quote:wo 29 jun 2011, 10:22
Bedreigingen Taliban komen niet onverwacht
AMSTERDAM - De bedreiging van de Taliban dat de Nederlandse politietrainers die naar Afghanistan vertrekken op hun dodenlijst staan, komt voor de politiebonden ACP en NPB niet onverwacht. „Je moet je hierdoor niet te snel laten intimideren”, vindt ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp.
„Wij hadden dit soort bedreigingen wel verwacht”, vertelt hij.
„Onze mensen gaan in september naar Afghanistan.
We hadden daarom al aan de minister gevraagd om in augustus een veiligheidsanalyse te maken en daarbij te vermelden welke bedreigingen er zijn en welke maatregelen daar tegenover staan.”
Voorzitter Han Busker van politiebond NPB stelt dat het naïef zou zijn om te verwachten dat iedereen de Nederlandse missie met open armen zou ontvangen.
Hij zegt nu slecht te kunnen beoordelen hoe serieus deze bedreiging is.
„Je moet uiteindelijk op basis van de juiste gegevens een afweging maken of je het wel of niet doet”, zegt hij doelend op de missie.
Zowel Van de Kamp als Busker geeft aan dat de politiek uiteindelijk besluit over het lot van de politiemissie naar Afghanistan
Toch zegt die Han Busker dat Nederland alsnog kan afzien van de missie, mede omdat alle landen zich voorbereiden op weggaanquote:Op woensdag 29 juni 2011 10:49 schreef Oud_student het volgende:
Het is natuurlijk wel het verkeerde argument, deze dreiging, om af te zien van deze missie, maar laten we in dit geval in godsnaam het maar aangrijpen om deze kansloze missie alsnog te stoppen. Het spaart mensenlevens (iig die van Nederlanders) en het spaart een hoop kosten.
Het lijkt wel een sprookje van Christian Andersen, waarin alleen een kind durfde te zeggen dat de keizer geen kleren aanhad.
Crosspost!quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:22 schreef Disana het volgende:
Ik vind het een schok te lezen dat trainers op een dodenlijst komen te staan en dat er zelfs wordt geïnfiltreerd om te kunnen doden. Voor mij geeft het aan hoe machtig en gerechtvaardigd de Taliban zich na vele jaren aanwezigheid van ons nog steeds voelt.
Maar als dat akkoord bereikt zou worden, voor wie is het dan voordelig? Moeten de meisjes dan weer thuisblijven in ruil voor onze gespaarde trainers?
Een dodenlijst voor Nederlandse trainers is voor mij nieuws.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:31 schreef SicSicSics het volgende:
Crosspost!
Waarom vind je dat een schok? Heb je het nieuws niet gezien de laatste jaren?
Als dat akkoord bereikt wordt kunnen de mensen rustig zelf werken aan hoe ze het land willen hebben. Als dit betekend dat de meerderheid de Taliban steunt, so be it...
Iedere bezetter staat op die dodenlijst. Zoals altijd, als je land onderhevig is aan invasie en jarenlange buitenlandse bezetting.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:40 schreef Disana het volgende:
[..]
Een dodenlijst voor Nederlandse trainers is voor mij nieuws.
Het is zeer de vraag of 'de mensen' zelf kunnen gaan werken aan hun land als alle buitenlandse inmening daar weg is. Want de Taliban is een mannenzaak, de vrouwen hebben zich waarschijnlijk maar in te binden en te voegen.
Is de Taliban zelf dan geen bezetter?quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:45 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Iedere bezetter staat op die dodenlijst. Zoals altijd, als je land onderhevig is aan invasie en jarenlange buitenlandse bezetting.
Het is oorlog. Ze zien alle buitenlanders als doelwit. Het had dan in principe ook weinig nut om dit nog eens extra te benadrukken, ware het niet dat er nu dus mensen zijn die 'dit niet verwacht hadden'. Kom op hoor, het is daar geen speeltuin.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:40 schreef Disana het volgende:
Een dodenlijst voor Nederlandse trainers is voor mij nieuws.
Het zal ongetwijfeld ook een punt van onderhandeling zijn. Maar we kunnen daar niet voor eeuwig zitten want die Taliban krijg je toch niet weg.quote:Het is zeer de vraag of 'de mensen' zelf kunnen gaan werken aan hun land als alle buitenlandse inmening daar weg is. Want de Taliban is een mannenzaak, de vrouwen hebben zich waarschijnlijk maar in te binden en te voegen.
Dat is dus ook mijn dilemma: je laat de helft van de bevolking in de steek als je het land aan zijn lot overlaat. Anderzijds heb ik nooit geloofd dat het trainen van een paar analfabete politieagenten zoden aan de dijk gaat zetten.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:46 schreef SicSicSics het volgende:
Het zal ongetwijfeld ook een punt van onderhandeling zijn. Maar we kunnen daar niet voor eeuwig zitten want die Taliban krijg je toch niet weg.
Dat is een punt van discussie, en blijft een Afghaanse aangelegenheid.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:45 schreef Disana het volgende:
[..]
Is de Taliban zelf dan geen bezetter?
Dat wil ik wel met je eens zijn, maar zoals gezegd, de helft van de bevolking heeft daar totaal geen zeggenschap in.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:51 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Dat is een punt van discussie, en blijft een Afghaanse aangelegenheid.
Dat klopt, maar aan de andere kant heeft niemand in heel Afghanistan iets te zeggen gehad over de westerse invasie. En nu nog niet.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:52 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat wil ik wel met je eens zijn, maar zoals gezegd, de helft van de bevolking heeft daar totaal geen zeggenschap in.
Ik geloof wel in het oprechte streven van het westen om Afghanistan te bevrijden en democratiseren, maar dit is wel ten koste van onszelf gegaan en heeft vrijwel niets opgeleverd.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:56 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Dat klopt, maar aan de andere kant heeft niemand in heel Afghanistan iets te zeggen gehad over de westerse invasie. En nu nog niet.
Dat het onder de Taliban geen pretje is mag misschien duidelijk zijn, maar in een oorlog tussen twee partijen is iedereen verliezer. De enige manier om de Taliban te verdrijven, is als het volk uit zichzelf opstaat tegen deze groepering. Onze soldaten gaan de polariteit polarisatie tussen partijen alleen maar opdrijven.
Maar in welk opzicht heeft de westerse bezetting daar verbetering in aangebracht?quote:Op woensdag 29 juni 2011 14:14 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik geloof wel in het oprechte streven van het westen om Afghanistan te bevrijden en democratiseren, maar dit is wel ten koste van onszelf gegaan en heeft vrijwel niets opgeleverd.
Of het volk op kan en zal staan tegen de Taliban, betwijfel ik. In de tussentijd blijft Afghanistan het gevaarlijkste land voor vrouwen.
Maar goed kans dat Groen-Links in de volgende regring zit en dan hebben we minister Yolanda Sap, kostte wat levens maar okquote:Op woensdag 29 juni 2011 14:00 schreef Elfletterig het volgende:
De Nederlandse politie, met een dramatisch laag oplossingspercentage van misdrijven, fanatiek met kliko's en laserguns flitsend, amper in staat om de orde te handhaven in bepaalde stadswijken, trekt naar Afghanistan om daar een stel corrupte analfabeten de kneepjes van het vaak bij te brengen, in een gevaarlijk oorlogsgebied waarbij de vijand met scherp schiet, in een tijd van noodzakelijke bezuinigingen, waarbij andere zwakkeren in de samenleving de prijs betalen, terwijl men deze trainingsmissie ook achterwege had kunnen laten.
Dat is in één zin waarom ik bar weinig van deze missie snap.
Meisjes mogen weer naar school. Met tegenzin heeft de Taliban dat toegestaan. Ik denk dat dat snel afgelopen is als het westen er weer weg is. Maar in het algemeen heb je gelijk: we hebben er weinig kunnen veranderen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 14:31 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Maar in welk opzicht heeft de westerse bezetting daar verbetering in aangebracht?
maar dat doet het volk toch ook?quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:56 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Dat klopt, maar aan de andere kant heeft niemand in heel Afghanistan iets te zeggen gehad over de westerse invasie. En nu nog niet.
Dat het onder de Taliban geen pretje is mag misschien duidelijk zijn, maar in een oorlog tussen twee partijen is iedereen verliezer. De enige manier om de Taliban te verdrijven, is als het volk uit zichzelf opstaat tegen deze groepering. Onze soldaten gaan de polariteit polarisatie tussen partijen alleen maar opdrijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |