abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100019811
De broedse twent heeft twee kuikentjes uitgebroed oO< oO<.
We hebben haar gisteravond met kuikens en al verhuisd naar het gewone kippenhok. Vandaag was ze met haar kuikentjes naar buiten gekrummeld, lekker beetje pikken in het gras enzo.
Is toch die kip eind van de middag weer het hok ingekropen terwijl de kuikentjes het blijkbaar niet snapten. Dus heb ik op m'n buik door de kippenren getijgerd en twee kuikens gevangen :+.
Kloek en kuikens zijn veilig herenigd en morgen maken we een drempeltje zodat de kuikens het hok niet uitkunnen }:|.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_100020217
De conclusie is dus wederom dat kippen dom zijn. :P
pi_100031876
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juli 2011 21:05 schreef sigme het volgende:
De broedse twent heeft twee kuikentjes uitgebroed oO< oO<.
We hebben haar gisteravond met kuikens en al verhuisd naar het gewone kippenhok. Vandaag was ze met haar kuikentjes naar buiten gekrummeld, lekker beetje pikken in het gras enzo.
Is toch die kip eind van de middag weer het hok ingekropen terwijl de kuikentjes het blijkbaar niet snapten. Dus heb ik op m'n buik door de kippenren getijgerd en twee kuikens gevangen :+.
Kloek en kuikens zijn veilig herenigd en morgen maken we een drempeltje zodat de kuikens het hok niet uitkunnen }:|.
Sorry, dat snap ik niet. Als de kloek naar buiten gaat kunnen de kuikens haar dus niet volgen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_100035031
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 01:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Sorry, dat snap ik niet. Als de kloek naar buiten gaat kunnen de kuikens haar dus niet volgen?
Ja, dan komt de kloek wel weer terug, is het idee. Kuikens kunnen wel eventjes zonder kloek, als zij even poten wil strekken. Het is natuurlijk een tijdelijke situatie, die kuikentjes moeten even iets groter en handiger worden. Maar misschien werkt het niet, dan passen we het aan :).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_100037342
Erg leuk al die beesten.
Zijn dat nou Drentse heideschapen?
pi_100037688
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 09:56 schreef VaderVanJezus het volgende:
Erg leuk al die beesten.
Zijn dat nou Drentse heideschapen?
:Y

Met gehoornde ooien dus! Hartstikke handig, van die handvatjes eraan.
pi_100070223
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juli 2011 07:27 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, dan komt de kloek wel weer terug, is het idee. Kuikens kunnen wel eventjes zonder kloek, als zij even poten wil strekken. Het is natuurlijk een tijdelijke situatie, die kuikentjes moeten even iets groter en handiger worden. Maar misschien werkt het niet, dan passen we het aan :).
OK, ik maakte me al zorgen. Want de kuikens moeten het pikken leren van de kloek, heb ik begrepen. En dan moeten ze de kloek dus kunnen volgen.
Maar je derde zin stelt me gerust.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_100070429
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juli 2011 10:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Ze zien er ook zo lullig uit als ze geschoren zijn, alsof je de dreadlocks van een rasta afknipt.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 03:03:55 #34
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_100075752
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juli 2011 10:09 schreef sigme het volgende:

[..]

_O-

Maar gaan ze dan niet vechten?
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_100077164
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 23:41 schreef Kees22 het volgende:

[..]

OK, ik maakte me al zorgen. Want de kuikens moeten het pikken leren van de kloek, heb ik begrepen. En dan moeten ze de kloek dus kunnen volgen.
Maar je derde zin stelt me gerust.
We hebben een heel aantal kuikens uitgebroed met een broedmachine, en ik kan je verzekeren dat die heel snel en prima leren pikken.

Maar we hebben het anders opgelost: onder het hok, in de ren, staat nu een klein hokje met wat stro. Kloek en kuikens zijn naar buiten gekrummeld gister, en de kloek is gisteravond met haar kuikens in dat hokje gekropen. Dat heeft als groot voordeel dat de andere kippen overdag ook rustig het hok binnen durven en hun ei kwijt kunnen.
pi_100077212
'Hun ei kwijt kunnen'. O+
pi_103339091
Hoog tijd voor een verslag van de stand van zaken :@.
Eerst die kippen maar even.
Al met al hadden we uit de broedmachine in 2 pogingen 4 Twentse Hoenders weten op te kweken: 2 hennentjes en 2 haantjes. Omdat dat 1e haantje eerst helemaal alleen was, hadden we er 4 krielkipkuikentje bij gekocht, de Vorwerkertjes. Ook dat bleken 2 hennetjes en 2 haantjes.
Die Vorwerkertjes hebben we weggegeven. Vrienden kwamen langs, vonden ze leuk, zeiden dat ze eigenlijk ook ooit weer kippen wilden en toen zagen wij onze kans schoon.
De twee Twentse hennetjes hebben we daarna bij de grote kippentoom in de ren opgesloten.
De twee haantjes bleven achter in de boomgaard, alwaar 1 van deze is doodgebeten door een van de honden. Die op hun eigen wijze ook dol op kippen zijn.
Dus nu is er nog 1 haantje in z'n uppie in de boomgaard.
In de ren - en overdag buiten scharrelend- was er ook nog een kloek met kuikens. Dat blijken 1 haantje en 1 hennetje, en voorlopig lopen die beide nog in het grote toom mee.
Er zijn al met al dus 2 jonge haantje die uiteindelijk wel geslacht zullen moeten worden. En dit jaar dus 3 hennetjes erbij, dat is een goede score. Er zijn 4 oude hennen en 1 volwassen haan.

En dan de rest van de beesten. Het is herfst.

Dit is de laatste foto van de varkens. Vandaag hebben we ze afgevoerd.

Kleine pupjes worden groot:

Al groter dan de grote hond!

De schaapskudde is uitgebreid. We hebben het zwarte ooilam weggebracht en 4 andere ooilammeren ervoor in de plaats genomen, waardoor de kudde nu bestaat uit 7 ooien en 1 ram.

De 3 ramlammeren hebben we verplaatst naar de koeienwei, zodat ze niet per ongeluk de ooien bespringen.

Nu bespringen ze de koeien :').
pi_103340099
Ik vroeg me van de week net af hoe het ging!
pi_103340954
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:56 schreef Isegrim het volgende:
Ik ook! Mooie foto's weer, prachtige schapen en de koetjes zien er ook heel goed uit O+ Begrijp ik goed dat alle varkens nu weg zijn? Neem je nog weer nieuwe in het voorjaar of laat je het hierbij?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_103370161
Mogen koeien en ooien wel in dezelfde wei lopen?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:34:09 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_103370451
Waarom stond deze nog niet in MyAT?

*O* sigme topic *O*
Resistance is futile.
pi_103371592
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 13:27 schreef Teslynd het volgende:
Mogen koeien en ooien wel in dezelfde wei lopen?
Het zijn volgens mij de jonge rammen die bij de koeien in lopen, de ooien lopen dacht ik in een andere wei bij de volwassen ram om gedekt te worden :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_103372276
O rammen, sorry. Maar dat maakt niets uit, het blijven schapen.
Indertijd hoorde ik dat bij weidecirculatie de schapen wel in een weide mochten waar de koeien pas gegraasd hadden, maar niet omgekeerd. Dat hield verband met de mestbacterieën/parasieten die bij schapen gemener zijn dan bij koeien o.i.d.
pi_103372365
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 14:17 schreef Teslynd het volgende:
Indertijd hoorde ik dat bij weidecirculatie de schapen wel in een weide mochten waar de koeien pas gegraasd hadden, maar niet omgekeerd. Dat hield verband met de mestbacterieën/parasieten die bij schapen gemener zijn dan bij koeien o.i.d.
Bij de gemiddelde kinderboerderij lopen de geiten, schapen en koeien ook in de zelfde wei, dus ik denk dat het wel mee zal vallen.
pi_103383513
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 14:17 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb dat ook wel eens gehoord en heb er toen eens wat naar gezocht, maar uiteindelijk niks concreets gevonden. Ja, een studie dat het gras optimaal benut wordt bij gecombineerde weidegang.

Verder hebben veruit de meeste ziekten te maken met de weidedruk; hoeveel beesten schijten & grazen op 1 stukje land. Wij hebben nog altijd erg veel wei per dier, en daarmee is de besmettingskans een stuk geringer dan bij een gewone boer.

Deze winter zullen waarschijnlijk de andere schapen ook nog wel in de koeienweide terecht komen; de weitjes waarop de kudde nu staat grazen ze geheel kaal voordat de winter voorbij is. En dan kunnen we ze beter verplaatsen naar de wei met gras dan ze (duur) hooi gaan voeren.
Tegen die tijd moeten we de koeien mogelijk al wel hooi (eigenlijk voordroogkuil) gaan voeren, de schapen kunnen veel langer doorvreten van kort gras dan koeien.
pi_103383581
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 20:11 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik ook! Mooie foto's weer, prachtige schapen en de koetjes zien er ook heel goed uit O+ Begrijp ik goed dat alle varkens nu weg zijn? Neem je nog weer nieuwe in het voorjaar of laat je het hierbij?
Alle varkens zijn weg, het lijkt me heerlijk om de hele winter geen varkens te hoeven voeren.
Misschien nemen we dit voorjaar weer nieuwe biggen, misschien doen we dat pas een jaar later.
Heb je al bijna biggetjes in de aanbieding?
pi_103383620
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:56 schreef Isegrim het volgende:
Sorry voor de lange stilte :@. Geen nieuws is goed nieuws ofzo, of ik ben een luie hommel, zou ook kunnen ;).
pi_103384964
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Alle varkens zijn weg, het lijkt me heerlijk om de hele winter geen varkens te hoeven voeren.
Misschien nemen we dit voorjaar weer nieuwe biggen, misschien doen we dat pas een jaar later.
Heb je al bijna biggetjes in de aanbieding?
Haha, in de winter niet door de koude bagger hoeven sjouwen is wel plezierig ja :P Wij zijn voornemens onze dames begin van 2012 te laten dekken, januari/februari/maart, zoiets. Moeten we wel even afwachten wanneer ze voor het eerst beers worden, een beer regelen (jij had nog een BBB-adresje? daar heb ik wel belangstelling voor) en dan bijhouden wanneer het weer zover is zodat we ze er heen kunnen brengen.

Oh, en KI van een Berkshire beer regelen voor de andere zeug, maar misschien is het wel handiger om ze de eerste keer beide op de natuurlijke manier te laten dekken aangezien dat KI ook nog wel een gedoe is met diepvrieszaadjes en buitenlands spul. Maar goed, dan misschien beter niet tegelijk, maar met een maand of wat speling.. Maar dan moeten we twee keer achter elkaar naar de beer rijden. En dan de B-status aanvragen natuurlijk... Nog genoeg te doen dus.
Maar hopelijk in de vroege zomer van 2012 dan toch de eerste 'weaners' O+
pi_103387342
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 19:25 schreef Miss_Isis het volgende:
Moeten we wel even afwachten wanneer ze voor het eerst beers worden, een beer regelen (jij had nog een BBB-adresje? daar heb ik wel belangstelling voor) en dan bijhouden wanneer het weer zover is zodat we ze er heen kunnen brengen.
http://www.bontebentheimer.nl/sf.mcgi?6297
Hier staan de drie BBBeren, je kan kiezen uit eentje op Terschelling, een iets onder Eindhoven en eentje in Drenthe.
pi_103390186
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:09 schreef sigme het volgende:

[..]

http://www.bontebentheimer.nl/sf.mcgi?6297
Hier staan de drie BBBeren, je kan kiezen uit eentje op Terschelling, een iets onder Eindhoven en eentje in Drenthe.
Ja, die had ik al wel gevonden; ik had al een oogje op Rambo in Steenwijk :P Maar ik dacht dat jij misschien nog een ander adresje wist ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')