Zelfs als het je eigen moeder is?quote:Op zondag 19 juni 2011 20:30 schreef Dhaha het volgende:
Dan voel ik mij verheven boven domme mensen, het geeft me kracht.
Nee, maar ze 'snapt' veel dingen gewoon niet, tenminste.. niet op het niveau van de rest van de familie.quote:
Dit heb ik 2 maanden terug geprobeerd, toen ze wat interesse toonde in mijn opleiding. Een half uur later snapte ze de kleuter-versiequote:Op zondag 19 juni 2011 20:38 schreef arucard het volgende:
Je moet het met je moeder ook niet over kwantummechanica hebben
Eens.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:38 schreef arucard het volgende:
Je moet het met je moeder ook niet over kwantummechanica hebben
Blijkbaar heeft je vader wel een diepe persoonlijke band met haar kunnen ontwikkelen. Diep genoeg om een kind te verwekken in elk geval. Praat eens met hem? Hij heeft er ervaring mee.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
Hoe gaan jullie daarmee om? Vooral als het om iemand gaat in je directe omgeving.
Naarmate ik ouder word, merk ik dat mijn moeder een stuk minder intelligent is dan ik. Dit zorgt ervoor dat zij mij in veel opzichten gewoon niet kán begrijpen. Verder heb ik ook het idee dat ik daardoor niet zo'n diepe persoonlijke band kan ontwikkelen, zeker vergeleken met mijn vader die wel erg intelligent is. Iets wat ik toch wel erg zonde vind.
Het kan niet zo zijn dat ik de enige ben met zulke ervaring, dus graag jullie verhalen/advies/ideeën etc.
(Heb stiekem het idee dat dat een van de redenen was waarom mijn vader uiteindelijk is gescheiden van haar.. maar zal ik doenquote:Op zondag 19 juni 2011 20:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft je vader wel een diepe persoonlijke band met haar kunnen ontwikkelen. Diep genoeg om een kind te verwekken in elk geval. Praat eens met hem? Hij heeft er ervaring mee.
Heeft waarschijnlijk ook meegespeeld!quote:Op zondag 19 juni 2011 20:46 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Of ze was gewoon lekker om te neuken.
Maar hoe kun je dan ooit een goede band ontwikkelen met je moeder? Tips..?quote:Op zondag 19 juni 2011 20:47 schreef ReVamp_ het volgende:
ja dat gevoel heb ik ook wel. met mijn vader kan ik echt ALLES bespreken. Doe ik dit met mijn moeder of waar ze bij is, roept ze de meest onzinnige dingen er door die er helemaal niet toe doen of wat gewoon nergens op slaat.. Soms wel moeilijk want word soms van kwaad tot erger..
Als iemand niet zo slim is moet je toch een reden hebben om ben hem/haar te blijven. Nou is lekkere seks vaak niet genoeg, maar het kan wel meespelen.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Heeft waarschijnlijk ook meegespeeld!
Jezelf aanpassen.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Maar hoe kun je dan ooit een goede band ontwikkelen met je moeder? Tips..?
Pap is nou eenmaal heel loyaal van karakter, verder zijn ze getrouwd toen ze 19/20 waren..quote:Op zondag 19 juni 2011 20:47 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Als iemand niet zo slim is moet je toch een reden hebben om ben hem/haar te blijven. Nou is lekkere seks vaak niet genoeg, maar het kan wel meespelen.
Ik heb wat dat betreft de hoop al opgegeven.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:46 schreef Karina het volgende:
Beetje jammer trouwens dat de TT een spatie teveel heeft.
Nuff said.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:49 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Pap is nou eenmaal heel loyaal van karakter, verder zijn ze getrouwd toen ze 19/20 waren..
Oeps..quote:Op zondag 19 juni 2011 20:50 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ik heb wat dat betreft de hoop al opgegeven.
Iedere keer als ik het zie ga ik een beetje dood vanbinnen.
Vrij weinig, hij is vooral gefrustreerd. Ik weet namelijk dat hij zelf ook heel lang met zulke problemen heeft rondgelopen en in die 20 jaar dat ze getrouwd waren, heeft hij geen oplossing gevonden..quote:
Maakt het je niet verdrietig dat je daardoor niet zo'n 'diepe' band met ze kunt hebben als met je broers?quote:Op zondag 19 juni 2011 20:56 schreef Picchia het volgende:
Ik ben ook veel verder ontwikkeld dan mijn ouders. Maar gelukkig heb ik vrij scherpe broers waarmee ik goed kan communiceren. En die ook daadwerkelijk begrijpen wat je zegt.
Vroeger vond ik mijn vader vrij slim, maar nu zie ik overal doorheen. Drogredenaties, herhaling van argument, soms kletst hij maar raak zonder een punt te maken en soms begrijpt hij niet eens de strekking van je verhaal. Meestal laat ik hem dan maar lekker kletsen, als hij daar plezier in heeft.![]()
De vriendin van zowel mijn oudere als mijn jongeren broer zijn beiden oliedom. Meestal laten ze hen ook gewoon maar kletsen. Dat is vaak het beste.
Niet echt. Iedere persoon is anders, dus daar ontwikkel je ook een andere band mee.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:58 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Maakt het je niet verdrietig dat je daardoor niet zo'n 'diepe' band met ze kunt hebben als met je broers?
Zo bejaard is mijn moeder ook alweer niet.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:09 schreef RedFever007 het volgende:
Aan de ander kant: Als TS d'r moeder over kantklossen, breien, sokken stoppen etc begint zal die moeder ook wel denken "die dochter van mij snapt er ook niets meer van"
Want ik neem aan de TS geen trui kan breien
Ik las laatst een artikel over hoe vrouwen een band opbouwen door elkaar geheimen te vertellen en mannen een band opbouwen door samen activiteiten te ondernemen. Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar misschien kun je proberen een band op te bouwen op de mannelijke manier.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:14 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Zo bejaard is mijn moeder ook alweer niet.
Alleen om een band te ontwikkelen moeten de gesprekken wel wat dieper gaan dat het weer, het laatst gekochte kledingstuk of een gebreide trui..
Breilesquote:Op zondag 19 juni 2011 21:16 schreef Picchia het volgende:
[..]
Ik las laatst een artikel over hoe vrouwen een band opbouwen door elkaar geheimen te vertellen en mannen een band opbouwen door samen activiteiten te ondernemen. Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar misschien kun je proberen een band op te bouwen op de mannelijke manier.
.. hmm. Is misschien niet eens zo'n slecht idee.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:16 schreef Picchia het volgende:
[..]
Ik las laatst een artikel over hoe vrouwen een band opbouwen door elkaar geheimen te vertellen en mannen een band opbouwen door samen activiteiten te ondernemen. Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar misschien kun je proberen een band op te bouwen op de mannelijke manier.
Één probleem: Ik ben er nu een keer op gewezen en zal het in het vervolg niet weer fout doen.. Mijn moeder zal nooit intelligenter worden, wat ik ook doe.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:19 schreef Culthit. het volgende:
Als het verschil in intelligentie net zo groot is als een spatie in een samenvoeging van 2 woorden, dan zit het zeker niet goed.
Dankje.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:32 schreef OBN het volgende:
Boterhamworst?
Ik wil het topic niet kapen hoor...
Maar weet je wat het is...
Ik vind het zo krom om te zeggen dat iemand minder slim is dan jij.
Er zijn genoeg dingen waar zij meer over weet dan jij.
En genoeg dingen waar jij meer over weet.
Het is eerder dat je geen raakvlakken hebt met je moeder...
En die moet je dus gaan zoeken.
Wat vind je moeder leuk qua intresses??
Heeft ze hobbies of iets van een favoriete tv serie. en verdiep je daar wat meer in.
GTST kan best leuk zijn als je je erin verdiept.. Dan heb je wat om over te babbelen als het stil word.. Dan krijg je die momenten dat je kan delen. Begrijpt ze niet wat je bedoelt. dan moet je het anders uitleggen. Het liefst in zo kort mogelijke zinnen.
Mensen hebben vaak de neiging om 1001 bijzaken bij een probleem te benoemen.
Volgens mij heb je hier wel een beetje gelijk in.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:47 schreef Karammel het volgende:
Ik geloof dat je te hoge verwachtingen hebt van je moeder.
Klopt. Als TS later kinderen krijgt, heeft ze hetzelfde probleem. Jonge kinderen zijn ook dommer dan jezelf. Zit je ook weer naar Sesamstraat te kijken.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:32 schreef OBN het volgende:
Het is eerder dat je geen raakvlakken hebt met je moeder...
En die moet je dus gaan zoeken.
Wat vind je moeder leuk qua intresses??
Heeft ze hobbies of iets van een favoriete tv serie. en verdiep je daar wat meer in.
GTST kan best leuk zijn als je je erin verdiept.. Dan heb je wat om over te babbelen als het stil word.. Dan krijg je die momenten dat je kan delen. Begrijpt ze niet wat je bedoelt. dan moet je het anders uitleggen. Het liefst in zo kort mogelijke zinnen.
Dat is wat anders dan erachter komen dat een van de personen waar je altijd tegenop keekquote:Op zondag 19 juni 2011 21:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. Als TS later kinderen krijgt, heeft ze hetzelfde probleem. Jonge kinderen zijn ook dommer dan jezelf. Zit je ook weer naar Sesamstraat te kijken.
Kinderen zijn juist slimmer dan volwassenen, ze bezitten enkel minder kennis.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. Als TS later kinderen krijgt, heeft ze hetzelfde probleem. Jonge kinderen zijn ook dommer dan jezelf. Zit je ook weer naar Sesamstraat te kijken.
Het kan, bijvoorbeeld, ook zo zijn dat zij niet begrijpt hoe hij bepaalde dingen kan vinden, bepaalde dingen kan ervaren, bepaalde dingen kan voelen, bepaalde dingen kan denken, bepaalde dingen interessant kan vinden, etc. Dat is ook een kwestie van onbegrip, en hoeft niet per se te liggen aan degene die iets over wil brengen.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:51 schreef papernote het volgende:
Blijkbaar beschik jij, ondanks je intelligentie, niet over de capaciteiten om op het juiste niveau met je moeder te kunnen communiceren of je in te leven in haar onderwerpen. Want ik gok dat je moeder jou wel wil begrijpen, maar jij je gewoon niet duidelijk kunt uitdrukken, waardoor ze het niet kan begrijpen. Ook moeilijke onderwerpen moet je op elk niveau kunnen communiceren, als je intelligent bent. Als je het dan ook nooit over haar interesses hebt, dan kom je niet ver.
Maar moet die intieme band er perse op dezelfde manier uitzien? Misschien kun je met je moeder een band opbouwen door wat leuks samen te gaan doen. Winkelen, kop koffie drinken, theater, zoiets. En verder zat ik me nog af te vragen of ze aan je kan merken dat je haar minder slim vindt, waardoor ze misschien juist wat terughoudender is geworden om het over "diepere" onderwerpen te hebben.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:52 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Volgens mij heb je hier wel een beetje gelijk in.
Ik heb het gevoel dat ik mam tekort doe, omdat ik met pap wel zo'n diepe/intieme band heb. Ik zou graag willen dat ik dat ook met mam heb, maar misschien is dat een te hoge verwachting.
Inderdaad. En ze worden ook nog eens door volwassenen afgeleerd om te ontdekken. Afblijven! Stil zitten! Mond dicht!quote:Op zondag 19 juni 2011 22:29 schreef MASD het volgende:
[..]
Kinderen zijn juist slimmer dan volwassenen, ze bezitten enkel minder kennis.
Je moeder is een Beta en kan niks met die slappe pseudo-wetenschappen...quote:Op zondag 19 juni 2011 20:42 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Eens.
Alleen is het best wel frustrerend als je probeert uit te leggen hoe je psychologisch in elkaar zit en je moeder dat gewoon niet begrijpt. Of als je het over iets filosofisch hebt wat belangrijk is voor jouw eigen wereldbeeld.
Ben ik het mee eens, mijn vriendin is ten opzichte van mij relatief laag opgeleid en een beelddenker wat af en toe wat extra tijdsinvestering in zinsvorming en woordkeuze vergt (zowel gesproken als geschreven). Echter op basis van levenservaring, creativiteit en empathie is ze op bepaalde fronten zoveel sterker dan ik. Dat deze uiting door voornoemde oorzaken semantisch minder complex is leidt bij een aantal mensen tot de conclusie dat ze veel dommer is dan ik ben, ik weet wel beter. Discussies over kwantum-mechanica voer ik dan ook niet met mijn vriendin maar met echte beta's.quote:En daarnaast lijkt levenservaring mij belangrijker dan IQ voor interpersoonlijke relaties. Ik kan me weinig momenten voorstellen waarop intelligentie zó belangrijk is dat het een vereiste is voor begrijpbare communicatie.
Het is inderdaad puur emotie en zelf begrijpen wat je wel en niet met iemand kan bespreken en doen. Je moet mensen nemen zoals ze zijn. Ik kan ook een band scheppen met mijn 3 jarige neefje en nee dan ga ik geen diepgaand gesprek voeren over de invloed van toekomstige watertekorten op de geopolitiek. Dan spelen we samen met blokken of gooien we een balletje over.quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:12 schreef Seam het volgende:
Alsof intelligentie een vereiste is om een band te scheppenStelletje snobs, het enige waar een band schappen om draait is emotie. Ik heb vrienden die met moeite het mbo halen, met wie ik net zo'n goede band heb als vrienden die bij de top 3% van mijn wo studie zitten.
De TS veronderstelt dat de onderwerpen die zij graag aansnijd ook relevant zijn voor haar moeder. Hetgeen hoogstwaarschijnlijk niet het geval is. Meng daar ook nog eens een dosis vakjargon in en het publiek kan je helemaal niet meer volgen. Want dat is de moeder van de TS, publiek voor een hoogstwaarschijnlijk weinig belangwekkende monoloog. Te saai om energie in te steken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 09:45 schreef De_Rikster het volgende:
[..]
Je moeder is een Beta en kan niks met die slappe pseudo-wetenschappen...
Jij bent degene die zich niet begrijpelijk kan uiten over onderwerpen waarin je je duidelijk superieur acht, ook dat is een teken van lage intelligentie. Bekijk het eens van de andere kant, je moeder ziet een kind verworden tot een pretentieuze zweefteef die ondanks het grote veronderstelde verschil in capaciteiten niet duidelijk kan formuleren wat ze wil zeggen.
quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:32 schreef lateralize het volgende:
Begin alsjeblieft niet over emotieflauwekul.
Ik heb echt geen zin om me in een vriendschap te ergeren aan iemands manier van denken, die wel degelijk gerelateerd is aan intelligentie. Hebben jullie je nog nooit gestoord aan het feit dat iemand een onlogische conclusie trekt en daar volledig van overtuigd is? Misschien zijn de mensen met mbo vrienden zelf wel minder intelligent dan ze denken.
Naarmate je ouder wordt merk je dat die band 'm niet zit in het intelligentieniveau van je moeder, maar in de schijnbaar onbelangrijke zaken. Dat is tenminste mijn ervaring.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
Nee, kan het óf goed genoeg uitleggen/beargumenteren waarom die conclusie niet juist is óf ik heb respect voor de mening van anderen zonder een neiging naar suprematie...quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:32 schreef lateralize het volgende:
Hebben jullie je nog nooit gestoord aan het feit dat iemand een onlogische conclusie trekt en daar volledig van overtuigd is?
Jij hebt duidelijk nog nooit met een dom iemand gediscussieerd. Je kunt uitleggen wat je wilt, ze geloven je toch niet.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:17 schreef De_Rikster het volgende:
[..]
Nee, kan het óf goed genoeg uitleggen/beargumenteren waarom die conclusie niet juist is óf ik heb respect voor de mening van anderen zonder een neiging naar suprematie...
Het verschil wordt ook alleen maar groter naarmate je ouder wordt. Na hun 55e gaat het bij mensen alweer bergafwaarts is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 13:52 schreef Copycat het volgende:
Naarmate je ouder wordt merk je dat die band 'm niet zit in het intelligentieniveau van je moeder, maar in de schijnbaar onbelangrijke zaken. Dat is tenminste mijn ervaring.
Sowieso heb ik niets met mensen die roepen dat je respect voor X moet hebben. Dat bepaal ik zelf wel. Over het algemeen zie ik mezelf als een respectvol persoon, maar ik laat me niets opleggen door verwachtingen van anderen. Dan vinden ze me maar lekker respectloos.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit met een dom iemand gediscussieerd. Je kunt uitleggen wat je wilt, ze geloven je toch niet.
En respect hebben voor een mening is alleen nodig als die mening enigszins onderbouwd en rationeel is. Als iemand zegt: "alle Duitsers zijn aliens", ga je daar ook geen respect voor hebben.
"I have never met a man so ignorant that I couldn't learn something from him." Galileo Galileiquote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit met een dom iemand gediscussieerd. Je kunt uitleggen wat je wilt, ze geloven je toch niet.
En hoe intelligenter je bent hoe breder je rationaliteit kan inzien.quote:En respect hebben voor een mening is alleen nodig als die mening enigszins onderbouwd en rationeel is.
Dat soort mensen zijn niet dom maar hebben een medische indicatie, vrij offtopic dus...quote:Als iemand zegt: "alle Duitsers zijn aliens", ga je daar ook geen respect voor hebben.
"Never argue with a fool. He will drag you down and beat you with experience." - Onbekend.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:33 schreef De_Rikster het volgende:
[..]
"I have never met a man so ignorant that I couldn't learn something from him." Galileo Galilei
Juist niet. Je zult eerder zien dat schijnbaar rationele dingen toch niet zo rationeel zijn en je zult eerder de denkpatronen (en dus -fouten) van je gesprekspartners doorzien. En als je hen dat probeert uit te leggen kunnen ze je niet volgen.quote:[..]
En hoe intelligenter je bent hoe breder je rationaliteit kan inzien.
Jammer maar helaas, zulke mensen lopen vrij rond. Je hebt dus echt nog nooit met een idioot gediscussieerd.quote:[..]
Dat soort mensen zijn niet dom maar hebben een medische indicatie, vrij offtopic dus...
Maar omdat je dat beter kunt accepteren, heb je er minder last van omdat je relativeert met de zaken die er meer toe doen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:27 schreef Northside het volgende:
Het verschil wordt ook alleen maar groter naarmate je ouder wordt. Na hun 55e gaat het bij mensen alweer bergafwaarts is mijn ervaring.
Het heeft in zoverre zin dat je, door de quotes die iemand quote, wel iemand intenties en zienswijzes kunt aflezenquote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
"Never argue with a fool. He will drag you down and beat you with experience." - Onbekend.
Met quotes strooien heeft niet veel zin, omdat je voor ieder standpunt wel een geschikte quote kunt vinden.
Als kind zijn je ouders alwetend en almachtig.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:42 schreef Copycat het volgende:
Maar omdat je dat beter kunt accepteren, heb je er minder last van omdat je relativeert met de zaken die er meer toe doen.
Of is dat mijn ouderdom die spreekt?
De idiots zijn zich er niet eens van bewust dat er andere niveaus zijn.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:56 schreef magnetronkoffie het volgende:
En die idiots doen dit omdat ze het op niveau niet kunnen, maar wel behendig zijn in het wild om zich heen flamen
Ik strooi geen willekeurige quote, ik plaats er eentje die representatief is voor mijn uitgangspunt in discussies met "domme" mensen. Dat deze discussies meer tijd kosten door op het oog onlogische gedachtengangen en het onvermogen om sarcasme en ironie te herkennen betekent, voor mij persoonlijk, niet dat ik me ga ergeren aan die persoon op basis van intelligentie. Het aan de andere kant afdoen van een afwijkende mening of standpunt als "dom" is in meer gevallen wel dan niet een mes dat aan twee kanten snijdt.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
"Never argue with a fool. He will drag you down and beat you with experience." - Onbekend.
Met quotes strooien heeft niet veel zin, omdat je voor ieder standpunt wel een geschikte quote kunt vinden.
Dan is je uitleg gebrekkig en dus je vermogen om je begrijpelijk uit te drukken...quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:Juist niet. Je zult eerder zien dat schijnbaar rationele dingen toch niet zo rationeel zijn en je zult eerder de denkpatronen (en dus -fouten) van je gesprekspartners doorzien. En als je hen dat probeert uit te leggen kunnen ze je niet volgen.
Bedankt voor de uitnodiging maar ik bedank, kom de laatste tijd met enige regelmaat in een kliniek voor mensen met psychiatrische problemen en weet dat die mensen er zijn.(en nee geen patiënt maar een goede vriend is daar opgenomen geweest.)quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Jammer maar helaas, zulke mensen lopen vrij rond. Je hebt dus echt nog nooit met een idioot gediscussieerd.
Als je dat ooit wilt, moet je gewoon eens op de FP komen kijken.
Dat is dus dat mes dat aan twee kanten snijdt, natuurlijk zal Barbie geen interesse hebben in een filosofische discussie met jou, en jij niet in een discussie met Barbie over tribal tattoos. Het niet kunnen voeren van een discussie op jouw niveau, of je niet willen "verlagen" naar haar niveau ligt duidelijk aan de voorkeur en interesses van allebei. Iemand die niet met je praat over wat jij interessant vinden dus maar ergerlijk vinden en van laag niveau (zoals TS) is een vorm van ingebeelde suprematie met de focus op kennis.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:17 schreef kingtoppie het volgende:
Ik vind gevalletjes die gebrek aan interesse / kennis hebben, en door hun houding je niet serieus nemen, anders tamelijk dom en onintelligent overkomen (op het punt van discussiëren)
Er zijn echter ook mensen die gewoon echt dom zijn op alle punten, en nooit iets inhoudelijks op te brengen hebben, waardoor het lijkt alsof ze niet eens KUNNEN nadenken
Die "domme" mensen hebben over het algemeen minder levenservaring op hun 40ste dan de gemiddelde intelligente 20'er. Het feit dat je ouder bent wil nog niet zeggen dat je ook iets geleerd hebt van de ervaringen die je opgedaan hebt.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:33 schreef De_Rikster het volgende:
[..]
Dat is dus dat mes dat aan twee kanten snijdt, natuurlijk zal Barbie geen interesse hebben in een filosofische discussie met jou, en jij niet in een discussie met Barbie over tribal tattoos. Het niet kunnen voeren van een discussie op jouw niveau, of je niet willen "verlagen" naar haar niveau ligt duidelijk aan de voorkeur en interesses van allebei. Iemand die niet met je praat over wat jij interessant vinden dus maar ergerlijk vinden en van laag niveau (zoals TS) is een vorm van ingebeelde suprematie met de focus op kennis.
Ook "domme" mensen hebben bijvoorbeeld levenservaring welke van waarde kan zijn, dat dit door gebrekkige formulering niet op haar "hoge" niveau aangedragen wordt en als ergerlijk beschouwd wordt duidt op een gebrek aan flexibiliteit in gedachte wat het veronderstelde niveau in enig perspectief plaatst imo.
Kortom: intelligentie is een tool maar geen skillset.
Wat een kansloze visie op het leven en mensen heb jij zegquote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:17 schreef lateralize het volgende:
[..]
Die "domme" mensen hebben over het algemeen minder levenservaring op hun 40ste dan de gemiddelde intelligente 20'er. Het feit dat je ouder bent wil nog niet zeggen dat je ook iets geleerd hebt van de ervaringen die je opgedaan hebt.
Ik denk ook dat er weinig sprake is van ingebeelde suprematie. Of kom je nu met een verhaal dat we allemaal mensen zijn?De gemiddelde intelligente persoon heeft een betere baan, meer geld, is gelukkiger (ja, gemiddeld wel, niet altijd), is intelligenter, draagt meer bij aan de gemeenschap en heeft ook meer invloed op de toekomst van onze planeet en samenleving. Vertel me maar eens hoe daar geen sprake van suprematie is. Dan heb ik het nog niet over het feit dat ze vaak hun kinderen beter opvoeden en ook over meer tools beschikken, vooral door hun betere baan en dus meer geld, om hun kinderen goed en gelukkig op te voeden.
QFTquote:Op vrijdag 24 juni 2011 20:05 schreef Seam het volgende:
[..]
Wat een kansloze visie op het leven en mensen heb jij zeg
Adolf H?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:17 schreef lateralize het volgende:
[..]
Die "domme" mensen hebben over het algemeen minder levenservaring op hun 40ste dan de gemiddelde intelligente 20'er. Het feit dat je ouder bent wil nog niet zeggen dat je ook iets geleerd hebt van de ervaringen die je opgedaan hebt.
Ik denk ook dat er weinig sprake is van ingebeelde suprematie. Of kom je nu met een verhaal dat we allemaal mensen zijn?De gemiddelde intelligente persoon heeft een betere baan, meer geld, is gelukkiger (ja, gemiddeld wel, niet altijd), is intelligenter, draagt meer bij aan de gemeenschap en heeft ook meer invloed op de toekomst van onze planeet en samenleving. Vertel me maar eens hoe daar geen sprake van suprematie is. Dan heb ik het nog niet over het feit dat ze vaak hun kinderen beter opvoeden en ook over meer tools beschikken, vooral door hun betere baan en dus meer geld, om hun kinderen goed en gelukkig op te voeden.
Hij heeft gelijk vind ik.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 20:05 schreef Seam het volgende:
[..]
Dat je serieus denkt dat intelligente mensen gelukkiger zijn.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:17 schreef lateralize het volgende:
[..]
Ik heb wel de hoogst genoten opleiding van mijn familie. Maar qua intelligentie liggen we allemaal behoorlijk boven het gemiddelde en ook vrij dicht bij elkaar in de buurt.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
Hoe gaan jullie daarmee om? Vooral als het om iemand gaat in je directe omgeving.
Naarmate ik ouder word, merk ik dat mijn moeder een stuk minder intelligent is dan ik. Dit zorgt ervoor dat zij mij in veel opzichten gewoon niet kán begrijpen. Verder heb ik ook het idee dat ik daardoor niet zo'n diepe persoonlijke band kan ontwikkelen, zeker vergeleken met mijn vader die wel erg intelligent is. Iets wat ik toch wel erg zonde vind.
Het kan niet zo zijn dat ik de enige ben met zulke ervaring, dus graag jullie verhalen/advies/ideeën etc.
Nee, klopt! Iedereen is exact even intelligent op deze wereld gezet. Net zoals iedereen precies even hard kan lopen of even goed kan tennissen.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:45 schreef picardmike het volgende:
Intelligentieverschil bestaat niet, alleen kennisverschil maar dat lijkt me gewoon een kwestie van een goede band hebben. Van een andere vorm fluide intelligentie(logischer kunnen nadenken) is er geen sprake lijkt mij van iemand die zo dicht bij je staat.
Met alle respect, maar hier sla je de plank behoorlijk mis.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:45 schreef picardmike het volgende:
Intelligentieverschil bestaat niet, alleen kennisverschil maar dat lijkt me gewoon een kwestie van een goede band hebben. Van een andere vorm fluide intelligentie(logischer kunnen nadenken) is er geen sprake lijkt mij van iemand die zo dicht bij je staat.
Door het over de dingen met haar te hebben die ze wel begrijpt...die intellectuele dingen bespreek je dan met mensen die je wel begrijpen....zo moeilijk is het nou ook weer niet.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
TS kan het natuurlijk jammer vinden dat zij en haar moeder niet dezelfde interesses hebben. Daar is niks mis mee.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 02:50 schreef Mercer het volgende:
Met de stelling van TS, ga ik direct twijfelen aan haar eigen intelligentie. Als je echt intelligent bent, dan kan je die intelligentie ook met gemak in anderen ontdekken. Extreme uitzonderingen daargelaten, heeft iedereen zijn of haar sterke punten. Dat TS die totaal niet bij haar eigen moeder kan ontdekken, of een manier weet te vinden om daarmee om te gaan, vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd en niet getuigen van intellect, eerder het omgekeerde. Daarnaast komt het zéér aanmatigend over, geen mooie eigenschap.
Goede onderbouwing.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 20:05 schreef Seam het volgende:
[..]
Dat er veel intelligente depressievelingen zijn zegt niets over hoe het percentage gelukkige intelligente mensen zich verhoudt tot het percentage gelukkige niet-intelligente mensen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 22:58 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Dat je serieus denkt dat intelligente mensen gelukkiger zijn.
Waarom denk je dat het relatie & psychologie forum hier zo goed loopt? Het fok forum bestaat voornamelijk uit intelligente, gefrustreerde, depressieve mensen.
Er wordt toch ook nergens gesteld dat kennis van zaken en intelligentie hetzelfde zijn? Stating the obvious draagt niets bij.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 22:36 schreef waj1 het volgende:
Intelligentie en kennis van zaken zijn twee totaal verschillende dingen die je niet met elkaar kan vergelijken. Als je moeder niets van kwantummechanica of chemie begrijpt, hoeft dat niet te betekenen dat ze dom is.
Ten eerste heeft arrogantie niets intelligentie te maken (iemand die arrogant is, hoeft beslist niet dom/onintelligent te zijn).quote:Op zaterdag 25 juni 2011 02:50 schreef Mercer het volgende:
Met de stelling van TS, ga ik direct twijfelen aan haar eigen intelligentie. Als je echt intelligent bent, dan kan je die intelligentie ook met gemak in anderen ontdekken. Extreme uitzonderingen daargelaten, heeft iedereen zijn of haar sterke punten. Dat TS die totaal niet bij haar eigen moeder kan ontdekken, of een manier weet te vinden om daarmee om te gaan, vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd en niet getuigen van intellect, eerder het omgekeerde. Daarnaast komt het zéér aanmatigend over, geen mooie eigenschap.
Ok, prima stelling. Maar laten we hem eens omdraaien. Waarom zou "mama-TS" dom zijn? Omdat TS dat vindt? Wie is zij om dat te kunnen bepalen?quote:Op zaterdag 25 juni 2011 23:32 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ten eerste heeft arrogantie niets intelligentie te maken (iemand die arrogant is, hoeft beslist niet dom/onintelligent te zijn).
Ten tweede is het typisch Nederlands het standpunt van TS arrogant te vinden. Opmerken dat persoon A harder kan rennen dan persoon B mag nog net hier, maar owee als je gaat beweren dat iemand intelligenter is dan een ander of zelfs intelligenter dan het gros.
Je bent nog altijd een product van je ouders. Twee oerdomme ouders leveren geen slim kind. Schijten op je ouders = schijten op jezelf.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:56 schreef Picchia het volgende:
Ik ben ook veel verder ontwikkeld dan mijn ouders. Maar gelukkig heb ik vrij scherpe broers waarmee ik goed kan communiceren en die ook daadwerkelijk begrijpen wat je zegt.
Vroeger vond ik mijn vader vrij slim, maar nu zie ik overal doorheen. Drogredeneringen, herhaling van argumenten, soms kletst hij maar raak zonder een punt te maken en soms begrijpt hij niet eens de strekking van je verhaal. Hij kan er niet zo goed tegen als ik discussies win, dan loopt hij boos weg. Dus meestal laat ik hem dan maar lekker kletsen, als hij daar plezier in heeft.![]()
De vriendin van zowel mijn oudere als mijn jongere broer zijn beiden oliedom. Meestal laten ze hen ook gewoon maar kletsen. Dat is vaak het beste.
het verschil zit hem alleen dat bij hardlopen de verschillen veel makkelijker te meten zijn dan bij intelligentie. Er zijn daar wel leuke testen voor, alleen heb ik wel twijfels over de 'betrouwbaarheid' van de resultaten. Het is ook lastig om jezelf qua intelligentie met andere te vergelijken. Iemand slimmer of dommer vinden is niet objectief, maar subjectief. Het is maar net op welke manier jezelf met andere vergelijkt. Dat is niet erg, maar juist menselijk.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 23:32 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ten eerste heeft arrogantie niets intelligentie te maken (iemand die arrogant is, hoeft beslist niet dom/onintelligent te zijn).
Ten tweede is het typisch Nederlands het standpunt van TS arrogant te vinden. Opmerken dat persoon A harder kan rennen dan persoon B mag nog net hier, maar owee als je gaat beweren dat iemand intelligenter is dan een ander of zelfs intelligenter dan het gros.
Je kunt de intelligentie van een ander dus niet beoordelen!!??? Holy fokking hell. Hoe politiek correct kun je zijn!??quote:Op zaterdag 25 juni 2011 23:48 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Ok, prima stelling. Maar laten we hem eens omdraaien. Waarom zou "mama-TS" dom zijn? Omdat TS dat vindt? Wie is zij om dat te kunnen bepalen?
Natuurlijk kun je dat niet. We zijn geen robots.quote:Op zondag 26 juni 2011 01:00 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Je kunt de intelligentie van een ander dus niet beoordelen!!??? Holy fokking hell. Hoe politiek correct kun je zijn!??![]()
* iets mompelt over 'alleen in Nederland' *
Meen je dat nou werkelijk!?? Eens mens kan op geen enkele wijze de intelligentie van een ander inschatten!??quote:Op zondag 26 juni 2011 01:02 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je dat niet. We zijn geen robots.
Zonder ingewikkelde iq-test zal dat vrij lastig gaan. Echter ben ik wel benieuwd op welke manier jij andere mensen inschat.quote:Op zondag 26 juni 2011 01:04 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Meen je dat nou werkelijk!?? Eens mens kan op geen enkele wijze de intelligentie van een ander inschatten!??
Nee, je zegt het verkeerd... arrogantie hoeft niets met intelligentie te maken te hebben.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 23:32 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Wat heeft dat met politiek correct te makenquote:Op zondag 26 juni 2011 01:00 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Je kunt de intelligentie van een ander dus niet beoordelen!!??? Holy fokking hell. Hoe politiek correct kun je zijn!??![]()
* iets mompelt over 'alleen in Nederland' *
Ik heb geen moeite een debiel van een niet-debiel te onderscheiden.quote:Op zondag 26 juni 2011 01:02 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
quote:Op zondag 26 juni 2011 09:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb geen moeite een debiel van een niet-debiel te onderscheiden.
Verschil tussen een dom en een slim persoon is iets genuanceerder, maar toch in het algemeen vrij feilloos te bemerken.
Jij snapt vrij weinig van genetica.quote:Op zondag 26 juni 2011 00:53 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Je bent nog altijd een product van je ouders. Twee oerdomme ouders leveren geen slim kind. Schijten op je ouders = schijten op jezelf.
Mafkees.quote:Op zondag 26 juni 2011 01:02 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Goh, je zou bijna zeggen dat arrogantie van alle mensen is.quote:Op zondag 26 juni 2011 01:50 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Nee, je zegt het verkeerd... arrogantie hoeft niets met intelligentie te maken te hebben.
Arrogantie heeft echter vaak wel te maken met IQ... maar dan in afwezigheid van EQ!
Dat je slim bent wil nog niet zeggen dat je dus ook foutloos bent.quote:Op zondag 26 juni 2011 10:29 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Het is 'verschil in intelligentie' en niet 'intelligentie verschil'. Vraag me dus af hoe dom je omgeving is als jij je al zo slim voelt, maar niet de juiste term in de titel geeft. Of voel je je slim en verheven boven anderen, maar ben je het alleen niet?
Kind van de melkboer.quote:Op zondag 26 juni 2011 00:53 schreef WAHRHEIT het volgende:
[..]
Je bent nog altijd een product van je ouders. Twee oerdomme ouders leveren geen slim kind. Schijten op je ouders = schijten op jezelf.
Kijk aan, zie daar de combinatie van IQ en EQ.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:10 schreef lellebelle het volgende:
wat raar van die mensen die alleen kunnen opschieten met mensen van hun eigen niveau.
Ik kan met alle soorten mensen leuk praten, mag het een mongool of een professor zijn. I don't give shit ...
danku, dankuquote:Op zondag 26 juni 2011 17:34 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Kijk aan, zie daar de combinatie van IQ en EQ.
Mja EQ is dus een begrip waarvan wetenschappelijk nog niet de validiteit van is aangetoond, en er wordt zelfs gedacht dat het vooral te verklaren is door het IQ en een paar persoonlijkheids variabelen (geen beta/autist/technicus maar creatief en open). IQ is dus een belangrijke component van sociale vaardighedenquote:Op zondag 26 juni 2011 17:34 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Kijk aan, zie daar de combinatie van IQ en EQ.
Kan ik prima hoor.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:43 schreef OBN het volgende:
Mijn mening luid, je kan niet zeggen dat je slimmer bent dan een ander.
Jij weet veel over iets en en de ander weet meer over iets anders...
Wat voor dingen begrijpt ze niet?
Dat zijn nogal verschillende dingen hè? Het maakt voor mij heel veel uit of ik alleen leuk wil praten of iets van een vriendschappelijke relatie aan wil gaan. Leuk praten kan ik namelijk ook met iedereen, een goed gesprek daarentegen vereist toch wat meer dan alleen het weer of voetbal/auto's. En het gaat TS niet alleen om leuk praten, dat moge duidelijk zijn.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:10 schreef lellebelle het volgende:
wat raar van die mensen die alleen kunnen opschieten met mensen van hun eigen niveau.
Ik kan met alle soorten mensen leuk praten, mag het een mongool of een professor zijn. I don't give shit ...
Daar heb je er weer zo een met een EQ dat zo laag is dat ze denkt dat ze met iedereen kan praten. Ondertussen vindt de overgrote meerderheid er niets aan om met haar te praten, maar dat kan ze gewoon niet begrijpen.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:10 schreef lellebelle het volgende:
Waarschijnlijk heb je dikke tieten.quote:Op zondag 26 juni 2011 17:10 schreef lellebelle het volgende:
Ik denk niet dat die mensen daar bewust van zijn.quote:Op zondag 26 juni 2011 18:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daar heb je er weer zo een met een EQ dat zo laag is dat ze denkt dat ze met iedereen kan praten. Ondertussen vindt de overgrote meerderheid er niets aan om met haar te praten, maar dat kan ze gewoon niet begrijpen.
Zulke mensen ken ik ook persoonlijk. Die vinden zich zo geweldig, dat ze niet letten op wat anderen vinden. Niet toevallig zijn dat ook de mensen aan wie ik de grootste hekel heb.
Klopt. Dus eigenlijk zijn zij net zo contactgestoord als de rest van de mensheid. Maar omdat ze niet doorhebben dat ze anderen irriteren, denken ze betere gesprekspartners te zijn dan anderen.quote:Op zondag 26 juni 2011 19:27 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Ik denk niet dat die mensen daar bewust van zijn.
Ignorance is bliss. Om maar eens met een quote te gooien.quote:Op zondag 26 juni 2011 19:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Klopt. Dus eigenlijk zijn zij net zo contactgestoord als de rest van de mensheid. Maar omdat ze niet doorhebben dat ze anderen irriteren, denken ze betere gesprekspartners te zijn dan anderen.
Dat is op z'n zachtst gezegd ironisch te noemen.
Je bent gewoon een heel triest menneke dat je dit soort dingen durft neer te zetten....oh nee; "durft" is het woord niet, je hebt zulke lage omgangsnormen dat een normaal iets als basisrespect naar anderen jou totaal vreemd is.quote:Op zondag 26 juni 2011 18:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daar heb je er weer zo een met een EQ dat zo laag is dat ze denkt dat ze met iedereen kan praten. Ondertussen vindt de overgrote meerderheid er niets aan om met haar te praten, maar dat kan ze gewoon niet begrijpen.
Zulke mensen ken ik ook persoonlijk. Die vinden zich zo geweldig, dat ze niet letten op wat anderen vinden. Niet toevallig zijn dat ook de mensen aan wie ik de grootste hekel heb.
Jij krijgt nare gevoelens van dat soort mensen? Daar zal ik je wat over uitleggen; vanuit de psychologie is bekend dat dit soort gevoelens wat je omschrijft als "hekel" vaak hun oorzaak hebben liggen in diezelfde projectie. Je 'ziet' iets wat je bekend voorkomt als eigen karaktertrek, maar wat je onbewust verstopt voor je omgeving omdat je jezelf ervoor schaamt.quote:Op zondag 26 juni 2011 18:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Want? Lekker inhoudelijk.quote:Op zondag 26 juni 2011 21:03 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Je bent gewoon een heel triest menneke dat je dit soort dingen durft neer te zetten....oh nee; "durft" is het woord niet, je hebt zulke lage omgangsnormen dat een normaal iets als basisrespect naar anderen jou totaal vreemd is.
Vind het nogal veel projectie wat je over de schutting kiepert
Ga je nou 2 keer reageren op dezelfde post? Gevalletje gespleten persoonlijkheid?quote:Op zondag 26 juni 2011 21:07 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Jij krijgt nare gevoelens van dat soort mensen? Daar zal ik je wat over uitleggen; vanuit de psychologie is bekend dat dit soort gevoelens wat je omschrijft als "hekel" vaak hun oorzaak hebben liggen in diezelfde projectie. Je 'ziet' iets wat je bekend voorkomt als eigen karaktertrek, maar wat je onbewust verstopt voor je omgeving omdat je jezelf ervoor schaamt.
Als je dat vaker hebt, raad ik je aan je intelligentie maar eens te gaan gebruiken om je wat minder te richten op het veroordelen van anderen en het meer in jezelf te zoeken.
Je zult je verbazen.
Je voelt je bijv snel aangevallen terwijl je er geen enkele moeite mee hebt anderen aan te vallen. Zullen we maar weer ontopic gaan? Het gaat hier niet om jou maar om IQ en de aangedragen mogelijkheid dat IQ + EQ meerwaarde kan hebben.quote:Op zondag 26 juni 2011 21:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ga je nou 2 keer reageren op dezelfde post? Gevalletje gespleten persoonlijkheid?
Anyhow, je hebt dus ooit een psychologieboek gelezen? Want dat is meestal het geval als mensen direct beginnen over projectie. Die mensen komen ook altijd even hun projectie-theorieën spuien als er weer homo's gebashd worden, of nerd's.
Jammer genoeg voor jou is projectie lang niet de enige reden om ergens een hekel aan te hebben. Ik heb bijvoorbeeld ook een hekel aan vies eten. Is dat omdat ik bang ben dat ik zelf niet lekker smaak?
Daarnaast, je zit er wel een beetje naast met je 'karaktertrek die ik verstop'. Ik kom er vrij voor uit dat ik niet met iedereen aan kan praten. Dus je hele projectie-theorie kun je sowieso al schrappen.
Maar goed, nu we het toch over projectie hebben: je verwijt mij dat ik geen basisrespect heb, dat ik een triest menneke ben, en dat ik lage omgangsvormen heb. Is dat wellicht projectie?
Hij heeft gewoon gelijk. Mensen verschillen. Als je zo iemand bent die dat wil ontkennen vind ik je gewoon dom. Maar dan zal ik wel arrogant of triest zijn. Whatever.quote:Op zondag 26 juni 2011 21:03 schreef Wanderingwhy het volgende:
Je bent gewoon een heel triest menneke dat je dit soort dingen durft neer te zetten....oh nee; "durft" is het woord niet, je hebt zulke lage omgangsnormen dat een normaal iets als basisrespect naar anderen jou totaal vreemd is.
Vind het nogal veel projectie wat je over de schutting kiepert
Jep, IQ + EQ kan een meerwaarde hebben. Maar niemand heeft zoveel EQ dat die met iedereen een plezierig gesprek kan voeren.quote:Op zondag 26 juni 2011 22:08 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Je voelt je bijv snel aangevallen terwijl je er geen enkele moeite mee hebt anderen aan te vallen. Zullen we maar weer ontopic gaan? Het gaat hier niet om jou maar om IQ en de aangedragen mogelijkheid dat IQ + EQ meerwaarde kan hebben.
Je snapt het niet. Je projecteert nu.quote:Op zondag 26 juni 2011 22:44 schreef Northside het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon gelijk. Mensen verschillen. Als je zo iemand bent die dat wil ontkennen vind ik je gewoon dom. Maar dan zal ik wel arrogant of triest zijn. Whatever.
Doet me denken aan één of ander wazig artikel in een glossy dat ging over IQ en EQ. Het was vooral bedoelt om ouders gerust te stellen dat tegenwoordig EQ belangrijker wordt gevonden dan IQ, dus dat het vooral niet erg is als hun kind niet zo intelligent is. Gelukkig hebben ze wel een hoog EQ, dus valt er alsnog ergens mee te pronken.quote:Op zondag 26 juni 2011 22:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jep, IQ + EQ kan een meerwaarde hebben. Maar niemand heeft zoveel EQ dat die met iedereen een plezierig gesprek kan voeren.
Daarnaast is imho EQ een leeg begrip dat bedacht is om mensen die niet zo sterk zijn in het IQ-gedeelte tevreden te stellen.
Ik heb het al eerder gezegd, en zal het nog eens herhalen: dat eeuwige "hij is misschien wel intelligent, maar hij kan vast niet met mensen omgaan" lijkt eerder uit jaloezie of een minderwaardigheidscomplex te ontstaan, dan dat het op enige waarheid gestoeld is.
Sowieso werden vrouwen jaren geleden minder snel gemotiveerd om te studeren en hebben ze daardoor minder kennis kunnen ontwikkelen. Natuurlijk kan huishouden ook levenservaring geven, maar de motivatie om over bepaalde zaken na te denken, wat wel tijdens je studie gebracht wordt, missen ze wel voor een deel.quote:Op maandag 27 juni 2011 00:25 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Ik denk wel dat mijn moeder iets minder 'intelligent' is dan ik, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ze van een andere generatie is.
Ik kan je wel proberen uit te leggen hoe ik ermee omga, maar je begrijpt het toch niet.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
Dit dus, mijn moeder heeft helaas ook nooit lang doorgeleerd. De intelligentie was er wel, het was alleen niet erg gebruikelijk in die tijd. Het is dus ook niet vreemd dat ze van bepaalde zaken minder kennis heeft. Dat staat onze relatie niet in de weg. Ik ken haar nu al even, en weet ondertussen wel hoe ze denkt.quote:Op maandag 27 juni 2011 00:25 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Ik denk wel dat mijn moeder iets minder 'intelligent' is dan ik, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ze van een andere generatie is.
Net zoals sommigen in dit topic het blijkbaar aan de kennis ontbreekt om een verschil te maken tussen intelligentie en kennis. Een generatieverschil is helemaal niet relevant. Het gaat over een manier van denken, een manier van redeneren. Het grootste gedeelte daarvan 'leer' je door te doen, en je doet het als intelligent mens vanzelf omdat je niet anders kunt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 14:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dit dus, mijn moeder heeft helaas ook nooit lang doorgeleerd. De intelligentie was er wel, het was alleen niet erg gebruikelijk in die tijd. Het is dus ook niet vreemd dat ze van bepaalde zaken minder kennis heeft. Dat staat onze relatie niet in de weg. Ik ken haar nu al even, en weet ondertussen wel hoe ze denkt.
En verder zijn er genoeg mensen die intelligent genoeg zijn, maar die bepaalde zaken gewoon totaal niet interesseert. Ik zou die mensen niet dom noemen, alleen ongeïnteresseerd.
Ditquote:Op zondag 19 juni 2011 20:44 schreef Karina het volgende:
Dat probleem heb ik gelukkig niet, ik ben dom en iedereen die ik ken ook.
Dit is waar het uiteindelijk op neerkomt. Intelligentie is niet alleen een doos kennis meer hebben dan anderen, het kunnen uitleggen is vaak een veel betere manier van begrijpen. Ik ben zelf veel slimmer dan mijn directe omgeving, in mijn vriendenkring heb ik wel slimme mensen rondlopen waarin je op een soort ' vakjargon' kan praten. Maar mijn belangrijkste reden waarom ik gewoon tussen mijn ' normale' vrienden in kan staan is dat sommige dingen ook in alledaagse voorbeelden zijn uit te leggen.quote:Op zondag 19 juni 2011 21:06 schreef Oda_Nobunaga het volgende:
Als je echt intelligent bent, dan kun je dingen simpel genoeg maken dat iedereen het kan begrijpen, ook je moeder. Ingewikkeldheid is geen teken van intelligentie.
En daarnaast lijkt levenservaring mij belangrijker dan IQ voor interpersoonlijke relaties. Ik kan me weinig momenten voorstellen waarop intelligentie zó belangrijk is dat het een vereiste is voor begrijpbare communicatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |