noobzr | maandag 20 juni 2011 @ 19:04 |
Hoi, Ik ben bezig met een buitendeur kaalmaken en nu zag ik best grote kieren tussen het houtwerk. Waar zou ik dit het beste mee kunnen opvullen. Zie de foto's voor een voorbeeld. ![]() ![]() | |
Nelis89 | maandag 20 juni 2011 @ 19:13 |
http://www.alabastine.nl/(...)aak=vullen-repareren | |
noobzr | maandag 20 juni 2011 @ 19:15 |
Uhm ja en welke dan zal nog wel verschil in zitten ivm met werken van het hout | |
Nelis89 | maandag 20 juni 2011 @ 19:20 |
http://www.alabastine.nl/(...)atie-Handleiding.pdf Hier wordt het er specifiek bijvermeld, maar kneedbaar hout is ook geschikt ![]() | |
noobzr | maandag 20 juni 2011 @ 19:28 |
Ok dankjewel dan kan ik morgen weer even vooruit. Nu gaat het helemaal goed komen. | |
bobenjanneke | maandag 20 juni 2011 @ 19:53 |
Ik als schilder zou stopverf gebruiken. Duurt wat langer met stoppen, maar werkt zeker. Dan heb ik het wel over toupret stopverf. | |
BertusG | maandag 20 juni 2011 @ 20:41 |
Acrylaatkit, makkelijk, goedkoop, flexibel en overschilderbaar. | |
koffielepel | maandag 20 juni 2011 @ 20:55 |
Polymax express, overschilderbaar en makkelijk aan te brengen. Mijn complete huis zit ermee in elkaar. | |
machtpen | maandag 20 juni 2011 @ 21:09 |
Koop gewone epoxy en niet dat setje van albastine. Dat eindprodukt van albastine stelt niet zo veel voor. | |
klaaskootstra | maandag 20 juni 2011 @ 21:10 |
ja en polymax kost zo'n 10 euro per bus en stopverf kost dat nog niet per kilo... | |
machtpen | maandag 20 juni 2011 @ 22:00 |
Als ik zie hoeveel uren er al in die deur zitten dan kijk je ook niet op een paar euro. Voor 15 euro aan epoxy ben je al klaar (375 gram) maar voor 20 euro heb je 750 gr. Wil je echt een permanente oplossing dan is epoxy echt het beste. Als je tien jaar verder bent zie je echt het verschil wel met andere produkten en ook wel eerder. Ook is dat het enige wat hout beschermt tegen inwatering. Met epoxy heb je nooit meer omkijken naar die deur. [ Bericht 5% gewijzigd door machtpen op 20-06-2011 23:58:19 ] | |
Forno | maandag 20 juni 2011 @ 22:13 |
Epoxy idd, die krimpt niet en is ongevoelig voor vocht. | |
klusfoobje | dinsdag 21 juni 2011 @ 02:09 |
wara haal je die conclussie vandaan ? Ik zie eigenlijk niks meer op de foto dan je in 5 minuten kaal hebt,. | |
machtpen | dinsdag 21 juni 2011 @ 02:29 |
Als jij dat in 5 minuten kunt dan heb ik heel veel werk voor je. | |
klaaskootstra | dinsdag 21 juni 2011 @ 16:16 |
Epoxy er in kieperen blij een kort door de bocht en ondoordacht advies. Ten eerste is epoxy de naam van een chemische verbinding. TS zou een product op deze basis kunnen gebruiken maar dan moet je hem of plamuur of epoxy hars met een vuller adviseren. Ten tweede kan epoxy alleen toegepast worden wanneer het hout drooggenoeg is. ten derde is epoxy eigenlijk gewoon vieze, chemische troep die weliswaar briljant plakt en zeer sterk is, maar voor deze toepassing vooral duur en overkill is. | |
machtpen | dinsdag 21 juni 2011 @ 17:01 |
Je kunt gewoon een paar keer een epoxy laag opbrengen, epoxy is vullend en die kier gaat vanzelf dicht. Je kunt eventueel eerst normaal epoxyen en dan zelf je plamuur maken met een filler of gewoon wat houtstof en dit daarna weer afwerken met een laag epoxy. Hout moet altijd droog zijn als je het gaat bewerken dat geldt niet alleen voor epoxy maar voor alles wat je erop smeert. Ga je op nat hout werken krijg je overal problemen mee. Het is allemaal chemisch, duur is het ook niet met 15 euro. Overkilll is het zeker niet aangezien epoxy het enige is wat lang meegaat en waterdicht is. | |
Forno | dinsdag 21 juni 2011 @ 18:23 |
Een groot blaatverhaal van Klaas. Buiten moet je of epoxyplamuur gebruiken of niets. De rest is gewoon niet duurzaam genoeg. Dat het duur is, is ook onzin. Niet zo goedkoop als alabastine allesvuller van een paar euro nee, goh wat erg. | |
bobenjanneke | dinsdag 21 juni 2011 @ 20:11 |
Dit is ook maar een halve waarheid. Vraag het aan een vakschilder, en die zal in ruim de helft voor stopverf kiezen. De andere helft zal kiezen voor woodfill ( http://www.bestel-verf.nl(...)olyesterplamuur.html ) | |
machtpen | dinsdag 21 juni 2011 @ 22:58 |
Polyester is sowieso een nogo omdat je daarmee een doodskleed maakt op hout. Vinylester kan wel. De vakschilder heeft helemaal geen kennis van hout en tweecomponentenprodukten ga dan naar een jachtschilder die aan houten boten werkt of een schilder die ook hout restaureert met epoxy bij bv monumenten. Epoxy is gewoon het beste en enige als je het goed wilt doen. | |
klusfoobje | woensdag 22 juni 2011 @ 10:23 |
Dergelijke naden heb ik in mijn huis bij houtwerk ook aangetroffen, meer dan me lief is. Ik eigenwijs, ben dit te lijf gegaan met idd plamuur van het betre merk. Mijn pa pakte de epoxy. Ik boos, want die troep wilde ik niet op mijn hout zien. Hij zal het wel weten, maar ik heb het nooit gezegt dat de naden die hij heeft bewerkt met epoxy de enige naden zijn die nog steeds niet zichtbaar zijn... ![]() | |
bobenjanneke | woensdag 22 juni 2011 @ 13:01 |
Machtpen is een beetje een strijer.... Een deur herstellen hoort bij de vakschilder, welke heeft geleerd om deuren en kozijnen te herstellen waar nodig. Een deur is dus een heel ander product dan een boot waar een jachtschilder mee bezig is. Machtpen zal wel 's nachts over epoxy dromen... In bijna alle topics waar hij in reageert, is het 2componenten dit, 2componenten dat, en epoxy. Mijn advies is: De naden in de deur stoppen met stopverf van toupret. Daarna plamuren met lakplamuur. Dan plaatselijk gronden. Dan de hele gronden. ( vergeet de bovenkant en onderkant niet!!! ) Dan voorlakken en aflakken. [ Bericht 7% gewijzigd door bobenjanneke op 22-06-2011 13:24:40 ] | |
Forno | woensdag 22 juni 2011 @ 17:40 |
Epoxy is gewoon de betere plamuur, krimpvrij, bikkelhard en vochtbestendig. Heeft geen zin om dat te ontkennen. Dat jij het niet gebruikt doet daar niks aan af. | |
machtpen | woensdag 22 juni 2011 @ 18:44 |
De vak schilder heeft geen moderne materiaalkennis. Het werk wat wordt afgeleverd gaat misschien een zeven jaar mee , met modernere materialen zijn veel betere resultaten te behalen. Voor het herstellen van hout heb je een timmerman nodig en helemaal geen schilder. Het is natuurlijk wel handig dat de klant om de zeven jaar moet terugkomen. | |
bobenjanneke | woensdag 22 juni 2011 @ 19:27 |
Juist voor het herstellen van hout heb je een schilder nodig. Een timmerman sloopt er een stuk kozijn tussenuit, en zet er weer een stuk in terug. Dan mag de schilder het nog afwerken. De schilder is ter plekke, en weet hoe en wat. Dat ze na 7 jaar terug moeten, is een fabeltje omdat er steeds meer met garantie wordt gewerkt. Een schilder is ervaren in het verwijderen van houtrot, en het herstellen van kozijnen met onder andere Sigma Flexidur ZK ( http://www.sigma.nl/assor(...)gma-flexidur-zk.aspx.) Voor kozijnen is een 2k epoxy uitermate geschikt, maar ik blijf er bij dat voor een deur stopverf het beste is. Ook vakschilders worden vaak bijgeschoold, omdat de verfindustrie niet stilstaat. | |
bobenjanneke | woensdag 22 juni 2011 @ 19:58 |
En dit is een forum voor klussers die een vraag stellen als ze er niet uit komen. Als je 2 komponenten gaat gebruiken, en je plamuurt te veel of verkeert, ben je weer als een gek bezig met machinaal te schuren. Dan is het werken met plamuur en stopverf een stuk gemakkelijker. | |
Forno | woensdag 22 juni 2011 @ 21:30 |
Iedere plamuur die je te dik aanbrengt moet je schuren. Weer een non-argument. Ja het kost meer tijd (aanmaken, uitharden), maar een klusser heeft meestal geen haast in tegenstelling tot een schilder die meters moet maken. | |
machtpen | woensdag 22 juni 2011 @ 21:46 |
Hier is juist epoxy als enige geschikt voor een structurele oplossing. De dwarsplanken liggen met de kopse kant in de kier. De kopse kant van hout neemt het gemakkelijkste vocht op dus die moet optimaal beschermd worden als daar vocht bijkomt ga je op den duur problemen mee krijgen. Als je goed kijkt zie je in de lengterichting al scheurtjes dus dat proces is al begonnen. Dat hele gedeelte moet dus waterdicht beschermd worden en dat kan alleen epoxy.De timmerman kent het hout en de constructie. Een goede timmerman kan ook een passend stuk hout weer inlamineren. In de woningbouw wordt voor buiten met alkydverven gewerkt. Alkyd heeft een gemiddelde levensduur van zeven jaar. Beter is het om bijvoorbeeld net zoals autolak met urethaanverven te werken. Een schilder weet niks van hout dus ook niks van houtrot. Sigma is trouwens een b-merk van ppg industries http://www.ppg.com/en/Pages/home.aspx . Ga daar maar eens kijken naar echte verven. Het rare is dat de echte verven van ppg goedkoper en beter zijn dan die van sigma Dat is geen bijscholing maar produktvoorlichting vanuit de verfindustrie. Diezelfde verfindustrie die tegenwoordig beter is in marketingtechnieken dan produkttechnieken. | |
bobenjanneke | woensdag 22 juni 2011 @ 22:24 |
Houtrot of deelvervanging kunnen zowel schilder als timmerman, maar de schilder moet het toch afwerken. De schilder heeft zich te houden aan de arbo, waarin staat dat het vos minder als 100 moet zijn. Tegenwoordig zijn bijna alle lakken op basis van polyurethan-alkydhars. ( http://www.sigma.nl/assor(...)2u-allure-gloss.aspx ) en dan kenmerkenblad Waar baseer je je op dat een schilder niets weet van hout en houtrot? Ik ben zelf schilder, spreek uit ervaring en weet er genoeg van. Op diverse opleidingsplekken worden schilders bijgeschoold, onder andere bij Savantis. En dit wordt niet gesponsord door de verfindustrie. [ Bericht 4% gewijzigd door bobenjanneke op 22-06-2011 22:35:26 ] | |
klaaskootstra | woensdag 22 juni 2011 @ 22:32 |
Ach bobenjanneke, machtpen kunnen we beter laten praten met zijn halve adviezen. Dat de boel adequaat en duurzaam te repareren is met producten op epoxy basis betwist ik niet. Dat je een half en (relatief) duur advies geeft wel. | |
bobenjanneke | woensdag 22 juni 2011 @ 22:47 |
Ik weet als professioneel schilder waar ik het over heb en waar ik mee bezig ben en ga het hier bij laten met het welles nietes. Daar heeft niemand iets aan, en zeker de TS niet. | |
renesoft | zondag 25 mei 2014 @ 15:04 |
Hallo allemaal, waarschijnlijk een late reactie maar via het "googlen"kwam ik op deze quote terecht. Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Is als je met hout werkt een 2 componenten polyester plamuur wel elastisch daar hout werkt? Ik heb ook naden die ik wil dichten en zoek ook de juiste oplossing. Epoxy is een proces? Stopverf gebruiken? Ik begrijp goed dat je als professionele schilder gebonden bent aan regels die opgesteld zijn voor die branche. Maar is sigma ( lijkt alsof iedere schilder er bij zweert) bijvoorbeeld echt de beste aflak voor buiten?Zijn daar onafhankelijke tests over? Dit zijn puur vragen die ik stel omdat ik als doe-het-zelver ook zoek naar de beste en betaalbare oplossing que verf (aflak en grondverf) en vulmiddel . P.s bij naden plamuren gebruik ik nu ook acrylaatkit en als grondverf (beide afkomstig van action) en als aflak ceta bever (beits). Ik vind deze beits enorm mooi uitvloeien en heb sinds 2004 mijn hele huis (binnen) ermee gedaan. (een nadeel van de verf is dat deze al licht verkleurd na 1 jaar .Indien ik de verkeerde middelen en of methoden gebruik hoor ik het graag! bedankt alvast voor een duidelijk antwoord. [ Bericht 23% gewijzigd door renesoft op 25-05-2014 15:13:14 (fouten in tekst) ] | |
tiho1 | zondag 25 mei 2014 @ 16:51 |
Ik zou die naad gewoon schilderen. Dat is het uiterlijk van deze deur. Hooguit Acrylaatkit er verdiept in. | |
tiho1 | zondag 25 mei 2014 @ 16:54 |
grondverf met beits nee. Beits binnen. Hmm. | |
machtpen | zondag 25 mei 2014 @ 20:31 |
Epoxy is in feite een soort plastic wat vloeibaar is als je het gebruikt en hard opdroogt. Om er plamuur van te maken mix je het met een filler bv katoenvezel. Hier staat veel informatie over epoxy http://www.mrboat.nl voor een paar tientjes ben je klaar. Wil je echt je houtwerk weer helemaal strak krijgen dan gaat je dat alleen lukken met epoxy. Een houtvochtigheidsmeter is handig om te hebben want hout moet echt droog zijn. Minimaal 12% ga je eronder dan gaat het rotten en houd het maar een 5 jaar vol. Daar heb ik het toevallig dit weekend nog over gehad met een echte vakschilder die dat al 20 jaar is en boven de 12% werken is gewoon beunhazerij. | |
blomke | zondag 25 mei 2014 @ 21:26 |
Ik heb exact hetzelfde met mijn voordeur bij de ahnd gehad. Plamuur, diverse kitten, alabastinespul. Allemaal flutoplossingen; door de enorme temperatuurswisselingen én de werking van het hout, laat het los, gaat scheuren of puilt eruit. Ik gebruik expoxyhars van Sigma (geel/bruin na menging) en da's het enige dat blijft zitten én niet gaat scheuren. |