Maar ja er bestaat niet een niets voor je geboorte en een niets na je dood. Die zijn denk ik niet verschillend. Dus in die zin vond ik het altijd wel interessant want als er niets is na de dood en ik ben uit het niets geboren... wat dan? Of bestaat tijd zelfs nog na je dood en wordt er onderscheid gemaakt tussen niets voor je geboorte en niets na je dood? Volgens mij dacht ik toch dat met vrijwel hele grote zekerheid te zeggen is dat tijd niet meer bestaat wanneer je dood bent. Tijd lijkt trager te gaan als er veel gebeurd, en lijkt sneller te gaan als er weinig gebeurd. Niets betekent ook geen tijd.quote:Op zondag 19 juni 2011 02:11 schreef Ceminon het volgende:
Die analyse van wat je was voordat je geboren werd in vergelijking met wat je waarschijnlijk zult zijn na je dood lijkt mij heel rationeel. Wat je ook was voor je geboorte - in alle waarschijnlijkheid niets - dat zul je ook zijn na je dood. Het is dus ook niets om te vrezen.
Ja das leuk, maar je hebt er niets aan.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 01:14 schreef Ceminon het volgende:
Voor reïncarnatie is toch nog wel iets interessants te zeggen..
Als alles op deze planeet gereduceert wordt tot betekenisloze materie die zich op wat voor manier dan ook voortbeweegt (tektoniek, levende organismen, etc.), dan is alles dus in principe één, en heeft elke materie vroeg of laat ooit een keer deel gemaakt van een levend organisme. In die zin is reïncarnatie dus eigenlijk een feit.
Dan nog steeds is het met theorieën als de oerknal en dat er misschien ooit nog een keer een oerknal plaats vindt weer helemaal opnieuw mogelijk om van die materie weer leven te maken. Misschien dat als het hele universum nou ineens in elkaar zou klappen en kleiner zou worden tot een klein superheet zwaar balletje, steeds kleiner en compacter tot dat er een nieuwe oerknal is, dat het daarna dan weer mogelijk is dat alles zich ontwikkeld zoals het nu al eens heeft ontwikkeld. Dus opnieuw leven.quote:Op zondag 19 juni 2011 03:22 schreef Ceminon het volgende:
Materie is een keer op een dusdanige manier samengevoegd (conceptie) dat er een samenstelling onstond waarbij er een organisme zich ontwikkelde dat op de lange duur een bewustzijn ontwikkelde (lucky you...). Als je dood gaat valt je materiële constuctie uit elkaar en ben je niet meer, of in ieder geval, jouw bewustzijn verdwijnt. Daarom heb je geen perceptie meer van tijd - je bent niet meer. De materiële constructie die het bewustzijn mogelijk maakte is uit elkaar gevallen en dus is het bewustzijn, en daarmee elke waarneming van tijd tot een einde gekomen.
Er is wel iets na de dood, jij bent er alleen niet meer. Zo is er ook nog van alles als de zon implodeert, materie vergaat immers niet. Maar voor ons zonnestelsel is het verhaal dan wel over en onze zon is dood.quote:Op zondag 19 juni 2011 15:18 schreef again1928 het volgende:
[..]
Dan nog steeds is het met theorieën als de oerknal en dat er misschien ooit nog een keer een oerknal plaats vindt weer helemaal opnieuw mogelijk om van die materie weer leven te maken. Misschien dat als het hele universum nou ineens in elkaar zou klappen en kleiner zou worden tot een klein superheet zwaar balletje, steeds kleiner en compacter tot dat er een nieuwe oerknal is, dat het daarna dan weer mogelijk is dat alles zich ontwikkeld zoals het nu al eens heeft ontwikkeld. Dus opnieuw leven.
Misschien is leven en dood ook wel een soort vorm van "platte aarde". Denken dat je er aan het einde vanaf valt. Zo ook dat er "niks" zou zijn na de dood. Is voor mij net zo'n rare theorie. Ik kan het me echt niet voorstellen dat er niks is na de dood. Dat slaat echt helemaal helemaal nergens op.
Ik heb juist medelijden met mensen die zoveel hoop vasthouden aan de gedachte dat ze straks na de dood nog voort kunnen bestaan. Het helpt alleen maar om keuzes uit te stellen en jezelf te ontkennen van de situatie waar je nu in zit.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:23 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Exactemundo. "Voortbestaan" zou een betere woordkeuze zijn.
Maar goed, dit wordt een zinloze ja/nee discussie. Zelf geloof ik wel in de ziel, omdat ik voor mijzelf meer dan voldoende bewijs voor reïncarnatie heb gezien, gehoord en gelezen door de jaren heen. Ik begrijp het ook best als mensen dit allemaal niet als keihard bewijs zien; ook goed.
Enige wat ik er verder voor zinnigs over te melden heb is dat ik medelijden heb met mensen die niet in de ziel geloven; lijkt mij een enorm koud, leeg, nutteloos, uitzichtloos en vooral troosteloos bestaan.
Tsja dat hoort wel een beetje bij het "Ik" en het constante negeren van ons bewustzijn van onze sterfelijkheid.quote:Op zondag 19 juni 2011 16:46 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Ik heb juist medelijden met mensen die zoveel hoop vasthouden aan de gedachte dat ze straks na de dood nog voort kunnen bestaan. Het helpt alleen maar om keuzes uit te stellen en jezelf te ontkennen van de situatie waar je nu in zit.
Daarom ook, geest en lichaam zijn één als iemand beroerte heeft gehad ofzo, dan veranderd de persoonlijkheid ook vaak. Een bewijs dat je geest niet iets los van het lichaam is.quote:Daarbij, hoe voelt het om diep te slapen? Maak je dat bewust mee? Ik niet, zo stel ik mij dat ook voor met de dood. Ik vind het prachtig om te bedenken dat mijn materie altijd zal voortbestaan en van invloed zal zijn, zowel op sociaal als natuurkundig aspect.
Waarom zou je daar vanuit jouw positie medelijden mee hebben? Hoop is over het algemeen geen negatieve emotie, dus ook als er niks na de dood is verliezen die mensen er niks mee. Ik zie ook niet in wat het met keuzes te maken heeft?quote:Op zondag 19 juni 2011 16:46 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Ik heb juist medelijden met mensen die zoveel hoop vasthouden aan de gedachte dat ze straks na de dood nog voort kunnen bestaan. Het helpt alleen maar om keuzes uit te stellen en jezelf te ontkennen van de situatie waar je nu in zit.
Daarbij, hoe voelt het om diep te slapen? Maak je dat bewust mee? Ik niet, zo stel ik mij dat ook voor met de dood. Ik vind het prachtig om te bedenken dat mijn materie altijd zal voortbestaan en van invloed zal zijn, zowel op sociaal als natuurkundig aspect.
Omdat ze zichzelf geruststellen met een gegeven die alleen maar hun angst een grond geeft. Door die keuze is de kans zeer groot dat jij jezelf de kans ontkent om je situatie in het heden te relativeren en te accepteren. Hoop is negatief als deze niet bewust bereikt kan worden.quote:Op zondag 19 juni 2011 18:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Waarom zou je daar vanuit jouw positie medelijden mee hebben? Hoop is over het algemeen geen negatieve emotie, dus ook als er niks na de dood is verliezen die mensen er niks mee. Ik zie ook niet in wat het met keuzes te maken heeft?
Het maakt bepaalde situaties in het heden relatiever en draaglijker.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 21:27 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Waarom heb je het geloof in het voortleven van je ziel nodig om je bestaan NU warm en zinvol te maken? Het nu verandert niet door wat er mogelijk later gebeurt, het lijkt mij juist behoorlijk arm en leeg als de waarde van je leven nu bepaald wordt door het uitzicht op een voortbestaan na de dood. Als je het heden op zichzelf al niet waardevol genoeg vindt, wat schiet je dan op met het geloof in een hiernamaals?
Omdat? Niet iedereen loopt weg voor zijn problemen en verantwoordelijkheden. Het één sluit het ander niet uit en dus kun je gewoon prima in het nu leven én in een ziel geloven.quote:Op zondag 19 juni 2011 16:46 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Ik heb juist medelijden met mensen die zoveel hoop vasthouden aan de gedachte dat ze straks na de dood nog voort kunnen bestaan. Het helpt alleen maar om keuzes uit te stellen en jezelf te ontkennen van de situatie waar je nu in zit.
Hoe verder de ziel ontwikkeld is, hoe helderder hij is.quote:Daarbij, hoe voelt het om diep te slapen? Maak je dat bewust mee? Ik niet, zo stel ik mij dat ook voor met de dood. Ik vind het prachtig om te bedenken dat mijn materie altijd zal voortbestaan en van invloed zal zijn, zowel op sociaal als natuurkundig aspect.
Nu praat je gewoon onzin; de eerste, en zwaarste, stap die in de Boeddhistische leer wordt genomen is het accepteren van vergankelijkheid en dus ook sterfelijkheid.quote:Op zondag 19 juni 2011 18:22 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja dat hoort wel een beetje bij het "Ik" en het constante negeren van ons bewustzijn van onze sterfelijkheid.
Lichaam, geest en ziel zijn drie aparte dingen. Alledrie kunnen ze verbonden zijn, alledrie kunnen ze los van elkaar zijn.quote:[..]
Daarom ook, geest en lichaam zijn één als iemand beroerte heeft gehad ofzo, dan veranderd de persoonlijkheid ook vaak. Een bewijs dat je geest niet iets los van het lichaam is.
Een heldere geest? En later verwerp je deze notie weer door geest en ziel apart te stellen. Kom nou, ga dat maar eerst eens uitdiepen, daarbij sluit jij ook geluk uit bij het afwijzen van het bestaan van de ziel.quote:Op maandag 20 juni 2011 13:30 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Het maakt bepaalde situaties in het heden relatiever en draaglijker.
Zoek anders maar eens op wat Zen-Boeddhisme inhoudt: dat draait juist om het nu.
[..]
Omdat? Niet iedereen loopt weg voor zijn problemen en verantwoordelijkheden. Het één sluit het ander niet uit en dus kun je gewoon prima in het nu leven én in een ziel geloven.
[..]
Hoe verder de ziel ontwikkeld is, hoe helderder hij is.
[..]
Nu praat je gewoon onzin; de eerste, en zwaarste, stap die in de Boeddhistische leer wordt genomen is het accepteren van vergankelijkheid en dus ook sterfelijkheid.
[..]
Lichaam, geest en ziel zijn drie aparte dingen. Alledrie kunnen ze verbonden zijn, alledrie kunnen ze los van elkaar zijn.
Spring dan van een brug af. Nou, nou doe dan!quote:Op maandag 20 juni 2011 13:30 schreef TimMer1981 het volgende:
Nu praat je gewoon onzin; de eerste, en zwaarste, stap die in de Boeddhistische leer wordt genomen is het accepteren van vergankelijkheid en dus ook sterfelijkheid.
Beantwoord dan is mijn vraag. Stel je reincarneert en je bent blanco, want iedereen kwam blanco in dit leven. Wat is dan nog het nut van dezelfde ziel hebben?quote:Lichaam, geest en ziel zijn drie aparte dingen. Alledrie kunnen ze verbonden zijn, alledrie kunnen ze los van elkaar zijn.
Je vergankelijkheid accepteren is iets anders dan je vergankelijkheid expliciet opzoeken. Ik snap je vergelijking dan ook niet.quote:Op maandag 20 juni 2011 14:38 schreef Daniel1976 het volgende:
Spring dan van een brug af. Nou, nou doe dan!
Precies, dat doe je niet want je wil leven. Die sterke wil om te leven om niet met je eigen vergankelijkheid geconfronteerd te worden die zit in je genen ingebakken, dat heeft elk dier en dus ook jij en ik. Er zitten overigens wel meer foutjes in zen boeddhisme, het is niet voor niets dat ik ex boeddhist ben.
True, dat moet ik zo even verduidelijkenquote:Op maandag 20 juni 2011 14:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je vergankelijkheid accepteren is iets anders dan je vergankelijkheid expliciet opzoeken. Ik snap je vergelijking dan ook niet.
Een heldere ziel.quote:
Dat doe ik niet. Ga eerst maar eens goed lezen en kom dan terug.quote:En later verwerp je deze notie weer door geest en ziel apart te stellen. Kom nou, ga dat maar eerst eens uitdiepen, daarbij sluit jij ook geluk uit bij het afwijzen van het bestaan van de ziel.
Jij hebt duidelijk geen moer begrepen van de Boeddhistische leer; dat is de reden dat je ex-Boeddhist bent.quote:Op maandag 20 juni 2011 14:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Spring dan van een brug af. Nou, nou doe dan!Precies, dat doe je niet want je wil leven. Die sterke wil om te leven om niet met je eigen vergankelijkheid geconfronteerd te worden die zit in je genen ingebakken, dat heeft elk dier en dus ook jij en ik. Er zitten overigens wel meer foutjes in zen boeddhisme, het is niet voor niets dat ik ex boeddhist ben.
Het loslaten van je ego om nirwana te bereiken is de grootste egotrip die er is. Om maar een voorbeeld te noemen.
Nee, dat is het niet. Dat is imperialistisch: de keizer was en is een half-God voor de Japanners. Geen uitspraken doen over dingen waar je geen verstand van hebt.quote:Sterven voor de keizer door je als kamikaze piloot op een schip te laten storten is ook heel erg zen boeddhistisch.
En dat ben ik dus met je oneens: de ziel en de kennis van de ziel gaan steeds mee en groeien dus continu.quote:[..]
Beantwoord dan is mijn vraag. Stel je reincarneert en je bent blanco, want iedereen kwam blanco in dit leven.
Ook daar ben ik het mee oneens: in de kern ben je je ziel en de ervaringen die die door meerdere levens opdoet totdat hij compleet is.quote:Wat is dan nog het nut van dezelfde ziel hebben?
Je bent wie je bent door de ervaringen die je opdoet in dit leven.
Ik heb zelf het vermoeden dat bewustzijn overal aanwezig is. Niet perse op de manier zoals wij dat ervaren natuurlijk, maar meer een soort van proto-bewustzijn. Iets wat ontstaat wanneer je energie en informatie met elkaar mengt. Ik denk dat het zeker mogelijk is dat ons bewustzijn (niet ons zelfbewustzijn en ons ego) weer terug zal keren in die zee van het proto-bewustzijn. En terugkeren is dan niet eens het goeie woord, omdat we nu al continu verbonden zijn met dit proto-bewustzijn. Ons eigen zelfbewustzijn is meer een soort van tijdelijke concentratie van bewustzijn in die zee van het proto-bewustzijn en zo gauw ons lichaam het begeeft zal die concentratie van bewustzijn weer terugstromen in die zee.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Dit discussie topic gaat over de ziel/de geest van een persoon.
Bestaat deze wel of niet? wat zijn goede wetenschappelijke en filosofische argumenten voor en tegen de geest of de ziel?
TS begint;
Voor mij bestaat de ziel of de geest niet, het is een spinsel van je onderbewustzijn. Iets wat een bijproduct is van het bewustzijn en het besef van "Ik". Dit gemengd met een angst voor de dood en de wens om voor eeuwig te leven.
Ik neem dan ook niet aan dat er een deel is van mij (uitgezonderd wat organen als ik donor zou zijn) dat doorleeft nadat mijn lichaam gestorven is.
Sowieso is de dood overleven een paradox. Want dood betekent nu juist einde van een leven.
Is dit iets wat de Dalai Lama ook zal zeggen, of is dit meer een interpretatie van een bepaalde tak van het Boedhisme?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 16:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik weet daar een stukje van het antwoord op. Ik ben zelf nog eens een aantal jaren boeddhist geweest. Vaste gast bij de Buddharama temple.
Ook volgens boeddhisten komt er een einde aan de wereld. Nu is er een redelijke verzameling zielen. Die eigenlijk met tussenpauzen reïncarneerden. Maar nu het einde van de wereld inzicht is, wil elke ziel nog even snel reïncarneren om zo nirwana te kunnen bereiken. Voor het te laat is en er geen aarde meer is.
Dat verklaart volgens het boeddhisme de enorme bevolkingsexplosie.
En volgens het boeddhisme bepaald jouw ziel in redelijke mate alles zelf, of die nog een keer moet reïncarneren (of er nog iets te leren valt) etc.
Een ziel die zeer ervaren is door een enorm aantal levens en deze kennis ook omzet naar wijsheid, in balans is met het universum en zijn rol hierin "begrijpt". Eigenlijk dus een ziel die compleet zelfbewust is; als een volwassen mens.quote:Op maandag 20 juni 2011 16:01 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Nou, leg uit. Wat is een heldere ziel volgens jou?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |