abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98442159
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 23:03 schreef Jore het volgende:

[..]

Dat lijkt mij eigenlijk alleen maar goed. De situatie is zoals hij is (eigenlijk: was) en dat kan je helaas niet meer terugdraaien. Ik juich zorgvuldigheid in dit soort situaties juist toe. Wel jammer dat de kinderarts haar afkeuring zo laat doorschemeren.

Wat betreft het praten: ik vind dat daar in dit topic soms wel heel makkelijk over gedaan wordt. Een paar woorden spreken met 2,5 jaar is gewoon botweg een flinke spraak/taalachterstand. Dat hoeft niet te betekenen dat je kind nooit fatsoenlijk gaat praten, maar ik vind het heel goed dat het in de gaten gehouden wordt en ik vind de zorgen van de kinderarts geenszins onterecht.
Isook! ik bedoel ook niet dat het slecht is, 'om herhaling van situaties te voorkomen'

en dat van die paar woorden bij 2.5 jaar ben ik t niet helemaal mee eens, een groot deel van de kindjes uit elins groep spreekt een paar woorden en begint nu zinnen te maken. en een deel maakt zinnetjes, t is wat mij betreft echt een tussenfase nu, van t woordjes-zinnen
pi_98449317
't Is toch echt zo. De minimum spreeknorm bij twee (.0) is het gebruiken van tweewoordzinnetjes (papa kijk, is op, poes weg). Een kind hoeft dat niet de hele dag te doen, maar ze 'moeten' wel voorkomen. Als de actieve woordenschat bij 2.6 nog geen 20 woorden bedraagt is dat wel aanleiding om verder onderzoek te doen. Nou loopt Jan al bij een logopedist (die vermoedelijk als doel heeft om zijn woordenschat te vergroten), maar als dat niet voldoende effect heeft dan zal hij waarschijnlijk doorgestuurd worden naar een spraak-taalteam in het ziekenhuis. Die gaan dan uitgebreider onderzoek doen en advies geven.

Tweewoordzinnetjes klinken vaak nog niet echt als zinnetjes, zeker als ze weinig voorkomen.
pi_98449583
hmzz, nouja ik geloof niet helemaal in de 'norm' in nederland. Althans, als de 'rest' wel klopt.. ik geloof dat Jan sowieso ietsie langzamer was met zijn ontwikkeling? (hij liep toch ook laat?) dus dan volgt ie waarschijnlijk zijn eigen lijntje.
Als hij nog niets zou zeggen zou het wmb niet helemaal in orde zijn.

maar met 2.5 zou ik me iig nog niet druk maken.
pi_98449653
Ik wel. Deze norm is wel aardig onderbouwd namelijk. Natuurlijk zijn er de succesverhalen van Truusje die ineens met drie jaar begon te oreren en nooit meer ophield maar gezien Jans achtergrond en de rest van zijn ontwikkeling (die hier ter sprake komt natuurlijk) ben ik het met de kinderarts eens.
pi_98449667
Maar wat is er zo erg aan de rest van zijn ontwikkeling dan? Want hij loopt toch niet heel erg achter geloof ik?
pi_98449747
Nee, hij komt op mij alleen niet over als een observeerder of verlegen jongetje die het wel kan maar niet doet. Bovendien is hij kennelijk wat druk (gezien de ADHD-opmerking), ongecontroleerd en driftig. Niet zorgelijk op zich maar ook geen teken dat het vanzelf wel goed komt met de taal.
pi_98450008
Doe jij iets in deze richting? Dat je er zo zeker van bent, of is het gewoon een eigen mening?
Ik ben geen expert uiteraard, van een paar posts in een topic kan ik niet opmaken hoe een kind is en of het wel of niet achterloopt. (vooral ook omdat ik weet dat er een hoop dames zijn die nog wel eens willen aandikken hoe fantastisch t kind al praat enzo :P )
pi_98450240
Ik zit er op :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 21 juni 2011 @ 09:08:29 #184
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98450342
he ja, laten we gezellig het topic volkletsen over 't kind van een ander :P ;)

Ik weet dat Jan een achterstand heeft, maar ik link het ook aan andere problemen. Ik zit ook op een ander forum (ja ik ga vreemd ;) ) en daar zijn een aantal moeders met peuters bij wie KIDD is geconstateerd. En nee ik ben niet zo'n type die dan maar gelijk zegt: "Dat heeft mijn kind ook!" maar de overeenkomsten in hoe hun kinderen waren en hoe Jan nu is, zijn te opvallend om het zonder meer naast me neer te leggen. Vandaar ook de manueel therapeut voor Jan.

en even een foto die wel in de lijn van het gesprek valt:

't is af en toe net een holbewonertje ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_98450424
Er zal vast wel een norm zijn. Maar toch, als je ziet hoeveel verschil er nog steeds in zit. Mijn dochter liep pas toen ze 20 of 21 maanden was. Terwijl ik om me heen toch zie dat ze over het algemeen veel eerder lopen.
Daarintegen praat Dana al lang heel goed en gebruikt ze woorden waar ik af en toe versteld van sta. Maar de buurkindjes bij een van de oma's zijn een half jaar ouder en praten echt helemaal niet zo veel/ met zoveel woorden.

Dus wat is dan de norm waar je je aan vast kunt houden.

Nu is het in dit geval bij Jan wel duidelijk dat hij iets langzamer is. Maar ik vindt persoonlijk wel dat ze je als ouder flink kunnen opjutten terwijl je er echt niet altijd evenveel aan kunt doen.
Tuurlijk kun je ze stimuleren en wij praten al heel veel tegen dana vanaf de dag dat ze geboren werd en lezen veel voor enzo, maar meer kun je denk ik niet doen.

vraag me wel af of djmo ondertussen wel iets heeft gedaan met dr gebit zodat ze zelf ook de woorden beter uitspreekt?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 21 juni 2011 @ 09:15:59 #186
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98450516
Bla: ik heb een paar keer geprobeerd om dat onding in te doen, maar zodra ik 'm in heb, word ik zelf onverstaanbaar. Dat valt niet alleen mij op, ook de mensen om me heen. Ik ga slissen en moet de meest vreemde trucjes uithalen om mezelf verstaanbaar te kunnen maken. Het scheelt natuurlijk dat ik normaal kon praten voor dat alles getrokken werd, dus in principe mankeert er aan mijn articulering niets.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_98450606
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 09:03 schreef Jore het volgende:
Ik zit er op :)
waarop?
pi_98450628
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 09:20 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

waarop?
op logopedie :P
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_98450629
en Fas is helemaal uitgesloten DJMO?

(en bij jezelf, klikgebit/implantaten een optie?)
pi_98450693
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 09:21 schreef Estrys het volgende:

[..]

op logopedie :P
daar heb ik ook opgezeten, voor de Rrrrr, niets geholpen ovegigens :P
pi_98450756
Argh, Seb wil geen kant op. Of liever gezegd hij wil alle kanten op behalve de mijne. Zeg ik A, zegt hij B en andersom. Hij roept al twee dagen 'iets anders' als ik hem een boterham geef, als we naar de speeltuin gaan, als ik een filmpje aanzet. Hij wil 'iets anders' }:|
Gisteren wilde hij op de skatebaan rijden met zijn loopfiets, maar na een half uur moesten we naar huis. Hij wilde nog naar de speeltuin. Nee Seb we gaan nu naar huis, we gaan niet naar de speeltuin. 'ECHT WEL' :{w Hadden we geluk dat papa net voorbij kwam met de auto, snel hem in de auto gezet. Maar toen wilde hij niet in zijn stoel, alsof we met een speenvarken naar de slachtbank gingen :X

Hij is niet uit bed te branden en wil dan niks, geen kleren aan, geen schone luier, niet op het potje, niks niks niks. En ik heb zoooo geen zin in die strijd om zeven uur in de ochtend.
pi_98450769
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 09:24 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

daar heb ik ook opgezeten, voor de Rrrrr, niets geholpen ovegigens :P
Volgens mij is Jore logopedist.
pi_98450807
dan zit je er toch niet op?
Je zit op gym of op volleybal

:P
pi_98450870
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 09:28 schreef Estrys het volgende:
Argh, Seb wil geen kant op. Of liever gezegd hij wil alle kanten op behalve de mijne. Zeg ik A, zegt hij B en andersom. Hij roept al twee dagen 'iets anders' als ik hem een boterham geef, als we naar de speeltuin gaan, als ik een filmpje aanzet. Hij wil 'iets anders' }:|
Gisteren wilde hij op de skatebaan rijden met zijn loopfiets, maar na een half uur moesten we naar huis. Hij wilde nog naar de speeltuin. Nee Seb we gaan nu naar huis, we gaan niet naar de speeltuin. 'ECHT WEL' :{w Hadden we geluk dat papa net voorbij kwam met de auto, snel hem in de auto gezet. Maar toen wilde hij niet in zijn stoel, alsof we met een speenvarken naar de slachtbank gingen :X

Hij is niet uit bed te branden en wil dan niks, geen kleren aan, geen schone luier, niet op het potje, niks niks niks. En ik heb zoooo geen zin in die strijd om zeven uur in de ochtend.
Bij elin helpt het om haar te laten kiezen, dat doe ik tenminste

roze of blauwe sokken aan, smeerworst of kaas, blauwe schoenen of bruine schoenen, nog even op de glijbaan of nog even op de wip.

:)
pi_98450884
Vervelend estrys, zeker s'morgens vroeg.
Wij hebben hier ook een periode van 'ietsjes anders' gehad ..werd er soms ook helemaa; gek van :D

@DJMO, hm oke, mischien eens een beter passend gebit laten aanmeten. Maargoed eigenilijk doet dat er waarschijnlijk ook niet toe want volgens mij was het niet dat jjan slecht articuleerd, maat heeft gewoon een beperkte woordenschat.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 09:33:59 #196
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_98450885
Ik weet niet zo goed hoe ik het netjes moet zeggen maar het lijkt wel of je Jan en ongetwijfeld Geert straks ook erger denkt dan dat het is. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar het is een gevoel. Iemand maakt een opmerking over knippen dus misschien moet ik maar met hem naar de oogarts (als jij er toch geen reden voor ziet waarom zou je dan meteen gaan in dat idee) en ja hij is misschien traag met praten (en daar zitten jullie ook bovenop) maar ga dan als het een verplichting is van JZ naar het Sofia en laat zo'n ka zeggen wat ze wil maar wat ik ken van Kidd (heb een Kidd nichtje) en Jan kan ik ze niet aan elkaar linken.

E. wordt in auguster drie en trekt ook nog steeds zo haar hemdje/shirtjes uit en eet bij vlagen ook slecht en slaapt bij vlagen ook niet door en heeft bij vlagen ook wel eens een hyperbuitje. In mijn ogen niet meteen slecht of ziek dan hoor!

Wordt een beetje moe van het ziek denken of in ieder geval denken dat ze misschien wel iets mankeren.

De mijne mankeren iets maar daar zijn we eigenlijk nooit mee bezig mits er iets uit de kom vliegt of als ze echt ziek zijn (gaat al maanden goed) maar verder nooit. Ze hebben een diagnose ja en als het nood aan de man is doen we er iets aan maar ik ga niet alles linken aan de diagnose. Ik ben een beetje vaag geloof ik maar ik hoop dat jullie het snappen.
pi_98450897
Het was dan ook een stom grapje.
pi_98451095
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 09:34 schreef Jore het volgende:
Het was dan ook een stom grapje.
:*
ik snapte het wel hoor ;)

en ik denk dat books helemaal gelijk heeft. djmo, laat je eigen onzekerheid niet in de weg zitten van wat is. misschien speelt er iets bij jan, misschien niet. hij staat onder controle bij een kinderarts en linksom of rechtsom; zie het als nuttig! gebruik dat wat je moet van jz als iets wat je krijgt en niet als iets wat moet. het kan dat jan een achterstand heeft, het kan evengoed dat het kwartje valt. dat weet je nog niet.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_98451149
overigens laat ik selene ook bijna altijd kiezen tussen 2 dingen. geen open vragen voor mijn dame! dan krijg je enkel maar een boel ge-"euh, uhm, " gevolgd door keuze 1, nee, keuze 2, toch maar 1 enzovoorts... ;)

arme mopsie is vandaag wat van slagjes. ravi krijgt spunk en pikt niet meer zomaar alles van draakje :D
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_98451231
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 09:33 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Bij elin helpt het om haar te laten kiezen, dat doe ik tenminste

roze of blauwe sokken aan, smeerworst of kaas, blauwe schoenen of bruine schoenen, nog even op de glijbaan of nog even op de wip.

:)
Dat doe ik. Dan zegt ie 'neeeee iets anders'. }:| Ik weet wel wat hij wil. hij wil snoepjes of koekjes. Maar dat krijgt hij niet en dat leg ik hem dan ook uit. Je kunt kiezen uit DIT OF DAT en anders krijg je niks. Draaaaamaaaa, neeeeheee ietes andereeeheeeeees. Maar het is altijd 's ochtends als je gewoon weinig tijd hebt voor drama.

seb wakker maken: drama, wil nieeehiet, heeft ie dat drama gehad dan is hij ineens topfit.
aankleden: drama, wil nieeehiet pyama uit.
ontbijten: wil geen boterham, iets anders.
krijgt niks anders, oke dan toch een boterham
smeerkaas, leverpastei? wil iets andeeeeers.
Schoenen aan wil hij wel. En jas ook zonder problemen halleluja.
Naar school: wil niet, wil naar omaaaaaa
Naar Oma: wil nieeeet naar omaaaaa

Ik heb ook gewoon te weinig geduld denk ik. }:|
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')