Bedankt voor jullie reacties! Miss, wat jij zegt, daar kan mijn lief zich helemaal in vinden. Die roept ook altijd: hij moet maar ondervinden dat zijn gedrag consequenties heeft. Vind ik zelf ook hoor, maar omdat hij nog zo klein is, denk ik vaak... ik moet hem wel nog vertellen wat die consequentie is... bijv, naar huis gaan. Of als hij bijv aan het tekenen is en de potloden vliegen in het rond... dat ik het opruim en er niet meer getekend wordt die dag. Of met speelgoed gooien, is een minuutje op de gang staan. Het is ook niet zo dat ik altijd dreig, maar ik hoor mezelf wel met regelmaat zeggen (als het voor de 3e keer is ofzo... eerst 2 keer zeggen dat het niet mag en waarom niet): "nu is het echt over, ik word boos en dan gaan we naar huis/ruim ik het op/ga je even op de gang, want je luistert niet".
Nu ik het zelf zo terug lees.. eigenlijk is mijn probleem dus dat er vaak niet de 1e of 2e keer geluisterd wordt. Dat ik het dan nog een keer moet zeggen... en wat Estys zegt, ik ga het geen 5 keer zeggen, ik ben malle pietje niet.
Vandaag ook, in de speeltuin. Dan heb ik al 2 minuten vantevoren gezegd dat we zo gaan, want koken etc. "Joep, kom, we gaan!". Joep denkt doei en gaat de andere kant op. Ik weer: Joep, hierkomen, we gaan naar huis toe". Joep kijkt boos mijn kant op. Ik weer: "Joep, NU HIERKOMEN, ik speel geen spelletje". Joep die boos en traag mijn kant op strompelt.
Ik vraag me dan echt af... hoe kan ik dit anders doen. We zitten nogal vaak in de speeltuin om de hoek en ik baal hier zo van, dat het naar huis gaan altijd zo mokkig moet. Net of het thuis niet leuk is ofzo...
Soms manipuleer ik ook voor mijn gevoel: "Als je nu meegaat, dan mag je straks Pingu kijken". En daar ben ik zelf ook nog niet over uit wat ik daar van vind.
Ow en treuzelen vind ik niet erg, lekker op het gemakje

. Alleen Joep wil nu alleen ook maar gedragen worden, sinds Sam in de draagdoek zit.