abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 juni 2011 @ 21:47:41 #1
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_97956542
Ik heb een vraagje voor ouders van schoolgaande kinderen.
We zitten hier "gepest" te kijken waar het aloude voor velen herkenbare "kiezen bij gym" voorbij kwam. Je kent het wel. Teamsport bij gym en twee mensen moeten om en om kiezen om hun team samen te stellen.

Zelf was ik ook niet de populairste op school (verre van :') ) en wat ook bij ons steevast elke keer weer met gym gebeurde is dat ik als laatste gekozen werd. Dat het in dat programma ook weer voorbij komt triggerde mij want eigenlijk is het een behoorlijk nare manier van "selectie". Wordt dit nog steeds gedaan op basisscholen? Ik kan mij niet voorstellen dat dat pedagogisch verantwoord is :P . En zijn hier docenten die 20 jaar terug ook les gaven? Kunnen die misschien vertellen wat de achterliggende gedachte bij dat selecteren was? Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar namelijk.

Ik post de vraag trouwens in dit forum om de hoeveelheid sneue Fok! reacties te beperken en ik denk dat hier in OUD de meeste mensen met pedagogische achtergrond rondlopen :) .
  donderdag 9 juni 2011 @ 21:55:13 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_97957003
Ik heb zelf altijd gedacht dat dat de makkelijkste manier was om ongeveer even sterke teams te krijgen, omdat de besten als eerste werden gekozen en de slechtsten als laatste.
pi_97957202
Bij mij ging het zo dan er 2 begonen te kiessen tot ongeveer 2/3 is gekozen en dan dan de latste 1/3 door de leeraar werd gekozen

Op die manier werd er ook nog eens eerlijke taem's gemaakt

( groep 8 is voor mij 5 jaar geleden)
  donderdag 9 juni 2011 @ 21:59:20 #4
343786 Isis20
RFK is watching my shitty post
pi_97957256
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 21:58 schreef boergijs het volgende:
Bij mij ging het zo dan er 2 begonen te kiessen tot ongeveer 2/3 is gekozen en dan dan de latste 1/3 door de leeraar werd gekozen

Op die manier werd er ook nog eens eerlijke taem's gemaakt

( groep 8 is voor mij 5 jaar geleden)
Aan je ABN te zien is het ong. 1 jaar geleden.
geen.
  donderdag 9 juni 2011 @ 22:30:53 #5
322957 wip_kip
The award winning onzin-luller
pi_97959394
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 21:59 schreef Isis20 het volgende:

[..]

Aan je ABN te zien is het ong. 1 jaar geleden.
:')
  donderdag 9 juni 2011 @ 22:37:06 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_97959778
laatst gekozene meldt, ook wel wat dubbele gevoelens aan over gehouden :')
disclaimer
pi_97960146
Ik sta zelf voor de klas, met gym laat ik de kinderen nooit zelf kiezen.
Ik tel ze gewoon allemaal af, dan gaan de nummers 1 naar een onderdeel, de nummers 2 naar een onderdeel, enz.. Mijn ervaring is dat dit nu wel de meest gangbare manier is, het laten kiezen door kinderen wordt op de pabo in ieder geval afgeraden.
  donderdag 9 juni 2011 @ 23:00:01 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_97961152
maar heb je bijvoorbeeld oudere collega's die het nog wel op de klassieke manier doen? Of is dat algeheel afgeschaft?
disclaimer
pi_97971512
Mijn zoon is fysiek niet sterk (en erg houterig) en wordt ook altijd als laatste gekozen tijdens de gymles. Hij zit nu in groep 6.
Ik vind het niet leuk maar hij zegt zelf dat hij het niet erg vindt.

Het enige wat hij niet trekt is dat ze soms een balspel doen waar dan 3 ballen in het spel zijn. Hij kan zich niet focussen op 3 ballen tegelijk. Dat heeft hij wel zelf aangegeven en dan hoeft hij niet mee te doen.
Hij is ook niet competitief en dat werkt tijdens een balspel natuurlijk ook niet in zijn voordeel.

Waar ik me ook erg kwaad om heb gemaakt is dat een invaljuf tijdens gym eens tegen hem gezegd heeft dat hij rende als een mongool.
Fijn!

Volgens mij kunnen ze op de pabo nog wel wat les gebruiken op dat gebied.
pi_97972088
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 09:53 schreef lily het volgende:
Waar ik me ook erg kwaad om heb gemaakt is dat een invaljuf tijdens gym eens tegen hem gezegd heeft dat hij rende als een mongool.
Fijn!
Wow serieus? :o Dat kan echt niet :') . Wat idioot.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 10:15:02 #11
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_97972180
quote:
Het enige wat hij niet trekt is dat ze soms een balspel doen waar dan 3 ballen in het spel zijn. Hij kan zich niet focussen op 3 ballen tegelijk. Dat heeft hij wel zelf aangegeven en dan hoeft hij niet mee te doen.
Ik snap niet waarom hij niet mee zou hoeven doen omdat hij zich niet op 3 ballen tegelijk kan focussen, dat kunnen sowieso maar weinig mensen. Of zit de halve klas aan de kant bij zo'n spel :?

quote:
:|W Sommige mensen hebben ook werkelijk het IQ van een pinda. Wat is in godsnaam het nut van zo'n opmerking, behalve een kind de grond in trappen? :{
  vrijdag 10 juni 2011 @ 10:16:15 #12
149959 SQ
snelle trees
pi_97972209
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 10:11 schreef NoralyZ het volgende:

[..]

Wow serieus? :o Dat kan echt niet :') . Wat idioot.
Idd, sommige juffen :N
Ik ben wel een keer door de juf beticht van aanstellerij nadat ik na een val mijn enkel zwaar had verstuikt. Ik moest gewoon doorgymmen 8)7
disclaimer
pi_97973185
oh, de gymleraar die roept dat je een aansteller bent omdat je tijdens het renrondje flauwvalt ken ik ja (en een longontsteking bleek te hebben)

:(
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_97996138
Ik moest verder gaan met rugby met 2 gebroken tenen. Diezelfde leraar liet ons de teams kiezen en ik was ook altijd de laatste, op een meisje na dat nóg hopelozer was.

Ik zat er niet mee, ik was weer goed in andere dingen.
pi_97997229
Och, als ze bij ons eens een keer niet lieten kiezen maar de 1, 2 methode deden die hierboven beschreven wordt, dan vonden de stoere, sportieve kinderen toch wel een manier om luidkeels te verkondigen hoe erg ze baalden dat ik bij hun team zat :Y)
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_97998310
Dus dat :Y
En snel naast mij gingen staan zodat ze nooit met mij in een team zaten.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 21:35:01 #17
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_98000034
Ik werd ook vaak als 1 van de laatste gekozen. Niet leuk maar niet traumawaardig. Ik had een grote hekel aan gym, dus gym vast ook aan mij. ;)

Ik bedacht me een tijd terug dat kinderen die links waren met rechts moesten leren schrijven bij ons op school. Dat vond ik nogal barbaars. Toen ik mijn moeder hierover ondervraagde (Hoe kon je me in hemelsnaam op zo'n pre-historische school laten zitten?!) zei ze alleen: "Methode". Gelukkig was ik rechts. :')
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  vrijdag 10 juni 2011 @ 23:05:36 #18
208890 June.
Seriously?
pi_98005640
Ach, zo erg is dat toch niet? Je moet ook leren omgaan met tegenslagen en competitie. In het latere leven wordt alles ook niet altijd eerlijk verdeeld..
Shine bright like a diamond.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 23:17:01 #19
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_98006198
Vond het vervelend, meestal ook als laatste gekozen, gepest etc. terwijl ik een ongelofelijke winner mentaliteit heb, dat maakte het extra moeilijk. De ommekeer kwam toen ik wel aardig ging basketballen, toen werd ik twee na laatste :')
  vrijdag 10 juni 2011 @ 23:42:04 #20
149959 SQ
snelle trees
pi_98007683
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 23:05 schreef June. het volgende:
Ach, zo erg is dat toch niet? Je moet ook leren omgaan met tegenslagen en competitie. In het latere leven wordt alles ook niet altijd eerlijk verdeeld..
ben ik niet met je eens. Het gaat wel om systematisch altijd als laatste gekozen worden. Dat verneukt je zelfbeeld al voor je de eerlijke kans krijgt.
disclaimer
  zaterdag 11 juni 2011 @ 09:40:14 #21
208890 June.
Seriously?
pi_98016854
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 23:42 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ben ik niet met je eens. Het gaat wel om systematisch altijd als laatste gekozen worden. Dat verneukt je zelfbeeld al voor je de eerlijke kans krijgt.
Natuurlijk niet, je weet dan zelf toch ook wel dat je niet goed genoeg bent? Dan zorg je gewoon dat je beter bent in andere dingen, niks mis mee.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 09:46:17 #22
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_98016929
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 23:42 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Wat versta jij onder 'eerlijke kans' dan? Want die eerlijke kans krijg je m.i. al vanaf de eerste gymles. Vanaf dat moment gaat iedereen inventariseren wie goed is en wie niet. En als je in de loop van de tijd beter wordt in iets word je ook eerder gekozen.
pi_98016957
quote:
Mijn zoon is fysiek niet sterk (en erg houterig) en wordt ook altijd als laatste gekozen tijdens de gymles. Hij zit nu in groep 6.
Ik vind het niet leuk maar hij zegt zelf dat hij het niet erg vindt.

Hij is ook niet competitief en dat werkt tijdens een balspel natuurlijk ook niet in zijn voordeel.

Fijn!

Volgens mij kunnen ze op de pabo nog wel wat les gebruiken op dat gebied.
Doet ie überhaupt dan buiten school nog aan sport? Anders blijft ie voor de rest van zijn leven zo'n houten klaas.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 10:38:51 #24
36431 bleiblei
pi_98017590
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 09:40 schreef June. het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, je weet dan zelf toch ook wel dat je niet goed genoeg bent? Dan zorg je gewoon dat je beter bent in andere dingen, niks mis mee.
mijn punt was dat het in veel gevallen niet om goed of slecht in sport gaat. Maar ben je populair of wordt je gepest. En dat laatste lijkt mij niet iets wat je wil stimuleren bij kinderen.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 10:53:11 #25
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_98017809
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 10:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

mijn punt was dat het in veel gevallen niet om goed of slecht in sport gaat. Maar ben je populair of wordt je gepest. En dat laatste lijkt mij niet iets wat je wil stimuleren bij kinderen.
Bij ons op school hing het kiezen echt af van je sportkwaliteiten, want ook kinderen die niet populair waren werden wel redelijk snel gekozen als ze goed in sport waren.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 11:11:40 #26
36431 bleiblei
pi_98018139
Niet populair als in buitenbeentjes van de klas? De mikpunten van pesterijen op het schoolplein? Of niet populair als in, stiller, hadden hadden geen behoefte om mee te doen met de groep maar werden niet lastig gevallen/ gerespecteerd?
  zaterdag 11 juni 2011 @ 11:18:30 #27
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_98018246
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 11:11 schreef bleiblei het volgende:
Niet populair als in buitenbeentjes van de klas? De mikpunten van pesterijen op het schoolplein? Of niet populair als in, stiller, hadden hadden geen behoefte om mee te doen met de groep maar werden niet lastig gevallen/ gerespecteerd?
Niet populair als in gepest worden.

Op de een of andere manier stond winnen toch boven pesten tijdens de gymles :')
  zaterdag 11 juni 2011 @ 11:18:55 #28
208890 June.
Seriously?
pi_98018258
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 11:11 schreef bleiblei het volgende:
Dat maakte bij ons echt niet uit hoor, het ging echt om de sportkwaliteiten. En kinderen zijn gewoon nu eenmaal gemeen; je ziet er iets anders uit en je wordt gepest. Natuurlijk moet je dat niet stimuleren, maar om nu altijd en overal alles eerlijk te verdelen is ook niet bevordelijk voor het latere leven.
pi_98019010
Ach, wat maakt het uit. Worden die kinderen hard van. Ik werd zelf meestal ook pas gekozen als er nog 6 over waren ofzo. Terwijl ik juist wel heel sportief was en de meeste punten scoorden. Destijds was het soms wel vervelend inderdaad. Maar dat is gewoon weer een levenservaring erbij toch?

Dat idee van de laatste kinderen de sportleraar zelf laten kiezen vind ik wel goed. Want helemaal als laatst gekozen worden, kan wel heel vervelend zijn kan ik mij zo voorstellen.
-Fisscher
pi_98019070
quote:

[..]

da's een prima instelling wanneer je dan ook zelf zou mogen zeggen: "ok. gym ligt me niet, is niks voor mij, dus ik ga dan wat anders doen". maar helaas. zo werkt dat niet. je wordt gedwongen om wel steeds mee te doen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_98019875
quote:
9s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 09:48 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Doet ie überhaupt dan buiten school nog aan sport? Anders blijft ie voor de rest van zijn leven zo'n houten klaas.
Ja, hij voetbalt. Ook als een houten klaas en hij wordt niet opgezet bij wedstrijden maar het deert hem niet. Hij heeft er lol in.
Het uitlachen van ouders langs de kant doet pijn (voor mij) maar hij zegt gewoon; ach mam, trek het je niet aan, mij kan dat niets schelen.

Zo leer je nog eens wat van je kind heh.

Hij is fysiek gewoon niet sterk. Nooit geweest. Fietsen, steppen, skateboards, gymles (een koprol kan hij ook niet) ...het is niet aan hem besteedt.
Zoals anderen al zeggen; hij heeft andere kwaliteiten.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 12:43:40 #32
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_98020317
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 12:30 schreef lily het volgende:

[..]

Ja, hij voetbalt. Ook als een houten klaas en hij wordt niet opgezet bij wedstrijden maar het deert hem niet. Hij heeft er lol in.
Het uitlachen van ouders langs de kant doet pijn (voor mij) maar hij zegt gewoon; ach mam, trek het je niet aan, mij kan dat niets schelen.

Hij is fysiek gewoon niet sterk. Nooit geweest. Fietsen, steppen, skateboards, gymles (een koprol kan hij ook niet) ...het is niet aan hem besteedt.
Dít vind ik nog veel erger! Ik bedoel kinderen zijn meestal gewoon eerlijk en daardoor ook gemeen, maar als volwassene moet je toch over wat meer verstand beschikken zou je denken :X

ik stond van de week even met zoonlief naar een voetbaltoernooi te kijken van mannekes van een jaar of 7-8. weet je dat je als buitenstaander geen idee hebt wie de coach is, zoveel volwassenen die staan te schreeuwen tegen dat kleine grut wat ze moeten doen... :{
  zaterdag 11 juni 2011 @ 12:44:15 #33
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_98020340
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 12:00 schreef simmu het volgende:

[..]

da's een prima instelling wanneer je dan ook zelf zou mogen zeggen: "ok. gym ligt me niet, is niks voor mij, dus ik ga dan wat anders doen". maar helaas. zo werkt dat niet. je wordt gedwongen om wel steeds mee te doen.
Gelukkig werkt dat niet zo, anders konden kinderen die niet goed zijn in taal of rekenen ook zeggen "niks voor mij, ik ga wel wat anders doen".
pi_98020450
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 12:43 schreef Asyniur het volgende:
Dít vind ik nog veel erger! Ik bedoel kinderen zijn meestal gewoon eerlijk en daardoor ook gemeen, maar als volwassene moet je toch over wat meer verstand beschikken zou je denken :X
Volwassenen langs een voetbalveld. Je weet niet wat je meemaakt...
en als jouw kind dan toevallig een buitenbeentje is...berg je maar
  zaterdag 11 juni 2011 @ 12:51:46 #35
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_98020599
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 12:47 schreef lily het volgende:

[..]

Volwassenen langs een voetbalveld. Je weet niet wat je meemaakt...
en als jouw kind dan toevallig een buitenbeentje is...berg je maar
Voor onze neus liep een vader te schreeuwen: mijn zoon was echt verbaasd en kon alleen maar uitbrengen 'sdet' :?

Je hebt een dappere (mooie O+ ) zoon :Y
pi_98020648
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 12:51 schreef Asyniur het volgende:
Je hebt een dappere (mooie O+ ) zoon :Y
dankjewel :) is hij ook en ik leer ervan
pi_98020857
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 11:57 schreef Fisscher het volgende:
Ach, wat maakt het uit. Worden die kinderen hard van. Ik werd zelf meestal ook pas gekozen als er nog 6 over waren ofzo. Terwijl ik juist wel heel sportief was en de meeste punten scoorden. Destijds was het soms wel vervelend inderdaad. Maar dat is gewoon weer een levenservaring erbij toch?
Ik ben het wel met je eens tot bepaalde hoogte.

Ik weet niet wat het met je doet als je structureel als laatste gekozen wordt want ik heb het zelf niet meegemaakt. Mijn zoon deert het niet maar iedereen is anders.
Hij is wel eens buitengesloten met een kinderfeestje. Alle jongens uit de klas werden uitgenodigd alleen hij niet.
Toen zat hij wel achterin bij me in de auto en zei dat dat toch wel veel pijn deed en hij snapte het ook niet.

Niemand wil buitengesloten worden toch? Anders wordt je er wel erg hard van en dat lijkt me niet echt goed. Teveel van dat soort levenservaringen hoeft voor mij niet zo.
pi_98020940
quote:

[..]

Vergeet niet dat je het wel over een kind hebt en niet ieder kind gaat daar even soepel mee om. ;) Hier trouwens hetzelfde verhaal met kiezen...bleef ook altijd behoorlijk lang in die rij staan maar was wel goed met leren. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 11 juni 2011 @ 13:01:04 #39
305146 heloef
20, Een omgekeerde Saab
pi_98020987
Ik werd vroeger redelijk vaak als laatste gekozen. Heb er geen traumatische ervaring aan over gehouden. Ik was (nou ja ben nog steeds) dik en vond het dus niet zo raar dat je niet de eerste keus was dan.

Vind er eigenlijk niet zoveel mis mee om op die manier de teams samen te stellen. Al zal het voor kinderen die daar wel een probleem mee hebben wel fijner zijn als dat op een andere manier wordt gedaan.
C'est la vie
Verliefdheid is voor de dommen
A lion does not lose sleep over the opinion of sheep
Hier sprak Tchock Heloefs lul is zo ondergewaardeerd.
pi_98021005
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 12:30 schreef lily het volgende:

[..]

Volwassenen die kinderen uitlachen....zijn blijkbaar nooit volwassen geworden. :N
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 11 juni 2011 @ 13:03:30 #41
305146 heloef
20, Een omgekeerde Saab
pi_98021084
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 13:01 schreef trovey het volgende:

[..]

Volwassenen die kinderen uitlachen....zijn blijkbaar nooit volwassen geworden. :N
Dat soort mensen horen niet eens kinderen te hebben.
Zijn zeker ook typisch mensen die tegen hun kinderen zeggen als er een gehandicapte voorbij komt "Kijkt Jantje een mongooltje in een rolstoel, grappig he? Lach hem maar uit."
C'est la vie
Verliefdheid is voor de dommen
A lion does not lose sleep over the opinion of sheep
Hier sprak Tchock Heloefs lul is zo ondergewaardeerd.
pi_98021100
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 13:01 schreef trovey het volgende:

[..]

Nee, dat is zeker zo. Voor mezelf kan ik hier prima mee omgaan maar als het om je kind gaat is het even een ander verhaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')