12, denk ik eerder.quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:44 schreef Stefan het volgende:
Ik weet zelf dat ik de eerste keer Private Investigations hoorde, was 16 ofzo en snapte niks van dat nummer toen.
Die worden zeker nog gemaakt. Alleen kunnen we dat vaak pas over vele jaren bepalen.quote:Op donderdag 23 juni 2011 12:41 schreef Stefan het volgende:
Worden er tegenwoordig nog klassiekers gemaakt? Als je bv arbeidsvitaminten luistert of de top 100 allertijden. Zijn er dan nummers die zich over 10 jaar kunnen meten met School van Supertramp, Careless Whisper van George Michael, Hotel California - The Eagles Child in time - Deep Purple of . Stairway to heaven - Led Zeppelin.
Wat zijn recente nummers die over 20 jaar nog steeds niet aan kracht hebben ingeboet?
Nou ja, in de jaren 70 was disco en (tijdelijk) glamrock enorm populair, dat vind je weinig terug in de lijst en zeker niet hoog.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:32 schreef female81 het volgende:
Doet Radio 2 dat niet, dan zien we als we 50+ zijn nog steeds enkel het middle-of-the-road-gedeelte van de jaren 90 en 00 terug in die lijsten, zelfs al heeft de beöogde leeftijdsdoelgroep ook heel erg veel andersoortige muziek gedraaid in hun jeugd.
Het probleem is echter dat alles na pak em beet 1985 in die lijst exact binnen de kaders van de 50-plusser moet vallen en alles dat daar buiten valt maakt geen kans. Er is op een of andere manier gedefinieerd door hen hoe goede muziek zou moeten klinken en daardoor komen er bijna geen vernieuwende platen meer in.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:40 schreef ranja het volgende:
[..]
Nou ja, in de jaren 70 was disco en (tijdelijk) glamrock enorm populair, dat vind je weinig terug in de lijst en zeker niet hoog.
Van de jaren 80 vind je nu ook platen terug die toen weinig of helemaal niks deden qua top 40 (bv Joy Division, Cure) en relatief weinig Madonna, Janet Jackson, Wham!, Duran Duran en dergelijke pop dus ook dat zegt niet veel.
Overigens geldt dat nu ook al voor enkele jaren 90 en 00 platen in de top 2000 die weinig commerciele succes hebben gehad, bv Jeff Buckley.
Werkt twee kanten op, versterkt elkaar, houdt elkaar in stand, of hoe je het ook moet omschrijven *vindt even niet de juiste woorden*. De Top 2000 geeft zogenaamd weer wat dé klassiekers zijn, en doordat dat dan zo schijnt te zijn blíjft er op die platen gestemd worden (door mensen die daar gevoelig voor zijn en/of die geen zin hebben om zelf na te denken/weinig fantasie hebben, afgezien van een natuurlijk ook aanwezige groep mensen die tot in het diepst van hun ziel van die nummers houdt). Zodat de status van klassieker behouden blijft.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:51 schreef Stefan het volgende:
Maar t beperkt zich niet alleen tot de radio, ook op feesten en partijen. Even generaliserend. Als er een DJ is wordt er altijd Paradise by the Dashboardlight, Everybody Needs Somebody en Relight my Fire aangevraagd en niet Montell Jordan met This How we Do it of House of Pain met Jump Around.
Eensch.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:37 schreef Hexagon het volgende:
De top 2000 is een typisch voorbeeld van een gesloten babyboomers-bastion vol heilige huisjes waar voor de jongere generatie geen doorkomen aan is.
Het enige dat je daar aan kunt doen is je er van distantieren en met alternatieven komen.
Och aan jongere muziekliefhebbers is het de taak om daar gewoon lekker tegenaan te schoppen en met hun eigen lijstjes te komenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:09 schreef DenWauwelaar het volgende:
[..]
Eensch.
Maar de komende 20 jaar blijft deze babyboomclub de grootste gemene deler. We zitten er dus nog wel even aan vast.
Het probleem is dat jongeren hun lijstjes draaien op de Ipod en spotify en niet stemmen op radiotopzoveels. Vroeger had je 1x per jaar de Top 100 aller tijden. Nu heeft iedereen elke dag zn eigen muziek ter beschikking.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:11 schreef Hexagon het volgende:
Och
[..]
Och aan jongere muziekliefhebbers is het de taak om daar gewoon lekker tegenaan te schoppen en met hun eigen lijstjes te komen
Maar ja, ze worden door velen wel beschouwd als mensen die ergens verstand van hebben. Status, dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:33 schreef Stefan het volgende:
Leo Blokhuis, Gerard Ekdom of Rob Stenders hebben ook geen invloed op klassiekers. Ekdom weet nog wel hits te vinden/maken maar Stenders zijn smaak is te alternatief voor t grote publiek. Blokhuis is ook een te grote muzieknerd wat dat betreft.
Ik heb deze drie anders nooit gehoord over nummers die klassieker zijn.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:36 schreef female81 het volgende:
[..]
Maar ja, ze worden door velen wel beschouwd als mensen die ergens verstand van hebben. Status, dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |