Houd er rekening mee dat je rente na afstuderen vijf jaar lang vast staat en dat je die nu niet kan weten (want: jaar van afstuderen / stoppen met studie). De rente van 2011 is wel bekend, maar die van 2012 nog niet...
Afijn, wat voorbeelden (uitgaande van mijn rente van 4,17%. Met de huidige rente is dit wat minder natuurlijk, maar goed, voor het beeld is het prima de bima):
- ¤ 3000,= schuld los je af in 76 maanden, uitgaande van het minimumbedrag van ¤ 45,= per maand. Los je 100 euro per maand af dan duurt het 33 maanden voor je op nul staat.
- ¤ 10.000,= schuld kost je minimaal 76 euro per maand, 15 jaar lang... Kun je echter 150 euro per maand missen dan duurt het 77 maanden voor je er vanaf bent.
- ¤ 15.000,= schuld kost je minimaal ¤ 112,= per maand, 15 jaar lang... Kun je hiervoor 150 euro per maand opzij zetten dan duurt het 124 maanden voor je klaar bent. Met 200 euro per maand aflossen reduceer je de aflossingsduur tot 88 maanden.
Zelf begon ik met een schuld van 21,8 k¤. Deze los ik sinds eind vorig jaar met 500 euro per maand af (na eerst op bedragen van rond de ¤ 165,=, ¤218,= en ¤ 300,= te hebben afgelost). Het duurt nu nog 31 maanden voor ik klaar ben. Maar goed, dat kost dus wel moeite: 500 euro per maand hakt fors in het maandelijkse budget... Maar goed, het is het waard: de spaarrente is lager en hoe eerder die schuld weg is, des te beter. T.o.v. minimaal aflossen scheelt het bij mij nl. zo''n 4000 euro aan rentebetalingen...
Bedenk even dat als je 50k aan schuld hebt, dat 400 euro per maand het minimale bedrag is wat je kwijt zal zijn aan aflossing, 15 jaar lang ELKE MAAND WEER!!
Je kunt e.e.a. zelf uitrekenen m.b.v.
deze excelsheet. Hierin kun je ook een andere rentestand invoeren (volg wel even de instructies).
[ Bericht 11% gewijzigd door Goverman op 14-06-2011 12:08:46 ]