Dat is toch gewoon Nederlands of niet? Hoe moet ik dat anders omschrijven dan?quote:Op maandag 4 juli 2011 10:48 schreef CoolGuy het volgende:
De hele tendens in deze reeks is geweest dat mensen om het hardst roepen dat ze heus wel willen werken, maar dan lees ik zo'n post, en dan denk ik van, ja praten over 'het loont pas weer' geeft toch echt iets anders weer.
Daar ben ik het mee eens.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:06 schreef Re het volgende:
[..]
nou ja laat ik het zo zeggen, mensen die het volste recht hebben om een wajong te krijgen verdienen het niet om met de nek te worden aangekeken omdat de overheid en de instanties het systeem hebben misbruikt
Dat klopt, maar ik denk dat de maatschappij ook wel ziet dat mensen met zware lichamelijke handicaps niet kunnen werken. Bij psychische stoornissen ligt dat anders aangezien mensen die niet begrijpen.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:06 schreef Re het volgende:
[..]
nou ja laat ik het zo zeggen, mensen die het volste recht hebben om een wajong te krijgen verdienen het niet om met de nek te worden aangekeken omdat de overheid en de instanties het systeem hebben misbruikt
Misschien ook eens denken aan werkervaring en verder willen komen in je leven en werk? Waardoor je later dus meer gaat verdienen...quote:Op maandag 4 juli 2011 11:06 schreef Auti het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon Nederlands of niet? Hoe moet ik dat anders omschrijven dan?
Ik geef aan dat in bepaalde situaties een werkende Wajonger minder ontvangt dan een niet werkende Wajonger, dat is een heel rare situatie. Dus je gaat werken maar ipv dat het iets oplevert moet je inleveren. Dat is toch vreemd?
Maar zie het eens zo, welke 18-jarige heeft geen problemen om de huishouding te runnen? Zie wat voor zwijnestal de meeste studenten er van maken! Daarnaast hebben ook niet-afgekeurde studenten genoeg aan hun hoofd. Allemaal geldproblemen, halen ze de studie wel, vriendinnetjes waarmee het moeilijk loopt etc etc.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:55 schreef Lastpost het volgende:
Overigens vind ik wel dat er te makkelijk wordt gesproken over psychische aandoeningen, ik begrijp namelijk prima dat er genoeg in de Wajong zitten die niet aan het werk gaan terwijl ze daar fysiek wel toe in staat zijn met als hoofdreden omdat het ook nog eens niets extra's oplevert.
In tegenstelling tot de fysiek beperkten in de Wajong zitten de jongeren met psychische problemen natuurlijk in zo'n cirkel.
Velen hebben al moeite (door hun problemen) om het huishouden te runnen, iets te ondernemen, de afwas te doen of zelfs gewoon even te ontspannen, die punten worden er niet beter op wanneer ze aan het werk gaan en vooral de jongeren die zelfstandig wonen (extra triggers voor hun problemen gezien het lage Wajong bedrag) hebben al genoeg aan hun hoofd.
jij zit mij iets te vaak doktertje te spelen... je bent geen arts noch psychiater, je mag best een mening hebben natuurlijk maar ga niet zo veralgemeniserenquote:Op maandag 4 juli 2011 12:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar zie het eens zo, welke 18-jarige heeft geen problemen om de huishouding te runnen? Zie wat voor zwijnestal de meeste studenten er van maken! Daarnaast hebben ook niet-afgekeurde studenten genoeg aan hun hoofd. Allemaal geldproblemen, halen ze de studie wel, vriendinnetjes waarmee het moeilijk loopt etc etc.
Bovendien vind ik niet dat wat jij zegt waar is, ik denk juist dat werken iemand met psychische problemen kan helpen.
Hij heeft anders wel een terecht punt in mijn ogen. Dat heeft niks met doktertje spelen te maken. Wat zijn punt is, is dat als je alle 'klachten' die je hoort die je ook terug ziet bij mensen zonder een labeltje weg zou strepen, en gewoon minder over zou blijven, en daarmee ook minder mensen die daadwerkelijk recht hebben op die wajong over blijven.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:10 schreef Re het volgende:
[..]
jij zit mij iets te vaak doktertje te spelen... je bent geen arts noch psychiater, je mag best een mening hebben natuurlijk maar ga niet zo veralgemeniseren
Dat is wel heerlijk de problemen van jongeren bagatelliseren zeg door te stellen dat alle 18-jarigen zo hun problemen hebben.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar zie het eens zo, welke 18-jarige heeft geen problemen om de huishouding te runnen? Zie wat voor zwijnestal de meeste studenten er van maken! Daarnaast hebben ook niet-afgekeurde studenten genoeg aan hun hoofd. Allemaal geldproblemen, halen ze de studie wel, vriendinnetjes waarmee het moeilijk loopt etc etc.
Bovendien vind ik niet dat wat jij zegt waar is, ik denk juist dat werken iemand met psychische problemen kan helpen.
de aangehaalde problemen door maanvis zijn natuurlijk niet weg te strepen tegen iemand met een psychiatrische ziekte, een niet opgeruimde kamer maakt iemand nog niet schizofreen, iemand met relatieproblemen is nog geen autist en iemand met geldproblemen is niet klinisch depressiefquote:Op maandag 4 juli 2011 12:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hij heeft anders wel een terecht punt in mijn ogen. Dat heeft niks met doktertje spelen te maken. Wat zijn punt is, is dat als je alle 'klachten' die je hoort die je ook terug ziet bij mensen zonder een labeltje weg zou strepen, en gewoon minder over zou blijven, en daarmee ook minder mensen die daadwerkelijk recht hebben op die wajong over blijven.
Want laten we wel zijn, als je vraagt waarom iemand recht heeft op een wajong dan is het antwoord dat iemand aandoening X heeft, waardoor hij/zij niet in staat is een huishouden te runnen of 'snel paniekerig' is of dergelijke dingen (je snapt me wel) natuurlijk niet afdoende, omdat dat ook voor mensen kan gelden die zo'n labeltje niet hebben.
Ik baseerde me dan ook op onderzoeken die wel door experts gehouden werdenquote:Op maandag 4 juli 2011 12:10 schreef Re het volgende:
[..]
jij zit mij iets te vaak doktertje te spelen... je bent geen arts noch psychiater, je mag best een mening hebben natuurlijk maar ga niet zo veralgemeniseren
Maar de discussie ging ook niet over de zware psychische stoornissen die jij nu aanhaalt, want niemand in de maatschappij die jij aanhaalde zal zeggen dat mensen met bovenstaande stoornissen in zware mate, zou kunnen werken.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:21 schreef Re het volgende:
[..]
de aangehaalde problemen door maanvis zijn natuurlijk niet weg te strepen tegen iemand met een psychiatrische ziekte, een niet opgeruimde kamer maakt iemand nog niet schizofreen, iemand met relatieproblemen is nog geen autist en iemand met geldproblemen is niet klinisch depressief
Dat ligt ook voor een deel aan de Wajong zelf hèquote:Op maandag 4 juli 2011 12:39 schreef Auti het volgende:
Afgelopen zaterdag las ik in de krant dat ruim 70% van de werkgevers aangeeft niet van plan te zijn om in de komende 5 jaar een Wajonger in dienst te nemen.
Makelijker gezegd dan gedaan...quote:Op maandag 4 juli 2011 12:43 schreef Maanvis het volgende:
Dat ligt ook voor een deel aan de Wajong zelf hè. Doordat je er in zit vinden werkgevers je niet aantrekkelijk om aan te nemen. Als je gewoon een autist was die echt megagoed zijn werk doet maar niet in de Wajong zit dan word je gewoon aangenomen (zie diverse automatiseerders). Juist door dat labeltje 'Wajong' word je al gauw als veel minder geschikt ervaren.
Ik denk dat dit artikel gebaseerd is op hetzelfde onderzoek. Hier werd het wel positiever uitgelegd.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:56 schreef Auti het volgende:
[..]
Makelijker gezegd dan gedaan...
Je hebt deels gelijk, maar lang niet elke "gewone" autist wordt aangenomen of weet het vol te houden. Of je nu een officiele stempel hebt of niet, als je een beetje vreemde snuiter bent dan haken ze ook wel af. En het komt ook voor dat sommige het niet vol weten te houden en zo dus een heel onstabiel arbeidsverleden hebben. Zo ben ik dus ook in de Wajong terecht gekomen.
Het heeft heel lang geduurd voordat ik toe moest, en kon, geven dat ik hulp nodig heb.
Die hulp is er, daar ben ik erg blij mee en ik heb nog steeds vertrouwen in de toekomst.
Maar ik vind het best een schokkend percentage werkgevers die het niet eens willen proberen, ondanks dat er zelfs voordeeltjes zijn en compensatie. Ik had misschien meer richting 50/50 verwacht.
''Uit het onderzoek blijkt dat veel werkgevers best bereid zijn deze mensen een kans te geven, maar dat het hen geen kopzorgen moet opleveren''quote:Want daar ging dat krantenartikel over, over proberen zoveel mogelijk Wajongers aan het werk te krijgen al dan niet in deeltijd. Maar het blijkt dat er veel werkgevers zijn die het niet eens willen proberen.
Ja, natuurlijk! Zo'n werkgever beslist toch zelf wel wie 'ie binnenhaalt? Kom op zeg, dat is toch gewoon heel normaal? Als je daar als 'vreemde snuiter' zit en die werkgever denkt van 'dat wordt 'm niet' dan neemt ie je niet aan.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:56 schreef Auti het volgende:
[..]
Makelijker gezegd dan gedaan...
Je hebt deels gelijk, maar lang niet elke "gewone" autist wordt aangenomen of weet het vol te houden. Of je nu een officiele stempel hebt of niet, als je een beetje vreemde snuiter bent dan haken ze ook wel af. En het komt ook voor dat sommige het niet vol weten te houden en zo dus een heel onstabiel arbeidsverleden hebben. Zo ben ik dus ook in de Wajong terecht gekomen.
Het heeft heel lang geduurd voordat ik toe moest, en kon, geven dat ik hulp nodig heb.
Die hulp is er, daar ben ik erg blij mee en ik heb nog steeds vertrouwen in de toekomst.
Maar ik vind het best een schokkend percentage werkgevers die het niet eens willen proberen, ondanks dat er zelfs voordeeltjes zijn en compensatie. Ik had misschien meer richting 50/50 verwacht.
Want daar ging dat krantenartikel over, over proberen zoveel mogelijk Wajongers aan het werk te krijgen al dan niet in deeltijd. Maar het blijkt dat er veel werkgevers zijn die het niet eens willen proberen.
Je kunt het ook positief bekijken, als autist kun je toch het beste van je fiep je werk proberen te maken? Dan kun je daarover ook enthausiast vertellen en dan is werken echt geen straf.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk! Zo'n werkgever beslist toch zelf wel wie 'ie binnenhaalt? Kom op zeg, dat is toch gewoon heel normaal? Als je daar als 'vreemde snuiter' zit en die werkgever denkt van 'dat wordt 'm niet' dan neemt ie je niet aan.
Daar kun je het niet mee eens zijn, prima, maar dat is zijn goed recht.
Dat is mn punt niet. Ik blijf erbij dat veel van de wajongers daar niet terecht in zitten, maar de mensen die er wel terecht in zitten verdienen die uitkering dubbel en dwars.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je kunt het ook positief bekijken, als autist kun je toch het beste van je fiep je werk proberen te maken? Dan kun je daarover ook enthausiast vertellen en dan is werken echt geen straf.
Zijn er mensen die je daarmee helpen? Met hoe je moet solliciteren als autist enzo?quote:Op maandag 4 juli 2011 13:28 schreef Auti het volgende:
Waarom trek je mijn posts steeds zo uit verband?
Tuurlijk mag zo'n werkgever dat zelf beslissen. Ik val ze daar niet op aan. Ik geef alleen aan dat het lang niet zo makkelijk is om uit de Wajong te komen, zeker niet als je daar met een meervoudige diagnose in zit.
Dát ben ik met je eens. Als je in de wajong zit, dan kom je daar niet makkelijk uit. Het is mij dan toevallig wel gelukt. Of nou ja, gelukt, ik solliciteerde en werd aangenomen en daarna heb ik gezegd dat ike uitkering niet meer nodig had, want het werd toch op elkaar in minder gebracht, het was dus totaal niet nuttig.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:28 schreef Auti het volgende:
Waarom trek je mijn posts steeds zo uit verband?
Tuurlijk mag zo'n werkgever dat zelf beslissen. Ik val ze daar niet op aan. Ik geef alleen aan dat het lang niet zo makkelijk is om uit de Wajong te komen, zeker niet als je daar met een meervoudige diagnose in zit.
Ja.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Zijn er mensen die je daarmee helpen? Met hoe je moet solliciteren als autist enzo?
Nu wordt dus meteen bewezen wat ik net zeiquote:Op maandag 4 juli 2011 13:37 schreef missyB het volgende:
grap van de dag: ik bellen naar bedrijf waar een vacature open was.
Dus in kort verhaal gedaan van mn wajong.
antw: oooh maar wij zitten al aan ons percentage wajong, momenteel gaat onze voorkeur uit naar een autochtone nederlander!!!!
\WTF?????????????????
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |