abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:32:39 #151
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111373063
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:30 schreef SeLang het volgende:
Maleisië is zo racistisch als de pest. Staatsbedrijven zoals Petronas discrimineren tegen etnische Chinezen ten faveure van vaak slechter gekwalificeerde Maleisiërs. Dat is officieel beleid en niemand doet daar geheimzinnig over. Ik sprak diverse etnische Chinezen die familie bij Shell hadden werken. Dat vonden ze een top bedrijf omdat die mensen gelijk behandelen.

Even rondneuzen in een Maleisische boekwinkel is ook ontluisterend, als je ziet hoeveel anti-Semitische boeken daar worden verkocht. Zelfs op KL International Airport.
Wat me ook al opviel ergens op een site van een hostel: ze accepteerden geen boekingen van locals of überhaupt mensen uit het midden-oosten. Dat zou je hier eens moeten proberen om ergens neer te zetten...
Don't let my username fool you...
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:37:32 #152
62913 Blik
The one and Only!
pi_111373223
quote:
Maleisië is zo racistisch als de pest. Staatsbedrijven zoals Petronas discrimineren tegen etnische Chinezen ten faveure van vaak slechter gekwalificeerde Maleisiërs. Dat is officieel beleid en niemand doet daar geheimzinnig over. Ik sprak diverse etnische Chinezen die familie bij Shell hadden werken. Dat vonden ze een top bedrijf omdat die mensen gelijk behandelen.

Even rondneuzen in een Maleisische boekwinkel is ook ontluisterend, als je ziet hoeveel anti-Semitische boeken daar worden verkocht. Zelfs op KL International Airport.
Klopt wel, het is ook zo dat Maleisische auto's (Proton bijvoorbeeld) stukken goedkoper zijn dan buitenlandse auto's omdat er een flinke belasting over buitenlandse auto's geheven wordt (rond de 50% dacht ik)
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:44:40 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111373455
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:37 schreef Blik het volgende:

[..]

Klopt wel, het is ook zo dat Maleisische auto's (Proton bijvoorbeeld) stukken goedkoper zijn dan buitenlandse auto's omdat er een flinke belasting over buitenlandse auto's geheven wordt (rond de 50% dacht ik)
Ja goed dat is gewoon handels protectionisme. Dat doen ze ook in fatsoenlijke landen. De EU heeft ook handelsbeperkingen. Dat is de reden dat Chinese bedrijven productie gedeeltelijk naar Polen verplaatsen omdat ze dan de heffingen omzeilen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:51:55 #154
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_111373758
Sumatra ben ik geweest, niet alleen gelukkig, vond het daar een beetje eng. Vieze man die aan me zat in de bus (je weet wel, zo'n 10 persoonsbus waar je met 18 man in zit.
In maleisië was ik alleen. Dat ging prima. Geen last gehad van nare mannen oid.

Snorkelen is leuk trouwens. Waarom wil je niet duiken?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 10 mei 2012 @ 13:27:52 #155
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111375039
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:51 schreef Murmeli het volgende:
Sumatra ben ik geweest, niet alleen gelukkig, vond het daar een beetje eng. Vieze man die aan me zat in de bus (je weet wel, zo'n 10 persoonsbus waar je met 18 man in zit.
In maleisië was ik alleen. Dat ging prima. Geen last gehad van nare mannen oid.

Snorkelen is leuk trouwens. Waarom wil je niet duiken?
Omdat ik bang ben dat ik paniek raak onder water omdat ik afhankelijk ben van een zuurstoffles... Ik wil snel aan de oppervlakte kunnen zijn als ik even naar adem wil snakken ;) Dan blijf ik liever in de buurt van de oppervlakte, en volgens mij kun je dan ook zat zien :)
  donderdag 10 mei 2012 @ 13:28:46 #156
62913 Blik
The one and Only!
pi_111375076
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:31 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

De jungle in Afrika had toch echt geen bloedzuigers ;) Ik heb trouwens een vriend even gevraagd of ik zijn backpack misschien mag lenen. Lijkt me inderdaad toch handiger. Zijn die dingen eigenlijk nergens te huren buiten één vaag adresje in Amsterdam?

Snorkelen is het idee. Mij zul je niet aan het duiken krijgen...
Waarschijnlijk betaal je voor een maand een backpack huren evenveel als dat je er eentje koopt. Probeer inderdaad via een vriend te lenen (heb ik ook de eerste 2 jaar gedaan).

Voor de Perhentians is snorkelen prima, zag daar ook geen reden om te gaan duiken (ik ben wel een duiker)
  donderdag 10 mei 2012 @ 13:32:46 #157
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111375219
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 13:28 schreef Blik het volgende:

[..]

Waarschijnlijk betaal je voor een maand een backpack huren evenveel als dat je er eentje koopt. Probeer inderdaad via een vriend te lenen (heb ik ook de eerste 2 jaar gedaan).

Voor de Perhentians is snorkelen prima, zag daar ook geen reden om te gaan duiken (ik ben wel een duiker)
Ja, ik zag ergens een verhuurbedrijf in Amsterdam dat voor 25 euro 2 weken een backpack verhuurde, dat vond ik best een faire prijs, maar dat zit voor mij aan de verkeerde kant van het land.
  donderdag 10 mei 2012 @ 18:32:42 #158
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_111386773
Voor 25 vind je ook wel tweedehands :) ik heb in maleisie maar 1 x echt problemen gehad. Ik + vriend liepen ergens, iemand botste tegen ons op en kwam met een brok beton achter ons aan. We konden een taxi aanhouden en waren hem net te snel af, maar dat lag niet aan man/vrouw zijn. Was in Penang, bij t E&O
  donderdag 10 mei 2012 @ 20:59:26 #159
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111394008
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 18:32 schreef RandomMoron het volgende:
Voor 25 vind je ook wel tweedehands :) ik heb in maleisie maar 1 x echt problemen gehad. Ik + vriend liepen ergens, iemand botste tegen ons op en kwam met een brok beton achter ons aan. We konden een taxi aanhouden en waren hem net te snel af, maar dat lag niet aan man/vrouw zijn. Was in Penang, bij t E&O
Ik vind toch anders niets tweedehands zonder daarvoor naar het andere uiteinde van het land te moeten... En al zeker niet voor 25 euro.
  donderdag 10 mei 2012 @ 23:00:36 #160
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111400362
Juj, Nomad backpack geregeld (geleend) *O*
pi_111407585
quote:
Het officiele beleid ten faveure van de "originele" bevolking is vastgelegd in de New Economic Policy (NEP) , maar je schetst de situatie nu te eenzijdig imho. Dit is niet het soort wetgeving om minderheden die al achtergesteld zijn van hun rechten te beroven.

De Chinese minderheid draait economisch gezien veel beter dan de originele (Bumiputra) bevolking. Het grootste deel van het Maleisische bedrijfsleven is in handen van Chinese eigenaren. De NEP is bedoeld als positieve discriminatie van bumiputras. Daar kun je uiteraard op tegen zijn, maar het beeld van racistische discriminatie vind ik te zwaar geschetst.

Er zijn genoeg argumenten dat de Chinezen en andere minderheden uiteindelijk ook van de NEP profiteerden. In ieder geval is de Chinese gemeenschap sinds 13 mei 1969 geen slachtoffer meer geweest van massale roof/moord partijen zoals in Indonesie nog regelmatig het geval is. Ik denk dat je uiteindelijk van zo'n regeling af moet, maar dat heeft tijd nodig.

quote:
Zou je dan voor censuur van dit soort boeken pleiten?

Ik weet trouwens niet of deze nou werkelijk worden verkocht. Er zijn in religieuze kringen budgetten beschikbaar om dit soort rommel te publiceren, waarschijnlijk ook met financiering uit het midden-oosten. Ik geloof niet dat de gemiddelde Maleisier zich druk maakt over joden of Israel.
pi_111407666
Ik woon hier nu bijna drie jaar. Wat hier als normaal wordt gezien zou in Nederland niet kunnen en tot slachtpartijen leiden. Corruptie, smerige schandalen, discriminatie en diverse andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen; maar....niemand klaagt erover. Wel recent wat demonstraties voor eerlijke verkiezingen, maar niemand is hier bereid om er echt voor te vechten. Zo'n verschil met andere landen. Ook dat komt door de manier waarop de verschillende bevolkingsgroepen hier met elkaar leven. Hier accepteert iedereen alles zolang het hun eigen persoonlijke leventje (hachje) maar niet aantast.

Een Chinees die goed verdient gaat niet de straat op voor andere Chinezen, laat staan andere bevolkingsgroepen. Malays die meeliften op de corruptie (handouts, kickbacks etc) hoor je natuurlijk ook niet klagen (tenzij het in het geding komt). Indiers zijn met net iets te weinig om het verschil te maken plus die krijgen als minderheid vaak diverse 'kleine' extraatjes om ze stil te houden (hetzelfde geldt voor de arme Malays). Het zit redelijk in balans (er zijn flink scheuren, dat wel...positieve ontwikkelingen; zoals bv de dochter van de oude premier die redelijk strijdlustig is). Als je hier eenmaal woont is het soms wel misselijk makend. Maargoed; dit zijn geen zaken die de gemiddelde toerist merkt; waardoor het altijd een fantastisch mooi land blijft om te bezoeken.

Ontopic :): Taman Negara is wat je er zelf van maakt. Toeristen die er 1 nacht slapen en alleen de canopy walk + night walk doen moeten wat mij betreft niet achteraf klagen dat ze het geen echte jungle vonden. Doe er een 7D/6N trek en ik kan mij niet voorstellen dat je Taman Negara nog nep zou noemen. Het deel dat publiekelijk (en laagdrempelig) toegankelijk is, omvat maar een piepklein deel van het enorme natuurpark. Natuurlijk zijn de natuurparken op Borneo ook erg mooi; maar het is onjuist om te stellen dat TN echt inferieur is tov de parken op Borneo. Taman Negara heeft een enorme verscheidenheid aan diersoorten etc. Toeristen zien ze niet, want het park is te groot. Ik zou als ik een tijger was wellicht ook liever die drukte vermijden (tenzij ik op zoek ben naar een snackie).

Overigens heb je op het schiereiland ook nog o.a. Endau-Rompin, Royal Belum, diverse ingangen van Taman Negara die minder bekend zijn, en nog het prachtige Lake Kenyir.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 08:21:02 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111408572
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 04:54 schreef jaco het volgende:

[..]

Het officiele beleid ten faveure van de "originele" bevolking is vastgelegd in de New Economic Policy (NEP) , maar je schetst de situatie nu te eenzijdig imho. Dit is niet het soort wetgeving om minderheden die al achtergesteld zijn van hun rechten te beroven.

De Chinese minderheid draait economisch gezien veel beter dan de originele (Bumiputra) bevolking. Het grootste deel van het Maleisische bedrijfsleven is in handen van Chinese eigenaren. De NEP is bedoeld als positieve discriminatie van bumiputras. Daar kun je uiteraard op tegen zijn, maar het beeld van racistische discriminatie vind ik te zwaar geschetst.

Er zijn genoeg argumenten dat de Chinezen en andere minderheden uiteindelijk ook van de NEP profiteerden. In ieder geval is de Chinese gemeenschap sinds 13 mei 1969 geen slachtoffer meer geweest van massale roof/moord partijen zoals in Indonesie nog regelmatig het geval is. Ik denk dat je uiteindelijk van zo'n regeling af moet, maar dat heeft tijd nodig.

[..]

Zou je dan voor censuur van dit soort boeken pleiten?

Ik weet trouwens niet of deze nou werkelijk worden verkocht. Er zijn in religieuze kringen budgetten beschikbaar om dit soort rommel te publiceren, waarschijnlijk ook met financiering uit het midden-oosten. Ik geloof niet dat de gemiddelde Maleisier zich druk maakt over joden of Israel.
De Chinese minderheid heeft inderdaad meer business in handen, maar dat heeft een reden: gemiddeld zijn die gewoon beter opgeleid en meer business minded. Dat kun je al constateren in het klein als je in restaurantjes en straattentjes eet: die Chinese gelegenheden zijn bijna altijd gelikter en er komt meteen iemand bij je staan om de bestelling op te nemen. Bij die Maleisiërs had ik regelmatig het gevoel van willen jullie eigenlijk wel iets verkopen?

Tsja, en "positieve" discriminatie voor de een is gewoon negatieve discriminatie voor de ander. Het feit dat mensen erover begonnen geeft voor mij toch aan dat het wel leeft. Overigens heb je wel een punt dat het misschien wat heeft bijgedragen aan de stabiliteit van het land, al denk ik zelf dat dat vooral komt doordat Maleisië een relatief rijk land is en Indonesie straatarm.

Wat betreft die boeken: in ben natuurlijk tegen censuur. Maar het feit dat die boeken zo prominent in boekhandels liggen zegt mij dat er kennelijk veel vraag naar is. Dat is wel veelzeggend. Ik weet trouwens ook uit betrouwbare bron dat als je joods bent dat je dat maar beter voor je kunt houden in Maleisië.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 11 mei 2012 @ 08:35:39 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111408781
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 05:38 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:

Ontopic :): Taman Negara is wat je er zelf van maakt. Toeristen die er 1 nacht slapen en alleen de canopy walk + night walk doen moeten wat mij betreft niet achteraf klagen dat ze het geen echte jungle vonden. Doe er een 7D/6N trek en ik kan mij niet voorstellen dat je Taman Negara nog nep zou noemen. Het deel dat publiekelijk (en laagdrempelig) toegankelijk is, omvat maar een piepklein deel van het enorme natuurpark. Natuurlijk zijn de natuurparken op Borneo ook erg mooi; maar het is onjuist om te stellen dat TN echt inferieur is tov de parken op Borneo. Taman Negara heeft een enorme verscheidenheid aan diersoorten etc. Toeristen zien ze niet, want het park is te groot. Ik zou als ik een tijger was wellicht ook liever die drukte vermijden (tenzij ik op zoek ben naar een snackie).

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het idee dat Taman Negara "inferieur" zou zijn is bijna lachwekkend want het is het grootste stuk onaangetast primair regenwoud in Maleisië! Maar je moet inderdaad weg van die grote toeristenstroom want anders valt het inderdaad tegen. Gelukkig komt 99,9% van de toeristen alleen maar in het uiterste randje van het park (waar die canopy walk is en waar de nachtsafaris worden gedaan). Ga voor een meerdaagse trek (ik heb zelf 3d/2n gedaan, maar langer is beter natuurlijk) en je hebt een schitterende natuur ervaring waarop je verder helemaal niemand tegen komt.

Btw: veel mensen doen een nachtsafari in een 4WD. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat die "safari's" helemaal niet in Taman Negara zijn maar in een palm plantage in de buurt.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 11 mei 2012 @ 09:10:17 #165
62913 Blik
The one and Only!
pi_111409279
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 08:21 schreef SeLang het volgende:

Ik weet trouwens ook uit betrouwbare bron dat als je joods bent dat je dat maar beter voor je kunt houden in Maleisië.
Sterker nog, je krijgt simpelweg geen visum als je uit Israel komt. Op landkaarten in maleisië is Israël ook zwart ingekleurd als niet bestaand land
  vrijdag 11 mei 2012 @ 10:38:56 #166
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111411450
Over antisemitische boeken, evenals boeken met hakenkruizen en Hitlers op de voorkant: die liggen in meerdere landen in Azië en (vooral?) Latijns Amerika prominent in de schappen. Hij is er niet meer dan een historisch figuur, zoals Stalin, Che en Franco.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 21:12:18 #167
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_111437639
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 09:10 schreef Blik het volgende:

[..]

Sterker nog, je krijgt simpelweg geen visum als je uit Israel komt. Op landkaarten in maleisië is Israël ook zwart ingekleurd als niet bestaand land
Onzin, je kunt wel als Israeliër een visum krijgen voor Maleisië, alleen is het geen visum on arrival zoals de inwoners uit de Europese Unie of Australasia krijgen.
Je moet dit vooraf aanvragen en dan oordeelt het ministerie van staatsveiligheid van Maleisië of je een visum krijgt of niet.
Overigens een wassen neus een dergelijke beperkte regel, de gemiddelde Israeliër heeft 2 paspoorten en reist derhalve op het andere paspoort de wereld door.

Wel is het verboden goederen uit Israel te importeren. (Dus je kan veel mobiele smartphones en laptops wel thuislaten als ze dit daadwerkelijk zouden controleren).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_111635012
In juli ga ik vier weken naar Maleisië (en wellicht wat omringende landen, dat zien we nog wel). Focus ligt vooral op Borneo, onder andere vanwege het duiken! Nu vind ik het altijd leuk om een reisgids mee te nemen om wat over bepaalde gebieden te lezen enzo. Wat zijn jullie ervaringen met reisgidsen over Maleisië, nog aan- of afraders?
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:59:54 #169
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111653869
Wij zitten er nu en hebben de Lonely Planet bij ons. Staan toch altijd gandige tips in en is up to date.

Erg benauwd hier trouwens... ;)
  donderdag 17 mei 2012 @ 02:44:02 #170
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111654530
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:59 schreef Metalfreak het volgende:
Wij zitten er nu en hebben de Lonely Planet bij ons. Staan toch altijd gandige tips in en is up to date.

Behalve qua prijzen waarschijnlijk, vanwege de zwakke euro momenteel.
Je kan voor reisgidsen die in 2011 zijn gepubliceerd, er zo 10% bij optellen en voor sommige landen zelfs 30%.

edit: oh, wacht de Lonely Planet heeft prijzen al in Ringgit...
pi_111655968
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:58 schreef Goodbye het volgende:
In juli ga ik vier weken naar Maleisië (en wellicht wat omringende landen, dat zien we nog wel). Focus ligt vooral op Borneo, onder andere vanwege het duiken! Nu vind ik het altijd leuk om een reisgids mee te nemen om wat over bepaalde gebieden te lezen enzo. Wat zijn jullie ervaringen met reisgidsen over Maleisië, nog aan- of afraders?
Ik heb wel een Footprint guide die je kunt lenen? Dan neem ik m volgende week mee.
Mijn plannen liggen toch in de ijskast. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_111656811
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 09:06 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

Ik heb wel een Footprint guide die je kunt lenen? Dan neem ik m volgende week mee.
Mijn plannen liggen toch in de ijskast. :)
Oh, tof! Graag! ^O^
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:19:07 #173
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111660331
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 02:44 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Behalve qua prijzen waarschijnlijk, vanwege de zwakke euro momenteel.
Je kan voor reisgidsen die in 2011 zijn gepubliceerd, er zo 10% bij optellen en voor sommige landen zelfs 30%.

edit: oh, wacht de Lonely Planet heeft prijzen al in Ringgit...
Is inderdaad al in Ringgit :)

Afhankelijk van waar je eet is het of spotgoedkoop, of behoorlijk westers qua prijs.. Maar wel lekker, en dat zegt iemand die niet veel lust ;)
pi_111661116
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:19 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Is inderdaad al in Ringgit :)

Afhankelijk van waar je eet is het of spotgoedkoop, of behoorlijk westers qua prijs.. Maar wel lekker, en dat zegt iemand die niet veel lust ;)
Ja, dat kan je er meestal aan de buitenkant wel vanaf zien dat scheelt. Ben eerder in Thailand en Vietnam geweest, daar was het net zo! :)

Zijn er hier trouwens mensen die Mount Kinabalu hebben beklommen of van plan zijn het te doen? Ik ben het wel van plan, maar de verhalen op internet variëren tussen "easy peasy" en "we zijn halverwege weer naar beneden gegaan, zo erg". Nu denk ik zelf niet dat het heel gemakkelijk zal zijn, zoveel stijgen is gewoon pittig. Maar ik heb volgens mij een aardige conditie en ben ook wel een doorzetter. Moet toch wel te doen zijn, hoop ik :') .
  donderdag 17 mei 2012 @ 13:47:26 #175
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_111663379
Een aantal vrienden van me heeft het gedaan. Erg afhankelijk van het weer en mega-toeristisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')