abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 29 juni 2011 @ 13:05:59 #1
137949 Disana
pi_98815022
quote:
Nederlandse politietrainers op dodenlijst Taliban

Nederlandse politietrainers die volgende week vertrekken naar Kunduz staan op de dodenlijst van de Taliban. De trainers moeten rekening houden met infiltranten die zich voordoen als politieagent en het vuur op hen zullen openen.

Dit zegt Talibanwoordvoerder Za­biullah Mujahed in een telefonisch interview met de Volkskrant. 'Nederlandse trainers in Kunduz zijn onze vijand. Wij willen hen doden'.

Lokale Talibancommandanten in Kunduz willen zelf niet praten, maar verwijzen naar woordvoerder Mujahed over de aanvalsstrategie in Kunduz. 'Een mogelijkheid is dat wij iemand laten infiltreren in een training van Nederlanders om hen uit te schakelen', aldus Mujahed. Ook via zelfmoordterroristen en met bermbommen zullen de Taliban volgens hem aanvallen.

Politiek belang
De Taliban hebben er politiek belang bij angst te zaaien, maar infiltratie is geen onmogelijk scenario. Talibaninfiltranten hebben in het verleden succes gehad met het vermoorden van NAVO-trainers.

Sinds maart 2009 zijn ten minste 36 trainers gedood door rekruten of personen die zich voordeden als Afghaanse politieagent of soldaat. In Kunduz zouden de Taliban overwegen om zich voor te doen als agent op een door de Nederlanders te bezoeken politiepost. Ook zouden ze een Talibanstrijder kunnen laten infiltreren in het politieklasje dat vanaf 2012 door de Nederlanders wordt opgeleid.

Volgende week
De eerste 150 Nederlandse politietrainers arriveren volgende week in Kunduz. Vanaf half augustus zullen de trainers politieposten bezoeken in en rondom Kunduz-stad, om agenten praktijklessen te geven, bijvoorbeeld hoe je een auto moet doorzoeken op explosieven. Lokale autoriteiten en burgers in Kunduz zeggen dat de Nederlanders het kwetsbaarst zijn als ze per auto of te voet onderweg zijn naar een politiepost of als zij stilstaan bij controleposten.

'We hebben problemen met zelfmoordaanslagen en bermbommen. In Kunduz gaan mensen dood', zegt de politiechef van de provincie, Samiullah Qatra. Zijn kantoor wordt zwaar bewaakt, nadat zijn voorganger bij een politiepost werd gedood door een zelfmoordterrorist.

Konvooi
Op weg van Kunduz-stad naar het legerkamp van de Nederlanders is nog altijd het gat in de grond te zien waar afgelopen zondag een konvooi van Duitse militairen werd geraakt door een autobom. Drie Afghaanse burgers kwamen om.

Een bestuurslid van de Nederlandse Politiebond (NPB) vraagt zich af of de missie in Kunduz wel kan doorgaan. De Tweede Kamer zou zich volgens Jan Willem van de Pol opnieuw moeten beraden op de uitzending van politietrainers. Enkele tientallen politiemensen hebben zich aangemeld, maar de bond overweegt een beroep te doen op haar leden om af te zien van de missie. 'De situatie is duidelijk verslechterd.'
http://www.volkskrant.nl/(...)nlijst-Taliban.dhtml

Zonder nu te gaan schuimbekken over hoe achterlijk het land is, vraag ik me wel af of we hier wel verstandig aan doen. Mij lijkt het dweilen met de kraan open: een paar politieagenten trainen die vaak niet eens kunnen lezen en schrijven, tegenover een heel leger aan fanatieke agressievelingen met wapens.

En dan schijnt het ook nog dat het westen (aanvankelijk stiekem) onderhandelt met deze figuren; maar hoe is er in vredesnaam een compromis mogelijk met mensen die om het minste moorden?
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:09:16 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98815167
Het is niet dat dit nieuws is. We zitten daar al jaren.
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:09:34 #3
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_98815177
Wel een goede tactiek van de Taliban, het is wachten op Nederlandse doden
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:12:20 #4
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_98815295
Ze zeggen wat je kon verwachten en nu is het meteen de vraag of we wel door moeten gaan. :') 1-0 voor de communicatieafdeling van de Taliban.

Dat er reeds wordt onderhandelt met dezelfde Taliban is alleen maar goed! Hopen dat er snel een akkoord bereikt wordt zodat er geen agenten opgeblazen worden.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:17:53 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_98815522
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 13:05 schreef Disana het volgende:

http://www.volkskrant.nl/(...)nlijst-Taliban.dhtml

Zonder nu te gaan schuimbekken over hoe achterlijk het land is, vraag ik me wel af of we hier wel verstandig aan doen. Mij lijkt het dweilen met de kraan open: een paar politieagenten trainen die vaak niet eens kunnen lezen en schrijven, tegenover een heel leger aan fanatieke agressievelingen met wapens.
Leg dat Vrouwtje Sap nog maar eens uit.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  † In Memoriam † woensdag 29 juni 2011 @ 13:20:42 #6
137949 Disana
pi_98815636
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juni 2011 13:17 schreef Ringo het volgende:

Leg dat Vrouwtje Sap nog maar eens uit.
Ik begreep dat destijds al niet. Heel lang heb ik geloofd dat we met name de Afghaanse vrouwen bij moesten staan, maar het blijkt keer op keer dat de Taliban een brede voedingsbodem heeft in het land.
  † In Memoriam † woensdag 29 juni 2011 @ 13:22:53 #7
137949 Disana
pi_98815736
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juni 2011 13:12 schreef SicSicSics het volgende:
Ze zeggen wat je kon verwachten en nu is het meteen de vraag of we wel door moeten gaan. :') 1-0 voor de communicatieafdeling van de Taliban.

Dat er reeds wordt onderhandelt met dezelfde Taliban is alleen maar goed! Hopen dat er snel een akkoord bereikt wordt zodat er geen agenten opgeblazen worden.
Ik vind het een schok te lezen dat trainers op een dodenlijst komen te staan en dat er zelfs wordt geïnfiltreerd om te kunnen doden. Voor mij geeft het aan hoe machtig en gerechtvaardigd de Taliban zich na vele jaren aanwezigheid van ons nog steeds voelt.

Maar als dat akkoord bereikt zou worden, voor wie is het dan voordelig? Moeten de meisjes dan weer thuisblijven in ruil voor onze gespaarde trainers?
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:25:42 #8
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
  † In Memoriam † woensdag 29 juni 2011 @ 13:28:09 #9
137949 Disana
pi_98815974
quote:
Ah. Heb om een slotje gevraagd.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 13:28:29 #10
8781 crew  Frutsel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties