abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97939230
is het nou eigelijk toegestaan volgens de wet om individueel spullen in te kopen en voor een hogere prijs door te verkopen? nou zal dit wel toegestaan zijn denk ik, maar wat als de spullen die je hebt ingekocht gestolen blijken te zijn. een simpel voorbeeld:
ik zie ergens een fiets voor een mooi prijsje waarvan ik denk daar kan ik wel wat centjes uit halen. nou koop ik de fiets en zet ik hem op het internet voor een hogere prijs. na een paar dagen wachten komt het tot een afspraak met een klant, die plotseling politie blijkt te zijn, omdat de fiets gestolen is ( waarvan de verkoper, ik dus, niet op de hoogte van was). wat zou er in zo een situatie gebeuren, iemand enig idee ?
Just when I thought I was out... they pull me back in.
pi_97939301
Dan gaat die fiets terug naar de rechtmatige eigenaar en ben jij je geld kwijt.
pi_97939325
http://stopheling.nl/

maar de politie gaat naar jouw jij geeft het adres door. de korpschef van politie NOG heeft laatst een column daarover gemaakt
pi_97939386
is het zo dat de politie me onder druk zal zetten om erachter te komen hoe ik aan die fiets kom ? en als ik niet kan aantonen wie dat is, zal ik daar zelf voor moeten boeten dan ?
pi_97939388
Gewoon beetje logisch nadenken en je kop niet in het zand steken als jij een splinternieuwe fiets voor 10 euro achter het station koopt.

Meestal is de maatstaf; Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook niet waar!
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_97939484
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 15:31 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Gewoon beetje logisch nadenken en je kop niet in het zand steken als jij een splinternieuwe fiets voor 10 euro achter het station koopt.

Meestal is de maatstaf; Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook niet waar!
ja dat begrijp ik wel, maar mijn vraag is hoe wordt hierop ingewerkt volgens de wet , iemad die dat weet ?
pi_97939604
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 15:33 schreef detandenfee het volgende:

[..]

ja dat begrijp ik wel, maar mijn vraag is hoe wordt hierop ingewerkt volgens de wet , iemad die dat weet ?
Als jij gepakt word met een gestolen fiets dan is het heling! En zal je daarvoor een boete krijgen ofzo. Of je moet netjes met bonnen aan kunnen tonen dat je de fiets voor een redelijke prijs heb kunnen kopen en dan zal de verkoper de lul zijn.
pi_97939656
pi_97939730
Als jij een mooie fiets koopt voor een schrijntje dan kan je er vanuit gaan dat er niet niet klopt. Op het moment dat je de fiets dan toch koopt ben je al medeplichtig aan heling.
pi_97939907
nou heeft iedren het erover dat als je te goedkope prijs ziet niet kopen maar wat nou als die fiets in de winkel 200 euro is en ik heb de kans om hem voor 125 euro te kopen en misschien 50 euro winst mee te maken. dan zal je niet zo snel denken dat het een gestolen fiets is, maar in dit geval dus voor de zekerheid kopie van ID / paspoort verkoper maken ?
pi_97940046
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 15:42 schreef detandenfee het volgende:
nou heeft iedren het erover dat als je te goedkope prijs ziet niet kopen maar wat nou als die fiets in de winkel 200 euro is en ik heb de kans om hem voor 125 euro te kopen en misschien 50 euro winst mee te maken. dan zal je niet zo snel denken dat het een gestolen fiets is, maar in dit geval dus voor de zekerheid kopie van ID / paspoort verkoper maken ?
Vraag altijd om:

de naam of een kopie van een legitimatiebewijs van de verkoper. Mocht uw fiets toch gestolen zijn, dan kunt u de politie helpen om de heler te achterhalen.

Jep maar dat is geen garantie dat je je dan niet je geld en de fiets dan kwijt bent. Dan kan je hoogstens achteraf de echte heler achterhalen.
pi_97941585
yo, tnx voro de info, btw dit is allemaal welerg specifiek op de fiets ingegaan, maar ik neem aan dat dit allemaal ook geld voor andere spullen
  donderdag 9 juni 2011 @ 19:00:45 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_97948420
quote:
Er even vanuitgaande dat de fiets in nieuwstaat is(anders zul jij hem ook niet voor 175 kunnen verkopen); die prijsverhouding is toch te mooi om waar te zijn? Slechts 5/8ste van de nieuwprijs.....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_97954713
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 15:28 schreef detandenfee het volgende:
is het nou eigelijk toegestaan volgens de wet om individueel spullen in te kopen en voor een hogere prijs door te verkopen? nou zal dit wel toegestaan zijn denk ik, maar wat als de spullen die je hebt ingekocht gestolen blijken te zijn. een simpel voorbeeld:
ik zie ergens een fiets voor een mooi prijsje waarvan ik denk daar kan ik wel wat centjes uit halen. nou koop ik de fiets en zet ik hem op het internet voor een hogere prijs. na een paar dagen wachten komt het tot een afspraak met een klant, die plotseling politie blijkt te zijn, omdat de fiets gestolen is ( waarvan de verkoper, ik dus, niet op de hoogte van was). wat zou er in zo een situatie gebeuren, iemand enig idee ?
Ja, je wordt opgeknoopt voor schuld/opzetheling. Nu is het echter wel zo dat je daar e.e.a. aan kunt doen. Enerzijds werken met kopieën legitimatiebewijzen van de verkopers samen met verklaringen van hen dat het legale waar betreft, anderzijds kopen voor een marktconforme prijs (met een zacht prijsje heb je dus alsnog een probleem) die je dan gemakshalve ook maar even optekent waar partijen voor tekenen.

Dan (marktconforme prijs en verder alles eraan doen om je ervan te vergewissen dat het geen gestolen waar is, waarbij ook hoort, voor zover mogelijk, nummers e.d. checken) ben je te goeder trouw en volgt er met zeeeer grote waarschijnlijkheid een beleidssepot van de zaak.

Goede trouw zorgt er verder voor dat je eigenaar wordt, naar burgerlijk recht. Wat nog niet wil zeggen dat de oorspronkelijke eigenaar die zooi niet zomaar bij je kan komen halen. Die mag dat namelijk, tenzij je kunt aangeven (en bewijzen) de waren in een winkel te hebben gekocht, en welke winkel dat dan is (n.b.: op een markt is niet voldoende).
pi_97962874
quote:
Dus iemand verkoopt een fiets waar jij nog 50 euro winst op kan maken en zijn prijs is bijna de helft van de winkelwaarde. Dat lijkt me aardig vallen onder te goedkope prijs vind je ook niet.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  vrijdag 10 juni 2011 @ 06:29:16 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_97969156
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 23:30 schreef RPG het volgende:

[..]

Dus iemand verkoopt een fiets waar jij nog 50 euro winst op kan maken en zijn prijs is bijna de helft van de winkelwaarde. Dat lijkt me aardig vallen onder te goedkope prijs vind je ook niet.
dat is volgens mij onzin, volgens mij wordt er keiveel winst gemaakt op fietsen dus als je een keer 1 voor de helft an de prijs ziet hoeft dat niet meteen diefstal te betekenen
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')