Dus als de executiewaarde hoger ligt dan de openstaande hypotheek kun je er wel van af? Risico is dan 0 voor de bank.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 06:40 schreef Five_Horizons het volgende:
Of een ORV verplicht is, ligt aan de verstrekker. Meestal heeft het te maken met de waarde van de woning t.o.v. de hoogte van de hypotheek. De verstrekker wil niet het risico lopen dat jij een woning achterlaat die te weinig oplevert of je nu wél of geen nabestaanden hebt.
lol, nou dat is ook het geld niet. 10 euro per 100K zeg maar. Dacht dat het veel meer zou zijnquote:Op vrijdag 8 juli 2011 08:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
[edit]
Mijn ORV kost nu iets van 6 of 7 euro per maand, maar loopt in premie op tot ik geloof 30 euro per maand over 29 jaar. Gedekt bedrag is 66400 euro.
Sommige verstrekkers hanteren andere percentages (vanaf 75% EW)quote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:25 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Dus als de executiewaarde hoger ligt dan de openstaande hypotheek kun je er wel van af? Risico is dan 0 voor de bank.
Da's afhankelijk van o.a. leeftijd en verzekeraar, dus dat kan voor jou anders zijn.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 09:27 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
lol, nou dat is ook het geld niet. 10 euro per 100K zeg maar. Dacht dat het veel meer zou zijn
Dat bedoel ik.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 19:53 schreef blomke het volgende:
Met m'n eigen excelsheet heb ik jouw situatie (banksparen) doorgerekend: maandelijkse inleg van 541,67¤ geeft eindkapitaal van ¤301202 na 25 jaar.
Verder heb ik die sites niet ingevuld, maar zit in de tweede optie misschien ook de netto hypotheekrente verwerkt????
Is er dan ergens een site waar ik banksparen met hypotheekrente kan uitrekenen.. Al flink zitten zoeken naar voorbeeldsite's maar volgensmij wordt deze nergens meegenomen dan..quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:05 schreef blomke het volgende:
Ik bedoel: je kunt die maandbedragen niet vergelijken. Bij banksparen moet je ook je hypotheekrente erbij optellen: dat zit niet in die eerste sheet; alleen de inleg.
Die tweede is zowel de rente als de inleg (?) . Appels met peren vergelijken.
Mail me jouw sheetje is effe :-)quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:05 schreef blomke het volgende:
Ik bedoel: je kunt die maandbedragen niet vergelijken. Bij banksparen moet je ook je hypotheekrente erbij optellen: dat zit niet in die eerste sheet; alleen de inleg.
Die tweede is zowel de rente als de inleg (?) . Appels met peren vergelijken.
Eesrte inleg van ¤30.000,- (moet je dan wel hebben) geeft een opbrengst van 92.212,- erbij na 25 jaar volgens mijn excel sheet..
Je geeft net aan dat je aan banksparen fiscaal 20'jaar vast zit. Dat is toch een heel groot nadeel, zeker als er binnen de 20 jaar iets met de hra gebeurt.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:17 schreef blomke het volgende:
Ha, ha!! Geef maar je getallen door!
Wat die hypotheekrente betreft: die wordt niet beïnvloed door de soort aflossing: banksparen of spaarhypotheek. Is nl. bij beide soorten, gelijk. Maar dat snaptje je wel ;-) toch?
Je kan er op ieder moment mee stoppen (met die bankspaarvariant, bedoel ik) en de opbrengst aanwenden om je hypotheekschuld terug te brengen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Je geeft net aan dat je aan banksparen fiscaal 20'jaar vast zit. Dat is toch een heel groot nadeel, zeker als er binnen de 20 jaar iets met de hra gebeurt.
En dan is dus je fiscale voordeel volledig weg, toch?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:26 schreef blomke het volgende:
Je kan er op ieder moment mee stoppen (met die bankspaarvariant, bedoel ik) en de opbrengst aanwenden om je hypotheekschuld terug te brengen.
Maar dan moet je de winst in Box 1 brengen, d.w.z. je betaalt inkomensbelasting over de winst.
Hangt er helemaal vanaf hoe lang je al gespaard hebt en hoe hoog je inkomen is. Bovendien kan je 'm "low profile"laten doorsudderen. Zolang de inleg maar 1/10 van de hoogste inleg blijft.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:27 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan is dus je fiscale voordeel volledig weg, toch?
Da's afhankelijk van hoever je je nek in de fiscale strop gekozen hebt en je dus, zoals de meeste Nederlanders (en adviseurs), je nu al vastlegt wat je over minimaal 20 jaar met je geld doet....quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:27 schreef blomke het volgende:
Ik weet niet hoe het zit bij een spaarhypotheek, als je halverwege de rit wilt stoppen.
Niet als er geen eigen woning is....quote:Op vrijdag 8 juli 2011 20:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Hangt er helemaal vanaf hoe lang je al gespaard hebt en hoe hoog je inkomen is. Bovendien kan je 'm "low profile"laten doorsudderen. Zolang de inleg maar 1/10 van de hoogste inleg blijft.
Leg je ieder jaar bijv. ¤5000 in, dan kan je 'm door laten lopen tot 20 jaar met maar ¤500,- jaarlijks inleg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |