Beste FOK!kers,
Vandaag is de dag dat ik de wanhoop nabij ben. Daarom vraag ik jullie om steun, advies en hulp op basis van het volgende verhaal. Lees het alsjeblieft.
Ik heb geen ouders, geen familie, geen vrienden en nooit een vriendin gehad.
Ik heb namelijk, op basis van langdurige ruzie, het contact met mijn ouders verbroken en zij hebben de banden met onze familieleden doorgesneden, lang voor mijn geboorte. Zodoende heb ik geen relatie met familie ontwikkeld. Vrouwen hebben bijna nooit interesse getoond, mijn initiatief wijzen zij af en ik ben gesloten voor de zeldzame avances die zij wel maken. Mijn vrienden heb ik verloren en ik kan geen nieuwe vrienden maken, omdat ik op een eiland leef.
Ik leef op een eiland.
Ik ben op de basisschool, de middelbare school en de universiteit geterroriseerd. Desondanks maak ik wel kennissen en toch ben ik eenzaam, want wij begrijpen elkaar niet en zo kom ik nooit verder dan het stadium van small talk.
Bijvoorbeeld
Ik word voorzitter van een commissie, leer nieuwe mensen kennen en ga met deze mensen uit. Zij drinken alcohol; ik drink water en dat leidt er toe dat ik uit de toon val. Ik leg uit dat ik een chronische ziekte heb en zes dagen in de week vroeg in de ochtend de sportschool bezoek. Zij zeggen dat ze begrijpen dat ik geen alcohol drink, maar de flauwe humor blijft niet uit.
Ik ben ziek
Eind 2010 werd ik plotseling ziek. Hoofdpijn, Buikpijn, diarree, misselijk, braken, duizelig, zwak, kortademig, uitgedroogd. Diagnose 1: ziekte van Crohn en ik word zwakker met de dag. Diagnose 2: te weinig testosteron. Behandeling is traag.
Ik faal
Voorbeeld 1
Ik faal om mijn vetpercentage te verlagen en mijn spiermassa te vergroten. In mijn kindertijd kreeg ik gezond te eten van mijn ouders en als ik niet op school zat was ik buiten aan het spelen. Toch heb ik altijd een hoog vetpercentage en weinig spiermassa gehad. In mijn puberteit begon ik met gewichten trainen. Ik heb geleerd over training, voeding en herstel door het bezoeken van aan bodybuilding gerelateerde webpagina's, het lezen van boeken, het leren van wetenschappelijke publicaties en het spreken van diëtist en bewegingswetenschappers. Op basis van wat ik leerde stelde ik regels voor mijzelf op waar ik niet van afweek: ik at geen brood, maar volkorenbrood, ik dronk geen melk, maar magere melk, ik sloeg geen training over, ik sliep 8 uur per dag enzovoorts. Dat had een 142,5 Kg Squat, een 92.5 Kg Bench Press en een 140 Kg Deadlift als gevolg. Toch was dat niet te zien: mijn spiermassa was nauwelijks toegenomen en mijn vetpercentage was nauwelijks gedaald. De ziekte van Crohn heeft mijn kracht weggenomen en het is vooralsnog niet gelukt mijn kracht terug te winnen. Nog altijd ben ik het schoolvoorbeeld van een ectomorf met zo veel vet en zo weinig spieren dat ik onder doe voor mensen met een ongezonde levensstijl.
Het maakt mij verschrikkelijk woedend en verdrietig. Al mijn inzet, al mijn uren besteed aan training, voeding, herstel en studie van deze factoren...tevergeefs...waarom...
Voorbeeld 2
Ik faal om carrière te maken. Toch begon ik zo goed. Ik verveelde mij op de basisschool en na een slechte start op de middelbare school kreeg ik hoge cijfers voor exacte vakken. Ik verdiende een vwo-diploma met Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek, maar...ik koos Communicatie- en informatiewetenschappen, want ik was bang. Bang dat ik geen communicatieve vaardigheden zou ontwikkelen, bang dat ik alleen zou blijven als de nerd in een laboratorium of een afgelegen kantoorkamer, bang om te erkennen wie ik ben en nu...heb ik zo veel spijt en verdriet.
De gevolgen van mijn verkeerde keuze zijn niet te overzien en scheppen een voor mij afschuwelijke toekomst, want nu kom ik met mijn BA Communicatie- en informatiewetenschappen moeilijk aan het werk, laat staan werk op universitair niveau, of werk dat mij interesseert en klikt met mijn competenties. Noch krijg ik werk met prestige, doorgroeimogelijkheden en een goed salaris bij een gerenommeerde organisatie.
Ik ben introvert en ik ben analytisch. Ik moet ingewikkelde problemen oplossen, strategieën bedenken en beleid ontwikkelen, gigantische hoeveelheden informatie inzamelen en analyseren en dat allemaal zelfstandig, in alle rust, niet in teamverband.
Mijn enige uitvlucht is nog de MA in bestuurs- en organisatiewetenschap, omdat ik met deze expertise misschien nog beleidsmedewerker of adviseur kan worden, maar liever nog zou ik een technische studie willen doen, zoals werktuigbouwkunde of een dubbele major in wiskunde en informatica. Zo zou ik bijvoorbeeld een analist kunnen worden bij een inlichtingendienst of een strategische organisatie in de wereld van internationale conflicten. Risico's analyseren en beleid adviseren en wie weet kom ik dan zo nog aan een topfunctie in internationale overheidsaangelegenheden, zoals een doplomaat bij Buitenlandse Zaken. Of een toponderzoeker op een R&D afdeling, in ieder geval iets waar ik zelfstandig kan zijn en mijn analytisch vermogen kan ontwikkelen, waar ik prestige kan verdienen en een salaris van 124k door 60 uur in de week keihard te werken...was dat nou maar mogelijk...had ik nou de gewoon de goede keuze gemaakt...en wie laat nou ook een 18 jarig kind kiezen wat hij met zijn toekomst wil...godverdomme, ik ben nu 23 en nu...nu is het voorbij, ik heb verloren in het leven...
Dat zit er voorlopig niet in. Ik word niet per september toegelaten tot de master omdat ik te laat was met inschrijven door de ziete van Crohn. De bureaucraten willen geen uitzondering maken, dus moet ik nog een heel jaar in supermarkten, call centers en postkamers werken omdat je met een bachelor Communicatie- en informatiewetenschappen geen werk krijgt, zelfs al heb je ervaring opgedaan in commissies en relevante bijbanen. Een nieuwe bacheloropleiding beginnen kost zesduizend euro en dat geld heb ik niet. Nog erger: ik leef nu van 500 euro per maand en als ik niet snel meer kan werken, zal ik op straat staan.
Game Over
Ik heb mijn leven geruïneerd. Ik zal eerst nog jaren op een houtje moeten bijten en tegen mijn zin in verschrikkelijk werk moeten verrichten en dan pas op mijn dertigste ofzo met het werk beginnen wat mij echt ligt. Dan pas start mijn loopbaan echt...zo bereik ik nooit mijn dromen, want tegen de tijd dat ik me dan in dat veld heb ontwikkeld kan ik zowat weer met pensioen. Niet te vergeten al die jaren emotionele ellende van werk doen dat je niet leuk vind...
Ik doe mijn best, maar ik faal zo hard. Ik doe mijn best om uit te gaan en vrienden te maken en een leuk meisje te ontmoeten maar ik vind geen aansluiting, geen begrip, geen wederzijdse interesse. Dat zou mij allemaal niet eens kunnen schelen als ik van mijn werk zou kunnen houden. Ik werk graag, ik werk hard, maar wel aan hetgeen wat mij ligt en laat dat er nou de komende jaren niet inzitten. Ik kan het gewoon niet hebben, zo uitzichtloos. Ik vermaak me prima in alleen in de vroege morgen in de sportschool, ik vermaak me prima alleen in de bioscoop, ik vermaak me uitstekend met een avond internet. Fuck iedereen. Maar geef me dan wel mijn gezondheid, mijn carrière en mijn gezondheid. Geef me de gelegenheid mijn ambities waar te maken, maar zelfs dat is mij niet gegunt. Ik ben niet gelovig, maar ik heb sterk het vermoeden dat er iets of iemand, ergens is die een hekel aan mijn heeft, dat ik geboren ben om te verliezen.
Ik begon dit verhaal gestructureerd en rationeel, maar nu loopt het uit de hand tot een emotioneel zinloos relaas in de vorm van een chinese muur van tekst die niet relaxt te lezen is, dus zet ik er maar een punt achter. Wat absoluut nog wel opgemerkt moet worden is dat ik naar een psycholoog ben geweest, maar daar heb ik niks aan gehad. Ik vraag me af of er nog meer mensen hier zijn die zoveel ellende meegemaakt hebben en nog steeds zoveel ellende ervaren. Die letterlijk geen sociale contacten hebben, problemen hebben met hun gezondheid, problemen hebben met geld en dan ook nog verkeerd hun toekomst gepland hebben, want hoe ga je in godsnaam om met zo iets? Van mij hoef ik morgen niet wakker te worden, of blijf ik in me bed liggen en kijk ik films tot ik sterf van de honger en als dat faalt, dat ik onderweg naar de supermarkt slachtoffer wordt van een dronken automobilist. Dat hoop ik iedere dag en howel mijn dagen toch veel positiever en productiever verlopen...blijft mijn toekomstbeeld afschuwelijk.