Dat is ook plagiaat.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 10:11 schreef JNH het volgende:
Waarom heb je in godsnaam niet gewoon zijn argument gebruikt en deze in je eigen zinnen opgeschreven?,,, Op deze manier verdien je het gewoon je P niet te halen.
Enige verschil is dat het minder snel boven water komt als je het in je eigen woorden schrijft.quote:
Nee, dat is onvoldoende.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 11:17 schreef obsama het volgende:
2 van die mooie "" hadden een heleboel geholpen
Dan heb ik niks gezegdquote:Op vrijdag 10 juni 2011 12:30 schreef motorbloempje het volgende:
Hij heeft dus al gezegd dat hij het gedaan heeft
Wtf dan word je echt genaaid, ken een stuk kwalijkere zaken die niet bestraft worden..quote:Op vrijdag 10 juni 2011 10:02 schreef kratosx7 het volgende:
Heb ik door het kopiëren van 2 exact dezelfde zinnen plagiaat gepleegd? Ik kreeg namelijk een hele stijlloze mail van mijn leraar, dat degene die plagiaat heeft gepleegd dit moet zeggen. Zo niet dan krijgen we allebei een 1 en gaat er een brief naar de examencommissie. Ik had dus gezegd dat ik deze 2 zinnen heb gekopieerd, waardoor ik een 1 kreeg en geen recht op een herkansing.
Ik vind het juist een hele milde straf waar hij nauwelijks door wordt getroffen.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 13:51 schreef Finitio het volgende:
[..]
Wtf dan word je echt genaaid, ken een stuk kwalijkere zaken die niet bestraft worden..
Het is wel plagiaat, maar zo marginaal dat de sanctie me wat aan de zware kant lijkt.
Een melding maken bij de examencommissie, die legt vervolgens een straf op. Het minimale is dan wel dat je voor een compleet blok van alle tentamens wordt uitgesloten.quote:
Daarvoor vind ik deze vorm van plagiaat niet erg genoeg, vooral nu het slechts om een deeltoets lijkt te gaan en het maar twee zinnen betreft. Ik zou een één voor de betreffende toets geven en een waarschuwing dat niet iedereen zo mild zal zijn.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:00 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Een melding maken bij de examencommissie, die legt vervolgens een straf op. Het minimale is dan wel dat je voor een compleet blok van alle tentamens wordt uitgesloten.
Dat is m.i. wat overdreven in dit geval. Een melding maken bij de examencommissie en een 1 geven is voldoende om iemand voor de rest van z'n schoolcarrière geen plagiaat meer te laten plegen.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:00 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Een melding maken bij de examencommissie, die legt vervolgens een straf op. Het minimale is dan wel dat je voor een compleet blok van alle tentamens wordt uitgesloten.
Dat het om een deeltoets gaat, is irrelevant. Eerder heeft een eerstejaars die een werkstuk voor een bonuspunt inleverde en 72% geplagieerd had, dezelfde straf gekregen, die de redelijkheidstoets heeft kunnen doorstaan. Het gaat bovendien om een heel argument in plaats van twee zinnen.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:04 schreef Finitio het volgende:
[..]
Daarvoor vind ik deze vorm van plagiaat niet erg genoeg, vooral nu het slechts om een deeltoets lijkt te gaan en het maar twee zinnen betreft. Ik zou een één voor de betreffende toets geven en een waarschuwing dat niet iedereen zo mild zal zijn.
Zolang de pakkans geen 1 is, dienen straffen ook een afschrikwekkend effect.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat is m.i. wat overdreven in dit geval. Een melding maken bij de examencommissie en een 1 geven is voldoende om iemand voor de rest van z'n schoolcarrière geen plagiaat meer te laten plegen.
Doordat het een deeltoets betreft, is er minder te winnen bij het plagiaat. Ik vind dat je de straf in verhouding moet zien tot de overtreding.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:15 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat het om een deeltoets gaat, is irrelevant. Eerder heeft een eerstejaars die een werkstuk voor een bonuspunt inleverde en 72% geplagieerd had, dezelfde straf gekregen, die de redelijkheidstoets heeft kunnen doorstaan. Het gaat bovendien om een heel argument in plaats van twee zinnen.
"Doordat het een bonuspunt betreft, is er minder te winnen bij het plagiaat."; zie hieronder.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:26 schreef Finitio het volgende:
[..]
Doordat het een deeltoets betreft, is er minder te winnen bij het plagiaat. Ik vind dat je de straf in verhouding moet zien tot de overtreding.
Dat is de vraag is de straf redelijk is tov het gepleegde feit; mijn bron is http://media.leidenuniv.nl/legacy/uitspraak-07-134.pdfquote:Dat er ergens een straf 'de redelijkheidstoets' heeft doorstaan zegt mij vrij weinig. In de redelijkheid van de rechtenfaculteit aan de EUR kan ik bijvoorbeeld vrij weinig logica zien. De 'redelijkheid' van de economische faculteit hier ligt dan weer een stuk dichter tegen die van mij aan.
Interessant verhaal, thx voor de link!quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:28 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
"Doordat het een bonuspunt betreft, is er minder te winnen bij het plagiaat."; zie hieronder.
[..]
Dat is de vraag is de straf redelijk is tov het gepleegde feit; mijn bron is http://media.leidenuniv.nl/legacy/uitspraak-07-134.pdf
Het gaat om het belang dat de waarde van een diploma boven alle twijfel moet zijn verheven. Bij iemand die één keer zo dom is geweest om een misdrijf te plegen, vindt men het wel normaal dat het leven wordt geruïneerd. Daarnaast valt de schade ook wel mee, het kost hooguit een jaar.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:48 schreef Finitio het volgende:
[..]
Interessant verhaal, thx voor de link!
Ik kan me er echter totaal niet in vinden, ze verwoesten hier iemands leven omdat ze één keer zo dom is geweest om voor een toetsje dat ze niet eens in hoefde te leveren een stuk van een ander te kopiëren.
Het lijkt mij dat dit meer kost dan een jaar. Ze kan de komende jaren waarschijnlijk ook niet meer de studie van haar eerste keuze doen. Daarnaast zou ik er zelf schaamte, een sterk onrechtvaardigheidsgevoel en misschien zelfs een afkeer van autoriteit aan overhouden.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:53 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het gaat om het belang dat de waarde van een diploma boven alle twijfel moet zijn verheven. Bij iemand die één keer zo dom is geweest om een misdrijf te plegen, vindt men het wel normaal dat het leven wordt geruïneerd. Daarnaast valt de schade ook wel mee, het kost hooguit een jaar.
Daar zit je dus fout. Elke vorm van overnemen zonder referentie en het dus presenteren als jouw woorden/ideeën is plagiaat. Of dat nou 1 zin is of een heel werkstuk, dat maakt niet uit.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 15:09 schreef Ryon het volgende:
Plagiaat is het direct overnemen van een heel werkstuk (zoals gedaan in de kwestie van Leiden) niet 2 exact dezelfde zinnen.
Bron: RU.nlquote:Als plagiaat gelden alle gevallen waarin gesuggereerd wordt dat er sprake is van eigen werk
terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Aan de Radboud Universiteit wordt het bijvoorbeeld als
plagiaat beschouwd als je:
· een tekst van iemand anders inlevert alsof het om eigen werk gaat;
· teksten, ideeën, conclusies, ontwerpen en/of theorieën geheel of gedeeltelijk overneemt
van andere auteurs zonder vermelding van de bron (boek, tijdschriftartikel, rapport,
internetsite, enz.);
Dat mag alleen gebeuren als de docent daarvoor toestemming geeft.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 15:09 schreef Ryon het volgende:
Dit is behoorlijke onzin. Op het moment dat je een opdracht uitschrijft voor tientallen studenten kan je de donder opzeggen dat [..] er onderling overleg plaatsvindt.
Dat maakt wel uit. De examencommissie zal in de praktijk ook kijken hoeveel % van het werkstuk is overgenomen. In het geval van het meisje in Leiden was er sprake van 72%, wat er praktisch op neer komt dat zij alleen de naam en de inleiding heeft veranderd. Niet verbazingwekkend is dat dit geval als zeer ernstig beschouwd werd, ondanks dat het ging om een relatief onbelangrijke opdracht. Zou het bij 1 zin gebleven zijn (3%) was er een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 15:13 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Daar zit je dus fout. Elke vorm van overnemen zonder referentie en het dus presenteren als jouw woorden/ideeën is plagiaat. Of dat nou 1 zin is of een heel werkstuk, dat maakt niet uit.
[..]
De plagiaatscan wordt gebruikt om te zien of er plagiaat is, als de score procentueel gezien hoog uitvalt is het waarschijnlijk dat er plagiaat is. Vervolgens kijk je dan als docent waar het dan vandaan zou komen en of er daadwerkelijk hele stukken gekopieerd zijn of overal slechts losse woorden. In dit geval is het duidelijk dat er sprake is van plagiaat, dus is het voor de vaststelling van of er plagiaat is of niet irrelevant hoeveel plagiaat er is gepleegd..quote:Op vrijdag 10 juni 2011 15:22 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat maakt wel uit. De examencommissie zal in de praktijk ook kijken hoeveel % van het werkstuk is overgenomen. In het geval van het meisje in Leiden was er sprake van 72%, wat er praktisch op neer komt dat zij alleen de naam en de inleiding heeft veranderd. Niet verbazingwekkend is dat dit geval als zeer ernstig beschouwd werd, ondanks dat het ging om een relatief onbelangrijke opdracht. Zou het bij 1 zin gebleven zijn (3%) was er een heel ander verhaal.
Mocht de schending heel erg beperkt zijn (1 citaat verkeerd genoteerd, of beperkt zijn tot 1 of 2 overeenkomende zinnen zonder referentie) dan kan dit eventueel meewegen voor de beoordeling maar een docent gaat buiten zijn boekje als hij op eigen houtje het hele werk afdoet als plagiaat. Ephorus slaat bij elk werkstuk wel voor een paar procent aan, wat dus in de praktijk zou betekenen dat geen student kan afstuderen.
Om het leedvermaak te vergroten.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:21 schreef GlowMouse het volgende:
Een ander gelegenheid geven tot het plegen van plagiaat is overigens fraude.
Dat niet zozeer, maar ik vind het wel vrij kwalijk dat TS dàt vergeten zegt te zijn (het vergeten te parafraseren..) in plaats van denkt 'jemig, daar hebben ze wel een punt, misschien moet ik dit nooit meer doen'.quote:
Hier kon ik stoppen met lezen. Jij hebt letterlijk een tekst overgenomen zonder de bron te vermelden, dat is overduidelijk plagiaat en je bent dus aan de genade van de onderwijsinstelling overgeleverd.quote:Voor een vak voor mijn opleiding was de opdracht om een betoog te schrijven. Dit betoog moest uit 1000 woorden bestaan. Toen ik 950 woorden had waren mijn argumenten op. Ik had met een andere student afgesproken om ons betoog naar elkaar toe te mailen. Dus toen ik 950 woorden had ging ik in zijn betoog kijken of hij misschien nog een goed argument had. Hij had een goed argument en dit argument had ik opgenomen in mijn betoog. Onbewust had ik de zinnen niet veranderd en dus gaat het hier om 2 exact dezelfde zinnen.
Ik heb niet heel het document gelezen maar ik wil eventjes een pikant deel eruit belichten:quote:Dat is de vraag is de straf redelijk is tov het gepleegde feit; mijn bron is http://media.leidenuniv.nl/legacy/uitspraak-07-134.pdf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |