abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97991726
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat er mis is met jouw oplossing is dat zowel de werkgever als jijzelf als de overheid nog steeds denken dat je arbeidsongeschikt bent, terwijl je dat niet bent :).
Dat is dus het "Lourdes aan de Maas syndroom". |:(
pi_97991742
Of te wel je nek in het zand steken. :N

Kga eten. :Y)
  vrijdag 10 juni 2011 @ 18:51:07 #153
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_97991824
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:48 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat is dus het "Lourdes aan de Maas syndroom". |:(
Met het verschil dat je neit genezen bent van je stoornissen/ziektes, alleen dat je arbeidsongeschiktheid 'genezen' is :). Je kunt dus ondanks je stoornissen en ziektes gewoon werken.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 10 juni 2011 @ 18:53:09 #154
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_97991901
quote:
13s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:49 schreef EchtGaaf het volgende:

eet smakelijk!
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_97992055
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 16:37 schreef Mpj het volgende:
Maar serieuze vraag;

stel; iemand uit jou omgeving heeft een wajong uitkering omdat hij/zij allerlei aandoeningen heeft (ADHD, ADD, autisme, pdd-nos, borderline enzovoort), maar die persoon zit wel de hele dag op internet en doet allerlei leuke dingen in het weekend; disco, kroeg e.d. Maar zegt niet te kunnen werken, al wilt ie wel.

Is dat eerlijk of niet? Ik weet het niet; aan de ene kant, als jij alle dagen op internet kan rondhangen, waarom kan je dan niet iets administratiefs op de computer doen? Waarom kan je wel sociaal doen in de kroeg maar niet bij collega's..
Jij denkt dat iemand met PDD-NOS ADHD en BPS gezellig en sociaal naar de disco en de kroeg gaat?!~
-weg-
  vrijdag 10 juni 2011 @ 18:58:35 #156
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_97992138
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:56 schreef Auti het volgende:

[..]

Jij denkt dat iemand met PDD-NOS ADHD en BPS gezellig en sociaal naar de disco en de kroeg gaat?!~
ik kom geregeld mensen met ADHD en/of BPS tegen in de kroeg :).
ik vind het wel zielig voor meisjes met BPS, vaak zijn ze heel impulsief en eindigen ze met mensen in bed waarmee ze eigenlijk niets te schaften hebben, met spijtgevoelens tot gevolg.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 10 juni 2011 @ 19:11:53 #157
297051 schaal_9
Caissière B
pi_97992685
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat er mis is met jouw oplossing is dat zowel de werkgever als jijzelf als de overheid nog steeds denken dat je arbeidsongeschikt bent, terwijl je dat niet bent :).
Als de overheid gewoon gaat zeggen dat je arbeidsgeschikt bent dan zal de werkgever dat ook denken en niet meer twijfelen, en op den duur zul je dat zelf dan ook beseffen.
Op zich is het wel mogelijk om te solliciteren zonder te vertellen dat je een Wajong-uitkering hebt (dus de nadruk op arbeidsgeschiktheid). Alleen is het niet zelden zo dat mensen met Wajong die uitkering juist hebben doordat ze via de reguliere weg niet aan de bak zijn gekomen.

Er zijn soms instrumenten nodig om arbeidsongeschikheid in arbeidsgeschiktheid om te zetten. Dat kan zijn jobcoaching, maar ook het opsplitsen van bepaalde functietaken tot een nieuwe functie.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  † In Memoriam † vrijdag 10 juni 2011 @ 19:16:27 #158
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_97992897
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 19:11 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Op zich is het wel mogelijk om te solliciteren zonder te vertellen dat je een Wajong-uitkering hebt (dus de nadruk op arbeidsgeschiktheid). Alleen is het niet zelden zo dat mensen met Wajong die uitkering juist hebben doordat ze via de reguliere weg niet aan de bak zijn gekomen.

Er zijn soms instrumenten nodig om arbeidsongeschikheid in arbeidsgeschiktheid om te zetten. Dat kan zijn jobcoaching, maar ook het opsplitsen van bepaalde functietaken tot een nieuwe functie.
Een toekomstige werkgever niet informeren over een arbeidshandicap kan achteraf gebruikt worden als geldige reden om een contract te ontbinden als blijkt dat je niet aan alles van de vacature kan voldoen of aanpassingen nodig hebt op de werkvloer.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 19:18:10 #159
297051 schaal_9
Caissière B
pi_97992973
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Een toekomstige werkgever niet informeren over een arbeidshandicap kan achteraf gebruikt worden als geldige reden om een contract te ontbinden als blijkt dat je niet aan alles van de vacature kan voldoen of aanpassingen nodig hebt op de werkvloer.
Daar zit wel wat in. Voor bij Asperger speelt dat een belangrijke rol; in de praktijk kun je beter geen dan wel een diagnose hebben, omdat mensen met Asperger in iedere situatie weer twijfelen of ze het wel of niet moeten vertellen.

Maar... het is NIET verplicht de werkgever te informeren over de arbeidshandicap. Een Wajong-status hoef je pas kenbaar te maken op het verzoek van de werkgever.
  † In Memoriam † vrijdag 10 juni 2011 @ 19:23:10 #160
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_97993219
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 19:18 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Daar zit wel wat in. Voor bij Asperger speelt dat een belangrijke rol; in de praktijk kun je beter geen dan wel een diagnose hebben, omdat mensen met Asperger in iedere situatie weer twijfelen of ze het wel of niet moeten vertellen.

Maar... het is NIET verplicht de werkgever te informeren over de arbeidshandicap. Een Wajong-status hoef je pas kenbaar te maken op het verzoek van de werkgever.
Het is niet verplicht nee, maar als je vooraf kan weten dat je beperking ertoe kan leiden dat je niet kan voldoen aan de gevraagde vereisten dan mag de werkgever daarom je contract ontbinden.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 19:32:01 #161
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_97993606
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 19:23 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Het is niet verplicht nee, maar als je vooraf kan weten dat je beperking ertoe kan leiden dat je niet kan voldoen aan de gevraagde vereisten dan mag de werkgever daarom je contract ontbinden.
Da's toch bij elke baan zo dat als je niet functioneert dat je dan gewoon ontslagen kunt worden, ik zie het verschil niet zo... Daarnaast is die 'regel' die jij aanhaalt waarschijnlijk in het leven geroepen vanwege mensen die hun lichamelijke gebreken verzwegen...
Een gedicht over Maanvis
  † In Memoriam † vrijdag 10 juni 2011 @ 19:45:54 #162
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_97994298
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 19:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Da's toch bij elke baan zo dat als je niet functioneert dat je dan gewoon ontslagen kunt worden, ik zie het verschil niet zo... Daarnaast is die 'regel' die jij aanhaalt waarschijnlijk in het leven geroepen vanwege mensen die hun lichamelijke gebreken verzwegen...
Dat is wel zeker een verschil. Ik spreek niet over ontslag wegens disfunctioneren maar over het ontbinden van het contract wegens het verzwijgen van noodzakelijke informatie, dat is juridisch iets heel anders.
pi_97995715
quote:
13s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 18:49 schreef EchtGaaf het volgende:

Heel slim. Verdoe je tijd niet aan die flapdrol, hij heeft toch al z'n mening klaar. En geniet van je eten, in het geval je nog niet hiermee klaar bent.;).
pi_97996862
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 20:15 schreef klappert101 het volgende:

[..]

Heel slim. Verdoe je tijd niet aan die flapdrol, hij heeft toch al z'n mening klaar. En geniet van je eten, in het geval je nog niet hiermee klaar bent.;).
Dank je, ik heb het inmiddels op. :Y

Maar hoe het ook zij: men draait liever om het echte probleem heen. Ik zou zomaar de woorden van Wouter Bos in de mond kunnen nemen: het kan zoveel beter.
pi_97999605
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 20:39 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dank je, ik heb het inmiddels op. :Y

Maar hoe het ook zij: men draait liever om het echte probleem heen. Ik zou zomaar de woorden van Wouter Bos in de mond kunnen nemen: het kan zoveel beter.
Meeste mensen lijden aan tunnelvisie als het op dit onderwerp neerkomt, kwestie van beste stuurlui staan aan het wal. Ik heb zelf geleerd het te negeren, want die betweters vreten toch alleen maar energie. Erg jammer alleen dat dit soort idioten nu in de regering zitten en die domme borrelpraat in de praktijk willen uitvoeren. Alleen tijd zal zeggen hoe dit allemaal uitpakt.

Wat bedoel je trouwens met "Lourdes aan de Maas syndroom"? Ik heb deze uitspraak nooit eerder gehoord.
pi_98000262
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 21:28 schreef klappert101 het volgende:

[..]

Meeste mensen lijden aan tunnelvisie als het op dit onderwerp neerkomt, kwestie van beste stuurlui staan aan het wal. Ik heb zelf geleerd het te negeren, want die betweters vreten toch alleen maar energie. Erg jammer alleen dat dit soort idioten nu in de regering zitten en die domme borrelpraat in de praktijk willen uitvoeren. Alleen tijd zal zeggen hoe dit allemaal uitpakt.

Wat bedoel je trouwens met "Lourdes aan de Maas syndroom"? Ik heb deze uitspraak nooit eerder gehoord.
Precies tunnelvisie...Of erger nog, een totaal gebrek aan visie. :{

Lourdes is een stad in het departement Hautes-Pyrénées in Frankrijk. Het is de grootste katholieke bedevaartplaats in Frankrijk.

Een parafrase: (ik meen dat het van de SP kwam....)
"Lourdes aan de Maas" ontstond toen vele WAO-ers die arbeidsongeschikt waren "ineens" bij eens herkeuring (enkele jaren terug) massaal werden goedgekeurd. Niet omdat ineens beter waren, maar puur omdat het schattingsbesluit was aangepast.....Alsof ze ineens van hun kwalen af waren door gewoonweg te "zeggen" dat ze voortaan wel zouden kunnen werken..
pi_98000726
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 17:05 schreef dawg het volgende:

[..]

ik heb nog niemand (mss magnetronkoffie maar die tel ik niet mee :7 ) zien posten dat het niet eerlijk is, dat maken 'jullie' ervan. wel posts gezien dat het de dingen veel moeilijker maakt en dat de dingen niet altijd zo logisch en vanzelfsprekend zijn als 'jullie' ze doen overkomen. :)
Even voor de duidelijkheid, dit heb ik zelf ook niet beweerd, dat hebben zij er ook van gemaakt. Gaarne niet mijn naam door het slijk trekken zonder gegronde reden. Als je me niet mee wilt tellen, doe dat dan ook niet, dank u!
  vrijdag 10 juni 2011 @ 23:50:14 #168
297051 schaal_9
Caissière B
pi_98008250
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 21:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Lourdes is een stad in het departement Hautes-Pyrénées in Frankrijk. Het is de grootste katholieke bedevaartplaats in Frankrijk.

"Lourdes aan de Maas" ontstond toen vele WAO-ers die arbeidsongeschikt waren "ineens" bij eens herkeuring (enkele jaren terug) massaal werden goedgekeurd. Niet omdat ineens beter waren, maar puur omdat het schattingsbesluit was aangepast.....Alsof ze ineens van hun kwalen af waren door gewoonweg te "zeggen" dat ze voortaan wel zouden kunnen werken..
Inderdaad, dat weet ik. Die mensen zijn herbeoordeeld volgens het aangepaste Schattingsbesluit. Toch weet ik dat er mensen met Asperger zijn die ook bij de ‘herbo’ weer volledig arbeidsongeschikt zijn verklaard. Verschilt denk ik ook per keuringsarts.
  Moderator zaterdag 11 juni 2011 @ 15:25:58 #169
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_98025862
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 21:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Exact, das dus wat ik ook heb megemaakt. Ik ben nooit 100% afgekeurd geweest, wel gedeeltelijk, maar toen er nieuwe regels kwamen en ik werd herkeurd viel mijn percentage bij gelijk gebleven situatie wel een stuk lager uit. Daarom zeg ik, dat hele keuringsgebeuren is een wassen neus, want het is niet afhankelijk van de mening van de arts, maar van wat de regeltjes definieren.

Maar ja, je hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met het percentage wat je krijgt. Als je dan voor 75% afgekeurd wordt is het afhankelijk van je instelling of je iets doet met die overige 25% of niet natuurlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 11 juni 2011 @ 20:09:13 #170
297051 schaal_9
Caissière B
pi_98036917
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 15:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Exact, das dus wat ik ook heb megemaakt. Ik ben nooit 100% afgekeurd geweest, wel gedeeltelijk, maar toen er nieuwe regels kwamen en ik werd herkeurd viel mijn percentage bij gelijk gebleven situatie wel een stuk lager uit. Daarom zeg ik, dat hele keuringsgebeuren is een wassen neus, want het is niet afhankelijk van de mening van de arts, maar van wat de regeltjes definieren.

Maar ja, je hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met het percentage wat je krijgt. Als je dan voor 75% afgekeurd wordt is het afhankelijk van je instelling of je iets doet met die overige 25% of niet natuurlijk.
Tot blijft het mij verbazen dat er mensen met psychische klachten zijn die na de herbo toch weer 100% zijn afgekeurd. Die hebben dan misschien wel WAO tot hun 67e en ogenschijnlijk geen enkele stimulans meer om te gaan werken als ze na een paar jaar weer bijgekomen zijn van de stress.
pi_98037486
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 19:18 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Het is een beetje afhankelijk hoe je die baan hebt gevonden, maar het lijkt me handiger om je positieve en negatieve kanten te noemen, i.p.v. alleen je diagnose. Dus je noemt je sterke kanten en zegt daarbij wat eventueel je valkuilen kunnen zijn. Overigens is Asperger niet eens zo'n 'negatief' diagnose. Ik heb gehoord van iemand van het UWV dat de meeste met Asperger wel goed terecht komen. ;)
signatuurloos
pi_98037557
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 20:23 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Het is een beetje afhankelijk hoe je die baan hebt gevonden, maar het lijkt me handiger om je positieve en negatieve kanten te noemen, i.p.v. alleen je diagnose. Dus je noemt je sterke kanten en zegt daarbij wat eventueel je valkuilen kunnen zijn. Overigens is Asperger niet eens zo'n 'negatief' diagnose. Ik heb gehoord van iemand van het UWV dat de meeste met Asperger wel goed terecht komen. ;)
Nou, dat belooft dat wel wat :D
pi_98047515
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 15:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het is imo geen wassen neus. Uiteraard begin je met een definitie. Met een norm. (en ja, die werd verlegd bij het Schattingsbesluit..) Anders kan je ook niet meten. En wat de norm is, tja dat spreek je af. Dat gebeurt na een discussie:wat wel en wat niet..

Uiteraard heb je dan ergens een grens. Een grens is altijd arbitrair: waar leg je hem. Dat impliceert: grensgevallen. Dat is niet anders. Dat heb je met een verzekering als deze, maar ook met immigratie. Wie laat je toe en wie niet? Maar een grens trekt je om iets praktisch te houden. Het zijn processen met een glijdende schaal...Wel pijnlijk als het om mensen gaat. :{
  zondag 12 juni 2011 @ 04:35:30 #174
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_98054187
Mag dit ook over een andere (relatief langlopende, bijna drie jaar of zo) uitkering gaan? Nou, met mijn eigenwaarde deed het niets, hoor. Ik vond het prima allemaal. Maar ik vond het wél fijner toen ik mijn geld kon verdienen met iets wat ik leuk vond om te doen (anders had ik mijn uitkering waarschijnlijk gehouden, eerlijk is eerlijk).
  zondag 12 juni 2011 @ 04:36:51 #175
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_98054194
Oh, en ik had er trouwens wel recht op. Dus ik 'trok' de uitkering niet puur omdat ik lui ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')