Je hebt toch iemand waar je mee spreekt , daar kan je best het aan vragen die kunnen wat beter professionele mening over autisme gevenquote:Op donderdag 16 juni 2011 00:43 schreef Mpj het volgende:
[..]
Maar dan weet je dus niet echt wat de specifieke verschillen zijn tussen onzekerheid en autisme. Behalve dat een autist niets kan veranderen aan het gedrag, want dan zou het geen autisme meer zijn, toch.. Ik vind het maar moeilijk en zoek nou al een poosje op google maar niks over te vinden..
Vooral dat laatste bedoelde ik ook zeker.quote:Op donderdag 16 juni 2011 00:43 schreef greatjob het volgende:
[..]
Ze hebben een achterstand. Ze kunnen proberen mee te komen, maar hebben het moeilijker. Daarbij zien sommigen dat ze anders zijn (en willen 'normaal' worden). Iedere situatie is anders.
Zie jij echt geen verschillen tussen onzekerheid en autisme dan? Straw noemde al wat puntjes, maar bij autisme is je belevingswereld vaak afwijkend en is de buitenwereld vaak moeilijk te begrijpen en zijn ze beperkt in hun communicatie zowel naar buiten toe als hoe ze het ontvangen. Onzekerheid heeft meer met angsten te maken.quote:Op donderdag 16 juni 2011 00:43 schreef Mpj het volgende:
[..]
Maar dan weet je dus niet echt wat de specifieke verschillen zijn tussen onzekerheid en autisme. Behalve dat een autist niets kan veranderen aan het gedrag, want dan zou het geen autisme meer zijn, toch.. Ik vind het maar moeilijk en zoek nou al een poosje op google maar niks over te vinden..
Nee, heb ik niet meer.quote:Op donderdag 16 juni 2011 00:47 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
Je hebt toch iemand waar je mee spreekt , daar kan je best het aan vragen die kunnen wat beter professionele mening over autisme geven
Is hij eerder op de dag nog binnen geweest, met het eten ofzo? Anders laat je hem daarna niet meer naar buiten en kan jijzelf ook op tijd naar bed.quote:Op donderdag 16 juni 2011 00:59 schreef greatjob het volgende:
Ik moet een oplossing vinden voor mijn kats bioritmeDit is de x nacht dat ik naar bed wil, maar waar ik moet wachten tot die binnen is (anders gaat hij voor mijn raam miauwen en word ik klaar wakker als ik hem vervolgens binnen laat).
Het is wel zo dat als iemand al zijn/haar hele leven redelijk onzeker is en daardoor op sociaal vlak tekort schiet, dat overeenkomsten vertoont met autisten die (vaak) ook tekort schieten op sociaal vlak. Autistische mensen kunnen zichzelf bepaalde dingen aanleren, terwijl onzekere mensen vooral hun angsten moeten zien kwijt te raken, de oorzaak van de problemen. Maar daarna hebben die voorheen onzekere mensen sociaal mss ook wel een achterstand omdat ze nooit veel onder de mensen zijn geweest (gebrek aan vrienden). Beetje dezelfde situatie, andere oorzaak.quote:Op donderdag 16 juni 2011 00:48 schreef moneyfornothing het volgende:
Zie jij echt geen verschillen tussen onzekerheid en autisme dan? Straw noemde al wat puntjes, maar bij autisme is je belevingswereld vaak afwijkend en is de buitenwereld vaak moeilijk te begrijpen en zijn ze beperkt in hun communicatie zowel naar buiten toe als hoe ze het ontvangen. Onzekerheid heeft meer met angsten te maken.
Hij weet dat hij dan opgesloten zitquote:Op donderdag 16 juni 2011 01:00 schreef moneyfornothing het volgende:
[..]
Is hij eerder op de dag nog binnen geweest, met het eten ofzo? Anders laat je hem daarna niet meer naar buiten en kan jijzelf ook op tijd naar bed.
Ik ontken ook niet dat er overeenkomsten zijn, maar er werd gevraagd om verschillen dus vandaar dat ik me daar op richtte. Maar goed als je een beetje zoekt kun je zoveel overeenkomsten vinden op allerlei gebieden ook al lijken die op het eerste gezicht totaal verschillend, dus dat zal hier ook niet anders zijn ondanks de grote verschillen tussen individuele situaties.quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:01 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het is wel zo dat als iemand al zijn/haar hele leven redelijk onzeker is en daardoor op sociaal vlak tekort schiet, dat overeenkomsten vertoont met autisten die (vaak) ook tekort schieten op sociaal vlak. Autistische mensen kunnen zichzelf bepaalde dingen aanleren, terwijl onzekere mensen vooral hun angsten moeten zien kwijt te raken, de oorzaak van de problemen. Maar daarna hebben die voorheen onzekere mensen sociaal mss ook wel een achterstand omdat ze nooit veel onder de mensen zijn geweest (gebrek aan vrienden).
Je hebt ook zelfverzekerde autisten, die wel anders zijn in de omgang maar verder niet.
En onzekere mensen lijken soms heel zelfverzekerd terwijl ze dat niet zijn.
In dat geval oordopjes in en hem niet binnenlaten.quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:02 schreef greatjob het volgende:
[..]
Hij weet dat hij dan opgesloten zitHet is een te slimme kat. Nu laat ik hem voor 9 uur al niet meer naar buiten. Maar hij blijft sindsdien ik dat doet gewoon langer weg. Daarbij vangt hij 3 muizen op een dag bijna (hij wilt ze laten zien), dus hij heeft minder honger.
Succes. Moet eng geweest zijn om een wildvreemde te hebben (en je eerste gedachte, hoeveel heb ik gisteren in godsnaam gedronken'). Truste
Ja weet ik.quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:04 schreef moneyfornothing het volgende:
[..]
Ik ontken ook niet dat er overeenkomsten zijn, maar er werd gevraagd om verschillen dus vandaar dat ik me daar op richtte. Maar goed als je een beetje zoekt kun je zoveel overeenkomsten vinden op allerlei gebieden ook al lijken die op het eerste gezicht totaal verschillend, dus dat zal hier ook niet anders zijn ondanks de grote verschillen tussen individuele situaties.
Precies, dat is ook hetgeen ik probeerde duidelijk te maken.quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:19 schreef Chewbalhaar het volgende:
Ik denk dat de verschillen tussen ernstig onzekere mensen en licht autistische mensen vaak kleiner zijn dan de meeste mensen denken, en de overeenkomsten groter.
Zo kunnen veel autisten naar mate ze ouder zijn steeds beter meekomen: bepaalde hersenonderdelen ontwikkelen zich gewoon langzamer. Diezelfde vertraagde ontwikkeling maken veel onzekere mensen mee omdat ze gewoon de "training" voor die ontwikkeling missen.
Ook veel heel onzekere mensen hebben veel moeite met emotionele aspecten, bijvoorbeeld omdat ze slecht zijn in (onbewuste) non-verbale communicatie of omdat ze zo geisoleerd worden dat ze alleen gericht zijn op hun eigen verdriet en zich niet meer kunnen verplaatsen in anderen.
Grootste verschil is dan dat autisme nature is en onzekerheid nurture.
Uiteraard verschilt het wel per situatie en mate van autisme/onzekerheid.
Houd je fucking gore kutbek dicht, loser!quote:Op donderdag 16 juni 2011 00:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat kan in haar geval niet veel kwaad (meer).
Aw, wat schattig, een internet white knight.quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:24 schreef BlakeGriffin het volgende:
Houd je fucking gore kutbek dicht, loser!
quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:24 schreef BlakeGriffin het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat het regelmatig verkeerd wordt gediagnosticeerd. Autisme is momenteel even booming als ADHD een tijdje terug.quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:22 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Precies, dat is ook hetgeen ik probeerde duidelijk te maken.
Autisme en onzekerheid zijn niet hetzelfde, maar kunnen wel resulteren in hetzelfde.
[..]
Brainscans zullen wel te duur zijn....quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:54 schreef Chewbalhaar het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat het regelmatig verkeerd wordt gediagnosticeerd. Autisme is momenteel even booming als ADHD een tijdje terug.
Ik weet niet eens of dat mogelijk is. Wat exact zou daarmee op welke wijze aangetoond moeten worden? Denk dat een vrij uitgebreid onderzoek nodig is wil je daadwerkelijk aangeboren verschillen in de neuronen aan kunnen wijzen. Moet zeggen dat ik hier geen expert in ben.quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Brainscans zullen wel te duur zijn....
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in.quote:Op donderdag 16 juni 2011 01:58 schreef Chewbalhaar het volgende:
[..]
Ik weet niet eens of dat mogelijk is. Wat exact zou daarmee op welke wijze aangetoond moeten worden? Denk dat een vrij uitgebreid onderzoek nodig is wil je daadwerkelijk aangeboren verschillen in de neuronen aan kunnen wijzen. Moet zeggen dat ik hier geen expert in ben.
Je socially awkward penguinquote:Op donderdag 16 juni 2011 02:00 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in.
Het is wel belangrijk om vast te stellen wat de oorzaak is van sociale tekortkomingen. Maar vaak geven beschrijvingen uit de kindertijd daar wel doorslag in. Lijkt mij redelijk fool-proof.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |