Volgens mij tellen niet afgemaakte studies ook mee. Dus ook al heb je bij wijze van sprekequote:Op zondag 12 juni 2011 21:41 schreef Rnnz het volgende:
Het is toch zo dat die boete pas geldt als je over één studie meer dan één jaar te lang doet? En dus bij elkaar opgeteld, zoals bij jou, als jij op een totaal van 6 jaar uitkomt (mits je de opleiding afrondt), de boete niet telt?
In dat geval hoef je dus per se niet te lenen. Ik zit namelijk in een zelfde soort situatie, ben door omstandigheden ook twee keer gestopt geweest, maar zit nu wel op de juiste plek. .
Ik dacht dat ze gewoon naar daadwerkelijk gevolgde studietijd keken, oftewel; als je na een maand stopt, telt dit ook maar als een maand. Maar ik lees op lsvb.nl dat jij gelijk hebt en een heel jaar wordt gerekend..quote:Op maandag 13 juni 2011 08:23 schreef Jevon het volgende:
[..]
Volgens mij tellen niet afgemaakte studies ook mee. Dus ook al heb je bij wijze van spreke
1 maand een bepaalde hbo studie gevolgd. Dan telt dat als 1 hele studiejaar.
Of verbeter me als ik het verkeerd heb.
Hoe kom je hier nu weer bij. De rente wordt vastgesteld na afloop van de studie en die staat 5 jaar vast, waarna deze weer opnieuw wordt vastgesteld. Mijn rente is iets van 3.7% en dat is echt laag in vergelijking met vrienden die voor en na mij zijn afgestudeerd.quote:Op zondag 12 juni 2011 22:25 schreef Greenfolk het volgende:
Je kunt alleen in maandelijkse termijnen lenen bij de ib-groep. De rente is wel zeer aantrekkelijk, 1,5% op jaarbasis.
Alleen als je dat geld dan toch op een spaarrekening weg zet, doe het dan alsjeblieft bij een bank met een hogere spaarrente dan je leenrente is. Zodat je er in ieder geval wijzer van wordt![]()
MoneYou Sparen - Vrij Opneembaar - 2,7%
Bankgarantie (onderdeel van ABN AMRO)
Dit is ook weer zo'n onzin reactie.quote:Op maandag 13 juni 2011 10:41 schreef FredvZ het volgende:
Dat is ongeveer 150 euro per maand afbetalen straks.
Excuus, je hebt gelijk. De rente wordt idd vastgesteld na afloop van je studie. Dus dit jaar afstuderen en je betaalt slechts 1,5% de komende 5 jaar. Mooi jaar om af te studeren dus.quote:Op maandag 13 juni 2011 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nu weer bij. De rente wordt vastgesteld na afloop van de studie en die staat 5 jaar vast, waarna deze weer opnieuw wordt vastgesteld. Mijn rente is iets van 3.7% en dat is echt laag in vergelijking met vrienden die voor en na mij zijn afgestudeerd.
Deze info is ook terug te vinden op de website van duo. Vroeger toen alles nog beter was, was de rente iets van 1.5%, in de jaren 90.
Voortaan geen onzin reageren aub.
Hoe weet je dat het 1,5% zal worden?quote:Op maandag 13 juni 2011 12:49 schreef Greenfolk het volgende:
[..]
Excuus, je hebt gelijk. De rente wordt idd vastgesteld na afloop van je studie. Dus dit jaar afstuderen en je betaalt slechts 1,5% de komende 5 jaar. Mooi jaar om af te studeren dus.
http://www.ib-groep.nl/pa(...)nanciering/lenen.aspquote:Op maandag 13 juni 2011 12:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe weet je dat het 1,5% zal worden?
quote:Het rentepercentage voor 2011 is 1,5 procent.
Ik snap alleen 1 ding niet.quote:Op maandag 13 juni 2011 12:59 schreef loecje het volgende:
[..]
http://www.ib-groep.nl/pa(...)nanciering/lenen.asp
[..]
Je kunt bij de IB-groep maximaal 500 euro lenen per maand!quote:Op maandag 13 juni 2011 13:14 schreef Jevon het volgende:
[..]
Ik snap alleen 1 ding niet.
Als het daadwerkelijk 1,5% rente bij de Ib groep is.
Waarom gaan er nog zoveel studenten een lening afsluiten bij een commerciële bank?
Daar zijn de rente zo rond de 7-10%.
Ik heb zelf nog nooit geleend. Maar naast de basisbeurs,gratis gebruik maken van het ov,quote:Op maandag 13 juni 2011 13:15 schreef erikkll het volgende:
[..]
Je kunt bij de IB-groep maximaal 500 euro lenen per maand!
Uitwonend kan ik nog begrijpen. Maar wat als je nog thuis woont?quote:Op maandag 13 juni 2011 13:23 schreef loecje het volgende:
basisbeurs is maar 266 euro voor uitwonend student.
daar kan je niet eens je huur en andere vaste lasten van betalen. laat staat schoolgeld en eten.
dan krijg je ook minder (90 euro dacht ik) vaste lasten als zorgverzekering en schoolgeld kan je daar nog niet van betalen. en niet iedereen heeft ouders die bijspringen of de mogelijkheid tot extra werkenquote:Op maandag 13 juni 2011 13:24 schreef Jevon het volgende:
[..]
Uitwonend kan ik nog begrijpen. Maar wat als je nog thuis woont?
Waar spendeer je al je geld aan uit om nog extra te moeten lenen?
Precies. Ik leen al 4 jaar mijn collegegeld. Van die basisbeurs van 95 euro kan je natuurlijk je maandelijkse kosten niet betalen (schoolgeld, zorgverzekering, (telefoon)abonnementen, kostgeld).quote:Op maandag 13 juni 2011 13:26 schreef loecje het volgende:
[..]
dan krijg je ook minder (90 euro dacht ik) vaste lasten als zorgverzekering en schoolgeld kan je daar nog niet van betalen. en niet iedereen heeft ouders die bijspringen of de mogelijkheid tot extra werken
Dus je hebt nu al een studieschuld van rond de 10000 euro? Vind je dat zelf niet veel?quote:Op maandag 13 juni 2011 13:56 schreef Mallet het volgende:
[..]
Precies. Ik leen al 4 jaar mijn collegegeld. Van die basisbeurs van 95 euro kan je natuurlijk je maandelijkse kosten niet betalen (schoolgeld, zorgverzekering, (telefoon)abonnementen, kostgeld).
Wat ik verder nodig heb aan geld verdien ik bij d.m.v. bijbaantjes.
10000 euro een schijntje? Wow en ik vond een schuld van 3000 euro al veel.quote:Op maandag 13 juni 2011 14:14 schreef CantFazeMe het volgende:
Kijk naar andere studenten. 10,000 is een schijntje man.
Oh mijn god wat zijn die rentes gezakt. Toen ik afstudeerde was 4 % gangbaar en dat is nog niet eens zo lang geleden...quote:Op maandag 13 juni 2011 12:49 schreef Greenfolk het volgende:
[..]
Excuus, je hebt gelijk. De rente wordt idd vastgesteld na afloop van je studie. Dus dit jaar afstuderen en je betaalt slechts 1,5% de komende 5 jaar. Mooi jaar om af te studeren dus.
In post #27 zeg je dat je altijd alleen collegegeld hebt geleend. Hoe kom je dan aan die 8.000?quote:Op maandag 13 juni 2011 17:15 schreef mytec het volgende:
ow ik moet nog 1 jaar voor me hbo dan 1 tussen jaar en nog 2 jaar master mijn schuld gaat wel richting de 25.000
Sorry foutje van mij ik heb niet goed gekeken en een gedeelte van de voorlopige schuld meegepakt.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:15 schreef Mallet het volgende:
[..]
In post #27 zeg je dat je altijd alleen collegegeld hebt geleend. Hoe kom je dan aan die 8.000?
Lees even mee door de verschillende draadjes op fok! die hierover gaan en verbaas je over bedragen van 30, 40 en zelfs 50 duizend euriesquote:Op maandag 13 juni 2011 14:16 schreef Jevon het volgende:
[..]
10000 euro een schijntje? Wow en ik vond een schuld van 3000 euro al veel.
En hoe lang deed jij erover om dat bedrag af te betalen? (Je kreeg meteen een fulltime baan?)quote:Op dinsdag 14 juni 2011 05:11 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
Lees even mee door de verschillende draadjes op fok! die hierover gaan en verbaas je over bedragen van 30, 40 en zelfs 50 duizend euries.
bij mij bleef de teller op 14k steken, en ja, daar ben ik nu he-le-maal van af...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |