abonnement Unibet Coolblue
pi_98374466
Ik ben bezig met het isoleren van mijn huis uit 1904. Mijn huis heeft geen spouwmuur. Aan de voorzijde isoleer ik van binnen omdat ik de originele gevel wil behouden en om het een beetje betaalbaar te houden. Aan de achterzijde wil ik de muur graag van buiten isoleren. Het gaat maar om ongeveer 10 m2 omdat het grootste deel van de gevel uit schuifpui bestaat.

• Heeft iemand hier ervaring met het isoleren van de gevel aan de buitenzijde?
• Welk materiaal heb je gebruikt en ben je daar tevreden over?
• Wat waren de uiteindelijke kosten per m2 ongeveer?
• Is het mogelijk om het zelf te plaatsen? Overal lees ik dat het door een ervaren vakman moet gebeuren, maar volgens mijn aannemer kan ik het makkelijk zelf.....
pi_98375028
Aan de binnenkant isoleren is niet echt aan te raden.
pi_98375720
Ik heb het in navolging van mijn vader laten doen.

Aan de buitenzijde is tegen de muur krimpnet geplakt, dan een paar centimeter piepschuim, en dat dan afgestuukt met een of ander spachtelputz-achtig spul.

Mijn vader heeft al jaren die isolatie aan de buitenzijde zitten en is er erg tevreden over. Bij ons zit het nu een paar jaar, maar is het effect tot nog toe niet te merken geweest omdat er ook nog aan de binnenzijde geïsoleerd was. Dat is nu weg, dus als de boel ooit weer bewoonbaar is gaan we merken hoe goed het werkt.

Ik denk dat de gevel zo'n 26m2 is, en er zitten geen raamopeningen etc in (dat maakt het duurder), en het kostte een kleine 5000 euro, vijf jaar geleden. Uitgevoerd door een stukadoors- en afwerkingsbedrijf uit Groningen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98376114
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 16:40 schreef DeRakker. het volgende:
Aan de binnenkant isoleren is niet echt aan te raden.
Ik denk dat aan de binnenzijde isoleren een prima optie is hoor.
pi_98376209
quote:
2s.gif Op zondag 19 juni 2011 16:56 schreef sigme het volgende:
Ik heb het in navolging van mijn vader laten doen.

Aan de buitenzijde is tegen de muur krimpnet geplakt, dan een paar centimeter piepschuim, en dat dan afgestuukt met een of ander spachtelputz-achtig spul.

Mijn vader heeft al jaren die isolatie aan de buitenzijde zitten en is er erg tevreden over. Bij ons zit het nu een paar jaar, maar is het effect tot nog toe niet te merken geweest omdat er ook nog aan de binnenzijde geïsoleerd was. Dat is nu weg, dus als de boel ooit weer bewoonbaar is gaan we merken hoe goed het werkt.

Ik denk dat de gevel zo'n 26m2 is, en er zitten geen raamopeningen etc in (dat maakt het duurder), en het kostte een kleine 5000 euro, vijf jaar geleden. Uitgevoerd door een stukadoors- en afwerkingsbedrijf uit Groningen.
Ik ben benieuwd of het inderdaad zoveel beter isoleert als aan de binnenzijde. Wel interessant dat je nu echt kan vergelijken omdat je beide hebt gehad. Ben je tijdens het plaatsen aanwezig geweest en kreeg je de indruk dat dit iets is wat je zelf uit zou kunnen voeren,of zag het er erg ingewikkeld uit?
pi_98376546
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:07 schreef Sleeve het volgende:

[..]

Ik denk dat aan de binnenzijde isoleren een prima optie is hoor.
Het kan vochtproblemen opleveren, je binnenruimtes worden kleiner.
Net als isolatie in de spouw spuiten kan ook vochtproblemen opleveren.

Het zijn goedkopere opties maar kan dus problemen opleveren.
pi_98376570
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:10 schreef Sleeve het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of het inderdaad zoveel beter isoleert als aan de binnenzijde. Wel interessant dat je nu echt kan vergelijken omdat je beide hebt gehad. Ben je tijdens het plaatsen aanwezig geweest en kreeg je de indruk dat dit iets is wat je zelf uit zou kunnen voeren,of zag het er erg ingewikkeld uit?
Oh, volgens mij isoleert het niet beter dan aan de binnenzijde (integendeel), maar is er soms geen goede mogelijkheid tot binnen isoleren.
Voordeel kan zijn dat je de buitenmuur daarna opneemt in de warme massa, en dat het op die manier het binnenklimaat verbetert.

Ik ben er wel wat bij geweest, en eigenlijk denk ik dat de meeste werkzaamheden niet bijster ingewikkeld zijn. Alleen dat afstucken aan de buitenkant, dat moet wel goed - je wil geen muizen in je piepschuim, het moet goed en sluitend dicht, en eventueel zelfs ook nog een beetje toonbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98376754
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:18 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh, volgens mij isoleert het niet beter dan aan de binnenzijde (integendeel), maar is er soms geen goede mogelijkheid tot binnen isoleren.
Voordeel kan zijn dat je de buitenmuur daarna opneemt in de warme massa, en dat het op die manier het binnenklimaat verbetert.

Ik ben er wel wat bij geweest, en eigenlijk denk ik dat de meeste werkzaamheden niet bijster ingewikkeld zijn. Alleen dat afstucken aan de buitenkant, dat moet wel goed - je wil geen muizen in je piepschuim, het moet goed en sluitend dicht, en eventueel zelfs ook nog een beetje toonbaar.
Ja, het stuken zie ik mezelf inderdaad niet direct doen, maar die platen aanbrengen lijkt me niet zo extreem ingewikkeld. Hoe lang heeft jouw aannemer destijds over die 26m2 gedaan?
pi_98377038
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:17 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Het kan vochtproblemen opleveren, je binnenruimtes worden kleiner.
Net als isolatie in de spouw spuiten kan ook vochtproblemen opleveren.

Het zijn goedkopere opties maar kan dus problemen opleveren.
Het kan vochtproblemen opleveren als je het niet goed doet, en als je bereid bent de ruimte in te leveren dan zie ik geen probleem.
In mijn geval ga ik aan de binnenzijde een nieuwe muur optrekken om op deze wijze een geïsoleerde spouwmuur te maken. Dit in verband met juist een vochtprobleem in de buitenmuur. Zou ik deze muur van buiten isoleren dan zou ik de muur moeten injecteren wat bij een huis uit 1904 nog een slechtere optie is. Zou ik van buiten isoleren zonder te injecteren dan heb ik juist een nog groter vochtprobleem omdat het vocht dan alleen nog maar naar binnen kan. Elke situatie heeft een methode die geschikt is, dus misschien niet zomaar roepen dat aan de binnenkant isoleren geen goed idee is....
pi_98378489
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:29 schreef Sleeve het volgende:

[..]

Het kan vochtproblemen opleveren als je het niet goed doet, en als je bereid bent de ruimte in te leveren dan zie ik geen probleem.
In mijn geval ga ik aan de binnenzijde een nieuwe muur optrekken om op deze wijze een geïsoleerde spouwmuur te maken. Dit in verband met juist een vochtprobleem in de buitenmuur. Zou ik deze muur van buiten isoleren dan zou ik de muur moeten injecteren wat bij een huis uit 1904 nog een slechtere optie is. Zou ik van buiten isoleren zonder te injecteren dan heb ik juist een nog groter vochtprobleem omdat het vocht dan alleen nog maar naar binnen kan. Elke situatie heeft een methode die geschikt is, dus misschien niet zomaar roepen dat aan de binnenkant isoleren geen goed idee is....
Nouja met mn opleiding heb ik geleerd dat het niet aan te raden is... marja zelf weten.
Net als een warm/koud dak... aan de binnenkant isoleren is niet aan te raden, het kan wel...
pi_98380489
HaerdenC vrijstaande woning 1957 verbouwing doe het zelf.

HaerdenC heeft iets vergelijkbaars gedaan :) -edit- correctie ik zie dat hij geen isolatieplaatjes heeft gebruikt maar alleen een mengsel.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98382472
Ik wil zelf ook de spouw gaan isoleren met EPS parels.
Iemand misschien hier ervaring mee?

Tips:
http://www.vandebuntisola(...)uur-en-vloerisolatie
http://www.technisol.nl/isolatie_FABELS.html
pi_98383604
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 19:14 schreef Ml-etje het volgende:
HaerdenC vrijstaande woning 1957 verbouwing doe het zelf.

HaerdenC heeft iets vergelijkbaars gedaan :) -edit- correctie ik zie dat hij geen isolatieplaatjes heeft gebruikt maar alleen een mengsel.
Voor zover ik het begreep ging het ook niet om isolatie, maar meer om bescherming van de gevel...

Ik heb inmiddels wel verschillende materialen gevonden die ik kan gebruiken, maar nu nog even de isolatiewaarde en bijbehorende dikte van het materiaal uitzoeken! Ik wil minimaal 3,5 R-waarde halen aangezien ik dit ook in de rest van mijn muren krijg.
Ik heb in ieder geval de keuze tussen:
Multipor - een soort van cellenbeton van Xella
EPS platen - van Stotherm of Strikotherm
Steenwol platen - van Stotherm of Strikotherm
Resol - van Stotherm
Mijn voorkeur gaat, zonder dat ik naar details heb gekeken, voor nu uit naar de Multipor of de Resol maar ik ga me er eerst maar eens verder in verdiepen!
pi_98383850
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:23 schreef Sleeve het volgende:

[..]

Ja, het stuken zie ik mezelf inderdaad niet direct doen, maar die platen aanbrengen lijkt me niet zo extreem ingewikkeld. Hoe lang heeft jouw aannemer destijds over die 26m2 gedaan?
Een paar dagen, meen ik me te herinneren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98387340
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 18:12 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Nouja met mn opleiding heb ik geleerd dat het niet aan te raden is... marja zelf weten.
Net als een warm/koud dak... aan de binnenkant isoleren is niet aan te raden, het kan wel...
Als je niet weet hoe de opbouw moet zijn wel ja. Maar de panden die je aan de binnenkant moet isoleren zijn vaak de oudere panden, en dat ziet er niet uit als je dat aan de buitenkant doet. Of het mag niet van Welstand...Voor warm/koud dak geldt dat ze op moeten letten bij de uitboering hiervan, en dan vooral op de folietjes. Maar het kan goed hoor, wij passen het regelmatig toe.

Dat hadden ze je ook moeten vertellen op je opleiding.

Isoleren aan de buitenzijde is trouwens veel slimmer, in Duitsland gebeurt dit erg veel.
pi_98391830
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 21:28 schreef Fender75 het volgende:

[..]

Als je niet weet hoe de opbouw moet zijn wel ja. Maar de panden die je aan de binnenkant moet isoleren zijn vaak de oudere panden, en dat ziet er niet uit als je dat aan de buitenkant doet. Of het mag niet van Welstand...Voor warm/koud dak geldt dat ze op moeten letten bij de uitboering hiervan, en dan vooral op de folietjes. Maar het kan goed hoor, wij passen het regelmatig toe.

Dat hadden ze je ook moeten vertellen op je opleiding.

Isoleren aan de buitenzijde is trouwens veel slimmer, in Duitsland gebeurt dit erg veel.
Ja ik zeg ook niet dat het niet kan, is alleen niet aan te raden.
Koud dak is ook niet aan te raden maar gebeurd ook wel is voor bijv. uiterlijk, bestaande situatie enz.

Je zegt het zelf al, buitenzijde isoleren is slimmer.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 08:57:19 #17
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_98450127
wij hebben deze optie ook overwogen zij het in de vorm van muurnet met daarop isolatie en dan bezetten. Uiteindelijk zijn wij daar niet voor gegaan en hebben we pur laten spuiten in onze spouw. Zeer tevreden. In de zomer blijft de woning behoorlijk fris en in de winter is er ook een enorm verschil. De binnenmuur accumuleert en dat heb je niet als je echt binnen isoleert, dan krijg je meer temperatuur wissel, dat is niet zo aangenaam.

De buiten isolatie was nogal kostelijk vonden wij. (in mijn topic kan je meer info vinden over onze isolatie :) op zolder hebben we ook binnen isolatie gekozen zei het voor andere redenen (tegen de muren)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_98453015
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 08:57 schreef HaerdenC het volgende:
wij hebben deze optie ook overwogen zij het in de vorm van muurnet met daarop isolatie en dan bezetten. Uiteindelijk zijn wij daar niet voor gegaan en hebben we pur laten spuiten in onze spouw.
Wat was je kwijt aan kosten?
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 10:53:05 #19
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_98453409
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 20:00 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik wil zelf ook de spouw gaan isoleren met EPS parels.
Iemand misschien hier ervaring mee?

Ja, heb de schade meermaals gezien. Een oude spouw naisoleren is een absolute don't!
Beter isoleer je van binnenuit met een voorzetwand, of eventueel van buitenaf. Dat geeft beide ook een veel hoere isolatieaarde.

Het meest voorkomende probleem (ik ben nog geen project tegengekomen in mijn werk waar het wel goed ging) is vochtdoorslag met alle gevolgen van dien.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_98476973
Vochtdoorslag is inderdaad geen pretje. Helaas weet ik er alles van....
Vandaar ook de keuze voor de nieuwe binnenmuur met isolatie. De opbouw is dan uiteindelijk net als bij nieuwbouw, alleen is mijn buitenmuur 25 cm dik...
Nog even voor de duidelijkheid, bij mij is geen sprake van een spouwmuur in de huidige situatie, isoleren in de spouw is dus ook niet mogelijk :)
Ik ga trouwens wel profiteren van een accumulerende binnenmuur, zeker omdat de binnenmuur van cellenbeton wordt wat een beter accumulerend vermogen heeft dan gewone baksteen. Natuurlijk moet je voor deze optie wel bereid zijn ruimte op te geven, plus het is meer werk, dus ik begrijp best dat veel mensen voor een voorzetwand van gips oid kiezen. Maar sinds mijn vochtramp van vorig jaar wil ik niets meer tegen mijn muur wat niet vochtbestendig is!
  dinsdag 21 juni 2011 @ 20:24:57 #21
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_98478201
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:01 schreef Sleeve het volgende:
Vochtdoorslag is inderdaad geen pretje. Helaas weet ik er alles van....
Vandaar ook de keuze voor de nieuwe binnenmuur met isolatie. De opbouw is dan uiteindelijk net als bij nieuwbouw, alleen is mijn buitenmuur 25 cm dik...
Nog even voor de duidelijkheid, bij mij is geen sprake van een spouwmuur in de huidige situatie, isoleren in de spouw is dus ook niet mogelijk :)
Ik ga trouwens wel profiteren van een accumulerende binnenmuur, zeker omdat de binnenmuur van cellenbeton wordt wat een beter accumulerend vermogen heeft dan gewone baksteen. Natuurlijk moet je voor deze optie wel bereid zijn ruimte op te geven, plus het is meer werk, dus ik begrijp best dat veel mensen voor een voorzetwand van gips oid kiezen. Maar sinds mijn vochtramp van vorig jaar wil ik niets meer tegen mijn muur wat niet vochtbestendig is!
hoe zitten je vloerbalken in de muur? door het isoleren van de binnengevel komen deze in een koude/natte buitenmuur te zitten en kunnen dus vocht gaan opnemen ;) en niemand zit op rotte vloerbalken te wachten
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_98479936
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:24 schreef lipje het volgende:

[..]

hoe zitten je vloerbalken in de muur? door het isoleren van de binnengevel komen deze in een koude/natte buitenmuur te zitten en kunnen dus vocht gaan opnemen ;) en niemand zit op rotte vloerbalken te wachten
Het binnenspouwblad wordt een dragende muur. De vloerbalken van de verdiepingsvloer zullen dus op/in de binnenmuur gaan dragen en dan kunnen ze los van de buitenmuur gemaakt worden. Hoe dat precies gedaan wordt weet ik niet, maar dat is hoe de architect het mij heeft uitegelegd en hoe de aannemer het uiteindelijk gaat uitvoeren.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 20:54:05 #23
347740 juppiejippie
jipiieeeeeeeeeee
pi_98479994
Zeg Sleeve, volgens mij is je site gehacked....
Ik hou van appels
pi_98480459
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:54 schreef juppiejippie het volgende:
Zeg Sleeve, volgens mij is je site gehacked....
Dat klopt, dat is al bijna een half jaar zo, maar ik krijg het niet gerepareerd :)
pi_98510573
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:01 schreef Sleeve het volgende:
Ik ga trouwens wel profiteren van een accumulerende binnenmuur, zeker omdat de binnenmuur van cellenbeton wordt wat een beter accumulerend vermogen heeft dan gewone baksteen.
Warmteaccumulatie in deze context is een synoniem voor "interessant klinkend niks zeggende benaming".

Voor een goede oplossing aan de buitenzijde als:
http://www.lsgi.nl/
Kan ik eventueel wel een adres regelen voor je.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_98513954
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 21:01 schreef Sleeve het volgende:

[..]

Dat klopt, dat is al bijna een half jaar zo, maar ik krijg het niet gerepareerd :)
Offtopic: Kun je geen contact opnemen met je hostingbedrijf om je pw te resetten?
pi_98527621
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 15:20 schreef De_Rikster het volgende:

[..]

Warmteaccumulatie in deze context is een synoniem voor "interessant klinkend niks zeggende benaming".

Voor een goede oplossing aan de buitenzijde als:
http://www.lsgi.nl/
Kan ik eventueel wel een adres regelen voor je.
OK, dus als ik het goed begrijp dan is volgens jou de warmeaccumulatie van cellenbeton gelijk aan baksteen? Sorry, maar ik vind het vaak een nadeel van forums dat mensen dingen roepen zonder onderbouwing, dan kan je er helaas zo weinig mee :(

Verder is het vooral een doe het zelf project en heb ik al een aannemer die ik vertrouw en waar ik blij mee ben, materiaal suggesties zijn meer dan welkom, links naar bedrijven die het werk uitvoeren hoef je hier niet te plaatsen, sorry :)
pi_98546378
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 21:20 schreef Sleeve het volgende:

[..]

OK, dus als ik het goed begrijp dan is volgens jou de warmeaccumulatie van cellenbeton gelijk aan baksteen? Sorry, maar ik vind het vaak een nadeel van forums dat mensen dingen roepen zonder onderbouwing, dan kan je er helaas zo weinig mee :(
En van je aannemer/architect neem je het wel zo aan omdat dat niet op een forum gezegd is? ;)

Ik zeg niet dat de warmteaccumulatie van de twee materialen hetzelfde zijn, ik zeg dat het een term is die interessant klinkt maar niet zoveel voorstelt in de situatie die jij schetst. Het rendement wat jij gaat halen komt primair uit de nieuw aan te brengen isolatie. Warmteaccumulatie van je binnenspouwblad werkt enigzins comfort verhogend maar indien je naar die Rc-waarde van 3,5 (hang hier niet teveel aan, is namelijk een gemiddelde van je gehele thermische schil en bij je gevelopeningen duik je diep) wil niet echt van toepassing omdat de warmte sowieso al binnen/buiten gehouden wordt.

Warmteaccumulatie is niets anders dan het opslaan van warmte in een materiaal, de clue zit hem in de hoeveelheid op te kunnen slaan en de tijd die het nodig heeft om deze op te slaan/af te staan. Indien de temperatuur redelijk constant is (wat zo is gezien je streven naar een Rc van 3,5) zal je binnenspouwblad ook nagenoeg geen warmte af hoeven te geven en is het hele verhaal niet bepaald een argument in de overweging voor het te kiezen materiaal.

quote:
Verder is het vooral een doe het zelf project en heb ik al een aannemer die ik vertrouw en waar ik blij mee ben, materiaal suggesties zijn meer dan welkom, links naar bedrijven die het werk uitvoeren hoef je hier niet te plaatsen, sorry :)
Ik neem toch wel aan dat de aannemer het constructieve werk voor zijn rekening neemt? Zo niet kan je voor hele nare verrassingen komen te staan mocht het mis gaan.

Vraag me ook af hoe je een dergelijke constructie wil realiseren als een nieuwbouwgevel, de isolatie komt namelijk tussen het binnenblad en de spouw te zitten, kom je lastig bij maar wel te doen natuurlijk. Platen op de buitenmuur lijmen en daar een voorzetwand voor zetten kan ik je afraden als je niet vooraf een degelijke berekening laat opstellen.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_98576185
De keuze voor cellenbeton is vanwegen diverse redenen:
makkelijk te verwerken
hogere isolatiewaarde dan baksteen
warmte accumulerend vermogen
De warme accumulatie is naar mijn mening dus mooi meegenomen. Natuurlijk snap ik dat mijn rendement vooral uit de isolatie komt. Maar als een Rc van 3,5 al alle warmte/koude buiten kan houden en er daardoor geen voordeel meer valt te behalen uit warmteaccumulatie, kan ik niet helemaal geloven. Waarom zijn er dan mensen die nog meer dan Rc 3,5 isoleren?
De aannemer neemt de werkzaamheden voor zijn rekening die ik niet kan uitvoeren of helpt mij er op zodanige wijze bij dat ik ze voor een deel zelf uit kan voeren.
Verder is de hele verbouwing gewoon netjes door de architect getekend en alle berekeningen zijn gewoon gemaakt.
Dat het plaatsen van de isolatie wat lastiger gaat worden omdat je er natuurlijk niet zo goed bij kan als wanneer je een spouwmuur op de normale wijze bouwt snap ik, maar dit betekent niet dat het niet mogelijk is! De platen worden uiteraard niet op de buitenmuur gelijmd, de opbouw wordt van buiten naar binnen gewoon; buitenmuur, spouw, isolatie, binnenmuur.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')