Ik hoop voor je dat een leuke baan mee krijgt.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:07 schreef Mama_Mia het volgende:
Ik ga officieel een reintegratietraject doen
en dan hopelijk binnenkort aan het werk *duimt*
Dat bedoelde ik niet. Wat ik impliceerde was dat als je gewoon een baan neemt, dat je dan een veel leuker salaris hebt. Dan ben je niet meer bezig met wat 'bijverdienen', maar ben je bezig met werken.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 17:38 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat valt nog tegen, dat je dan een veel leuker bedrag hebt:
Neem even aan dat het uurloon gelijk is aan het wettelijk minimumloon (wml).
8 uur werken levert dan een salaris op van 20% wml. Samen met de ongekorte uitkering van 75% wml betekent dat een inkomen van 95% wml.
Het systeem zit zodanig in elkaar dat je pas bij een salaris van 74% wml, weer op een totaal inkomen van 95% wml komt. De uitkering is bij dat salaris namelijk 21% wml (behorend bij een fictieve arbeidsongeschiktheid van 25 tot 35%).
Door de arbeidskorting is het totale nettoinkomen in de laatste situatie wel hoger, maar blijft overeind dat het totale inkomen met een kleine deeltijdbaan relatief gunstig is.
Toch is het veel leuker om op een verjaardag te vertellen dat je 32 uur werkt in plaats van 8 uur.
Dat is dus de crux van het hele wajong gebeuren hè, dat je arbeidsongeschikt wordt verklaard omdat je incompatible bent met de arbeidsmarkt. Dus je kúnt dan wel werken, alleen werkgevers willen je meestal niet. En dus wordt tegen je verteld dat je niet kúnt werken.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 19:02 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Daar zit wel een deel van het probleem. Denk ook aan mensen die bij kleine veranderingen al helemaal hyper worden. Dat zit je bijvoorbeeld bij de combinatie autisme en ADHD. Misschien dat zo iemand op zich wel kan werken, maar welke werkgever zit daarop te wachten?
Mijn voorbeeld van het minimumloon was misschien niet helemaal representatief, omdat iemand die (zelfstandig, dus zonder jobcoaching) het minimumloon kan verdienen meestal niet in de Wajong terecht komt.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 08:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik niet. Wat ik impliceerde was dat als je gewoon een baan neemt, dat je dan een veel leuker salaris hebt. Dan ben je niet meer bezig met wat 'bijverdienen', maar ben je bezig met werken.
Wat ik echter niet zo goed snap is het volgende.. waarom is het wel mogelijk om 'bij te verdienen'? Ik bedoel, je krijgt een uitkering, omdat je blijkbaar om reden X of Y niet kunt werken. Prima. Maar vervolgens geven de regels wel ruimte om iets bij te verdienen tot een bepaald maximum.
Waarom, als je blijkbaar niet kunt werken en een uitkering nodig hebt, kun je vervolgens wel heel bijdehand (en ik bedoel niet jou specifiek maar in 't algemeen) precies uitrekenen hoeveel je moet werken om net dat maximum bij te verdienen maar ook geen cent meer omdat het dan nadelig is, en kun je ineens wél datgene aan werk verzetten om dat maximale bedrag bij te verdienen?
Want je kon toch niet werken? daarom heb je die hele uitkering nodig. Als je niet kunt werken kun je niet werken, dan kun je dus ook niet 8 uur werken om iets bij te verdienen, nee, dan kun je gewoon níet werken.
Stel nou dat de regel was dat je een hoger bedrag dan nu is vastgesteld mag bijverdienen. Waardoor je bijvoorbeeld niet 8 uur moet werken om dat maximum bedrag bij te verdienen, maar 16 uur. Is het dan ineens zo dat je ook 16 uur kunt werken om dat maximum bedrag te scoren?
Het spijt me, maar dat riekt in mijn ogen naar oplichting. Want dat is gewoon zo ver gaan als je kunt zonder dat het nadelig is voor je. Volgens mij heb je dan helemaal geen uitkering nodig, maar kun je gewoon werken. Mensen die allerlei klachten hebben waardoor ze niet zouden kunnen werken en een uitkering hebben, maar blijkbaar ineens wel kunnen werken als er iets meer bij elkaar te sprokkelen valt vinden het denk ik wel makkelijk, zo'n uitkering. Die hebben het niet nodig, die vinden het makkelijk. (nogmaals, ik heb het niet specifiek tegen jou, maar in het algemeen).
Heel bekend. Heb zelf asperger, en zit in de wajong (afgekeurd voor 80-100%). Na een drietal reintegratieprojecten (waarvan geen enkele succesvol), ben ik toch wel behoorlijk flauw van het hele gebeuren, en ik stap naar het cwi (wat tegenwoordig samengevoegd is met het uwv) onder het mom van ik wil weer aan het werk, maar ik moet dat regelen met de mensjes van mijn uitkering, anders krijg ik weer misverstanden. Ik kom daar aan, op afspraak, leg mijn situatie uit aan het heerschap achter het bureau, en het antwoord komt een beetje neer op "in uw wajong staat afgekeurd voor 80%, uw reintegratieproject strandde, dus gaat u maar thuis zitten en psychologische hulp zoeken."quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 08:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat is dus de crux van het hele wajong gebeuren hè, dat je arbeidsongeschikt wordt verklaard omdat je incompatible bent met de arbeidsmarkt. Dus je kúnt dan wel werken, alleen werkgevers willen je meestal niet. En dus wordt tegen je verteld dat je niet kúnt werken.
Maar, wat wil je dan? Voor een paar (variabele) uurtjes per week werk, aangepast werk, of gewoon een fulltime baan? want een fulltime baan heb je hun niet voor nodig, dat doe je dan gewoon en dat geef je op, kunnen ze hun uitkering houden en jij hebt er niks meer mee van doen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:56 schreef Lumberbob het volgende:
[..]
Heel bekend. Heb zelf asperger, en zit in de wajong (afgekeurd voor 80-100%). Na een drietal reintegratieprojecten (waarvan geen enkele succesvol), ben ik toch wel behoorlijk flauw van het hele gebeuren, en ik stap naar het cwi (wat tegenwoordig samengevoegd is met het uwv) onder het mom van ik wil weer aan het werk, maar ik moet dat regelen met de mensjes van mijn uitkering, anders krijg ik weer misverstanden. Ik kom daar aan, op afspraak, leg mijn situatie uit aan het heerschap achter het bureau, en het antwoord komt een beetje neer op "in uw wajong staat afgekeurd voor 80%, uw reintegratieproject strandde, dus gaat u maar thuis zitten en psychologische hulp zoeken."
De Wajong stroom je niet zo gemakkelijk uit. Als je voldoende inkomsten hebt, blijft je mate van arbeidsongeschiktheid nog 1 tot 5 jaar 80-100% (afhankelijk van oude Wajong of nieuwe Wajong) en heb je recht op een nuluitkering. Voor zover ik weet bemiddelt UWV Werkbedrijf alleen mensen in de WW en de bijstand. Je zou kunnen proberen om contact op te nemen met een op mensen met autisme georiënteerd re-integratiebedrijf. Het is veelal wat moeilijker om werk te vinden dan met andere handicaps, omdat Asperger direct doorwerkt in de werknemersvaardigheden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:33 schreef Lumberbob het volgende:
voor x aantal uur in de week. Niet fulltime. Heb zo'n 10 jaar in 't slop gezeten dus om dan meteen een full time job in te duiken is vragen om problemen. Heb nu wel tijd onbetaald (vrijwillig) werk buiten de wajong om bij een zorginstelling gedaan om iig iets te doen te hebben, maar daarbij mijn motivatie verloren omdat tja... voor werk dat je doet wil je toch eigenlijk wel betaald worden. Helemaal als je interesses niet overeenkomen met het werk. Maar goed, uwv blijft tegenwerken helaas. Heb al het idee gehad om uit de wajong te stappen zodra ik betaald werk heb gevonden, en dan kortsluiten met het cwi hoe dat dan verder geregeld zou kunnen worden mits ik niet aan 't minimum maandinkomen kom, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit, en is ook voor niemand hier van belang verder, dus ik laat het hierbij.
Heb ze alle 3. naja, mavo/havo/vwo diploma's. opleidingen liepen steeds stuk door het projectgedeelte van opleidingen. Groepswerk & ik = System failure, please reboot.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:49 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
De Wajong stroom je niet zo gemakkelijk uit. Als je voldoende inkomsten hebt, blijft je mate van arbeidsongeschiktheid nog 1 tot 5 jaar 80-100% (afhankelijk van oude Wajong of nieuwe Wajong) en heb je recht op een nuluitkering. Voor zover ik weet bemiddelt UWV Werkbedrijf alleen mensen in de WW en de bijstand. Je zou kunnen proberen om contact op te nemen met een op mensen met autisme georiënteerd re-integratiebedrijf. Het is veelal wat moeilijker om werk te vinden dan met andere handicaps, omdat Asperger direct doorwerkt in de werknemersvaardigheden.
Welke scholing heb je eigenlijk genoten?
Zover ik weet is het natuurlijk de laatste wat minder makkelijk geworden maar ja wie nu zijn baan verliest buitenom de WAJONG in deze tijd zal het ook niet al te makkelijk hebben om een baan te vinden a la minutequote:Op woensdag 11 april 2012 15:15 schreef SwaPore het volgende:
Is het moeilijk uit de Wajong te komen?
Om helemaal uit de regeling te stromen schijn je het aardig bont te moeten maken met inkomsten uit arbeid. Ik ben alweer ruim 2.5 jaar aan het werk, waarbij mijn uitkering op nul staat. Het recht op een Wajong-uitkering loopt nog steeds.quote:Op woensdag 11 april 2012 15:15 schreef SwaPore het volgende:
Is het moeilijk uit de Wajong te komen?
Ik hoor van velen om mij heen dat er een heel traject loopt, dat ze zelfs wo-diploma;s hebben maar toch een traject als fietsenmaker ofzo lopen...quote:Op woensdag 11 april 2012 19:12 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Om helemaal uit de regeling te stromen schijn je het aardig bont te moeten maken met inkomsten uit arbeid. Ik ben alweer ruim 2.5 jaar aan het werk, waarbij mijn uitkering op nul staat. Het recht op een Wajong-uitkering loopt nog steeds.
Voor die in de oude regeling zitten niet zoveel... De nieuwe tja geen flauw idee. Denk wel dat er een groot aantal van hen op welke manier dan ook tussen het wal en het schip komen.quote:Op woensdag 11 april 2012 21:05 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik vraag mij af hoeveel er met de nieuwe wet nog in de wajong blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |