerlijkgezegd was ik halverwege dat eerste gesprek best wel van de wereld en kon ik het gesprek niet echt meer volgen.
Ik geloof dat het zo zat dat ze het met de arbeidsdeskundige ging bespreken en dat ik daar dan bericht over terug kreeg. Dat wordt dus maandag.
O, dan weet je dat vrij snel. Dat scheelt in ieder geval. Volledig afgekeurd of mag je over een tijd weer aan de bak via die andere wet?
pi_110226892
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:18 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

O, dan weet je dat vrij snel. Dat scheelt in ieder geval. Volledig afgekeurd of mag je over een tijd weer aan de bak via die andere wet?
Dat vond ik nog vrij moeilijk te volgen, maar ik geloof dat ik over een tijd weer terug mag komen omdat ze verwachten dat ik gewoon weer beter ga worden. Kennelijk snappen ze bij het UWV niet wat chronische ziektes zijn. Dat zie ik dan later wel weer.

Er zit minder dan een week tussen mijn eerste en tweede gesprek, ze zijn er schijnbaar bij mij nogal snel uit.
  † In Memoriam † donderdag 12 april 2012 @ 13:26:33 #170
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110227091
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:22 schreef Psychic_Vampire het volgende:

[..]

Dat vond ik nog vrij moeilijk te volgen, maar ik geloof dat ik over een tijd weer terug mag komen omdat ze verwachten dat ik gewoon weer beter ga worden. Kennelijk snappen ze bij het UWV niet wat chronische ziektes zijn. Dat zie ik dan later wel weer.

Er zit minder dan een week tussen mijn eerste en tweede gesprek, ze zijn er schijnbaar bij mij nogal snel uit.
Aha, dat ze denken dat je ziekte overgaat (terwijl dat dus niet hoeft) kan wel een probleem worden in de toekomst, omdat je duurzaam en volledig arbeidsongeschikt moet zijn om in de wajong te blijven zitten.
pi_110239428
Ik heb wajong maar over een jaartje is het werken naar vermogen, wat veranderd er voor mij?
Gaan we er met z'n alle op achteruit, en word het bedrijf met die nieuwe wet nog wel gedeeltelijk aangevuld etc?
  donderdag 12 april 2012 @ 19:36:29 #172
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110243373
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 13:37 schreef missyB het volgende:
grap van de dag: ik bellen naar bedrijf waar een vacature open was.
Dus in kort verhaal gedaan van mn wajong.
antw: oooh maar wij zitten al aan ons percentage wajong, momenteel gaat onze voorkeur uit naar een autochtone nederlander!!!!

\WTF?????????????????
Vind je het gek, waarom extra mongolen in dienst nemen.
De schoorsteen moet ook roken immers.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_110243546
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 19:36 schreef eriksd het volgende:

[..]

Vind je het gek, waarom extra mongolen in dienst nemen.
De schoorsteen moet ook roken immers.
Omdat mensen naast die rokende schoorsteen van de daken schreeuwen dat WAjongers aan het werk geschopt moeten worden.
-weg-
  donderdag 12 april 2012 @ 19:41:18 #174
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110243617
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 19:39 schreef Auti het volgende:

[..]

Omdat mensen naast die rokende schoorsteen van de daken schreeuwen dat WAjongers aan het werk geschopt moeten worden.
Uhu, en soms is dat geen optie. Maar dat geldt dan weer niet voor alle honderdduizenden WAjongers.
Nuanceren meneertje!
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 12 april 2012 @ 22:16:56 #175
297051 schaal_9
Caissière B
pi_110253815
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 17:54 schreef Gulmez het volgende:
Ik heb wajong maar over een jaartje is het werken naar vermogen, wat veranderd er voor mij?
Gaan we er met z'n alle op achteruit, en word het bedrijf met die nieuwe wet nog wel gedeeltelijk aangevuld etc?
Vanaf 2014 wordt je uitkering verlaagd van 75% naar 70% van het minimumloon (tenzij je onder de groep volledig en duurzaam arbeidsongeschikt valt). Als je naast je uitkering werkt, verandert er niets.

Ik werk al naar vermogen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')