waaat? dat is toch geen doen!quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:00 schreef TokenW het volgende:
Net een brief van de vestigingsmanager binnen gehad, vanaf 1 juli gaan alle TV-tijdschriften + eventuele ANWB op dinsdag mee. Wordt leuk als er op die dag ook H&M en bijenkorf is.
Uhuh. Een dergelijke brief hadden wij hier afgelopen weekend ook. Trouwens ook dat HAH voortaan bij alle adressen bezorgd moet worden die geen sticker hebben, ook bedrijven.quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:00 schreef TokenW het volgende:
Net een brief van de vestigingsmanager binnen gehad, vanaf 1 juli gaan alle TV-tijdschriften + eventuele ANWB op dinsdag mee. Wordt leuk als er op die dag ook H&M en bijenkorf is.
Heb ik ook gehad. Alleen het zijn niet alle TV-gidsen, "alleen" Avro, KRO, NCRV en Veronica. Plus om de week de Kampioen (ene x de even nrs, andere x de oneven), de Libelle en de Donald Duck. En meerdere soorten hah. Dit alles ihkv DiDoZa. Volgens de brief van de vestigingsmanager zou het effect voor postbezorgers "nauwelijks merkbaar" zijn, en alleen in de voorbereiding meer tijd kosten. Er zat zelfs een fraai urenstaatje bij, waar je kunt aflezen hoeveel uur ze per dag extra nodig denken te hebben voor vb en uv, of juist minder.quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:00 schreef TokenW het volgende:
Bij de brief die ik binnen kreeg werd wel aangegeven dat de looptijden een probleem zouden kunnen worden. Dit wordt hoe dan ook een farce, de ene dag heb je in de voorbereiding bijna niks te doen en de andere dag is er niet doorheen te komen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:43 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Heb ik ook gehad. Alleen het zijn niet alle TV-gidsen, "alleen" Avro, KRO, NCRV en Veronica. Plus om de week de Kampioen (ene x de even nrs, andere x de oneven), de Libelle en de Donald Duck. En meerdere soorten hah. Dit alles ihkv DiDoZa. Volgens de brief van de vestigingsmanager zou het effect voor postbezorgers "nauwelijks merkbaar" zijn, en alleen in de voorbereiding meer tijd kosten. Er zat zelfs een fraai urenstaatje bij, waar je kunt aflezen hoeveel uur ze per dag extra nodig denken te hebben voor vb en uv, of juist minder.
Op dinsdag met ANWB is er 9 uur extra nodig in de voorbereiding, per team, en 1 uur voor de uitvoering. Dat is per team hetzelfde (we hebben er 11), en dat is al opmerkelijk, omdat sommige teams groter zijn dan andere. Een team heeft hier 20 tot 30 wijken. Dus krijg ik op dinsdag omdat het zo druk is max. 2 hele minuten looptijd per wijk erbij. Daar staat tegenover dat ze op de rustige woensdag (weinig post, geen hah) er maar 2 minuten afhalen. Die wegvallen tegen die andere 2, dus er wordt niets geboekt. Komt er dus op neer dat je volgens de "norm" altijd ongeveer even lang over je wijk zou doen, ongeacht de hoeveelheid post en/of hah.
Natuurlijk is dat geen doen, met lopen. Om te beginnen moet je op die dinsdag dan veel vaker terugrijden naar het depot, en je kan je rondjes niet altijd meer op de voorgeschreven wijze lopen. Dus moet je splitsen, en in de gevallen waarin dat niet kan (rondje is om huizenbok heen, of de twee kanten van de straat worden gescheiden door een gracht of sloot) wordt dat loos lopen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:48 schreef TokenW het volgende:
[..]
Bij de brief die ik binnen kreeg werd wel aangegeven dat de looptijden een probleem zouden kunnen worden. Dit wordt hoe dan ook een farce, de ene dag heb je in de voorbereiding bijna niks te doen en de andere dag is er niet doorheen te komen.
Ik ook.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:05 schreef Peterselieman het volgende:
Heb nu zelfs meer gekregen dan waar ik rekening mee had gehouden
Ik heb een C1000 in mijn wijk zitten, die zitten vast te springen om de AH Bonus-folderquote:Op woensdag 22 juni 2011 20:00 schreef carboni het volgende:
HAH afleveren bij alle adressen is ook faal, het enige wat het voorkomt is de twijfelgevallen waar huis en bedrijf op 1 adres zit. Verder zit er geen enkel bedrijf te wachten op de c1000 folder ofzo.
Maar das dan wel weer heel grappig.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:30 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Ik heb een C1000 in mijn wijk zitten, die zitten vast te springen om de AH Bonus-folder
Ik geloof op zich wel dat DiDoZa uiteindelijk tot meer efficiëntie kan leiden, maar alleen als de woensdag en de vrijdag qua drukte vergelijkbaar worden met maandag. Dat is ook wat TNT voor ogen staat, en op de langere termijn zou het me niets verbazen als TNT nog maar op 3 dagen gaat bezorgen, als ze die langgekoesterde wijziging in de Postwet er door krijgen. En dan op de daldagen alleen nog maar rouwkaarten en trombosepost, en dat dan uitbesteden.quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:50 schreef lololo het volgende:
Bij ons werd iig wel onderkend dat de looptijden didoza idd wel eens flink omhoog zouden kunnen gaan.
Maar ik vraag me af of ze nou ook daadwerkelijk significante 'winst' gaan halen met dat gebeuren. Om dat te behalen zal landelijk gezien de efficientie van de piekdagen boven de relatief inefficiente daldagen moeten liggen. Bij grote wijken wordt dat al een erg lastig verhaal aangezien je vaker op en neer moet voor nabrengtassen. En nabrengtassen halen zijn zoals elke postbode je kan vertellen echt fucking killing voor je efficiency.
Zelfs bij de meest gunstig gelegen nabrengpunten (praktisch op je postroute) ben je met fiets parkeren, tassen pakken, eventueel overladen HAH en foutlopers al vaak tegen de 5 minuten kwijt. Laat staan de gevallen waar je verder moet fietsen.
Ik zie op onze grote wijken het aantal tassen makkelijk van 4 naar 8 gaan. Ga je uit van 10 minuten voor tassen halen is dat 20 minuten extra tov nu per piekdag. 20 minuten extra waarin je dus niks bezorgt.
Die 20 minuten inefficiëntie moet je dus weg kunnen werken met het feit dat je meer stuks per adres bezorgd dus meer inkomsten genereert per adres. Alleen moet je ook de inefficiency wegwerken van je daldagen, waarin je met erg weinig stuks per adres te maken krijgt.
Als ik zo eens bij ons kijk: wijk die nu 3 uur is op dinsdag met dubbel hah. Die zie ik op zo'n topdag wel 4 uur worden door verneukte rondjes en extra nabrengtassen en het feit dat het gewoon zwaarder is en dat je minder snel loopt en fietst. Op een daldag stel ik me dan even voor dat je hem in 2 uur loopt. Per saldo levert dat al niks op.
Het is natuurlijk maar natte vingerwerk maar imho kán je ook niet veel meer dan natte vingerwerk doen in je voorspellingen hiervoor. Ik heb dus het idee dat de Post zich weer eens rijk rekent.
Newsflash, autobedrijf neemt nu al de aangetekenden en laat ze rijden door subco's. En die subco's zijn in veel gevallen al de subco's die nu pakketdienst doen en dus in 75% van de gevallen voldoen aan jouw beschrijving. Je hebt dus bedrijven die dik 100 euro per maand betalen om de post op te laten halen en krijgen dus een gozertje dat in een autowrak met tijdelijk postvestje (die hesjes) langs.quote:Op woensdag 22 juni 2011 21:30 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik geloof op zich wel dat DiDoZa uiteindelijk tot meer efficiëntie kan leiden, maar alleen als de woensdag en de vrijdag qua drukte vergelijkbaar worden met maandag. Dat is ook wat TNT voor ogen staat, en op de langere termijn zou het me niets verbazen als TNT nog maar op 3 dagen gaat bezorgen, als ze die langgekoesterde wijziging in de Postwet er door krijgen. En dan op de daldagen alleen nog maar rouwkaarten en trombosepost, en dat dan uitbesteden.
Als de subcontractors die hier rondrijden voor pakketservice een voorbode zijn van degenen die straks met aangetekenden en gerechtelijken gaan rijden, of de depots bevoorraden, dan kun je je borst natmaken. Eerst was het een dikke kettingrokende Turk in een groezelige TNT-bodywarmer (die hij zelfs met 30 graden nog aanhad), die rondreed in een met ducktape bij mekaar gehouden Mazda bestelbusje, wat vermoedelijk ooit wit geweest was. Tegenwoordig zijn het allemaal van die gassies van net 18 met bontkragen en omgekeerde petjes.
Oepsquote:Op woensdag 22 juni 2011 21:58 schreef Peterselieman het volgende:
Woensdag wordt geen piek maar een daldag.
Dan lopen wij hier zeker achter, want hier doen we ze nog zelf. Dwz, in sommige gevallen nemen bestellers de agt. voor hun eigen wijk mee, maar je hebt ook teams met een aparte agt. dienst waar je dan zo'n mooie Piaggio Liberty voor mee krijgt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 21:53 schreef carboni het volgende:
[..]
Newsflash, autobedrijf neemt nu al de aangetekenden en laat ze rijden door subco's.
Of wat dacht je van brievenbuspakjes die niet door de brievenbus passen en dus pakketpost zijn!quote:Op woensdag 22 juni 2011 22:02 schreef carboni het volgende:
Ook zo'n voorbeeld van waar ze tienduizenden euros laten lopen is het aantal ongestempelde of niet voldoende gefrankeerde enveloppen. Worden er ook steeds meer.
Bij ons gaan de agt mee met de autowijken en de fietswijken aparte routes op de fiets/nooit werkende brommer/ eventueel maar eigenlijk nooit beschikbare auto. Die aparte routes worden nu gedaan door subco's.quote:Op woensdag 22 juni 2011 22:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dan lopen wij hier zeker achter, want hier doen we ze nog zelf. Dwz, in sommige gevallen nemen bestellers de agt. voor hun eigen wijk mee, maar je hebt ook teams met een aparte agt. dienst waar je dan zo'n mooie Piaggio Liberty voor mee krijgt.
Ik hen pas zo'n subcontractor aangesproken, en gevraagd wanneer zij nou eens die agt over gaan nemen. Hij begon meteen te vloeken en te tieren.
Overigens is de nieuwste ontwikkeling de komst van de subsubcontractor. Die onderaannemer gaat het zelf weer uitbesteden, voor nog minder geld. "Onze" subcontractor schijnt nu een stelletje Polen te hebben ingezet. Het wachten is op de subsubsubcontractor, als de Polen het weer gaan uitbesteden aan Roemenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |