abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98055533
Ik wil jullie mijn casus voorleggen. Wij hebben 3 jaar gelden ons huis gekocht. Daar hebben we toen 216.500 euro voor betaald. Bij de bank kregen we maximaal een hypotheek van 185.000 euro zonder NHG. We hadden namelijk geen intentieverklaring. Het verschil tussen de hypotheek en de uiteindelijk prijs incl. kosten kopen hebben we met spaargeld overbrucht.

Nu hebben we pas een huis gezien voor 219.000 euro k.k. dat ons ook aanspreekt. Nu is mijn vraag; kunnen wij dit huis nieuwe huis kopen als we ons eigen huis nog niet hebben verkocht? Kan ons huidige huis een bepaalde waarde vertegenwoordigen? Of hoe zou e.e.a. gefinancieerd kunnen worden??

Ik heb bijvoorbeeld ook de term overbruggingskrediet ergens gelezen. Andere mensen spreken over een tweede hypotheek voor het tweede huis. Hoe kunnen wij die krijgen, aangezien we bij de aanschaf van ons huidige huis ook slechts 1 hypotheek konden krijgen. Of gebruiken ze daarvoor dan ons huidige huis?
pi_98055599
Ik zou in deze huizenmarkt / omstandigheden dat niet eens proberen.
pi_98055640
Ga voor je vraag langs bij een hypotheekadviseur, want dit verschilt per bank. Maar mijn advies: niet doen. Eerst verkopen en dan pas weer kopen. Die overbrugging is nml een extra hypotheek en dat zie je vast geen 2 jaar zitten, dubbele lasten ;)
  zondag 12 juni 2011 @ 09:57:09 #4
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_98055654
Het verstandigste is eerst je oude huis verkopen en dan een nieuw huis kopen . Je hypotheek hangt natuurlijk af van je financiele huidige situatie , die is wel veranderd sinds het kopen van je huidige woning toch? .
Lachen is de kortste afstand tussen mensen.
pi_98055690
We werken nu inderdaad met 2 mensen waarvan 1 een intentieverklaring kan overleggen, en de ander niet.
  zondag 12 juni 2011 @ 10:04:51 #6
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_98055751
En je kunt de dubbele lasten dragen denk je ? dat gaat je tegenstaan toch? Je moet natuurlijk doen wat je zelf wil , maar ik zou zelf liever voor zekerheid gaan , wie weet verkoop je je huis pas over drie jaar , wie weet wel volgende week bij wijze van.
pi_98055768
je huis na 3 jaar verkopen... kost je klauwen met geld he?

je hebt het huis toen voor 216.500 gekocht eventjes reken met 8% opslag (overdrachts belasting, kosten koper etc) = 233820euro

die tent is de afgelopen 3 jaar niet meer waard geworden (eerder minder).

stel dat je je tent nu voor 216k kan verkopen mag je dus eventjes 17k afschrijven.
pi_98055775
Ligt helemaal aan je finaciele situatie of dat kan of niet.

En aangezien je dan 2 huizen hebt, is 2 hypotheken ook makkelijk mogelijk (als je die finacieel kan dragen). Dat is iets anders dan wat vaak een 2de hypotheek genoemd wordt. Daarmee bedoelen mensen meestal enkel de overwaarde uit je huis halen, wat vaak gewoon met een aanpassing van je huidige hypotheek gaat.

Maar of het kan of niet, ligt helemaal aan je finaciele situatie dus. Ga naar een adviseur.
pi_98055782
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 09:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik zou in deze huizenmarkt / omstandigheden dat niet eens proberen.
pi_98055800
Volgens mij heb je maar bij 1 huis recht op hypotheekrenteaftrek,
dat kost je klauwen met geld, ik zou het niet doen.

edit:
HRA is nog 2 jaar aftrekbaar bij aankoop nieuwe woning. 2 jaar voor een marktconforme prijs is normaal, al dan niet eerder "snel".
pi_98055804
Ik denk dat het verstandig is dat we gewoon eens met onze bank gaan praten.
pi_98055818
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:07 schreef harry83 het volgende:
Volgens mij heb je maar bij 1 huis recht op hypotheekrenteaftrek,

dat kost je klauwen met geld, ik zou het niet doen.
bij verhuizen zijn de aftrekregels iets anders. Ik meen dat je voor je te koop staande huis ook 3 jaar aftrek hebt (was vroeger 2 jaar)
pi_98055851
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:08 schreef djm008 het volgende:
Ik denk dat het verstandig is dat we gewoon eens met onze bank gaan praten.
Ik zou zelf wel eerst eens kijken of je het risico wilt lopen dat de verkoop van je huidige huis tegen gaat vallen. Temeer omdat jullie dat huis op de top van de bubble hebben gekocht (en er waarschijnlijk niet de koopprijs + kk voor terug zullen zien). Het zou niet de eerste keer zijn dat er uiteindelijk 2 woningen te koop komen te staan, omdat het eerste totaal niet verkoopbaar blijkt te zijn voor de prijs die men in gedachten heeft.
pi_98055856
Dan zou je dus voor huis 1 en 2, ongeveer 2 of 3 jaar lang de hypotheek kunnen aftrekken. Klopt dat?
pi_98055897
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:12 schreef djm008 het volgende:
Dan zou je dus voor huis 1 en 2, ongeveer 2 of 3 jaar lang de hypotheek kunnen aftrekken. Klopt dat?
3 en het huidige lopende jaar. (voor het oude huis)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 12 juni 2011 @ 10:17:33 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_98055933
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:12 schreef djm008 het volgende:
De hypotheekrente... En aftrekken, dat neemt niet weg dat je het nog steeds moet betalen, je krijgt er alleen een deel van terug.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_98055939
Maar in elk geval: de nieuwe verstrekker zal willen weten wat de waarde is van de oude woning en zal waarschijnlijk deze taxeren op 90% van de executiewaarde en verstrekt aan de hand daarvan eventueel een overbruggingskrediet en een nieuwe hypotheek voor de nieuwe woning.

Met de te realiseren overwaarde zou je dan dat overbruggingskrediet moeten aflossen. (of je dit allemaal moet willen, is dan natuurlijk wel de vraag)
pi_98055941
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:07 schreef harry83 het volgende:
edit:
HRA is nog 2 jaar aftrekbaar bij aankoop nieuwe woning. 2 jaar voor een marktconforme prijs is normaal, al dan niet eerder "snel".
Een huis staat gemiddeld een jaartje te koop tegenwoordig. 2 jaar is best lang. Al zijn er ook huizen die al 3 jaar te koop staan. Het blijft een risico.
pi_98055955
Alleen blijft bij mij de vraag staan --> waar moet het geldbedrag vandaag komen voor het tweede huis?? ;). Dat kost namelijk ook 219.000 kk. En dat geld hebben wij niet op de bankrekening haha. Hoe bepaalde bank dan wat ze daaraan willen bijdragen??
pi_98055978
Ik denk dat de vraag al beantwoord is --> 90% executiewaarde krijg je aan hypotheek dus.
pi_98055986
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:18 schreef djm008 het volgende:
Alleen blijft bij mij de vraag staan --> waar moet het geldbedrag vandaag komen voor het tweede huis?? ;). Dat kost namelijk ook 219.000 kk. En dat geld hebben wij niet op de bankrekening haha. Hoe bepaalde bank dan wat ze daaraan willen bijdragen??
Van een hypotheek op dat 2de huis he. Nogal simpel. De vraag is of jullie 2x hyptheeklasten kunnen dragen. Dus die van het oude en die van het nieuwe huis.
pi_98055996
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:18 schreef djm008 het volgende:
De bank verstrekt de hypotheek voor de nieuwe woning.

Voorbeeld:
Waarde woning: 100.000
Executiewaarde: 90.000
Te hanteren waarde 81.000
Hypotheek op oude woning: 50.000

Nieuwe woning 150.000
Benodigd aan geld: 165.000
Nieuwe hypotheek wordt 165.000 - 31.000 = 134.000
Overbruggingskrediet wordt 31.000.

(getallen erg makkelijk gekozen)
pi_98056005
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:20 schreef djm008 het volgende:
Ik denk dat de vraag al beantwoord is --> 90% executiewaarde krijg je aan hypotheek dus.
Nee hoor. Ligt helemaal aan je inkomen wat je aan hyptheek kan krijgen (en ook aan de waarde van het huis). Maar de meeste hyptheken zitten echt wel boven de executiewaarde.
pi_98056011
Ik denk dat dat wel zou kunnen, maar eerst is en blijf het verstandig om met onze huidige hypotheekverstrekker te spreken lijkt me. Toch is er nu al een stuk meer duidelijk en ook dat is prettig.
pi_98056016
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:21 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Nee hoor. Ligt helemaal aan je inkomen wat je aan hyptheek kan krijgen (en ook aan de waarde van het huis). Maar de meeste hyptheken zitten echt wel boven de executiewaarde.
Nee, voor het overbruggingskrediet voor de oude woning.
pi_98056029
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:22 schreef djm008 het volgende:
Ik denk dat dat wel zou kunnen, maar eerst is en blijf het verstandig om met onze huidige hypotheekverstrekker te spreken lijkt me. Toch is er nu al een stuk meer duidelijk en ook dat is prettig.
Die is geen partij in deze, eigenlijk. :) (tenzij je daar de nieuwe hypotheek wilt afsluiten)
pi_98056037
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:22 schreef djm008 het volgende:
Ik zou (ook) met een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur (of eigenlijk meerdere) gaan praten.
pi_98056047
Het overbruggingskrediet is dus puur ter financiering. Klopt dat? Bijvoorbeeld als je zelf niet genoeg inkomsten hebt om de lasten te dragen. Indien je dat wel kan, heb je dat krediet dus niet nodig. Zie ik dat juist?
pi_98056063
Ik ken mensen die op een gegeven moment dus een nieuw huis hadden èn hun eigen huis was nog steeds niet verkocht. Een huis schijnt beter te verkopen als het bewoond is, dus bleven ze eerst nog in het oude huis wonen. Op een gegeven moment konden ze de kosten niet goed meer opbrengen en stonden beide huizen te koop. Ze zijn toen echt waanzinnig in prijs gezakt op het eerste huis en hebben dat uiteindelijk met flink verlies weten te verkopen.

Weet waar je aan begint met twee huizen en dat ook nog in deze tijd èn je huidige huis heb je nog niet zo lang dus ook daar zal je hoogstwaarschijnlijk verlies op lopen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_98056073
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:24 schreef djm008 het volgende:
Het overbruggingskrediet is dus puur ter financiering. Klopt dat? Bijvoorbeeld als je zelf niet genoeg inkomsten hebt om de lasten te dragen. Indien je dat wel kan, heb je dat krediet dus niet nodig. Zie ik dat juist?
Klopt. Je neemt een voorschot op de overwaarde en of dat nu door de verstrekker verstrekt wordt of dat je dat zelf aanlevert, maakt niet uit.
  zondag 12 juni 2011 @ 10:26:14 #31
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_98056078
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 10:24 schreef djm008 het volgende:
Als je die keuze zult maken heb je tot aan de verkoop van je huidige woning , dubbele hypotheeklasten . Zowel die van je huidige als van je nieuwe huis . Of begrijp ik je gewoon verkeerd wat je vraag betreft?
pi_98056088
Niet doen, niet doen, niet doen, in de huidige markt. Als je tenminste wilt slapen.
  zondag 12 juni 2011 @ 11:54:37 #33
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_98057980
In een ander topic K&W schreef je trouwens dat je pas een jaar in je huidige woning woont , dan zou ik helemaal niet verkopen nog als je verleden jaar pas hebt gekocht..
pi_98067455
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 11:54 schreef tuintegel het volgende:
In een ander topic K&W schreef je trouwens dat je pas een jaar in je huidige woning woont , dan zou ik helemaal niet verkopen nog als je verleden jaar pas hebt gekocht..
Hoezo is dat relevant?
  zondag 12 juni 2011 @ 17:36:36 #35
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_98071139
quote:
14s.gif Op zondag 12 juni 2011 16:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hoezo is dat relevant?
Omdat ik zelf dacht dat het financieel niet verstandig is om na een jaar al voor een ander huis te gaan kijken en je huidige te koop te zetten .
pi_98071275
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2011 17:36 schreef tuintegel het volgende:

[..]

Omdat ik zelf dacht dat het financieel niet verstandig is om na een jaar al voor een ander huis te gaan kijken en je huidige te koop te zetten .
Dat heeft, denk ik zomaar, te maken met het feit dat iedereen elkaar de afgelopen jaren gek heeft gemaakt met het melden dat men de aankoopkosten eruit moet halen bij verkoop. Als we daar naar kijken, zal het gemiddeld genomen voor iedereen die de afgelopen vijf jaar heeft gekocht, niet verstandig zijn om z'n huis te verkopen. :)
pi_98071609
Even daargelaten, hele discussie natuurlijk, maar over het algemeen is het helemaal niet slim om nu iets te kopen. Je geeft namelijk een hete aardappel door. Bij wijze van spreken.
pi_98071793
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 17:45 schreef 7754 het volgende:
Even daargelaten, hele discussie natuurlijk, maar over het algemeen is het helemaal niet slim om nu iets te kopen. Je geeft namelijk een hete aardappel door. Bij wijze van spreken.
Ik begrijp dit even niet: je koopt toch om te wonen? Niet om te wachten totdat het in prijs is gestegen?
pi_98071977
quote:
14s.gif Op zondag 12 juni 2011 17:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik begrijp dit even niet: je koopt toch om te wonen? Niet om te wachten totdat het in prijs is gestegen?
Met die houding kun je gerust kopen. Dit is een gezonde houding. Maar de meesten hebben nog steeds een oud verwrongen denkpatroon betreffende onroerend goed.
  zondag 12 juni 2011 @ 19:11:50 #40
311014 IDisposable
GC.Collect();
pi_98074991
Ik vind het dapper als je in deze periode gaat gokken dat je huis binnen 2 jaar verkocht is.
Jeffster! _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')