abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 mei 2012 @ 09:34:14 #126
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111279093
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 23:48 schreef Godtje het volgende:

[..]

Taman Negara en Jungle ? ;( Nee, sorry. Grootste teleurstelling van 4 maanden rondreizen.
Dat is geen jungle met een aangelegd pad en kabelbanen. Klein stukje in stand gehouden voor de toeristen want de rest is plat gegooid voor de palm plantages. Voor jungle moet je naar Borneo of Sumatra.
Hmm, in Afrika hadden we alleen het eerste stukje een paadje en verder gewoon overal tussen de struiken door. Borneo halen we tijdens onze korte reis niet. Maar ik lees overal dat juist Taman Negara één van de oudste regenwouden ter wereld is en hoor er erg positieve geluiden over.

quote:
En leeches? Ik had er 6 in 15 minuten. Niet dat het een probleem was maar ik had ze wel terwijl ik anti leech aan had (hadden ze beloofd). Mijn wandel genoot had er geen met sandalen zonder sokken. Was wel flink bezig ze weg te houden.
Daar zal ik ook flink mee bezig zijn :') Alles dat slijmerig is en kruipt wil ik echt zover mogelijk bij me weg hebben. En toch vind ik slangen bijvoorbeeld helemaal niet zo eng. Maar anti leech als in een smeerseltje, of van die sokken voor over je normale sokken/broek?

quote:
En koffer is kut. Want je moet wat heuvels op als je met de boot komt. Met een beetje pech in het donker. Maar het is te doen. Het is echt geen jungle. Maar een backpack is in die omgeving en nog meer op de Perhentians handiger. Tenminste bij de Perhentians hangt het van je eiland af. Ik zat op de klein en moest naar de andere kant over de heuvel Dat was pittig vergeleken met TN :')
Als het goed is, is het nog licht als we daar aan komen. (met de nadruk op: als het goed is) Hmmm, was eigenlijk niet van plan om een backpack te gaan kopen... Zal er nog even over denken... Ik weet dat een vriend die heel burgerlijk geworden is, er nog een heeft, misschien dat ik die wel kan lenen ;)
Don't let my username fool you...
pi_111279364
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 09:34 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Hmm, in Afrika hadden we alleen het eerste stukje een paadje en verder gewoon overal tussen de struiken door. Borneo halen we tijdens onze korte reis niet. Maar ik lees overal dat juist Taman Negara één van de oudste regenwouden ter wereld is en hoor er erg positieve geluiden over.

[..]

Daar zal ik ook flink mee bezig zijn :') Alles dat slijmerig is en kruipt wil ik echt zover mogelijk bij me weg hebben. En toch vind ik slangen bijvoorbeeld helemaal niet zo eng. Maar anti leech als in een smeerseltje, of van die sokken voor over je normale sokken/broek?

[..]

Als het goed is, is het nog licht als we daar aan komen. (met de nadruk op: als het goed is) Hmmm, was eigenlijk niet van plan om een backpack te gaan kopen... Zal er nog even over denken... Ik weet dat een vriend die heel burgerlijk geworden is, er nog een heeft, misschien dat ik die wel kan lenen ;)
Als je met de bus aankomt zijn alle wegen gewoon asfalt en goed. Maar als je van de boot komt dan is de helling gewoon ff een helling. Als het nat is zoals bij mij is dat wat meer modder en dus kutter met koffer.
Zoals een koffer eigenlijk altijd kutter is naar mijn idee.

Ik vond TN de grootste deceptie. Maar goed misschien heb jij andere ervaringen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 10:17:22 #128
8369 speknek
Another day another slay
pi_111280162
Horses for courses uiteraard, maar ik vond Borneo (nouja en Langkawi) het hoogtepunt van de reis, en Kuala Lumpur had ik weinig aan gemist als ik er helemaal niet was geweest. Maar ik heb dan ook al wel meer Aziatische steden gezien.

Borneo kun je daarnaast in letterlijk twee dagen doen. Je vliegt op Kuching (Air Asia uiteraard), boekt in in je hotel, regelt voor de volgende dag een jungletour. Volgende dag jungletour, die avond regel je de oerang oetans. Volgende ochtend oerang oetans kijken, 's middags weer naar het vaste land vliegen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 11:15:16 #129
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111281956
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef speknek het volgende:
Horses for courses uiteraard, maar ik vond Borneo (nouja en Langkawi) het hoogtepunt van de reis, en Kuala Lumpur had ik weinig aan gemist als ik er helemaal niet was geweest. Maar ik heb dan ook al wel meer Aziatische steden gezien.
Tja, Kuala Lumpur is wel de allereerste Aziatische stad die ik ga bezoeken. Ben vorig jaar pas voor het eerst buiten Europa op vakantie geweest en dat was naar Uganda in Afrika. Het mooie daaraan was wel nog dat het toerisme daar nog niet alles verneukt heeft...

quote:
Borneo kun je daarnaast in letterlijk twee dagen doen. Je vliegt op Kuching (Air Asia uiteraard), boekt in in je hotel, regelt voor de volgende dag een jungletour. Volgende dag jungletour, die avond regel je de oerang oetans. Volgende ochtend oerang oetans kijken, 's middags weer naar het vaste land vliegen.
Is een optie natuurlijk, maar denk dat het toch wel erg krap gaat worden in ons schema. Wil ook niet te overhaast overal van hot naar her vliegen. Morgenavond gaan we onze definitieve (natuurlijk wel nog te wijzigen onderweg) route bepalen, dus neem het wel mee in de overweging.
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:51:53 #130
62913 Blik
The one and Only!
pi_111358166
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef speknek het volgende:

:{ Borneo in 2 dagen :{
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:57:31 #131
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111358487
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:51 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik heb ook besloten om het niet te doen ;)

We willen nu gaan vliegen naar de Perhentians en verder over land alles doen. Wat is nu de beste weg om in Taman Negara te komen? (vanuit Kuala Lumpur lijkt me de meeste opties hebben?)
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:59:47 #132
62913 Blik
The one and Only!
pi_111358580
Ben niet in TN geweest, mijn focus lag op Borneo
  donderdag 10 mei 2012 @ 02:57:55 #133
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111364985
Borneo in twee dagen lijkt me bizar kort. Maar als je niet wilt duiken, kun je Sabah wel overslaan. Dat vond ík de grootse deceptie van de reis. (Sarawak helaas nog helemaal niet gezien)
  donderdag 10 mei 2012 @ 09:25:36 #134
62913 Blik
The one and Only!
pi_111367049
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 02:57 schreef Lemans24 het volgende:
Borneo in twee dagen lijkt me bizar kort. Maar als je niet wilt duiken, kun je Sabah wel overslaan. Dat vond ík de grootse deceptie van de reis. (Sarawak helaas nog helemaal niet gezien)
Sipadan is natuurlijk geweldig, had ik ook echt niet willen missen. Maar de Kinabatangan rivier trip had ik toch ook echt niet willen missen. En Kota Kinabalu is toch ook een gave trip te noemen
  donderdag 10 mei 2012 @ 09:29:43 #135
8369 speknek
Another day another slay
pi_111367151
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:51 schreef Blik het volgende:

[..]

Beter dan geen Borneo imo.

Alhoewel, als je inderdaad nog nooit in Azie geweest bent, zul je KL waarschijnlijk wel heel leuk vinden (als het tenminste niet zo vies vochtig is als toen ik er was).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 10 mei 2012 @ 09:46:21 #136
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111367540
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 09:25 schreef Blik het volgende:

[..]

Sipadan is natuurlijk geweldig, had ik ook echt niet willen missen. Maar de Kinabatangan rivier trip had ik toch ook echt niet willen missen. En Kota Kinabalu is toch ook een gave trip te noemen
Kinebatangan: ja. Maar de omgeving is totaal verpest door oliepalmplantages.
Kinabalu: regen, regen, regen, dus voor mij waren het verloren dagen, helaas.

In Sarawak is er volgens mij veel meer te zien in 'oorspronkelijke' staat: Mulu, Bako, Kuching, jungle. OK, ik ga nog wel eens terug... En dan ook weer Sipadan :)
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:28:59 #137
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_111368708
Ik zou echt geen koffer meenemen. Dat is zwaar onhandig als je met die bootjes naar de perhentians gaat.
Als je geen bloedzuigers wilt moet je gewoon niet naar de jungle gaan. Simpel zat.
Je reist trouwens op t vaste land erg makkelijk met de bus. Auto huren kan ook, maar ik weet niet of dat nou echt veel voordelen heeft.
Naar tn is handigst via kl denk ik. Je kan daarna evt door naar perhentians maar dan moet je wel omreizen. Maar t is vakantie dus who cares?
Ga je duiken of snorkelen?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:30:39 #138
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_111368766
Pfff krijg meteen de reiskriebels. Jammer dat ik financieel ff wat onzeker zit.

Trouwens, voor degenen die op meer plekken zijn geweest:
Als je maleisië gezien hebt en wil als vrouw alleen naar een ander niet al te duur land, wat zouden jullie, behalve Ws thailand, aanraden?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:52:11 #139
8369 speknek
Another day another slay
pi_111369376
Mja toch Thailand. Ik heb goede verhalen over Indonesie (met name Sumatra) gehoord, maarja het blijven moslims. Cambodja is ook mooi en spotgoedkoop, maar zo arm en corrupt dat ik het toch niet met een gerust hart aan kan raden voor een vrouw alleen. (daarnaast ben ik er heel ziek geworden, en dat wil je ook niet als je alleen op reis bent). Misschien Vietnam? Ben ik zelf niet geweest alleen.
Japan en Zuid-Korea zijn superveilig, maar wel heel anders en niet goedkoop.
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:12:02 #140
62913 Blik
The one and Only!
pi_111370039
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2012 09:46 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Kinebatangan: ja. Maar de omgeving is totaal verpest door oliepalmplantages.
Kinabalu: regen, regen, regen, dus voor mij waren het verloren dagen, helaas.

In Sarawak is er volgens mij veel meer te zien in 'oorspronkelijke' staat: Mulu, Bako, Kuching, jungle. OK, ik ga nog wel eens terug... En dan ook weer Sipadan :)
Heel Borneo wordt verpest door oliepalmplantages, is ook goed te zien als je in het vliegtuig zit. Dat is niet alleen Sabah, maar geldt ook voor Sarawak. Ook bijvoorbeeld onderweg naar Mulu NP vlieg je continu over de palmolieplantages heen.

Kuching en Bako heb ik gemist, moest uiteindelijk toch ook een paar keuzes maken na Sipadan, Kinabatangan, Brunei en 5 dagen Mulu NP + Miri.
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:19:22 #141
62913 Blik
The one and Only!
pi_111370368
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:30 schreef Murmeli het volgende:

Trouwens, voor degenen die op meer plekken zijn geweest:
Als je maleisië gezien hebt en wil als vrouw alleen naar een ander niet al te duur land, wat zouden jullie, behalve Ws thailand, aanraden?
Indonesië is een absolute aanrader, super gevarieerd, goedkoop, lekker eten. En Indonesie is verder net zo islamitisch als Maleisie, dus dat is geen issue. Ik heb er in ieder geval weinig van gemerkt. En verder is Bali hindoeistisch.

Vietnam is ook een absolute aanrader, bijvoorbeeld ook in combinatie met Cambodja als je genoeg tijd hebt (een maand). Angkor Wat is super indrukwekkend en als je in de omgeving bent mag je dat eigenlijk niet missen. Pnomh Penh is verder vanwege de geschiedenis ook de moeite waard, alleen is de geschiedenis niet echt leuk :(
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:20:48 #142
62913 Blik
The one and Only!
pi_111370411
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:52 schreef speknek het volgende:
Ik heb goede verhalen over Indonesie (met name Sumatra) gehoord, maarja het blijven moslims.
En dat is een probleem omdat...?
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:42:40 #143
8369 speknek
Another day another slay
pi_111371216
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 11:20 schreef Blik het volgende:

[..]

En dat is een probleem omdat...?
die zijn in het algemeen minder vrouwvriendelijk.
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:48:44 #144
62913 Blik
The one and Only!
pi_111371442
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 11:42 schreef speknek het volgende:

[..]

die zijn in het algemeen minder vrouwvriendelijk.
Maar als je al in Maleisie bent geweest en dat is goed bevallen, dan is het nu ook geen probleem toch?
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:57:07 #145
8369 speknek
Another day another slay
pi_111371757
Ik weet niet of Murmeli alleen naar Maleisie is geweest. Daarnaast is Maleisie natuurlijk een stuk rijker en misschien wat meer verstedelijkt, maar ik denk dat Indonesie dan ook wel goed te doen is.

Ook Maleisie heeft natuurlijk zo z'n, eh, interessantere plekken.

zag ik er terwijl ik op een markt vol met bezwete bebaarde moezelmannen stond die je intens aan zaten te staren terwijl ze met een groot hakmes stukken vlees aan het afsnijden waren.

[ Bericht 11% gewijzigd door speknek op 10-05-2012 12:07:38 ]
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:02:45 #146
62913 Blik
The one and Only!
pi_111371964
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 11:57 schreef speknek het volgende:

[ afbeelding ]
Kun je wel zeggen, ik zat tijdens de ramadan in een bus van de Perhentians naar KL. Dan rij je dus door het meest islamitische gebied van Maleisië heen. Nergens iets te eten/drinken te krijgen natuurlijk :')
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:10:39 #147
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_111372270
Wij waren net in KL toen daar bommen in een stel kerken afgingen.

Een goede vriendin van me heeft in beide landen een jaar of 5 gewoond, en vond de invloed van de islam op haar dagelijks leven groter in Maleisie dan in Indonesie.
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:23:20 #148
8369 speknek
Another day another slay
pi_111372735
Interessant. Alhoewel er op Bali natuurlijk ook bommen af zijn gegaan, maar ik kan me wel voorstellen dat de strijd groter is wanneer het multi-religieus is dan mono. Bedoelt ze daarmee overigens ook de discriminerende wetgeving in Maleisie, of alleen cultureel?
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:30:51 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111373003
Maleisië is zo racistisch als de pest. Staatsbedrijven zoals Petronas discrimineren tegen etnische Chinezen ten faveure van vaak slechter gekwalificeerde Maleisiërs. Dat is officieel beleid en niemand doet daar geheimzinnig over. Ik sprak diverse etnische Chinezen die familie bij Shell hadden werken. Dat vonden ze een top bedrijf omdat die mensen gelijk behandelen.

Even rondneuzen in een Maleisische boekwinkel is ook ontluisterend, als je ziet hoeveel anti-Semitische boeken daar worden verkocht. Zelfs op KL International Airport.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:31:16 #150
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111373016
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:28 schreef Murmeli het volgende:
Ik zou echt geen koffer meenemen. Dat is zwaar onhandig als je met die bootjes naar de perhentians gaat.
Als je geen bloedzuigers wilt moet je gewoon niet naar de jungle gaan. Simpel zat.
Je reist trouwens op t vaste land erg makkelijk met de bus. Auto huren kan ook, maar ik weet niet of dat nou echt veel voordelen heeft.
Naar tn is handigst via kl denk ik. Je kan daarna evt door naar perhentians maar dan moet je wel omreizen. Maar t is vakantie dus who cares?
Ga je duiken of snorkelen?
De jungle in Afrika had toch echt geen bloedzuigers ;) Ik heb trouwens een vriend even gevraagd of ik zijn backpack misschien mag lenen. Lijkt me inderdaad toch handiger. Zijn die dingen eigenlijk nergens te huren buiten één vaag adresje in Amsterdam?

Snorkelen is het idee. Mij zul je niet aan het duiken krijgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')