Meestal wanneer ik een rally zie denk ik bij mezelf... als er maar geen auto uit de bocht vliegt...quote:Drie gewonden bij oldtimerrally Deventer
Tijdens een oldtimerrally in Deventer is zondagmiddag een auto ingereden op het publiek. Zeker drie mensen zijn gewond geraakt. De wedstrijd werd meteen afgeblazen, meldt De Stentor.
Het ongeluk gebeurde op de finishlijn van de Brouwers Boulevard Race. De presentator van de race, een official en een fotograaf raakten volgens de krant gewond bij het ongeluk op de Welle.
De achterkant van een van de deelnemende auto's zou zijn uitgebroken, waardoor de wagen scheef over de finish schoof. De bestuurder van de wagen heeft mogelijk te hard geremd.
Drie gewonden bij oldtimerrally Deventer
Allicht wel, en ik ben ook wel met je eens dat je niet alles veilig moet willen maken. Maar anderzijds, als er in mijn stad een dergelijk oldtimerevenement is en ik heb mijn neefjes op bezoek dan ga ik ook kijken en bij de plek niet letten op waar het nou veilig is en waar niet. Dan ga ik ervan uit dat dat voor mij geregeld is.quote:Op zondag 26 juni 2011 19:17 schreef KreKkeR het volgende:
Toch vind ik dat dit soort risico's nu eenmaal erbij horen. Met alle respect voor de slachtoffers van dit ongeval, want het blijft natuurlijk verschrikkelijk wanneer zoiets jou of mensen in jouw omgeving overkomt. Tuurlijk is het goed om de risico's daar waar mogelijk zoveel mogelijk te verkleinen. Maar als dat inhoudt dat we dit soort races alleen vanaf grote afstand of op tv kunnen volgen zeg ik: nee, laat het zoals het is.
Ik hoop dus dat de politiek dit incident niet weer als aanleiding ziet om van alles te gaan verbieden.
Mja misschien bordjes met 'betreden op eigen risico'quote:Op zondag 26 juni 2011 19:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Allicht wel, en ik ben ook wel met je eens dat je niet alles veilig moet willen maken. Maar anderzijds, als er in mijn stad een dergelijk oldtimerevenement is en ik heb mijn neefjes op bezoek dan ga ik ook kijken en bij de plek niet letten op waar het nou veilig is en waar niet. Dan ga ik ervan uit dat dat voor mij geregeld is.
Ik begrijp dat het een wedstrijdelement heeft, dat moet je ook maar net weten als bezoeker, dan is het normaal dat achterwielen uitbreken en moet dat kunnen gebeuren zonder ernstig gewonden.
Ik heb even wat gegoogeld en zo te zien is het publiek duidelijk afgegrensd met van die betonblokken en zijn de gewonden kennelijk gevallen onder degenen die daar binnen stonden, een official, presentator etc. Dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.quote:Op zondag 26 juni 2011 19:29 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mja misschien bordjes met 'betreden op eigen risico'
Maar goed, overduidelijk aangeven dat er sprake is van risico is misschien wat minder aantrekkelijk mbt sponsoren en wellicht ook mbt verzekering.
Hahaha, dat stukje vanaf 1:55, die mensene die wegrennenquote:
Dat waren inderdaad nog eens tijden (oa John Boschquote:
Klopt, de berichtgeving in onderstaand artikel is daar iets duidelijker over:quote:Op zondag 26 juni 2011 19:58 schreef Snowsquall het volgende:
Het is weer jammer dat de sport RALLY hier weer bij betrokken wordt terwijl dit voorval totaal NIKS met rally te maken heeft![]()
![]()
Dit heeft eerder iets van een sprintRACE of dragRACE waarbij je als official natuurlijk niet op de baan moet gaan staan. Dat de achterwielen blokkeren bij hard afremmen is natuurlijk niet goed maar het blijft een mechanische sport dus 100% veilig is het nooit en daar dien je als official al helemaal rekening mee te houden. Ik vraag me af hoe hard ze thv de finish reden.... En die ijzeren vangrails zijn helemaal gevaarlijk want die staan los en als je er tegenaan rijdt dan schuiven ze zo een eind weg(dat heb ik al eerder gezien in Hengelo bij een aanrijding).
Beterschap voor de betrokkenen!!
quote:Vijf gewonden, waarvan twee ernstig, bij oldtimerrally Deventer
zondag 26 juni 2011 18:04
Deventer - Bij de finish van de Brouwers Boulevard Sprint op de Welle in Deventer is zondagmiddag een ernstig auto-ongeluk gebeurd. Hierbij zijn vijf gewonden gevallen, van wie twee er ernstig aan toe zijn.
Een bestuurder van de deelnemende auto’s verloor door nog onbekende oorzaak de macht over het stuur en reed de mensen aan.
De zwaargewonden bevonden zich op de baan en maakten deel uit van de organisatie van het evenement. Daarnaast zijn er nog twee personen lichtgewond geraakt en is een persoon in het publiek onwel geworden. Zij zijn ter plekke behandeld.
Eén van de gewonden is per trauma-helikopter naar het ziekenhuis vervoerd. De politie doet momenteel onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.
Mensen in het publiek hebben het ongeluk gezien en zijn daardoor van streek.Enkele tientallen zijn in De Waag opgevangen door hulpverleners.
Het evenement is na het ongeval door de burgemeester en organisatie afgelast. Er is opvang voor betrokkenen, omstanders en ooggetuigen, met slachtofferhulp. De locatie hiervoor is op de Brink, voor de Waag.
http://www.blikopnieuws.n(...)rrally_Deventer.html
Wel met publiek bij auto-evenementen. Als je bewust risico's neemt mag het van mij. Een evenement in een stad hoort in principe veilig te zijn voor publiek, en dat was het waarschijnlijk ook.quote:Op zondag 26 juni 2011 20:01 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Dat waren inderdaad nog eens tijden (oa John Bosch) maar het heeft wel niks met deze sprintRACE van doen.
WTF, gebeurd er iets richt ie ze camera naar beneden.quote:
Dat doen dat soort prutsers altijd. Dat is iets dat je cameramensen echt moet aanleren cq afleren, als er iets gebeurd moet je niet de camera naar beneden houden en gaan kijken maar verder filmen.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
WTF, gebeurd er iets richt ie ze camera naar beneden.
quote:Op zondag 26 juni 2011 19:18 schreef Hathor het volgende:
waarom zouden ze? Er zijn immers geen doden gevallen.
3:20quote:
Degene die het langste blijft staan heeft de grootste ballen, het werd ook steeds meer een testosteronspelletje waar de coureurs niet zo blij mee waren.quote:
Klasse. Wat een genot.quote:
quote:
http://www.destentor.nl/r(...)venter-overleden.ecequote:Slachtoffer rallydrama Deventer overleden
DEVENTER - De vrouwelijke official die gisteren ernstig gewond raakte bij de Boulevard Sprint in Deventer is overleden.
Ze is na de fatale klap geopereerd in een uiterste poging haar leven te redden maar toch aan haar verwondingen bezweken.
De vrouw komt uit Haarlem. Ze stond op het parcours toen ze werd aangereden door een van de deelnemende classic racewagens.
Er raakten nog twee mensen gewond, waaronder commentaar Bert van den Dool. Hij liep een gecompliceerde beenbreuk op.
De overleden vrouw is een goede vriendin van organisator Han Brouwers.
Dat helpt niet zoveel bij autosport evenementen. Het hoort erbij. Dat je risico loopt weet je van tevoren. Wil je dat risico niet lopen moet je ook niet gaan kijken.quote:Op maandag 27 juni 2011 12:21 schreef HAL9000S het volgende:
Tsja, waarom dan ook op het parcour gaan staan ipv veilig achter de betonblokken?
Mja in dit specifieke geval dus blijkbaar wel:quote:Op maandag 27 juni 2011 12:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat helpt niet zoveel bij autosport evenementen.
http://www.nu.nl/binnenla(...)ist-leven-vrouw.htmlquote:De auto is niet door de afzetting van betonblokken heengegaan. De twee zwaargewonden stonden op de baan.
Zoals ik het zag, is het gebeurd ~10 meter voordat het beveiligde gedeelte van het parcours op hield. Ze zullen wel gedacht hebben dat ze daar veilig stonden?quote:Op maandag 27 juni 2011 12:38 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Mja in dit specifieke geval dus blijkbaar wel:
[..]
http://www.nu.nl/binnenla(...)ist-leven-vrouw.html
Zeggen dat ze er om vragen is dan weer raar om te zeggen, maar in de baan van de auto staan en aan de verkeerde kant van de betonblokken is dan niet erg slim. Desondanks blijft het vreselijk om dit nieuws te horenquote:Op maandag 27 juni 2011 13:10 schreef Jester65 het volgende:
[ afbeelding ]
Als er betonblokken staan, en je gaat er voor staan, hebben die betonblokken ook niet veel zin.
http://www.destentor.nl/r(...)venter-overleden.ecequote:Op maandag 27 juni 2011 12:55 schreef paddy het volgende:
Ook erg voor degene die hun aanreedWat mij betreft ook geen schuldigen wanneer er betonblokken stonden.
Die reactie van die commentator "ooooh we have just killed people.... we have just killed a bunch of people"quote:Op maandag 27 juni 2011 12:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat helpt niet zoveel bij autosport evenementen. Het hoort erbij. Dat je risico loopt weet je van tevoren. Wil je dat risico niet lopen moet je ook niet gaan kijken.
Ondanks hekken etc kan het toch mis gaan.
Maar autosport blijft een spektakel dat live een sensatie is. De reuk en geluid is al een gevoel apart.
Inderdaad. Toedracht proberen te achterhalen prima. Maar koste wat het kost een schuldige willen aanwijzen vind ik altijd zo onzinnig. Sommige mensen moeten altijd per se een schuldige kunnen aanwijzen.quote:Op maandag 27 juni 2011 12:55 schreef paddy het volgende:
Ook erg voor degene die hun aanreedWat mij betreft ook geen schuldigen wanneer er betonblokken stonden.
Deze foto dus:quote:Op maandag 27 juni 2011 15:08 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
http://www.destentor.nl/r(...)venter-overleden.ece
Op de 2e foto zie je de coureur (volgens mij)
??????? tuurlijk helpt het wel veel. JA je kan miss altijd risico lopen, maa rje kan me niet vertellen dat het niet zoveel helpt om achter de betonblokken te gaan staan ipv op het parcoursquote:Op maandag 27 juni 2011 12:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat helpt niet zoveel bij autosport evenementen. Het hoort erbij. Dat je risico loopt weet je van tevoren. Wil je dat risico niet lopen moet je ook niet gaan kijken.
Ondanks hekken etc kan het toch mis gaan.
Maar autosport blijft een spektakel dat live een sensatie is. De reuk en geluid is al een gevoel apart.
Nee, jij bent beter door meteen te aan scheldenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:32 schreef Kickstart het volgende:
[..]
Droplul
toon wat respect voor de overledene gvd
Inderdaad supermooi man. Heb je de 1080p versie al als achtergrond ingesteld? Tjonge jonge zeg..quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:06 schreef Ener-G het volgende:
Tering, heftig die foto met die coureur erop. Wel supermooi in beeld gebracht trouwens als nieuwsfoto gezien, coureur rechtsvoor en het leed achter in beeld.
Weet je wat: laten we gewoon alles waar ook maar enig risico aan is verbonden en wat niet strict noodzakelijk is gewoon verbieden!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:04 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Tja ik roep het al jaren; dit soort evenementen zijn bij lange na niet veilig. Mensen staat steevast langs de weg met alle risico's van dien, dan krijg je dit soort ongelukken. Het wordt tijd dat de overheid nieuwe regels invoert met betrekking tot dit soort evenementen, het is wel leuk geweest zo.
Hier kan ik me wel in vinden. Zolang je mensen (eventueel op een iets meer afgelegen locatie naarmate de risico's toenemen) ook de ruimte geeft om wel gewoon dit soort evenementen te houden. Mits de gevaren van te voren inderdaad goed kenbaar zijn gemaakt.quote:Op zondag 26 juni 2011 20:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wel met publiek bij auto-evenementen. Als je bewust risico's neemt mag het van mij. Een evenement in een stad hoort in principe veilig te zijn voor publiek, en dat was het waarschijnlijk ook.
Waarom. Dit soort ellende gebeurt nu eenmaal. Je kunt geen veilige wereld maken door alles maar met allerlei regels of zo veilig mogelijk te maken. Zelfs wielrenners(onlangs nog) vallen en kunnen sterven ondanks de bescherming(valhelm etc). Procentueel valt het nog mee. Het aantal dodelijke ongelukken bij dit soort evenementen is nihil. Je moet eens ff googlen hoeveel bedrijfsongevallen er per jaar vallen in NL. Dat zijn er heel wat.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:04 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Tja ik roep het al jaren; dit soort evenementen zijn bij lange na niet veilig. Mensen staat steevast langs de weg met alle risico's van dien, dan krijg je dit soort ongelukken. Het wordt tijd dat de overheid nieuwe regels invoert met betrekking tot dit soort evenementen, het is wel leuk geweest zo.
Als ik zo de foto's zag was het prima geregeld met barrier's (vangrails). Dat de organisatie daar binnen staat is dan niet echt handig, maar voor het publiek kan er weinig gebeuren volgens mij.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:04 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Tja ik roep het al jaren; dit soort evenementen zijn bij lange na niet veilig. Mensen staat steevast langs de weg met alle risico's van dien, dan krijg je dit soort ongelukken. Het wordt tijd dat de overheid nieuwe regels invoert met betrekking tot dit soort evenementen, het is wel leuk geweest zo.
Ja die vangrails staat vast garant voor jouw veiligheid wanneer een automobiel er met 150 km/u+ in komt rijden; maak je geen illusies. De veiligheid voldoet bij lange na niet aan de normen die ik in mijn hoofd heb.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:20 schreef Piles het volgende:
[..]
Als ik zo de foto's zag was het prima geregeld met barrier's (vangrails). Dat de organisatie daar binnen staat is dan niet echt handig, maar voor het publiek kan er weinig gebeuren volgens mij.
Dan verschillen we daarin van meningquote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:23 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Ja die vangrails staat vast garant voor jouw veiligheid wanneer een automobiel er met 150 km/u+ in komt rijden; maak je geen illusies. De veiligheid voldoet bij lange na niet aan de normen die ik in mijn hoofd heb.
Regels zijn leuk, maar als mensen het menen beter te weten, en zich er niet aan houden, dan bereik je niks met méér regels. Deze mensen stonden binnen het parcours, en de stalen barrière. Dat was een, naar nu blijkt, colossale inschattingsfout.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:04 schreef AgentMoloch21 het volgende:
Tja ik roep het al jaren; dit soort evenementen zijn bij lange na niet veilig. Mensen staat steevast langs de weg met alle risico's van dien, dan krijg je dit soort ongelukken. Het wordt tijd dat de overheid nieuwe regels invoert met betrekking tot dit soort evenementen, het is wel leuk geweest zo.
In dit geval heeft hij goed gewerkt, die auto is binnen die vangrails gebleven?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:23 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Ja die vangrails staat vast garant voor jouw veiligheid wanneer een automobiel er met 150 km/u+ in komt rijden; maak je geen illusies. De veiligheid voldoet bij lange na niet aan de normen die ik in mijn hoofd heb.
Daarvoor heb je toch beveiliging? Als je ziet dat mensen zich niet aan de regels houden voer je ze af, zo simpel gaat dat.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:25 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Regels zijn leuk, maar als mensen het menen beter te weten, en zich er niet aan houden, dan bereik je niks met méér regels. Deze mensen stonden binnen het parcours, en de stalen barrière. Dat was een, naar nu blijkt, colossale inschattingsfout.
Tja, dan hoop je wel dat iedereen het overleeft.quote:
Het was de organisatie zelf hè, geen publiek. Die organisatie die er voor moet zorgen dat het veilig verlooptquote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:27 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Daarvoor heb je toch beveiliging? Als je ziet dat mensen zich niet aan de regels houden voer je ze af, zo simpel gaat dat.
www.destentor.nlquote:Dode in Deventer door inschattingsfout
DEVENTER - Waarom stonden er mensen op de baan? Dat is de grote vraag na het dramatische raceongeluk zondag in Deventer. Daarbij kwam de 50-jarige Philine Heikens uit Haarlem om het leven. Het even eenvoudige als pijnlijke antwoord is vrijwel zeker een inschattingsfout.
De gewonde commentator en verongelukte official hebben - een uur voor de officiële wedstrijd - mogelijk gedacht dat ze veilig waren, omdat het nog maar om de oefensprints ging. De coureur van de ongeluksauto dacht dat het circuit vrij was, zo blijkt uit een reconstructie door deze krant, op basis van gesprekken met diverse betrokkenen en getuigen.
De organisatie komt tot de voorlopige conclusie dat de twee slachtoffers op het 'niet-rijden gedeelte' van het circuit stonden. "Daar mochten ze staan, want de auto had moeten stoppen op de streep", zegt woordvoerder Rob de Jong.
De vermaarde coureur Jan Lammers (55) is van mening dat er geen mensen op de baan hadden moeten staan. "Ik reed met hoge snelheid over die streep, omdat ik niet wist dat ik moest stoppen."
De verschillen waren tijdens de oefensprints al groot. Terwijl de meeste coureurs dat op hun gemak deden, waren er twee die er uitsprongen.
Als eerste de ervaren Jan Lammers, die met zijn Porsche RSR uit 1975 vol gas over de streep ging, en Heikens al op angstig kleine afstand passeerde. "Ik zag ze bij de start wel staan, maar dacht: die gaan wel aan de kant."
Tjarco Jilesen deed dat even later met de Tomaso Pantera Gr III uit 1971 dunnetjes over. Er was alleen één verschil: hij remde wel op de streep, waarbij hij in de fatale slip kwam. Jilesen leende de auto van Han Brouwers, de organisator van het evenement.
Politie, brandweer en justitie doen onderzoek naar het drama. Ook de organisatie wil weten hoe het zo mis kon gaan. "Dit is een nachtmerriescenario", zegt woordvoerder Rob de Jong van Brouwers Accountantsservices, met vestigingen in onder meer Zwolle, Deventer, Genemuiden en Arnhem. Het bedrijf heeft gisteren voor de afhandeling van het drama een crisiscentrum ingericht in Deventer.
En zo bedoelde ik het dus niet. Natuurlijk is dit verschrikkelijk. Moet er niet aan denken om zoiets mee te maken. Ik doel op _hoe_ het in beeld is gebracht, niet het leed zelf, of hoeveel megapixels het wel niet is.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 12:09 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Inderdaad supermooi man. Heb je de 1080p versie al als achtergrond ingesteld? Tjonge jonge zeg..
Nog meer reden dus voor de overheid om even te kijken welke mogelijkheden er zijn om dit soort evenementen eventueel aan banden te leggen. Belachelijk dat dit heeft kunnen gebeuren.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 13:00 schreef Piles het volgende:
[..]
Het was de organisatie zelf hè, geen publiek. Die organisatie die er voor moet zorgen dat het veilig verloopt
Allejezus, ben je van het CDA ofzoquote:Op woensdag 29 juni 2011 14:06 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Nog meer reden dus voor de overheid om even te kijken welke mogelijkheden er zijn om dit soort evenementen eventueel aan banden te leggen. Belachelijk dat dit heeft kunnen gebeuren.
Het lijkt er wel op. Die overdreven regelvoering is zum Kotzen. Zelf verantwoording nemen daar dient de muziek te spelen. Hoe meer regels hoe minder dat de mens zelf gaat nadenken. Baby's dienen gepamperd te worden, maar een normaal mens kan heel goed zonder die regels zelf beslissen wat goed en fout is.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |