Dit, het idee komt van jou af en de directie heeft je daar ook voor bedankt echter heeft het team er ook aan gewerkt dit waar te kunnen makenquote:Op vrijdag 24 juni 2011 11:43 schreef Quinn_Dexter het volgende:
Zorg ervoor dat in de mail voldoende naar voren komt dat de positieve resultaten het gevolg zijn van een gezamenlijke groepsinspanning van je gehele afdeling. Komt het al wat minder ego-tripperig over
Je mag best trots zijn op je succes hoor, daar is niets arrogants aan.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:27 schreef Kper_Norci het volgende:
Maar door zulke dingen heb ik wel eens het idee van ben ik nou zo bescheiden, of is de rest van de wereld nou zo arrogant?
Klopt, ik heb het ook een beetje verkeerd opgeschreven, was meer aan de hand van zulke mailtjes die van andere afdelingen het bedrijf ingestuurd zijn, waarin dus wordt verteld hoe goed die en die het allemaal wel niet gedaan hebben. Daar wordt ik altijd een beetje onpasselijk van, maar dat zal dus wel aan mijn bescheidenheid liggen. Meer een beetje het idee van doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg zeg maar.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:30 schreef Techno het volgende:
[..]
Je mag best trots zijn op je succes hoor, daar is niets arrogants aan.
Op zich heb ik het zo nog niet bekeken, maar voor mijn gevoel staat het niet graag in de belangstelling staan los van het bescheiden zijn. Dat ik toevallig beide karaktereigenschappen heb, wil niet zeggen dat het één is ontstaan door het ander. Maar ik begrijp je gedachtegang.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:56 schreef Canillas het volgende:
Als je bescheidenheid 'gebruikt' om een bepaalde angst (gezien worden) te ontlopen dan kan je beter uit gaan zoeken wat die angst opwekt, wat die angst voor jou inhoudt en daarmee aan de slag gaan om dat voor jezelf duidelijk te krijgen.
Nou, het is niet dat ik er een oplossing voor wil, eigenlijk helemaal niet, want net als jij accepteer ik het van mezelf, en voel ik me er ook gewoon het prettigst bij.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:36 schreef Garisson72 het volgende:
Heb je het gevoel dat je je bescheidenheid nu als een probleem moet gaan zien? Ik vind je toon nu namelijk iets hebben van 'hier moet een oplossing voor gevonden worden', en als dat zo is, dan ben ik het daar niet per sé meteen mee eens.
Naar mijn mening wordt er door veel mensen een sfeer gecreëerd dat je jezelf maar naar voren moet drukken, want dat staat zo enthousiast en levenslustig en energiek en voor sterk, terwijl dat voor sommigen gewoon niet in de aard ligt. Ik vind niet dat daar wat mis mee is. Ik herken mezelf sterk in jouw verhaal, maar ik accepteer mezelf zo bescheiden als ik ben want ik vind niet dat daar wat mis mee is.
Dit.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:37 schreef ikbengeentrol het volgende:
Zodra je gaat pronken met bescheidenheid ben je niet meer bescheiden.
Daar zit nog wel iets tussen, hoor.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:27 schreef Kper_Norci het volgende:
Maar door zulke dingen heb ik wel eens het idee van ben ik nou zo bescheiden, of is de rest van de wereld nou zo arrogant?
Hoe werkt dat dan, dat je een hogere rang krijgt in de pikorde (en pikorde van wat precies)?quote:Het willen vieren van je successen is een sociaal fenomeen denk ik, en dat iemand duidelijk gezegd wil hebben dat hij degene is aan wie we dat succes te danken hebben, is ook een sociaal fenomeen, immers: het zorgt, voor dat moment tenminste, voor een hogere rang in de pikorde.
Nooit van groepsdynamiek gehoord? Zet een willekeurige groep mensen bij elkaar (je klas, je collega's, je vrienden, je sportvereniging, maar ook een toevallige groep gestrande reizigers bijvoorbeeld) en automatisch begint een proces waarin de pikorde wordt bepaald, waarbij iedereen zijn best doet zo hoog mogelijk te komen, meestal door anderen naar beneden te drukken.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:41 schreef ikbengeentrol het volgende:
Hoe werkt dat dan, dat je een hogere rang krijgt in de pikorde (en pikorde van wat precies)?
Behalve mensen die zich niet laten leiden door angst, en iemand die sterk in zichzelf staat druk je niet omlaag, en heeft ook geen behoefte om anderen omlaag te halenquote:Op vrijdag 24 juni 2011 21:03 schreef Garisson72 het volgende:
Nooit van groepsdynamiek gehoord? Zet een willekeurige groep mensen bij elkaar (je klas, je collega's, je vrienden, je sportvereniging, maar ook een toevallige groep gestrande reizigers bijvoorbeeld) en automatisch begint een proces waarin de pikorde wordt bepaald, waarbij iedereen zijn best doet zo hoog mogelijk te komen, meestal door anderen naar beneden te drukken.
Het zit 'm vaak in kleine subtiele dingen he, opmerkingen als "kijk jij met je neus of zo" als iemand iets niet kan vinden (een speels-bedoelde referentie aan iemand's 'dom'-heid) of een gekscherend "och, komt hij ook eens aankakken hoor" als er iemand weer eens te laat aan komt lopen terwijl de rest al staat te wachten.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 08:42 schreef Canillas het volgende:
Behalve mensen die zich niet laten leiden door angst, en iemand die sterk in zichzelf staat druk je niet omlaag, en heeft ook geen behoefte om anderen omlaag te halen
Als je wat onbewust is, bewust maakt, kan je beslissen of je ermee doorgaat of niet, en de neiging je boven een ander te plaatsen of er in wat voor zin sterker uit te willen zien dan een ander is iets wat voortkomt uit een angst zelf slachtoffer te worden, door ook dat bewust te maken kan je daar ook mee stoppen want ermee doorgaan zou betekenen dat je je gedraagt alsof er op dat moment ook echt iets is waar je je tegen zou moeten verdedigen, wat dus niet het geval is wanneer je in jezelf geloofd, dan heb je aan dit soort angstspelletjes, hoe klein ze ook mogen zijn, geen behoefte meer.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:06 schreef Garisson72 het volgende:
Het zit 'm vaak in kleine subtiele dingen he, opmerkingen als "kijk jij met je neus of zo" als iemand iets niet kan vinden (een speels-bedoelde referentie aan iemand's 'dom'-heid) of een gekscherend "och, komt hij ook eens aankakken hoor" als er iemand weer eens te laat aan komt lopen terwijl de rest al staat te wachten.
Goedbedoeld, geen kwaad in de zin en met een lach gebracht, maar toch even laten voelen, en als jij degene bent die die opmerking duidelijk maakt, zie jij er weer even sterker uit. Op een onbewust niveau werkt dat zo, denk ik. Allemaal kleine dingetjes waar bijna niemand zich niet schuldig aan maakt.
Op wat voor manier dan ook beter willen zijn dan een ander zit niet in onze natuurlijk, dat zit in het menselijk ego. Anderen stellen dat het instinct is om zo te handelen, realiseer je dan ons instinct stamt uit het verleden, en nu niet meer van toepassing hoeft te zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:16 schreef Garisson72 het volgende:
Da's allemaal waar, maar uit eigen beleving merk ik op dat ik me er dan nóg soms op betrap dat ik het ook doe, op een onbewaakt ogenblik. Het zit immers in de natuur hè.
Ik weet ook niet of je het met alle macht de kop in moet willen drukken; ergens vind ik het ook wel wat hebben dat het zo gaat. Dat is nou eenmaal groepsdynamiek, en we zijn sociale dieren. Het wordt een ander verhaal als er iemand duidelijk ongelukkig van wordt, of het onderspit delft.
Daar ben ik het niet mee eens; ik denk dat het natuurlijk gedrag en instinct bij mensen onverminderd aanwezig is. Dat is ook meteen zichtbaar, zo gauw mensen in extreme situaties terechtkomen (oorlog, of andere situaties waar overlevingsdrang de overhand neemt).quote:Op zaterdag 25 juni 2011 11:45 schreef Canillas het volgende:
Op wat voor manier dan ook beter willen zijn dan een ander zit niet in onze natuurlijk, dat zit in het menselijk ego. Anderen stellen dat het instinct is om zo te handelen, realiseer je dan ons instinct stamt uit het verleden, en nu niet meer van toepassing hoeft te zijn.
Nee, ik bedoel er niet mee dat ik er bewust voor kies, ik zeg dat ik waarneem dat het zo gaat. Of ik nou wil of niet.quote:Als je zegt ''Dat is nou eenmaal groepsdynamiek'' dan klinkt dat erg als ''ik doe er maar gewoon aan mee want iedereen doet het'' en als iedereen zo denkt dan blijft het ook zo gaan.
Eens.quote:Dingen de kop in willen drukken moet je nooit doen, het is handiger uitzoeken waarom dingen gaan zoals ze gaan, kijken of dat wel helemaal klopt en of het is zoals je het zou willen hebben en daarnaar handelen.
Het is onverminderd aanwezig maar je gedrag is afhankelijk van je besluiten, niet van je instinct of het ego. Door te begrijpen heb je een keuze in je handelen.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:28 schreef Garisson72 het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens; ik denk dat het natuurlijk gedrag en instinct bij mensen onverminderd aanwezig is. Dat is ook meteen zichtbaar, zo gauw mensen in extreme situaties terechtkomen (oorlog, of andere situaties waar overlevingsdrang de overhand neemt).
Bovendien: dat menselijk ego is onze natuur.
Dan is de vraag nog steeds niet beantwoord: pikorde van wat? Waarom doen mensen dan hun best om omhoog te komen in de 'pikorde', en wat heb je er aan om hoger te komen in de pikorde?quote:Nooit van groepsdynamiek gehoord? Zet een willekeurige groep mensen bij elkaar (je klas, je collega's, je vrienden, je sportvereniging, maar ook een toevallige groep gestrande reizigers bijvoorbeeld) en automatisch begint een proces waarin de pikorde wordt bepaald, waarbij iedereen zijn best doet zo hoog mogelijk te komen, meestal door anderen naar beneden te drukken.
De natuur is het enige dat is, en dat manifesteert zich bij mensen in onderbouwde besluitvorming omdat we een enorm ontwikkeld brein hebben, maar dat laat onverlet dat dat nog steeds gewoon de natuur is. Dat jij en zoveel anderen dat met alle macht 'het ego' moeten noemen doet daar niets aan af.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 12:43 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het is onverminderd aanwezig maar je gedrag is afhankelijk van je besluiten, niet van je instinct of het ego. Door te begrijpen heb je een keuze in je handelen.
Iedereen heeft natuurlijk een eigen visie over bepaalde zaken, zo zullen er mensen zijn die het ego zien als het tegenovergestelde van de menselijke natuur, als ego de natuur is dan zouden dieren zonder hogere hersenfuncties (en dus geen gedachten = ego kunnen produceren) niet natuurlijk zijn, ego is wat in je hoofd gebeurd, de natuur is dat wat is, vandaar dat ik je stelling nogal opmerkelijk vind.
De pikorde binnen de groep natuurlijk, en vanuit evolutionair oogpunt doe je er verstandig aan zo hoog mogelijk te eindigen om zowel je overlevingskansen te verhogen als je kansen om je zaad te verspreiden.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 16:33 schreef ikbengeentrol het volgende:
Dan is de vraag nog steeds niet beantwoord: pikorde van wat? Waarom doen mensen dan hun best om omhoog te komen in de 'pikorde', en wat heb je er aan om hoger te komen in de pikorde?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |