quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met al die wrijving in de groep was de finale nooit bereiktquote:Op maandag 27 juni 2011 01:05 schreef Caland het volgende:
Dus eigenlijk zijn we door ajax nooit wereldkampioen geworden.![]()
Zonder Cruijff waren we ook niet in de buurt gekomenquote:Op maandag 27 juni 2011 01:05 schreef Caland het volgende:
Dus eigenlijk zijn we door ajax nooit wereldkampioen geworden.![]()
http://www.telegraaf.nl/t(...)ren_was_uniek__.htmlquote:ma 27 jun 2011, 05:30
Van Beveren was uniek
Johan Cruijff
AMSTERDAM - Net als veel andere voetballiefhebbers werd ik totaal overrompeld door het nieuws dat Jan van Beveren was overleden. Jan was technisch één van de beste doelmannen die we ooit hebben gehad. Iemand met een heel eigen stijl.
De laatste keer dat ik hem ontmoette was tijdens de Wedstrijd van de Eeuw in 1999. Niet alleen vond ik het fijn om Jan weer te zien, we hadden meteen goed contact. Dat er sprake zou zijn van oud zeer heb ik toen niet gemerkt.
Het conflict dat wij ooit als spelers hebben gehad, beschouw ik daarom als een momentopname. In dezelfde orde als ik met Tscheu La Ling en Marco van Basten heb gehad. Soms gebeuren dingen op bepaalde momenten, maar dat is het dan ook. Dat blijkt als je elkaar later weer tegenkomt. Dan ga je eigenlijk direct over tot de orde van de dag.
Dat gevoel had ik in 1999 ook met Van Beveren. Net als alle andere gasten genoot hij toen volop van het prachtige voetbalfeest dat we in de Amsterdam ArenA en daarna in het Hilton vierden. Samen met Frans de Munck, Eddy Pieters Graafland, Hans van Breukelen en Edwin van der Sar was hij geselecteerd bij de beste vijf keepers van de eeuw.
Dat had hij meer dan verdiend. De klasse van Jan van Beveren stond en staat buiten iedere discussie. Een unieke doelman, die veel te vroeg is overleden.
Eerlijk gezegd heeft de dood van Jan het goede gevoel overschaduwd, dat ik had bij de opening van de Special Olympics in Athene. Ooit werd ik door oprichtster Eunice Shriver-Kennedy benaderd als eerste voetbalambassadeur van de organisatie. Als ik nu zie hoe in ruim dertig jaar tijd de Special Olympics tot een imposante wereldorganisatie is gegroeid, dan zegt dat veel over het besef dat veel topsporters hebben over hun verantwoording richting de rest van de maatschappij.
Ik heb ze allemaal voorbij zien komen. Topvoetballers, profbasketballers, olympische kampioenen en IOC-president Jacques Rogge. Ook een groot compliment voor minister Edith Schippers van VWS, die ondanks haar stampvolle agenda de tijd nam om in Athene aanwezig te zijn. Daarmee bevestigde zij opnieuw de goede indruk die ze op mij achterliet, toen ik haar voor het eerst in Zürich ontmoette, aan de vooravond van de verkiezing van de WK-organisatie voor 2018.
Daarom was het jammer, dat er op de Nederlandse televisie helemaal niets te zien was van dit unieke evenement. Wat dat betreft heeft de minister iets beter begrepen wat een publieke taak inhoudt.
quote:Op maandag 27 juni 2011 18:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
@Tong: maak van de TT en OP effe een echte in memoriam, iig niet dat NED1 en TV-tip erbij, heeft toch geen doel meer
Kan ik niet veranderen.quote:Op maandag 27 juni 2011 18:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
@Tong: maak van de TT en OP effe een echte in memoriam, iig niet dat NED1 en TV-tip erbij, heeft toch geen doel meer
En toen was daar ineens, als zo'n gekke verrassing van mijn vader, die middag in Galgenwaard. FC Utrecht kolkte. PSV kwam op bezoek. Dat was wat voor mijn vader, die natuur- en wiskunde als sport had. Zijn zoon een 'hele' lange middag meenemen van Leusden naar Utrecht... Hij hield ongelooflijk veel van me. Mijn vader had, ik herinner me dat nog goed, zijn laarzen aan. Ongetwijfeld na een ochtendje tuinieren. Hij had veel bekijks.quote:En warempel, ineens zie ik hem. Terwijl hij wordt ondersteund door een fysiotherapeut – of clubarts - loopt Van Beveren en tikje strompelend recht op me af. Ik kijk om me heen. Hij moet mij toch niet hebben...
En wat een stijl.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 08:34 schreef voice-over het volgende:
In Memoriam .... wat een reflexen had die man.
http://www.vi.nl/Achtergr(...)-relatief-begrip.htmquote:Onhoudbaar is een relatief begrip
28/06/2011 09:45
Op 8 april 1979 speelt PSV thuis tegen Feyenoord. Stanley Brard breekt aan de linkerkant door. De afdraaiende voorzet van de Feyenoord-linksachter bereikt het hoofd van spits Jan Peters. Perfect is de pass niet, want Peters moet een stap terug doen om de bal te kunnen bereiken.
Doelman Jan van Beveren van PSV beweegt met de voorzet mee. Als Peters de bal vervolgens tegendraads naar de eerste hoek kopt, is de keeper kansloos. Hier kan hij nooit meer bij, zo snel kan hij zich niet herstellen en van looprichting veranderen. Om nog maar te zwijgen over de sprong die daarna nodig zou zijn om de bal te bereiken.
Toch gaat die bal er niet in. Van Beveren heeft zich in een split-second gerealiseerd wat hij moet doen en heeft zich met een machtige sprong naar de rechterbovenhoek gekatapulteerd. Geen goal. Wat de keeper hier doet, kán helemaal niet. Maar het gebeurt wél. Zoals zo vaak.
Wat Jan van Beveren van andere grote sporters uit de geschiedenis onderscheidt: meestal worden de verhalen naarmate de jaren verstrijken en hun carričre verder in het verleden ligt, steeds mooier en drijven ze steeds meer af van de realiteit. Bij Van Beveren zijn de verhalen meestal gewoon waar.
De op 5 maart 1948 in Amsterdam geboren keeper kon als een van de zeer weinigen onmogelijke reddingen verrichten. Van Beveren nam vaak een voorsprong op de gebeurtenissen. Hij stond vrijwel altijd goed. Bovendien kon hij altijd vertrouwen op die excellente reflexen en zijn snelheid.
Jan van Beveren debuteerde in het Nederlands elftal in het najaar van 1967 en meer dan vijftien jaar zou hij nadien onomstreden de beste Nederlandse keeper zijn. Desondanks reikte hij tot slechts 32 interlands. Na zijn 25ste verjaardag zou hij nog maar drie keer voor Nederland uitkomen.
In schril contrast met de positie die hij bij het nationale team innam, stond Van Beverens status op clubniveau. Mede aan de hand van de superdoelman haalde PSV drie landstitels, twee nationale bekers en in 1978 de UEFA Cup. Daarbuiten werd nog twee keer de halve finale van de Europa Cup bereikt. Zij die erbij waren, bevestigden het nog jaren later zonder enige omhaal: zonder Jan van Beveren was het allemaal niet haalbaar geweest.
Als het gaat om de titel 'beste Nederlandse keeper aller tijden' heeft Van Beveren inmiddels concurrentie gekregen van Edwin van der Sar. Je kunt echter alleen de kwaliteiten van Van der Sar rangschikken als je weet wat Jan van Beveren kon. Hij is op keepersgebied de maat aller dingen.
Tegenover de voortreffelijke recordinternational die vooral uitblonk door vrijwel nooit iets fout te doen, staat een keeper die niet alleen zo goed als foutloos was, maar daarbij met grote regelmaat briljante, onvoorziene reddingen kon verrichten. En dat in een stijl die in de dertig jaren die volgden nergens meer is waargenomen.
Jan van Beveren bewees dat onhoudbaar een relatief begrip is. Voor hem bestond het niet.
Ruud Doevendans
Duiven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |