Snap niet waar je die wijsheid vandaan haalt als het voor differentieel gewoon gedemonteerd ligt om brandstof te besparen. Uurtje sleutelen en hij is weer 4wd.
Bij deze meteen een lap tekst met uitleg en foto's en nog wat gedoe.
Wat meer informatie over de Lada.
De Lada is van de 10e maand van 1986, 100% oldtimer zonder gezeur dus.
Hij start goed, maar als de accu bijna leeg is (dit vermoed ik tenminste) blijft de startmotor lekker in zijn huisje, als je dan echter nog zo'n 5 seconden blijft starten komt hij eruit en slingert hij hem alsnog aan.
Dit komt niet vaak voor, maar ik zeg dit liever gewoon erbij.
Momenteel is hij alleen achterwiel aangedreven met 100% sper (diff lock) het differentieel bij de voorwielen heeft de vorige eigenaar eronder uit gesleuteld om benzine te besparen (hij reed er elke dag mee naar school).
Dit differentieel zit er echter gewoon bij, alleen moet je wel 2 nieuwe aandrijfasjes regelen (kan ik eventueel wel voor kijken, werk op zaterdagen bij Brezan).
Omdat dit differentieel voor eronder uit is, kan je nu ook niet zonder sper rijden, laag en hoog werkt echter perfect.
Het tweede blok zit er niet bij omdat het blok dat er nu in hangt gaar is, maar omdat hij een tweede Lada aangeboden kreeg die zo rot was als stront, maar hij kon hem niet laten staan.
De draagbalken zijn zoals je kan zijn op de foto aardig door, maar verder is de bodem niet aangetast naar mijn weten, de vloer bij de voeten en kofferbak is gewoon knetterhard.
Het interieur is netjes, hij is omgebouwd naar lichte vracht, alleen een bestuurders- en bijrijdersstoel aanwezig dus.
Er zit speling op het stuur, wat opgelost kan worden door de rubbers te vervangen (die zijn aardig uitgedroogd), en als je dan toch bezig bent, doe dan meteen de rubbers van de ophanging mee.
De remmen zijn voor zover ik weet met een goede ontluchtingsbeurt al redelijk gefixt, misschien dat je eens moet Ebay'en naar een revisiesetje en een setje remblokjes om het helemaal af te maken.
De body is verder aardig hard, op de roestplek op de kofferdeksel na dus (deze moet je trouwens aardig hard dicht gooien om hem echt in het slot te krijgen, keertje smeren gok ik) wielkasten zit bijna geen roest aan.
Al met al is het gewoon een auto die je voor 600 euro koopt en waar je met wat liefde, aandacht en om het safe te zeggen nog een keer 500 euro instopt je een hele gave bazenbak hebt, gaat hij niet weg voor de prijs die ik in gedachte heb (bod is welkom), houd ik hem lekker zelf.
Laten de foto's verder voor zich spreken .
![4dfa09ee0fd7c-IMG_0189-800.jpg]()
Draagbalkjes:
![4dfa09fae2df6-IMG_0191-800.jpg]()
![4dfa0a0ae4254-IMG_0193-800.jpg]()
De versnellingsbak is nog goed droog: