Akkoord, maar de vraag was wat er gebeurt als de HRA vervalt. Is de bankspaarhypotheek dan nog interessant. Ik ging gezien die vraag er van uit dat je gewoon nog je eigen woning houdt.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Niet als er geen eigen woning is....
Als de eigen woning uit box 1 gaat, zal dat net zo goed gelden voor de SEW/BEW/KEW, lijkt me.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Akkoord, maar de vraag was wat er gebeurt als de HRA vervalt. Is de bankspaarhypotheek dan nog interessant. Ik ging gezien die vraag er van uit dat je gewoon nog je eigen woning houdt.
1 Je moet aangeven wat je wel wilt instekenquote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:32 schreef iekepieke het volgende:
Wat wil ik uitgeven bij banksparen:
1 Max 60k eigen geld insteken (zal wel niet in eerste jaar mogelijk zijn ivm 1:10 regeling)
2 max 900 / maand excl ovr (met partner gelijkblijvend, 35 en 37j)
Looptijd (zeg 26 jaar), rentevast 10-15 jaar
100% aflossing, belasting schijf 42%
Woning zit toch niet in box 1? Woning zit nergens in!quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als de eigen woning uit box 1 gaat, zal dat net zo goed gelden voor de SEW/BEW/KEW, lijkt me.
De eigen woning zit wel degelijk in box 1quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Woning zit toch niet in box 1? Woning zit nergens in!
Onder andere. (naast HRA, KEW/SEW/BEW) Box 1 gaat over alles dat met werk en woning te maken heeft.quote:
- Ik wil er max 60K insteken (eerste/of 2de inleg) + max 900/maandquote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:36 schreef blomke het volgende:
[..]
1 Je moet aangeven wat je wel wilt insteken
2 Leuk, is dit je rente (bruto of netto)??
Vraag: wat is de hoogte van je hypotheek?
Ik krijg de indruk dat je de zaken omdraait; i.e. niet helemaal begrijpt.
*zucht* Niet voor de vrijstelling.....quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:45 schreef blomke het volgende:
Dat maakt wel uit! Je eerste storting loop 't langst en heeft dan een hogere eindopbrengst.
Ik bedoel 2x 30k of, als ik op berekenhet.nl ga kijken maakt het in eindrendement toch echt wel uit...quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:43 schreef Five_Horizons het volgende:
Het maakt natuurlijk niet uit of je die 60k als eerste of als tweede storting doet.
Je bent gedurende de looptijd gebonden aan die 1:10. Dan zul je in de andere jaren toch echt minimaal 3000,- moeten storten. (en waarschijnlijk meer, gezien de restant stortingen in het jaar dat je inlegt)quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:46 schreef iekepieke het volgende:
[..]
Ik bedoel 2x 30k of, als ik op berekenhet.nl ga kijken maakt het in eindrendement toch echt wel uit...
Nu snap ik wat je bedoelt! Als je stopt met een BEW of KEW, gaat de winst IN Box1. Niet er UIT!quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als de eigen woning UIT box 1 gaat, zal dat net zo goed gelden voor de SEW/BEW/KEW, lijkt me.
De polis zelf verhuist úit box 1 naar box 3. De eigen woning (waarvan de schuld in box 1 valt en activum passivum volgt) niet. (box 1 heet heeft de benaming werk en woning niet voor niets).quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Nu snap ik wat je bedoelt! Als je stopt met een BEW of KEW, gaat de winst IN Box1. Niet er UIT!
Het aflossen van de schuld is fiscaal gezien niet aan grenzen gebonden.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:55 schreef Lienekien het volgende:
FH, kun je eens uitleggen hoe het werkt met die bandbreedte voor aflossingen op een aflossingsvrije hypotheek?
Stel je betaalt de eerste vijf jaar niks. En wilt in jaar zes iets gaan aflossen. Is er dan al een beperking voor welk bedrag je kunt aflossen, behalve dat het geloof ik maximaal 10% van de totale hypotheek mag zijn?
Het mag volgens de bandbreedte niet hoger zijn dan 10 keer de aflossing in enig ander rekenjaar. Maar wat nou als je dus in die andere rekenjaren nul komma nul hebt afgelost? Tien keer nul is nul...
Fiscaal misschien niet, maar de bank hanteert wel die bandbreedte.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het aflossen van de schuld is fiscaal gezien niet aan grenzen gebonden.
De inleg op een SEW/KEW wel.
Klopt, maar die wisselt per verstrekker en gaat in bijna alle gevallen over de originele hoofdsom. Wel gaat het per jaar. Dus je kunt je aflossingen niet opsparen o.i.d.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Fiscaal misschien niet, maar de bank hanteert wel die bandbreedte.
Stel nou dat die ook 1:10 is. Hoe zit dat nou met jaren dat je niet aflost?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Klopt, maar die wisselt per verstrekker en gaat in bijna alle gevallen over de originele hoofdsom. Wel gaat het per jaar. Dus je kunt je aflossingen niet opsparen o.i.d.
Kun je plz een ruwe schatting maken hoe hoog mijn hypotheek kan/mag zijn, met de onderstaande gegevens:quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:49 schreef blomke het volgende:
Je komt idd ver boven de vrijstelling uit: die 60 k wordt 171.000,- en die maandelijks einleg is dan 478.000,- Dan komt de fiscus om de hoek kijken.
Vergeet je niet dat je ook rente moet betalen?
Waarom wil je dat weten, eigenlijk? Er is geen verstrekker die dit hanteert, namelijk.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Stel nou dat die ook 1:10 is. Hoe zit dat nou met jaren dat je niet aflost?
Het mag volgens de bandbreedte niet hoger zijn dan 10 keer de aflossing in enig ander rekenjaar. Maar wat nou als je dus in die andere rekenjaren nul komma nul hebt afgelost? Tien keer nul is nul...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |