Ik heb het gevoel dat ik heel dom ben en iets heel simpels over het hoofd zie. Ik vat dit gewoon niet. Ik heb dus net een nieuw huis, en de achterdeur (naar buiten) heeft een extra inbraakbeveiliging. Tenminste dat zou het moeten zijn denk ik maar nu zorgt het er alleen maar voor dat ik die pokkedeur *niet* op slot krijg...
Er zitten in de zijkant van de deur (smalle zijde bij de deurklink) een stuk of 4 uitstekende cylindertjes, verspreid over de hoogte van de deur. Deze kun je omlaag en weer omhoog schuiven. Ze zijn allemaal aan elkaar verbonden dus als je er 1 omlaag schuift gaan ze alle vier. Als je de deurklink indrukt gaan ze automatisch naar boven.
De deur kun je alleen maar op slot draaien als de schuiven naar beneden staan. Met de schuiven naar boven krijg je de sleutel gewoon niet verder gedraaid. Maar als de schuiven naar beneden staan krijg je de deur niet dicht want dan zitten de cylinders in de weg, er zit extra beslag voor op de deurpost.
Om de deur op slot te kunnen draaien met de sleutel moeten ze juist omlaag staan maar hoe de fok doe je dat als de deur dicht is? Ze gaan alleen automatisch omhoog als je de deurkruk gebruikt, maar niet omlaag. Of hoe doe je de deur dicht met de schuifjes omlaag?

.