abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98401941

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)er-varkensleed.dhtml

Afschuw over varkensleed
maandag 20 juni 2011

Dierenbeschermers en politici reageren met afschuw op beelden van dode, gewonde en kreupele
varkens in Nederlandse stallen. De beelden komen onder meer uit stallen die het predicaat
diervriendelijk en een keurmerk dragen.

Actiegroep Ongehoord brengt vandaag beelden naar buiten die afgelopen maanden in het geheim
in 26 stallen zijn gefilmd. 'Ondanks alle keurmerken en initiatieven van de afgelopen jaren om de
situatie in de vleesindustrie te verbeteren, bestaat er nog steeds geen diervriendelijk vlees', stelt
Johan Boonstra van Ongehoord vandaag in het AD.

Een van de bezochte boerderijen is van de voorzitter van de vakgroep varkenshouderijen bij LTO-
oord, Annechien ten Have-Mellema. Zij is een groot pleitbezorger van diervriendelijke stallen. Hier
werden een zieke zeug met een miskraam, dode biggen, een big die niet kon staan en varkens
die zich te goed doen aan de ontstoken staart van een soortgenoot gefilmd.

Een geschokte Dion Graus (PVV) verwacht dat 'zijn' dierenpolitie hard optreedt tegen dergelijke
situaties. Hij is zeer verbaasd dat ook bij Ten Have-Mellema schokkende beelden vandaan komen.
'Dat is dubbel zo schandalig', zegt Graus. Ook politici van de SP en PvdV zijn verbolgen over het
dierenleed.

Volgens Ten Have zijn de beelden niet reëel. 'Als je een bedrijf hebt met vierduizend dieren
dan heeft er altijd wel één iets.'

Europese wetgeving verplicht boeren stallen dagelijks te inspecteren en zieke en gewonde dieren
onmiddellijk te verzorgen. 'Als dit goed zou gebeuren, zou je dit niet tegen moeten komen,' zegt
een onthutste directeur Hans Baaij van de stichting Varkens in Nood.
  maandag 20 juni 2011 @ 09:34:26 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98402005
Ik wilde het topic net zelf openen.

Dit is de zoveelste farce in de beerput die diervriendelijkheid heeft. De mens in dit land is de laatste tijd compleet doorgeslagen. Van wantoestanden in megastallen tot traumatisering in slachterijen, je kan het zo gek niet bedenken. Maar als een enkele slachter z'n dier onverdoofd de hals doorsnijdt, nou dan zijn de poppen aan het dansen hoor.. :r

Men probeert een ideaal te scheppen, terwijl de realiteit beter weerspiegeld wordt door bovenstaand bericht.
pi_98402044
quote:
Zij is een groot pleitbezorger van diervriendelijke stallen. Hier
werden een zieke zeug met een miskraam, dode biggen, een big die niet kon staan en varkens
die zich te goed doen aan de ontstoken staart van een soortgenoot gefilmd.

Ben reuze benieuwd wat haar definitie van diervriendelijk is.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 20 juni 2011 @ 09:38:25 #4
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98402069
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:37 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Ben reuze benieuwd wat haar definitie van diervriendelijk is.
Met oog op het dier gedurende zijn leven, in plaats van oog op het $_$ en de consumptie.
pi_98402129
Is dit alles dat ze konden vinden in een paar maanden en 26 stallen? Valt wel mee dus.
pi_98402169
Ondanks dat ik dit dus echt weer eens vreselijk nieuws vind en mijn wantrouwen helaas
steeds meer groeit, vandaar dat ik van ''zeer matige vleeseter'' nu vegetariër ben geworden
moest ik toch wel even glimlachen bij dit artikel van Youp van 't Hek.

Over de hypocrisie van onze politici, leiders en boeren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.nrc.nl/youp/2011/06/17/wie-verstaat-er-kips/
  maandag 20 juni 2011 @ 09:46:40 #7
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_98402198
Keurmerken zijn sowieso veelal onzin.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_98402243
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:41 schreef Stranger het volgende:
Is dit alles dat ze konden vinden in een paar maanden en 26 stallen? Valt wel mee dus.
kijk eens naast het filmpje....

daar staan er nog een heleboel, want eigenlijk is het niet eens echt nieuws, maar om de één of
andere reden zitten de kranten er nu wél bovenop...

komkommertijd was het toch? ofzoiets...

pi_98402341
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:46 schreef Id_do_her het volgende:
Kijk dat de Megastallen een verschrikking zijn dat wist ik al voor 100% zeker en ondanks
al het getrol en proberen om het belachelijk te maken door andere of te bagatelliseren heb
ik dat ook steeds (meestal tegen dovemans oren of gewoon totaal ongeïnteresseerde users)
proberen uit te leggen en duidelijk te maken.

Het echte nieuws is eigenlijk alleen dat nu ook werkelijk is aangetoond dat je zelfs niet
meer op de Keurmerken kunt vertrouwen, wantrouwen had ik al, maar zeker weten deed
ik het niet, nu dus helaas wel.

en geloof me, blij ben ik daar niet om !
  maandag 20 juni 2011 @ 10:01:02 #10
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_98402439
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Kijk dat de Megastallen een verschrikking zijn dat wist ik al voor 100% zeker en ondanks
al het getrol en proberen om het belachelijk te maken door andere of te bagatelliseren heb
ik dat ook steeds (meestal tegen dovemans oren of gewoon totaal ongeïnteresseerde users)

Het echte nieuws is eigenlijk alleen dat nu ook werkelijk is aangetoond dat je zelfs niet
meer op de Keurmerken kunt vertrouwen, wantrouwen had ik al, maar zeker weten deed

Precies dat heb ik helemaal hetzelfde. Ik eet ook niet elke dag vlees en als ik vlees koop koop ik diervriendelijk. Nou wat ik op die beelden zie vind ik verre van diervriendelijk. De beestjes zijn niet meer dan een product dus laat ze maar kreperen. Ronduit afschuwelijk en dit overtuigt me alleen maar meer om definitief vegetarier te worden want op het keurmerk 'diervriendelijk' durf ik niet meer te vertrouwen.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  maandag 20 juni 2011 @ 10:05:15 #11
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98402495
Die keurmerken worden ook gewoon te pas en te onpas gebruikt door het merendeel van de bedrijven. Waar het uiteindelijk om draait is dat de chef een dikke portemonnee heeft aan het einde van de dag, niet of de dieren gezond leven.

Maar gelukkig is niet iedereen zo. Je moet alleen soms wel verdomd goed zoeken.
pi_98402514
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:05 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Die keurmerken worden ook gewoon te pas en te onpas gebruikt door het merendeel van de bedrijven. Waar het uiteindelijk om draait is dat de chef een dikke portemonnee heeft aan het einde van de dag, niet of de dieren gezond leven.
Yep, maar tot nu toe waren er niet echt bewijzen en nu dus wel,

Helaas
dan maar liever pindakaas :Y
  maandag 20 juni 2011 @ 10:07:04 #13
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_98402520
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Er zijn anders al onderzoeken van jaren terug die deze claim al bevestigden. Er zijn wel echte keurmerken die wel legitiem zijn maar zoals bijvoorbeeld het 'ik kies bewust'-logo en dat viskeurmerk met die dolfijn zijn larie.
pi_98402578
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:07 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Er zijn anders al onderzoeken van jaren terug die deze claim al bevestigden. Er zijn wel echte keurmerken die wel legitiem zijn maar zoals bijvoorbeeld het 'ik kies bewust'-logo en dat viskeurmerk met die dolfijn zijn larie.
Ga dat maar eens proberen uit te leggen op Fok :')

Ik heb mijn lesje wel geleerd... alleen recent nieuws, post ik nog, en zelfs dan
moet je op het ergste voorbereid zijn, gelukkig valt het dit keer mee, maar de
''trolletjes'' zullen nog wel komen... :')
pi_98402652
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:07 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Dat behoeft geen uitleg. Alleen al het gebruik van een afbeelding van een zoogdier in een viskeurmerk... :N
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 20 juni 2011 @ 10:16:00 #16
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_98402668
Triest, maar dat sommige (lees: de meeste) keurmerken manieren zijn van projectbureau's om overheidseuro's binnen te harken is niets nieuws.

Ik ben voor een keurmerk voor keurmerken met een keurmerk dat borgt dat de keurmerken keurder wel goedgekeurd is! O+

Zal hier overigens geen hap minder karbonade door eten.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 20 juni 2011 @ 10:16:55 #17
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_98402688
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:15 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Dat behoeft geen uitleg. Alleen al het gebruik van een afbeelding van een zoogdier in een viskeurmerk... :N
Zal wel zijn omdat er vaak dolfijnen per ongeluk in visnetten komen en sterven of zo.
  maandag 20 juni 2011 @ 10:17:26 #18
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_98402700
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:10 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ga dat maar eens proberen uit te leggen op Fok :')

Ik heb mijn lesje wel geleerd... alleen recent nieuws, post ik nog, en zelfs dan
moet je op het ergste voorbereid zijn, gelukkig valt het dit keer mee, maar de
''trolletjes'' zullen nog wel komen... :')
Inderdaad, het is een keurmerk, dus jouw woord tegen het keurmerk, dan zie je ook meteen wat voor invloed een keurmerk heeft op mensen.
pi_98403314
Welk keurmerk hebben we het hier over? :{
  maandag 20 juni 2011 @ 10:49:38 #20
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_98403442
Waarom überhaupt vertrouwen op een keurmerk?

Mensen konden tientallen jaren geleden al op hun kousen aanvoelen dat de richting waarin de dieren-industrie zich ontwikkelde schadelijk zou zijn voor álle betrokkenen. Doe je oogkleppen af en vertrouw op je eigen beoordelingsvermogen, en maak je eigen keuzes. think for yourself, question authority!

Wil wel zeggen dat ik in 17 jaar tijd, nooit spijt of twijfels heb gehad bij mijn beslissing om een vegetarisch leven te leiden, enkel voldoening, en (door de niet aflatende stroom van dit soort berichten in het nieuws, maar ook mijn gezondheid en zelfbeeld) de continue bevestiging dat het de juiste stap is geweest.
power to the people
pi_98405053
Ik wil kunnen vertrouwen op een keurmerk omdat ik nou eenmaal niet de mogelijkheid heb om zelf mijn beesten te houden en laten slachten door een slager die ik vertrouw. Dan is het fijn als er een instantie is die mij kan garanderen dat e.e.a. gebeurt volgens mijn normen.
  maandag 20 juni 2011 @ 11:46:56 #22
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_98405163
Nou zeg........Op naar de kilo-knallers dan maar weer!
:Y)
There is only one religion
pi_98405288
quote:
16s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:49 schreef beestjuh het volgende:
Waarom überhaupt vertrouwen op een keurmerk?

Mensen konden tientallen jaren geleden al op hun kousen aanvoelen dat de richting waarin de dieren-industrie zich ontwikkelde schadelijk zou zijn voor álle betrokkenen. Doe je oogkleppen af en vertrouw op je eigen beoordelingsvermogen, en maak je eigen keuzes. think for yourself, question authority!

Wil wel zeggen dat ik in 17 jaar tijd, nooit spijt of twijfels heb gehad bij mijn beslissing om een vegetarisch leven te leiden, enkel voldoening, en (door de niet aflatende stroom van dit soort berichten in het nieuws, maar ook mijn gezondheid en zelfbeeld) de continue bevestiging dat het de juiste stap is geweest.
Omdat zelf controlleren nogal lastig is?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_98405432
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:44 schreef Isegrim het volgende:
Als je dat eerste filmpje bekijkt komen er verschillende keurmerken in beeld, hopenlijk
komt daar spoedig nog iets duidelijker nieuws over.

Wat ik je wel kan vertellen is dat toen ik nog wel ''biologisch'' vlees at en echt in tegenstelling
wat andere mensen ook mogen beweren, proef je dus ECHT een groot verschil, maar het is
me weleens gebeurt dat ik na één hap dacht, hmmm dit klopt niet, smaakt niet :N

Dus ik denk niet zo zeer dat je nu ineens alle ''keurmerken'' niet meer kan vertrouwen
maar dat er dus ook vlees tussen zit dat gewoon uit de megastal komt en dat ze op
de één of andere manier het voorelkaar hebben gekregen dat er ook op dat vlees
een keurmerk terecht komt, gewoon pure oplichting dus, maar blijkbaar op veel grotere
schaal dan ik ooit had gedacht.

In het bio-industrie was er ook iemand die vertelde dat kennissen van hem bij
een bedrijf hadden gewerkt dat gewoon Bio-industrie vlees verpakte in een verpakking
van Biologisch vlees. Zelfs half verrot vlees had hij het over, nu heb ik wel vaker verhalen
gehoord over half bedorven vlees dat gewoon in voedsel wordt verwerkt.

edit: gevonden dat staat hier De Bio-industrie

en hier De Bio-industrie

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 11:44 schreef Isegrim het volgende:
Ik wil kunnen vertrouwen op een keurmerk omdat ik nou eenmaal niet de mogelijkheid heb om zelf mijn beesten te houden en laten slachten door een slager die ik vertrouw. Dan is het fijn als er een instantie is die mij kan garanderen dat e.e.a. gebeurt volgens mijn normen.
Precies, en dat geldt voor een groot aantal mensen, maar zolang er nog steeds te weinig
geld voor controle is, of in ieder geval dat de politiek het belangrijker vindt om zo'n beetje
alle subsidies (miljoenen per jaar) in de Bio-industie te pompen, en de echte controle's vaak
worden gedaan ''under-cover'' en door vrijwilligers (die ook niet om te kopen zijn) blijft het
vertrouwen op je eigen smaakpapillen nog de beste controle...

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 11:46 schreef Dance99Vv het volgende:
Nou zeg........Op naar de kilo-knallers dan maar weer!
:Y)
Mits die smaakpapillen natuurlijk nog niet volledig naar de klote zijn geholpen door de
kilo-knallers :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 20-06-2011 12:21:29 ]
  maandag 20 juni 2011 @ 11:55:18 #25
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_98405446
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 11:50 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Omdat zelf controlleren nogal lastig is?
Eh, dus bij twijfel gewoon niet kopen? De overheid (welke deze keurmerken subsidiëert) handelt zelden (niet?) met de gezondheid van mens en dier als uitgangspunt, maar belangen van de industrie. Dat is toch niks nieuws?
power to the people
pi_98405588
quote:
15s.gif Op maandag 20 juni 2011 11:55 schreef beestjuh het volgende:

[..]

Eh, dus bij twijfel gewoon niet kopen? De overheid (welke deze keurmerken subsidiëert) handelt zelden (niet?) met de gezondheid van mens en dier als uitgangspunt, maar belangen van de industrie. Dat is toch niks nieuws?
Zoals te lezen is, zijn de boeren/fokkers volgens bestaande wetgeving verplicht om dagelijks de ronde te doen, juist om dit soort dingen voor te zijn. De overheid heeft dus weldegelijk al lang gehandeld in het voordeel van het dierenwelzijn, echter de boeren in kwestie doen of die rondes niet elke dag, of de filmers hebben gewoon gewacht totdat ze iets sappigs om te filmen hadden. Ik gun beide partijen niet automatisch het voordeel van de twijfel in dit geval.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 20 juni 2011 @ 12:02:18 #27
116015 SicSicSics
pi_98405678
quote:
15s.gif Op maandag 20 juni 2011 11:55 schreef beestjuh het volgende:
Eh, dus bij twijfel gewoon niet kopen?
Als je dat belangrijk vindt: ^O^

quote:
De overheid (welke deze keurmerken subsidiëert) handelt zelden (niet?) met de gezondheid van mens en dier als uitgangspunt, maar belangen van de industrie. Dat is toch niks nieuws?
Dat klinkt wel heel dramatisch en schurkt alweer tegen BNW aan! :D Normeringen en keurmerken zijn er niet alleen om de industrie te helpen, anders was er helemaal niets. ;) Het heeft wel een wisselwerking.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 20 juni 2011 @ 12:12:30 #28
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_98406002
Zo zie je maar weer dat dat ''diervriendelijke'' en ''biologische'' gehuil puur volksverlakkerij is. En al die domme hippies het maar kopen, want wat zijn we toch nobel met ons warme kloppende hart voor zielige varkentjes.

Ik zal er geen schnitzel minder om eten hoor, maakt mij geen kont uit of en in wat voor mate het dier geleden heeft.
pi_98406196
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:12 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zo zie je maar weer dat dat ''diervriendelijke'' en ''biologische'' gehuil puur volksverlakkerij is. En al die domme hippies het maar kopen, want wat zijn we toch nobel met ons warme kloppende hart voor zielige varkentjes.

Ik zal er geen schnitzel minder om eten hoor, maakt mij geen kont uit of en in wat voor mate het dier geleden heeft.
Diervriendelijk is natuurlijk een relatief iets, en in dat opzicht zijn die sterretjes op de verpakking niet echt een stap vooruit natuurlijk. Maar 100% biologisch vlees is toch wel weer een stap verder, en daar zijn dit soort uitwassen niet aan de orde.
pi_98406588
quote:
2s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dat zijn letterlijk Amerikaanse praktijken, in de EU is het gebruik van CO2 op deze manier/voor dit doel bij mijn weten niet toegestaan. Hoe is dat relevant als we het over misstanden in Nederlandse stallen hebben?
pi_98406597
Misschien is dit nog enigszins te vertrouwen, helaas was dit dit weekend als er al
iemand belangstelling had gehad.

Lekker naar de boer 2011

Op zaterdag 18 en zondag 19 juni zijn jij en je gezin meer dan welkom bij 200 biologische boeren
en tuinders, want dan organiseert Biologica samen met Taskforce Marktontwikkeling Biologische
Landbouw het jaarlijkse Lekker naar de boer.

Je kunt dan zelf zien hoe gezond, duurzaam, diervriendelijk en multifunctioneel er gewerkt wordt op
een biologisch bedrijf. Je ontdekt er welke boer met hart en ziel werkt aan de biologische
producten die je in jouw supermarkt vindt.

Biologische boeren staan dat weekend klaar om je alles te vertellen over hun bedrijf, je ziet vrolijke
kippen en varkens en je kunt proeven van heerlijke streekproducten.

Elke boerderij die meedoet, organiseert allerlei leuke activiteiten voor jong en oud.
Dat kan variëren van een proeverij tot fruitplukken, een ritje op de trekker, kookworkshops van
marakeshboter maken tot popcorn bakken, op de foto met een geit in een overall, van schminken
tot een Bourgondische maaltijd. Kortom, voor ieder wat wils.

Vlees van deze boerderijen hebben ook het Europese biologische logo.

Lekker naar de boer is dichterbij dan je denkt. Op 200 plaatsen in Nederland staan een boer en boerin op jullie te wachten voor een gezellige ochtend of middag biologisch vertier. Hier vind je de programmas van boerderijen bij jou in de buurt.

Maar hier kun je in ieder geval die boerderijen vinden

http://www.lekkernaardeboer.nl/zoek_een_hoofdbedrijf/

Download hier de lijst met boerderijen per provincie.

http://www.lekkernaardebo(...)website-20110610.pdf
pi_98406622
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:30 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat zijn letterlijk Amerikaanse praktijken, in de EU is het gebruik van CO2 op deze manier/voor dit doel bij mijn weten niet toegestaan. Hoe is dat relevant als we het over misstanden in Nederlandse stallen hebben?
Omdat er zoveel gebeurd dat ''niet is toegestaan''.
Die illusie ben ik al voorbij en in sprookjes geloof ik niet.

edit: voorbeeldje...

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:44 schreef Isegrim het volgende:
In het bio-industrie was er ook iemand die vertelde dat kennissen van hem bij
een bedrijf hadden gewerkt dat gewoon Bio-industrie vlees verpakte in een verpakking
van Biologisch vlees. Zelfs half verrot vlees had hij het over, nu heb ik wel vaker verhalen
gehoord over half bedorven vlees dat gewoon in voedsel wordt verwerkt.

edit: gevonden dat staat hier De Bio-industrie

en hier De Bio-industrie

[/quote]
  maandag 20 juni 2011 @ 12:40:34 #34
116015 SicSicSics
pi_98406923
Dat er misstanden zijn (en blijven) geloof ik wel. Van alle kanten. Daar moet je op controleren en die gevallen aanpakken. Ook het verkeerd gebruik van keurmerken of het onterecht bestempelen als biologisch moet je aanpakken. Kiloknallers zijn vaut, dat weet ook iedereen en in de vleesverwerking gebeurt hetzelfde als in de hele industrie. Ik durf te wedden dat er ook wel gevallen te vinden zijn van medewerkers die in Zonnatura thee hebben gespuugd. :D

En ik heb van kennissen van een vriend van mij gehoord dat alle koetjes door de wei dartelen alvorens ze tot broodjes bapao worden omgetoverd door de lieve slachtfee. O+
Fine, fuck you then!
pi_98407177
quote:
14s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:40 schreef SicSicSics het volgende:
Dat er misstanden zijn (en blijven) geloof ik wel. Van alle kanten. Daar moet je op controleren en die gevallen aanpakken. Ook het verkeerd gebruik van keurmerken of het onterecht bestempelen als biologisch moet je aanpakken. Kiloknallers zijn vaut, dat weet ook iedereen en in de vleesverwerking gebeurt hetzelfde als in de hele industrie. Ik durf te wedden dat er ook wel gevallen te vinden zijn van medewerkers die in Zonnatura thee hebben gespuugd. :D

En ik heb van kennissen van een vriend van mij gehoord dat alle koetjes door de wei dartelen alvorens ze tot broodjes bapao worden omgetoverd door de lieve slachtfee. O+
ach, jou schaar ik maar weer onder één van de trolletjes of de totaal afgestompte mensen
die het toch geen ruk interesseert hoe zo'n beest leeft en aan zijn einde komt.

Ik weet ook wel dat een koe of schaap of what ever ... uiteindelijk gedood moet worden
voor de mensen die nog wel vlees willen eten, waar ik niks op tegen heb als alles
op de juiste manier gebeurd.

Bij de slachterijen gaat er het er buiten ongelovelijk goor en onhygienisch ook nog eens
letterlijk ''beestachtig'' aan toe en nogmaals we hoeven er geen slaapliedje bij te zingen
als zo'n dier ''verdoofd / gedood'' wordt, dood moet ie toch anders lig je aan een levende
kip te knagen en dat wil je vast ook niet...

maar een beetje humaner zou wel kunnen toch?

want wie zijn er hier nu eigenlijk de ''beesten'' de mens of het dier?
  maandag 20 juni 2011 @ 12:53:38 #36
116015 SicSicSics
pi_98407337
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is wel zo makkelijk ja! Ik schaar jou onder de gedesillusioneerde mensen die door de grote hoeveelheid aan (vaak valse) informatie hun relativeringsvermogen kwijt zijn geraak aan waanideeën en overijverige zelfverheerlijking. :D
Maar dat is nu even niet relevant! :D

quote:
Ik weet ook wel dat een koe of schaap of what ever ... uiteindelijk gedood moet worden
voor de mensen die nog wel vlees willen eten, waar ik niks op tegen heb als alles
Ik ook niet! O+ En zo zie ik het ook graag.

quote:
Bij de slachterijen gaat er het er buiten ongelovelijk goor en onhygienisch ook nog eens
letterlijk ''beestachtig'' aan toe en nogmaals we hoeven er geen slaapliedje bij te zingen
als zo'n dier ''verdoofd / gedood'' wordt, dood moet ie toch anders lig je aan een levende
kip te knagen en dat wil je vast ook niet...
De slachterijen? Of sommige/ meerdere/ een grote hoeveelheid slachterijen? Structureel? Incidenteel?

quote:
maar een beetje humaner zou wel kunnen toch?
In sommige gevallen? Absoluut!

quote:
want wie zijn er hier nu eigenlijk de ''beesten'' de mens of het dier?
Papegaai! :D
Fine, fuck you then!
  maandag 20 juni 2011 @ 13:02:01 #37
328261 FANNvanhetlaatsteuur
pi_98407617
quote:
14s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:53 schreef SicSicSics het volgende:
SPOILER
Ik ben niet gedesillusioneerd maar nuchter en bij mijn volle verstand en mijn verstand
zegt dat ik voor mijn eigen gezondheid beter geen vlees kan eten dat vol zit met antibiotica
en andere rotzooi.

En buiten verstand heb ik ook nog gevoel en een geweten en die verzetten zich beide nogal
heftig tegen de bio-industrie in het algemeen niet alleen voor het Dier maar ook voor
het Milieu.

en als je verdere info wilt ga je maar het topic lezen over de Bio industie, link staat in mijn sig.

Ik ga een broodje (biologische) kaas eten :W
  maandag 20 juni 2011 @ 13:08:34 #38
116015 SicSicSics
pi_98407814
En alleen maar reageren op het niet relevante gedeelte! Hoe typerend. :D

Net als het filmpje hierboven alleen maar beelden en geen duiding/ uitleg heeft.

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:02 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik ben niet gedesillusioneerd maar nuchter en bij mijn volle verstand en mijn verstand
zegt dat ik voor mijn eigen gezondheid beter geen vlees kan eten dat vol zit met antibiotica
en andere rotzooi.
Dat heb je goed! O+

quote:
En buiten verstand heb ik ook nog gevoel en een geweten en die verzetten zich beide nogal
heftig tegen de bio-industrie in het algemeen niet alleen voor het Dier maar ook voor
het Milieu.

en als je verdere info wilt ga je maar het topic lezen over de Bio industie, link staat in mijn sig.

Ik ga een broodje (biologische) kaas eten :W
Dat mag maar; 'the schmuck is strong in this one'

Ik weet het beter. Ik doe het wel goed. Ik ga een broodje biologische kaas eten. Ik ben wel begaan met milieu en dier. Ik heb gevoel en geweten. :')

En ik ben blij dat ik niet met je hoef te eten! ;)
Fine, fuck you then!
  maandag 20 juni 2011 @ 13:13:31 #39
pi_98408000
quote:
14s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:08 schreef SicSicSics het volgende:

En ik ben blij dat ik niet met je hoef te eten! ;)
Dat is dan your loss, want als je eenmaal het verschil geproefd hebt zou je niet anders
meer willen, daar ben ik van overtuigd.

buiten dat.. ik zou jou niet eens op de koffie willen hebben, laat staan met je eten...

en nu ben ik weg :)
  maandag 20 juni 2011 @ 14:00:53 #40
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_98409971
Joh!
  maandag 20 juni 2011 @ 14:59:40 #41
93664 waht
Mushir
pi_98412726
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

ach, jou schaar ik maar weer onder één van de trolletjes of de totaal afgestompte mensen
die het toch geen ruk interesseert hoe zo'n beest leeft en aan zijn einde komt.

Wat is de juiste manier?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 20 juni 2011 @ 15:36:01 #42
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_98414391
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 14:59 schreef waht het volgende:

[..]

Wat is de juiste manier?
Nou het lijkt me duidelijk dat mega stallen waar het leed van het dier van ondergeschikt belang is in ieder geval geen keurmerk zouden mogen dragen.
  maandag 20 juni 2011 @ 16:38:05 #43
pi_98417335
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 14:59 schreef waht het volgende:

[..]

Wat is de juiste manier?
nou... daar heb ik een heel topic aan gewijd (zie sig) je verwacht toch niet dat ik hier alles
ga herhalen hoop ik? :')

Dit topic gaat over de keurmerken, dat er vaak gesjoemeld wordt met keurmerken is
niets nieuws overigens,

Dit is een uitzending van Vara Kassa uit 2009

http://kassa.vara.nl/tv/a(...)echt-of-nep/speel/1/

Op steeds meer producten staat een nepkeurmerk.
Het lijkt alsof zo’n product is getest door een onafhankelijke partij, maar in werkelijkheid is het een
quasikeurmerk, bedacht door de fabrikant zelf om het product een extra verantwoord tintje te
geven.

Zo meldt de website van KG2 anti-katerpillen dat het product ‘TNO-getest’ is.
Klinkt indrukwekkend, maar veel zegt het niet: elke fabrikant kan tegen betaling zijn product door dit
instituut laten testen.

Een TNO-keur daarentegen zegt wel iets over de kwaliteit van een product.
Een artikel met dat predikaat, is uitgebreid getest en goedgekeurd.

Erkend keurmerk
Of een keurmerk echt is of nep, is aan de verpakking vaak niet te zien.
Wie wil weten of hij is genept, zal op internet moeten kijken.

Op de website van Consuwijzer staat een ‘witboek’ keurmerken: een lijst van producten met een erkend keurmerk. De verzameling is overigens niet compleet.
Fabrikanten die daarin vermeld willen worden, moeten daar zelf voor zorgen.

http://www.consuwijzer.nl/Keurmerken/Keurmerken_op_ConsuWijzer

Maar goed...
Op dit moment weet ik dus echt niet welk keurmerk er nog wel en niet te vertrouwen is
en hoe vaak dat voorkomt, ik weet op dit moment net zoveel als jullie, dat wat er nu in
de krant staat dus.

Mijn wantrouwen was dus wel terecht, maar als ik dat eerder zou hebben gezegd hier op
Fok zou ik al gauw weggezet zijn als een paranoide gek :') dus ik kijk wel linker uit.

Ik hoopte wel dat er inmiddels veel was verbeterd, misschien is er inmiddels ook wel
iets verbeterd, maar niet genoeg zo blijkt maar weer.
  maandag 20 juni 2011 @ 17:12:51 #44
201672 fruityloop
pi_98419065
Als het om voeding (vlees) gaat zijn de belangrijkste het EKO keurmerk, en voor in dit specifieke geval het dierenwelzijn, is er het beter leven keurmerk van de dierenbescherming. Als je een vleesproduct koopt met drie beter leven sterren, is het ook meteen een biologisch product.

Bedrijven zoals AH zaaien twijfel met bijvoorbeeld hun "puur en eerlijk" merk, wat veel vlees met 1 ster heeft, en maar een vrij klein percentage "EKO"/Biologische vleesproducten kent.

Men kan bij twijfel ook afgaan op de prijs, een échte biologische kipfilet is met afstand het duurste stuk kip bij AH in het schap namelijk.
  maandag 20 juni 2011 @ 17:16:42 #45
pi_98419216
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 17:12 schreef fruityloop het volgende:
Als het om voeding (vlees) gaat zijn de belangrijkste het EKO keurmerk, en voor in dit specifieke geval het dierenwelzijn, is er het beter leven keurmerk van de dierenbescherming. Als je een vleesproduct koopt met drie beter leven sterren, is het ook meteen een biologisch product.

Bedrijven zoals AH zaaien twijfel met bijvoorbeeld hun "puur en eerlijk" merk, wat veel vlees met 1 ster heeft, en maar een vrij klein percentage "EKO"/Biologische vleesproducten kent.

Men kan bij twijfel ook afgaan op de prijs, een échte biologische kipfilet is met afstand het duurste stuk kip bij AH in het schap namelijk.
Nou... voorlopig hou ik me even verre van vlees :')
Ik zou het niet weten of je af kan gaan op de prijs, wel op de smaak, maar dat weet je pas
als je het product al gekocht hebt.

Ik heb me trouwens voorgenomen om nooit meer vlees te eten, ik ga de Tuinbouw wel
ondersteunen, dat wil niet zeggen dat ik me als ik kan niet blijf inzetten voor de strijd tegen
''de Bio-industie'' maar dat hoeft niet perse alleen of Fok natuurlijk.
  maandag 20 juni 2011 @ 17:27:00 #46
3542 Gia
User under construction
pi_98419677
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 09:46 schreef Id_do_her het volgende:
Inderdaad, vrijwel alle halalvlees is niet halal zoals de koran het voorschrijft.
  maandag 20 juni 2011 @ 18:12:26 #47
145955 Isegrim
pi_98421771
Van kip heb ik overigens nooit begrepen waarom dat biologisch zo absurd veel duurder is dan regulier. De prijs gaat echt een aantal maal over de kop.
  maandag 20 juni 2011 @ 18:28:03 #48
pi_98422427
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 18:12 schreef Isegrim het volgende:
Van kip heb ik overigens nooit begrepen waarom dat biologisch zo absurd veel duurder is dan regulier. De prijs gaat echt een aantal maal over de kop.
dit is een reden
http://www.groenisdetoeko(...)che-kip-zo-duur.html

en de andere (niet te verwaarlozen reden) is dat er vaak gestunt wordt met kip uit de
Bio-industrie, de Kilo-knaller is bij uitstek een manier om mensen naar de C1000 te
krijgen want als je daar dan eenmaal toch bent dan doe je de rest van je boodschapjes
ook wel daar, zo werk dat ongeveer.
  maandag 20 juni 2011 @ 18:56:05 #49
145955 Isegrim
pi_98423639
Ik had net wat gepost en dat is blijkbaar misgegaan. :( Opnieuw:

Ik vind het jammer dat scharrelvlees niet of nauwelijks meer bestaat. Het boeit mij niet zo wat dat beest eet, als het maar een goed leven heeft.
  maandag 20 juni 2011 @ 19:09:52 #50
pi_98424301
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 18:56 schreef Isegrim het volgende:
Ik had net wat gepost en dat is blijkbaar misgegaan. :( Opnieuw:

Ik vind het jammer dat scharrelvlees niet of nauwelijks meer bestaat. Het boeit mij niet zo wat dat beest eet, als het maar een goed leven heeft.
had je hier al gekeken ?

Keurmerken op ''Diervriendelijk Vlees'' vaak nep !
  maandag 20 juni 2011 @ 19:19:02 #51
145955 Isegrim
pi_98424805
Dat gaat over biologisch. :P
  maandag 20 juni 2011 @ 19:19:57 #52
316456 bubalus
pi_98424846
Keurmerk = cash voor de bedrijven die ze uitgeven.
uiteraard zijn de meeste 'keur' merken zo nep als de pleuris of stellen ze eigenlijk geen fuck voor.
same voor die onzin van 'duurzaam gevangen vis', meeste wordt het hele jaar door gevist en een paar maanden per jaar gaat dat keurmerk erop bv.
  maandag 20 juni 2011 @ 19:25:24 #53
pi_98425198
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 19:19 schreef Isegrim het volgende:
Dat gaat over biologisch. :P
ja schat, dat weet ik maar je moet gewoon even op zoek gaan naar een boerderij bij
jou in de buurt waar de dieren nog echt buiten rondlopen

zoals hier

http://www.commandeurekovlees.nl/herkomst/de-koningshoeve

Als ze zelf niet verkopen dat kan je vragen waar het vlees van hun naartoe gaat en waar het
te koop is...

je moet er zelf ook wel wat moeite voor doen hoor, ik kan niet voor iedereen op zoek
gaan waar ze naar toe moeten :P

Mijn oven zegt ''piep'' ik ga de gevulde paprika's eruit halen ...

ja ja zonder vlees :+
  maandag 20 juni 2011 @ 20:42:41 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_98429791
Daarom eet ik tegenwoordig livar varkensvlees
http://livar.nl/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 juni 2011 @ 21:01:54 #55
237185 Gulo
pi_98430954
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 20:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Daarom eet ik tegenwoordig livar varkensvlees
http://livar.nl/
Had ik nog nooit van gehoord. Dan voor de link.

Helaas is er natuurlijk weer geen slager in de buurt waar het verkrijgbaar is. -O-
  dinsdag 21 juni 2011 @ 12:51:10 #56
257387 tjoptjop
pi_98457823
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:01 schreef Gulo het volgende:

Helaas is er natuurlijk weer geen slager in de buurt waar het verkrijgbaar is. -O-
Hier idd ook slecht verkrijgbaar. Ik koop tegenwoordig meestal http://www.beemsterlantsvarken.nl goed verkrijgbaar hier in de buurt (maar bij jou wellicht ook niet :P ). Niet zo bijzonder als Livar, maar een stuk beter dan de kiloknaller.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')