Voor mensen zoals jij is er maar 1 advies wat ik durf te geven zonder aansprakelijk gesteld te worden: Blijf er vanaf en bel een elektricien!quote:Op maandag 13 juni 2011 12:27 schreef ariej het volgende:
Ik kom er niet uit en heb al 2 klappen van de stoppenkast gehad. kan iemand me een hint geven?
Als je het aansluit als bovenstaand schema dan zou het moeten werken.quote:6. Normale wisselschakeling
Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars.
Schakeling : De bruine fasedraad gaat naar de dichtstbij gelegen wisselschakelaar en wordt op de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). De blauwe nuldraad gaat naar de lamp.
Een zwarte draad loopt van de lamp naar de andere wisselschakelaar en wordt daar op de de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). Twee zwarte wisseldraden verbinden de op elke schakelaar overblijvende twee klemmen. De wisselschakeling wordt veel bij de verlichting van overlopen, trappen, gangen en slaapkamers gebruikt.
De betaling aan de klusjesman opschorten en hem terug laten komen.quote:Op maandag 13 juni 2011 12:27 schreef ariej het volgende:
hoi mensen, na de werkzaamheden van een klusjesman doet o.a. de hotelschakelaar boven/beneden het niet meer.
[...]
Wel curieus is dat het stopcontact onder de schakelaar(zelfde huis) WEL 230V heeft, maar pas een electr. apparaat het op doet als je het licht aan doet.
[...]
kan iemand me een hint geven?
Als ik alle draden alle mogelijke posities heb gegeven en dit geeft geen effect, waarom zou dit dan nut hebben????quote:Op maandag 13 juni 2011 17:44 schreef blomke het volgende:
Ik snap hem al, hij (of jij) heeft het het stopcontact geschakeld. Als je de schakelaar omzet, komt er spanning op het stopcontact? Draai zwart en bruin om
Hoe veel zwarte draden heb je bij die combinatie stopcontact/schakelaar. Waar zit bruin en blauw aan vast?quote:Op maandag 13 juni 2011 20:37 schreef ariej het volgende:
[..]
Als ik alle draden alle mogelijke posities heb gegeven en dit geeft geen effect, waarom zou dit dan nut hebben????
We willen die krabbekoker niet aan huis, we hebben 'm er wel in alle redelijkheid op aangesproken maar dan reafgeerde hij nogal aggressief.
Hij vertelde al eerder dat hij gereformeerd was, toen vielen alle puzzelstukjes op hun plek...
Je gokt verkeerd, als je even goed zou lezen dan zie je dat bij TS boen een combinatie zit waar voor je de nuldraad nodig hebt. Beneden zijn er 3 zwarte draden, het is dus een normale wisselschakeling.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:31 schreef Moro het volgende:
Ik gok dat er zoiets gemaakt is:
[ afbeelding ]
Eigenlijk weet je al dat het foute boel is als er een blauwe draad zit op een schakelaar, tenzij er meerdere polen geschakeld gaan worden iets wat nagoeg niet voorkomt in een woonhuis. Ik vraag mij ook af of dat er uberhaupt wel 2 wisselschakelaars zitten. Zou mij ook nieteens verbazen als de lamp en WCD in serie staan.
Persoonlijk zou ik de prik eraf halen en alles losgooien en doormeten, maar in jou geval zou ik een electricien bellen of die klusjesman terug laten komen.
Voor de goede orde allebei de schakelingen in het plaatjes mogen zo niet gemaakt worden.
Ik denk dat de fase op de wcd zit, en de nul aan de schakelaar. En in z'n verhaal mis ik de tweede zwarte schakeldraad boven.quote:Op maandag 13 juni 2011 12:27 schreef ariej het volgende:
Wel curieus is dat het stopcontact onder de schakelaar(zelfde huis) WEL 230V heeft, maar pas een electr. apparaat het op doet als je het licht aan doet.
Vandaar dat ik zeg zoiets, want als het zo aangesloten was zou het als nog werken, of niet dan.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef exlurker het volgende:
[..]
Je gokt verkeerd, als je even goed zou lezen dan zie je dat bij TS boen een combinatie zit waar voor je de nuldraad nodig hebt. Beneden zijn er 3 zwarte draden, het is dus een normale wisselschakeling.
Boven is het al fout gegaan, doordat de bruine draad niet op het Pcontact is aangesloten en in combinatie met het wisselen van de 3 zwarte draden beneden komt hij er niet meer uit.
En voor de goede orde; de bovenste schakeling, is de adersparende wisselschakeling en die mag zeker toegepast worden
de onderste is de franse of verkeerde wisselsschakeling die NIET gebruikt mag worden.
(beide schakelingen zijn bij TS niet van toepassing gezien het gebruik van de draden die hij aangeeft)
Terwijl hij boven alleen zwart, bruin en blauw heeft, of ik moet het echt compleet verkeerd lezen natuurlijk. Maar of hij komt 1 zwarte te kort of er is ergens erg creatief omgegaan met steeklasdoppen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:44 schreef blomke het volgende:
Hij heeft beneden 3 zwarte draden zonder spanning. Dus beide schema's (aderbesparend en frans) zijn n.v.t.
Zulke schakelingen kan ik ook nog wel verzinnen , zullen we maar uitgaan van wat logisch isquote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:38 schreef Moro het volgende:
[..]
Terwijl hij boven alleen zwart, bruin en blauw heeft, of ik moet het echt compleet verkeerd lezen natuurlijk. Maar of hij komt 1 zwarte te kort of er is ergens erg creatief omgegaan met steeklasdoppen.
dit zo
[ afbeelding ]
Bruin en blauw zijn in de centraaldoos door gelast op zwart.
Wat heb je over de vloer gehad? Een beunhaas die "er wel verstand van heeft" of gewoon een vakman die niet komt voor 10 euro per uur?quote:Op donderdag 23 juni 2011 17:37 schreef ariej het volgende:
Weer iemand over de vloer gehad, we zitten nu met wat schade maar de schakelaar aan de andere kant doet het nu wel, de schakelaar beneden niet meer....
We geven het op. een hotelschakelaar laten werken in het echt is kennelijk te ingewikkelt om in de realiteit ook werkelijk le laten werken.
Ik vraag mij ook echt af wat voor klusseniers TS allemaal aan huis gehad heeftquote:Op donderdag 23 juni 2011 19:47 schreef Forno het volgende:
Het is ook niet gemakkelijk zo'n hotelschakelaar in een huis.
zelfs m'n buurman kreeg t nog voor elkaar om een hotelschakeling aan te leggen..quote:Op donderdag 23 juni 2011 21:52 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik vraag mij ook echt af wat voor klusseniers TS allemaal aan huis gehad heeft![]()
Als je er echt niet uit komt dan kun je toch altijd dat stukje schakeling opnieuw laten aanleggen ? Of zijn de centraaldozen e.d. ook niet meer bereikbaar en/of is de leiding loop niet bekend ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |