quote:
Op zondag 18 maart 2012 17:57 schreef sigme het volgende:[..]
De pinkjes (na een jaar zijn het geen kalveren meer) zijn nu bijna twee jaar. Gewoonlijk (tegenwoordig) krijgen ze op een leeftijd van 2 jaar een kalf, dus ruim een half jaar geleden (ze dragen 10 maanden en ze zijn nog geen 2 jaar) konden ze gedekt worden.
Dat wilden we niet, wij vinden een onvolgroeide pink late dekken niet zo geweldig. Dus wat ons betreft kalft er een (of beide) als ze 3 jaar zijn, dus dan zouden we ze over een maand of 4 a 5 laten dekken.
En voor dekken heb je een echte stier nodig, die hebben we niet. Dus dat zou via KI moeten, en dat schijnt nog best lastig te zijn.
Het zijn natuurlijk pinken/vaarsen maar ach, ik vind kalfjes wel lief klinken eigenlijk

Door wat voor stier wil je ze laten dekken/insemineren? Een bijzonder ras of gewoon een 'standaard' stier? Heb je anders misschien een veehouder in de buurt die een stier heeft die je even mag lenen? Of is dat niet te doen met vervoer of risico op ziekte overdracht? Ik heb geen idee aan wat voor regels rundervervoer moet voldoen eigenlijk en of je legaal een koe naar de stier mag brengen.
Toen wij voor de varkens een beer zochten was dat ook een heel gedoe, meer dan ik had verwacht. Maar dat had er ook mee te maken dat we per sé een Bentheimer beer wilden (of Berkshire, maar dat is helemaal nauwelijks te krijgen tenzij je importeert). Als we een standaard (Piétrain, Dudoc of ev. Hampshire) beer hadden gewild was het vrij makkelijk geweest om aan KI materiaal te komen, dat wordt door bijna alle KI stations aangeboden. Het is dan alleen een kwestie van bellen als je zeug net berig is en zelf ophalen of het thuisbezorgd krijgen, eventueel met inseminator erbij. Is dat met koeien ongeveer vergelijkbaar?
edit: zie net je reactie hier boven, de tochtigheid inschatten maakt het dus lastig.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!